Chiefengineer Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 At skip passerer gjennom seilingsleder der det ikke er plass til to slike av samme størrelse er helt vanlig og helt forsvarlig så lenge man benytter kommunikasjonutstyret. Møter du f.eks. hurtigruta i Stokksundet i Trøndelag vil du høre et opprop på kanal 16 noen minutter for entring av den trange delen der man gir øvrig trafikk beskjed om at "Nordgående hurtigrute Kong Harald i Stokksundet om 10 minutter" etc. Det er slik denne typen situasjoner handteres ombord. Naturligvis er systemer som AIS, radar, ECDIS osv. til stor hjelp for å identifisere hva man evt. kan forvente seg ut over det som er innnfor synsrekkevidden og man kan da gå på direkte opprop, justere fart til evt. motgående trafikk har passert etc. Har man ikke sådan utstyr ombord eller mulighet for å rope opp evt. motgående trafikk så må aktsomheten være desto større, det er åpenbart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Stradivarius skrev for 1 time siden: Så du tror det kan være flere mulige svar på det første spørsmålet, ... Nei, og du har selv forklart hvorfor det ikke finnes noen alternative svar, faktisk veldig klart og tydelig sågar! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Mouche skrev 49 minutter siden: Nei, og du har selv forklart hvorfor det ikke finnes noen alternative svar, faktisk veldig klart og tydelig sågar! Hva da med oppfølgingsspørsmålet? Hvordan skal evt. trafikk imot påvirke en seilbåtførers beslutning om det er greit å krysset opp mot vinden (og mot strømmen) i en trang led? Kan seilbåtføreren ignorere trafikk imot med begrunnelse i at denne trafikken har vikeplikt for seilbåten? Eller kan trafikk imot påvirke beslutningen om det er greit å krysse gjennom leden der og da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 21.September.2019 Del på Facebook Svart 21.September.2019 Stradivarius skrev 30 minutter siden: Eller kan trafikk imot påvirke beslutningen om det er greit å krysse gjennom leden der og da? Tja, godt spørsmål som jeg ikke egentlig har noe klart svar på, men tror ikke at du som fører av møtende motorbåt kan bestemme om jeg som fører av seilbåt skal få lov til å fortsette min ferd, eller ikke? Dine spørsmål er stort sett nokså søkte og lite interessante og neppe problematiske i praksis. Ha en fortsatt fin dag i godværet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 22.September.2019 Del på Facebook Svart 22.September.2019 Mouche skrev for 20 timer siden: Tja, godt spørsmål som jeg ikke egentlig har noe klart svar på, men tror ikke at du som fører av møtende motorbåt kan bestemme om jeg som fører av seilbåt skal få lov til å fortsette min ferd, eller ikke? Nei, det er jeg helt enig i. Det er vel aldri slik at man kan bestemme hva andre medtrafikanter kan gjøre og ikke gjøre. Spørsmålet her er ikke hvem som bestemmer, men hvilken adferd som er korrekt/fornuftig/anbefalt ut fra gjeldende regler og fornuft. Mouche skrev for 20 timer siden: Dine spørsmål er stort sett nokså søkte og lite interessante og neppe problematiske i praksis. Ha en fortsatt fin dag i godværet! Først skriver du "godt spørsmål" og så skriver du at spørsmålene mine er søkte og lite interessante. Hva mener du egentlig? Hvis du tror at det jeg snakker om er hvorvidt møtende motorbåt skal bestemme hva seilbåtføreren får lov til å gjøre, er jeg enig i at det er søkt og lite interessant. Men det er ikke det det er snakk om her. Det er en stor fordel på et diskusjonsforum at man setter seg inn i problemstillingene før man kommenterer så man slipper å slå inn åpne dører. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 22.September.2019 Del på Facebook Svart 22.September.2019 Nå har du vel stilt en hel rekke med spørsmål hvorav et ble kommentert som et godt spørsmål og de øvrige som nokså søkte i den grad at jeg valgte en annen aktivitet enn å besvare disse. Spørsmål som om noen kan/kan ikke ignoerere annen trafikk blir rett og slett for dumme så da får du heller finne noen andre å diskutere med. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Mouche skrev for 18 timer siden: Spørsmål som om noen kan/kan ikke ignoerere annen trafikk blir rett og slett for dumme Det var dette spørsmålet du siterte da du skrev "Tja, godt spørsmål": Eller kan trafikk imot påvirke beslutningen om det er greit å krysse gjennom leden der og da? Men nå synes du altså ikke lenger at det er et godt spørsmål og du mener det er åpenbart at trafikk imot må tas i betraktning. Det jeg ville frem til etter at du kom med det noe søkte eksempelet med en seilbåt som er avhengig av å bruke hele eller nesten hele ledens bredde på grunn av strøm- og vindforhold, var nettopp at dette ikke bare handler om hva seilbåten "må" gjøre for å komme seg gjennom en trang led der og da. Det kan faktisk tenkes at seilbåten ikke må/bør/kan seile gjennom denne leden der og da, noe trafikksituasjonen kan være med på å avgjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Vet du hvordan et åttetall ser ut? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Stradivarius skrev for 2 timer siden: Det kan faktisk tenkes at seilbåten ikke må/bør/kan seile gjennom denne leden der og da, noe trafikksituasjonen kan være med på å avgjøre. Det tror jeg alle er enig i. Men den avgjørelsen trenger ikke å ligge på om en, eller flere andre båter må vike. For om seilbåten kommer kryssende i leden så de må vike så må de vike. Det er tross alt opp til båtfører i seilbåten å avgjøre, ikke de andre. Det kan jo ikke være sånn at man blir "sur" fordi man må vike. Virker litt som om noen mener det så og si er unaturlig å måtte vike, at alle skal vise så til de grader hensyn at vikesituasjoner aldri oppstår.... som man kanskje klarer å følge til en viss grad om man har en hurtig båt i åpent farvann, men fungerer dårlig i mange andre sammenhenger, feks i møte med en seilbåt på kryss i en trang led ;-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 (redigert) At det blir trangt i smale sund i fellesferien er vel ikke rart når en ser på disse to plottene fra MT over fritidsbåter med AIS klasse-B i juli sammenlignet med nå. (andre båttyper filtrert bort på det siste bildet). Redigert 23.September.2019 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Havarita Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 (redigert) Pinkvin skrev for 2 timer siden: Det kan jo ikke være sånn at man blir "sur" fordi man må vike. Virker litt som om noen mener det så og si er unaturlig å måtte vike, at alle skal vise så til de grader hensyn at vikesituasjoner aldri oppstår.... som man kanskje klarer å følge til en viss grad om man har en hurtig båt i åpent farvann, men fungerer dårlig i mange andre sammenhenger, feks i møte med en seilbåt på kryss i en trang led ;-) I noen tilfeller må man også håndtere situasjoner som kommer av andres feilvurderinger / kunnskapsmangel / illebefinnende / teknisk feil. I situasjonen vet man ikke alltid hvorfor den har oppstått. Man må uansett forholde seg til den og håndtere situasjonen slik den er. Når et fartøy er på feil side i leia, får man gjøre det beste ut av situasjonen.? Redigert 23.September.2019 av Havarita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 Pinkvin skrev for 9 timer siden: Det tror jeg alle er enig i. Men den avgjørelsen trenger ikke å ligge på om en, eller flere andre båter må vike. For om seilbåten kommer kryssende i leden så de må vike så må de vike. Det er tross alt opp til båtfører i seilbåten å avgjøre, ikke de andre. Dette er litt på siden av det jeg og de fleste andre her uttaler seg om. Spørsmålet er ikke hvem som skal ta beslutningene under navigering, det må naturligvis hver og en båtfører gjøre selv ut fra sin egen kompetanse, den informasjonen de har tilgjengelig og hvordan de oppfatter situasjonen. Men at båtføreren selv må ta beslutningen betyr ikke at denne beslutningen automatisk er fornuftig, eller i henhold til reglene for den saks skyld. Det er det spørsmålet jeg er opptatt av. Pinkvin skrev for 9 timer siden: Det kan jo ikke være sånn at man blir "sur" fordi man må vike. Jeg er egentlig enig i at man ikke burde bli sur, men det har ikke så mye med sjøveisreglene å gjøre. Sett at en motorbåt holder seg helt til styrbord i en trang led, hvor den møter en seilbåt som krysser mot vinden. Seilbåten kommer helt over på sin babord side før den krysser tilbake igjen, slik at motorbåten må vike. Det er fullt mulig for motorbåtføreren å følge sjøveisreglene og holde av veien for seilbåten, men likevel bli sur fordi han mener at seilbåten opptrer hensynsløst ved å krysse helt over på babord side av leden. Det er også mulig, i hvert fall hypotetisk, at seilbåtføreren ikke følger sjøveisregelen ved å seile på den måten, og at seilbåten skulle holdt mer til styrbord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Svart 23.September.2019 Del på Facebook Svart 23.September.2019 (redigert) Ikke så mye innpå her lengre, men: 1 Glad jeg ferdes mest nord for Bergen og i NordNorge. Færre seilbåter og mindre slike problemer.! 2 Var det ‘trang lei’ der Helge Ingstad Kjørte på tankeren? (17 knop om natta...) . 3 ( Synes det er blitt for mye reklame på denne siten...) Redigert 23.September.2019 av Marwin (see edit history) Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Stradivarius skrev for 7 timer siden: Det er fullt mulig for motorbåtføreren å følge sjøveisreglene og holde av veien for seilbåten, men likevel bli sur fordi han mener at seilbåten opptrer hensynsløst ved å krysse helt over på babord side av leden. Det er også mulig, i hvert fall hypotetisk, at seilbåtføreren ikke følger sjøveisregelen ved å seile på den måten, og at seilbåten skulle holdt mer til styrbord. Nå er det vel ingen skam å stoppe opp heller hvis en situasjon krever dette. Hvis det for at seilbåten skal kunne komme gjennom dette trange sundet er nødvendig å benytte hele sundet, også helt over til babord side av sundet, så mener jeg at man ikke har brutt noen lover eller regler. Forutsetter igjen at seilbåten ikke har, eller kan benytte, motor. Hvor ofte dette er en aktuell problemstilling har jeg ingen formening om, men tviler på at det er en særlig utbredt problemstilling i praksis. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Poenget mitt er at det kan virke som om enkelte tror de kan overprøve avgjørelsen seileren gjør om å måtte bruke hele, eller store deler av leden/sundet. Det kan de jo ikke. Må de vike så må de vike. Og om man har valgt å ferdes på sjøen uten å lære seg noe som helst om seiling så har man jo absolutt null kompetanse til å vurdere en seilbåts ferdsel, og aller minst overprøve hvorvidt vær, vind og seilforhold gjør at den trenger mer plass for å ta seg frem. ---------- Så om man klarer å skrive "seilbåter som virrer rundt" og "de skal vike" i samme slengen... ja da vet ikke jeg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Mouche skrev for 4 timer siden: Nå er det vel ingen skam å stoppe opp heller hvis en situasjon krever dette. Hvis det for at seilbåten skal kunne komme gjennom dette trange sundet er nødvendig å benytte hele sundet, også helt over til babord side av sundet, så mener jeg at man ikke har brutt noen lover eller regler. Helt enig i at det å stoppe opp fort kan bli aktuelt. Problemet med å prøve å vike til babord for en seilbåt som krysser er at denne seilbåten før eller siden kommer til å legge om kursen i den retningen man da viker. Man vet ikke når dette skjer, og hvis det skjer i det øyeblikket at man atter vil være på kollisjonskurs, er ikke det så gunstig, med tanke på at seilbåten da har begrenset sine muligheter ytterligere, mens en uoppmerksom båtfører imot som har veket én gang kanskje trodde at situasjonen var avklart. Dette er også grunnen til at jeg mener det desidert beste er om seilbåten gir nok rom til at møtende trafikk kan holde styrbord. Det å stoppe kan da være å foretrekke, men det kommer litt an på trafikken som følger bak også. Hvis man blir innhentet skal man jo i utgangspunktet holde kurs og fart, så det kan bli mye å forholde seg til. Forøvrig er jeg også enig i at dette neppe er noe utbredt problem og jeg har aldri opplevd noe slikt problem overhodet. Jeg kommenterer bare temaet som ble tatt opp i denne tråden og prøver å se for meg potensielle utfordringer i trangt farvann der vikepliktsreglene kan by på utfordringer dersom den man skal vike for ikke viser hensyn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Stradivarius Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Pinkvin skrev for 4 timer siden: Poenget mitt er at det kan virke som om enkelte tror de kan overprøve avgjørelsen seileren gjør om å måtte bruke hele, eller store deler av leden/sundet. Det kan de jo ikke. Må de vike så må de vike. Og om man har valgt å ferdes på sjøen uten å lære seg noe som helst om seiling så har man jo absolutt null kompetanse til å vurdere en seilbåts ferdsel, og aller minst overprøve hvorvidt vær, vind og seilforhold gjør at den trenger mer plass for å ta seg frem. ---------- Så om man klarer å skrive "seilbåter som virrer rundt" og "de skal vike" i samme slengen... ja da vet ikke jeg. Jeg tror nok at så godt som alle forstår hovedprinsippene bak en seilbåts manøvrering, så det er vel heller ikke noe utbredt problem. Forøvrig er det vel mulig å "virre rundt" med en seilbåt også. Akkurat det har jeg faktisk sett, det var i Tønsberg like før starten på en eller annen seilas. Jeg ventet syd-øst for gangbroen i noen minutter til starten gikk og det som foregikk på andre siden kan vanskelig betegnes som noe annet enn å virre rundt, så det går faktisk an. Når det gjelder manglende kompetanse, er det dessverre ofte slik at det krever kompetanse å identifisere manglende kompetanse. Derfor er det ikke alltid kompetansemangelen blir tatt tak i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Stradivarius skrev for 2 timer siden: Hvis man blir innhentet skal man jo i utgangspunktet holde kurs og fart, så det kan bli mye å forholde seg til. Kan ikke helt skjønne hvilken lov, eller regel, som skal kunne hindre/nekte deg å stoppe opp hvis det er nødvendig av hensyn til øvrig trafikk. Tror egentlig du bedriver en krisemaksimering av noe som svært sjelden er noe problem i praksis. Litt sånn hvor trangt er et trangt sund eller hvor lang er en strikk. Hvis man ikke skjønner hvorfor en seilbåt skifter kurs og/eller når så er det kanskje litt kunnskap det skorter på, en kunnskap jeg vil anbefale å tilegne seg jo før jo heller! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Når man diskuterer teoretiske problemstillinger ned på et slikt detaljnivå så må det kun skyldes manglende praktisk erfaring. Virkelighetens problemstillinger er helt annerledes til sjøs. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Chiefengineer skrev 35 minutter siden: Virkelighetens problemstillinger er helt annerledes til sjøs. Dette kommer vel i noen grad an på om man snakker større kommersielle skip på verdens hav eller mindre fritidsbåter i trange farvann på en solskinnsdag på Sørlandet midt i juli måned. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Mouche skrev 2 minutter siden: Dette kommer vel i noen grad an på om man snakker større kommersielle skip på verdens hav eller mindre fritidsbåter i trange farvann på en solskinnsdag på Sørlandet midt i juli måned. Nei jeg snakker faktisk om erfaringene fra temmelig mange sesonger med båtliv der man møter både motorbåter og pinnebåter i fleng etter leia. Aldri sett maken til oppkonstruerte problemer. Ingen relevans til proaktiv navigasjon og årvåken seilas. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Betviler ikke din erfaring med eller bruk av fritidsbåt, men ser at flere av dine innlegg dreier seg om båter av en helt annen størrelse enn fritidsbåter i Blindleia på Sørlandet, derfor min kommentar. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Chiefengineer skrev 34 minutter siden: Nei jeg snakker faktisk om erfaringene fra temmelig mange sesonger med båtliv der man møter både motorbåter og pinnebåter i fleng etter leia. Aldri sett maken til oppkonstruerte problemer. Ingen relevans til proaktiv navigasjon og årvåken seilas. Sant nok... men du bør ha forståelse for at virkeligheten ikke alltid er like lett og Google ved kjøkkenbordet...? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Mouche skrev 7 minutter siden: Betviler ikke din erfaring med eller bruk av fritidsbåt, men ser at flere av dine innlegg dreier seg om båter av en helt annen størrelse enn fritidsbåter i Blindleia på Sørlandet, derfor min kommentar. Blir ferdsel gjennom Blindleia i maksvær med optimal sikt sommerstid regnet som noe av det ypperste man klarer å gjennomføre uten uhell i enkelte seilerkretser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 24.September.2019 Del på Facebook Svart 24.September.2019 Hakk i plata, hakk i plata, tåke i Sognefjorden og frøkna kjeder seg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.