Nevermind Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Fin båt, men å påstå at det er verdens best utstyrte HR 48 er kanskje litt drøyt med mindre selgeren vet at den faktisk er det. Link to post
Seilerslask Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Utdatert elektronikk, ikke lithium og ikke solceller... ei heller vindror, som jeg vil si er et must på langtur... Link to post
Euklid Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Er nok ikke så mange langturbåter i den kategorien og størrelsen (eller langturbåter generelt) som har solceller. Også ganske vanlig å være helt avhengig av generator på større båter, men dette er i ferd med å endre seg litt. Å ikke ha lithium tror jeg er svært vanlig; én ting er innkjøpsprisen, men det er noe med å ha enkle, kjente og ukompliserte greier som lett kan byttes ut underveis i en fjern havn. Skulle gjerne hatt noe slikt om jeg dro på langtur igjen, men markedet for salg av slike båter i Norge er ganske smalt. Men solceller og dobbelt opp med autopilot ville jeg hatt. Link to post
Sun Flyer Svart 27.November.2019 Link til dette innlegget Svart 27.November.2019 Det er vel sånn at hvis båten er pen nok, er den for pen til solceller.. Derfor det er smart med katamaran; de er så stygge at uansett hva du monterer ødelegger det ikke stilen. Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Logaren Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Dette så ut som en fin eldre dame - men det kan vel kanskje bli vanskelig å selge en såpass stor eldre båt - https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=78945165 Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Euklid skrev On 27.11.2019 at 20.15: Å ikke ha lithium tror jeg er svært vanlig; én ting er innkjøpsprisen, men det er noe med å ha enkle, kjente og ukompliserte greier som lett kan byttes ut underveis i en fjern havn. Enig i prinsippet, men lithium har vel den fordelen at en ikke skal trenge å bytte det ut underveis. Men alt "tilbehøret" som er lithiumspesifikt er det vel værre med. Samtidig så er det vel egentlig mulig å gjøre en "ordinær" og mindre ukomplisert installasjon av lithium.... Dvs jeg blir alltid veldig i tvil når jeg leser "lithiumtråder" her inne... ;-) Link to post
Mare Nostrum Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Pinkvin skrev 19 minutter siden: Samtidig så er det vel egentlig mulig å gjøre en "ordinær" og mindre ukomplisert installasjon av lithium.... Dvs jeg blir alltid veldig i tvil når jeg leser "lithiumtråder" her inne... ;-) "På Kryss" (Svenske Krysserklubben") har en "langtidstest" gående. Et antall (6-7?) båter har testet lithiumbatterier et par tre år nå. De er unisont fornøyde. Ingen problemer er meldt så langt. Dette er moderate installasjoner, ikke induksjonstopper og "expressomaskiner" og slikt. Tror du vil få et annet syn på saken hvis du leser deres erfaringer, jeg fikk det i ethvert fall! Link to post
Seilerslask Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Mare Nostrum skrev 11 minutter siden: "På Kryss" (Svenske Krysserklubben") har en "langtidstest" gående. Har du noen linker? :) Link to post
Mare Nostrum Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 På "pakryss.se" (Ombord) kan man lese om mer om dette emnet (står det i bladet "På Kryss" nr 8/2019) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Mare Nostrum skrev 45 minutter siden: "På Kryss" (Svenske Krysserklubben") har en "langtidstest" gående. Et antall (6-7?) båter har testet lithiumbatterier et par tre år nå. De er unisont fornøyde. Ingen problemer er meldt så langt. Dette er moderate installasjoner, ikke induksjonstopper og "expressomaskiner" og slikt. Tror du vil få et annet syn på saken hvis du leser deres erfaringer, jeg fikk det i ethvert fall! Skal sjekke det ut. Både her og på FB tar det helt av. Min interesse for Lithium er ikke basert på at vi har for lite strøm, det har vi egentlig aldri hatt, men rett å slett at pluss/minus 5000 sykluser betyr at jeg knapt vil trenge å bytte batteri igjen... noen gang, og det vil også være god økonomi selv med dagens priser. Pluss andre gevinster som teknologien gir "av seg selv". Mange virker besatt av å maksimere teknologien, en må lade batteriene på to minutter, tømme de på ett og helst ha 1000A tilgjengelig. Jeg liker teknologi... men den skal tjene meg, jeg skal ikke bli dens tjener ;-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 (redigert) Hm.. krysserklubben har fått nye sider. En Subarureklame dekker halve skjermen min og jeg finner ikke frem til noe som helst.. jaja. Fant rette siden: https://www.sxk.se/pa-kryss Den nye, pakryss.se, var håpløse greier. ------- Edit II: Er ikke mann til å finne artikkelen... Redigert 28.November.2019 av Avmønstret# (see edit history) Link to post
Seilerslask Svart 28.November.2019 Link til dette innlegget Svart 28.November.2019 Ser ut som at den artikkelen er gjemt bak paywall? Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.November.2019 Link til dette innlegget Svart 29.November.2019  Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Relativt stor trailbar Dehler med henger for 60 000,-! Det må være et røverkjøp skulle en tro. https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=163152157 Det må være en kjekk måte å få seilt nær og fjern med egen båt, og på vei dit så har en "campingvogn" hengende på slep :-) Link to post
Arne Henriksen Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Kul løsning. Må ha litt voksen trekkbil men en gammel M-klasse duger tydeligvis :-) mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Vindøyet Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157485199 Her var det litt å ta tak i . Ikke akkurat noe smykke. Er litt usikker på hva selger mener med 120K Er det det han er villig til å betale for at noen skal hente dri...n? Link to post
Lazyjack Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Men det er jo en "ON/OFF" båt da og det er det jo ikke så mange som kan skilte med ??? Link to post
Gunga Din Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 one-off skall det sikkert vare men jeg lurer på om det er det, kanskje m den riggen men skroget kjenner jeg igjen, med det karakteristiske hakket i overbygget, ligger en sånn på ´min´ brygge ! men husker ikke vad typen heter. S/Y Gunga Din Link to post
Seilerslask Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Den båten er jo i såpass tilstand at det er mer interessant med hva han er villig til å gi for at noen henter den... Link to post
Erik Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Pinkvin skrev On 28.11.2019 at 22.04: pluss/minus 5000 sykluser betyr at jeg knapt vil trenge å bytte batteri igjen... noen gang, Jeg ser ofte at Lithium batterier kun måles i syklusser, som om de var mekaniske innretninger, men de er vel fortsatt kjemiske, der tid og temperatur sliter på batteriene uavhengig av hvor mange ganger de lades og ikke ? Antall syklusser er vel bare ett max tall, eller evt gjennomsnitt, innenfor ellers normale drifts omgivelser, og i ett normalt tidsperspektiv (10 år ca ?) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Korsfjord Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Vindøyet skrev for 7 timer siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157485199 Her var det litt å ta tak i . Ikke akkurat noe smykke. Er litt usikker på hva selger mener med 120K Er det det han er villig til å betale for at noen skal hente dri...n? Enig i at prisen er høy. En annen ting er at det hadde hjulpet veldig å rydde ombord før fotografering. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Seilerslask skrev for 7 timer siden: Den båten er jo i såpass tilstand at det er mer interessant med hva han er villig til å gi for at noen henter den... Vindøyet skrev for 7 timer siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=157485199 Her var det litt å ta tak i . Ikke akkurat noe smykke. Er litt usikker på hva selger mener med 120K Er det det han er villig til å betale for at noen skal hente dri...n? Er ikke enig i det altså.... sånn uten videre. Ja den ser ut til å ikke ha fått noe særlig tilsyn de siste årene, men akkurat derfor kan det være ett godt kjøp. Hvis det faktisk er en fungerende og velseilende båt på 36 fot for rundt 100 000,- så kan det være verdt en del timers innsats å få den pen. Rydding og vask av mugg er tross alt den billigste delen av å være båteier egentlig ;-) Kjøpte selv en 31 fots seilbåt som vel så ca like jævlig ut nedi, og forøvrig. Hadde lagt i 3-4 år uten tilsyn, mugg og grønske både innvendig og utvendig. Etter iherdig rydding og vasking var båten helt grei den, ble aldri ett smykke men var til glede for familien i mange år. Og prisen, den var lav :-) Link to post
Gunga Din Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Gunga Din skrev for 8 timer siden: one-off skall det sikkert vare men jeg lurer på om det er det, kanskje m den riggen men skroget kjenner jeg igjen, med det karakteristiske hakket i overbygget, ligger en sånn på ´min´ brygge ! men husker ikke vad typen heter. 8 timer tok det så føll 5-øringen ned Beason 36........ S/Y Gunga Din Link to post
Guest Thostr Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 2 hours ago, Pinkvin said: Er ikke enig i det altså.... sånn uten videre. Ja den ser ut til å ikke ha fått noe særlig tilsyn de siste årene, men akkurat derfor kan det være ett godt kjøp. Hvis det faktisk er en fungerende og velseilende båt på 36 fot for rundt 100 000,- så kan det være verdt en del timers innsats å få den pen. Rydding og vask av mugg er tross alt den billigste delen av å være båteier egentlig ;-) Kjøpte selv en 31 fots seilbåt som vel så ca like jævlig ut nedi, og forøvrig. Hadde lagt i 3-4 år uten tilsyn, mugg og grønske både innvendig og utvendig. Etter iherdig rydding og vasking var båten helt grei den, ble aldri ett smykke men var til glede for familien i mange år. Og prisen, den var lav :-) At denne båten kan bli en 'money pit' er det vel ikke noe tvil om. Men som du er inne på så handler det jo litt om ambisjonsnivå, og mye om hva den faktiske tilstanden er. Ikke ett bilde av motor og drev gjør at varsel-lampene blinker litt ift denne delen. Saltvannskjølt Yanmar kan jo dog være bra såvidt jeg har skjønt. Men kan fort svi av 100k der. Men om kjølhelse er bra, rigghelse er bra og seilgarderobe er passabel så kan jo dette bli båt av igjen... Link to post
Lazyjack Svart 3.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2019 Gunga Din skrev for 11 timer siden: one-off skall det sikkert vare Antar de fleste tok den uten ytterligere forklaring. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn