Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Så litt på feks denne som er common, men har BT inkludert.

https://www.aliexpress.com/item/1005001339086156.html?spm=a2g0o.cart.0.0.c5bf3c00wAUAFT&mp=1

For min del, så bør det holde lenge med 100ah, siden truster/vinsj går på start. 

 

Men liker jo å ha koblet opp lader når båten ligger på landstrøm, så spørs jo da om det blir bedre med separat.

Der så jeg på feks denne

https://www.aliexpress.com/item/32852570488.html?spm=a2g0o.cart.0.0.c5bf3c00wAUAFT&mp=1

men den har ikke BT.

Kom ikke over noen med både BT å separat.

 

 

Link to post
Dreuf skrev 29 minutter siden:

Ser du lå til litt mer tekst etter jeg hadde svart. 

Dersom man bruker en solregulator som dcdc lader så må man finne en måte å styre den på. 

Ellers vil den tømme startbatt ved å kontinuerlig lade forbruksbanken selv om dynamo ikke går. 

Victron sin senser automatisk når dynamo er aktiv å skrur av/på lading. 

Renogy sin trenger en styrekabel fra dynamo. 

 

 

Hvilken Victron har du i tankene til det du skal igang med?

Hvis en kjøre dc-dc laderen via hovedbryter, så vil den jo kun få strøm når motor er koblet til. Evt bruke en 1+2 hovedbryter. Når motor er av, så er det jo ikke behov for å bruke dc-dc lader uansett.

Eller er jeg på bærtur nu hehe

Edited by Okkaby
Link to post

På forrige batteriet jeg bygde så brukte jeg denne: 

https://www.aliexpress.com/item/4000425316662.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.59f26693WuNbSL&algo_pvid=912d3e3f-5063-4fc7-9c19-24b603bb6ef8&algo_expid=912d3e3f-5063-4fc7-9c19-24b603bb6ef8-14&btsid=0b0a555516044247806136577e23e2&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Og den har gjort jobben som den skal. Har testet high og low volt cut og low temp.

 

På DCDC lader så blir det en av disse 2:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3215&category_id=273&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

eller:

 

https://www.amazon.com/Renogy-Battery-Batteries-Multi-stage-Charging/dp/B07Q4SVX3M/ref=sr_1_2_sspa?dchild=1&keywords=renogy&qid=1604424913&sr=8-2-spons&psc=1&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUEzTlEwUVVKVk04VjhEJmVuY3J5cHRlZElkPUEwNjkyNjQ4VEpBVTZKVEFNT1dGJmVuY3J5cHRlZEFkSWQ9QTA0MjQ3OTExSlhISVU1SUZDNTdSJndpZGdldE5hbWU9c3BfYXRmJmFjdGlvbj1jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

 

Forskjellen er at Victron som sagt senser dynamo selv og starter automatisk, mens renogy trenger en ledning fra dynamo for å styre lading av/på.

Også har jeg lest det anbefales en dcdc lader på 30-50% av effekten på dynamo. Har ingen anelse om hvor stor dynamoen min er. Er en original dynamo til en VP TAMD63... Har sett 50A noen steder og 70A andre steder, så får se på selve enheten nestegang jeg er i båten.

 

 

Link to post

Mener originaldynamo på Volvo 40-serie er Valeo 60A. Usikker på 60 serie men sannsynlig med samme kanskje.

 

Jeg tenker at separat ladeport på BMS kan være en fordel ved integrasjon i eksisterende system. Kan da kople ladeport foran evt ladeskille til de andre bly/syrebatteriene og få et ‘gratis’ ladeskille da jeg antar at LiFePO4 ikke kan lades ut gjennom ladeporten?

 

Jeg har lagt disse i min ‘Wish list’ på Ali 😁:

 

NOK 361.57  16% Off | Daly bms 3.2V 4s 80A 120A 200A 300A 500A LiFepo4 18650 BMS PCM Battery With Balance For lili ion Lipo Battery Cell Pack Module
https://a.aliexpress.com/_mPeoBod

 

Fås med separat ladeport opp til 150A. Nok for meg med en 140A dynamo og 1200VA inverter tror jeg (egen batteripakke for 230 kjøl/frys og stikk - er den som får mest pes).

 

Kommentarer elle bedre alternativ?

Link to post
Fantino skrev 26 minutter siden:

Mener originaldynamo på Volvo 40-serie er Valeo 60A. Usikker på 60 serie men sannsynlig med samme kanskje.

 

Jeg tenker at separat ladeport på BMS kan være en fordel ved integrasjon i eksisterende system. Kan da kople ladeport foran evt ladeskille til de andre bly/syrebatteriene og få et ‘gratis’ ladeskille da jeg antar at LiFePO4 ikke kan lades ut gjennom ladeporten?

 

Jeg har lagt disse i min ‘Wish list’ på Ali 😁:

 

NOK 361.57  16% Off | Daly bms 3.2V 4s 80A 120A 200A 300A 500A LiFepo4 18650 BMS PCM Battery With Balance For lili ion Lipo Battery Cell Pack Module
https://a.aliexpress.com/_mPeoBod

 

Fås med separat ladeport opp til 150A. Nok for meg med en 140A dynamo og 1200VA inverter tror jeg (egen batteripakke for 230 kjøl/frys og stikk - er den som får mest pes).

 

Kommentarer elle bedre alternativ?

Så på disse jeg også. Men ser ikke ut som en får med BT når de har separat ladeport. Å er jo litt greit å kunne følge med via mobil/nettbrett.

 

Men bruker en DC-DC lader, vil det da gå strøm begge veier? Trodde kun det gikk en vei på de, å en da slipper skillerele.

 

Er ikke original dynamo. Var det de hadde inne hos Maritim. Å mener å huske den var større enn den gamle/originale.

Edited by Okkaby
Link to post

På den du linker til der Fantino så er high voltage litt høy (3.75) og low er litt lav (2.2).

Står at det er konfigurerbart, mener å ha lest at det kun er når du bestiller. 

 

Hvor man setter grensene avhenger av cellene selvfølgelig, men av det jeg har lest rundt om så ser det ut som 3.65 og 2.5 er "normalen". På 150ah batteriet mitt har jeg satt 2.7 som low. Better safe than sorry. 

 

Også ser det ikke ut som det er low temp disconnect om jeg leser riktig..

Kanskje ikke stort behov om man bruker båten bare på sommeren. 

 

En Dcdc vil sende strømmen kun en vei. Så jeg tenkte å koble den rett på startbatt uten skillerele. Da tror jeg også at dersom Bms kutter ut når dynamo leverer "full pupp" så vil startbatt gjøre så man ikke brenner diodene i dynamo.. (Har ingen dokumentasjon, bare antagelse). 

Link to post
Dreuf skrev 13 minutter siden:

Da tror jeg også at dersom Bms kutter ut når dynamo leverer "full pupp" så vil startbatt gjøre så man ikke brenner diodene i dynamo.. (Har ingen dokumentasjon, bare antagelse). 


Når man holder på på dette planet så tror jeg det kan være lurt å installere denne enheten fra Sterling. Kan fort spare seg inn. 

Link to post
Dreuf skrev 7 minutter siden:

Spennende.

Vurderer å sette inn en sånn alternator protect som @Kjellg linker til. Er en billig forsikring, litt usikker på om den er nødvendig når man har en dcdc lader oppsett.


Vet du, at om det er nødvendig eller ikke så tør jeg påstå at man sover bedre om natta ;) Neida, ikke riktig slikt men den er uansett en veldig billig forsikring. Alt mulig kan skje, kabler, brytere osv. Får bare håpe at den ikke blir nødvendig, og det vil man vel aldri få vite heller om man har en slik montert. Men jeg har faktisk en bedre følelse i magen etter at den ble montert. Sånt sett så burde vel en slik elektronikk egentlig vært innebygd i alle dynamoer. 

Edited by Kjellg
Link to post
Fantino skrev for 3 timer siden:

Bestilte du med BT og evt usb-link til PC?

BT er inkludert i denne. Så trenger ikke bestille den utenom.

USB teker jeg ikke jeg har bruk for.

Link to post
Okkaby skrev 23 minutter siden:

BT er inkludert i denne. Så trenger ikke bestille den utenom.

USB teker jeg ikke jeg har bruk for.

Ok. Fikk du et svar på om alle parametere kan konfigureres via BT app? Jeg har lest på mange men beskrivelsen er jo ofte ufullstendig..

Link to post
Fantino skrev 2 minutter siden:

Ok. Fikk du et svar på om alle parametere kan konfigureres via BT app? Jeg har lest på mange men beskrivelsen er jo ofte ufullstendig..

Har ikke spurt om det. Men er nu sådan jeg har forstått det de skriver. En kan jo også kjøpe en touch screen fra dem, for noen få penger, som jeg forstod skulle kunne brukes til å konfigurere med. Men er jo ikke problem å få tak i en overgang om det evt trengs.

 

Tenkte bare å være litt i forkant med bms, så denne er klar nå jeg evt får cellene senere på året. Blir ikke å montere før til våren uansett.

Link to post

Ja jeg er også bare på tankestadiet. AGM batteriene mine virker å være friske så langt. Men dette er jo litt gøy da. Mulig det bare er å skaffe seg en usb til TTL overgang for å kople til PC, og de har jeg liggende en pose av allerede. 

Link to post

Ja tenker at om jeg trenger en sådan overgang, så har de nok dette på en sådan dingse bums butikk ala Kjell å Co.

 

Men får se når BMS dukker opp. Ser det tar lengre å lengre tid nu fra kina. Ting jeg kjøpte for 4 uker siden,  er ennå i lufta en plass mellom Asia å Europa. Å det er små pakker. 

Men det goe er at en nå slipper å tenke på moms da Ali inkludere dette.

Link to post
Okkaby skrev On 5.11.2020 at 8.58:

Da var BMS bestilt. Tok kontakt med sjappa i Kina, å hørte om de hadde smart BMS med separat ladeport.

 

Fikk svar etter en dag, at det var ingen problem. Måtte bare skrive i bestilling at jeg ønsket det, så skulle de fikse det. 

Så da får en se hva som dukker opp i posten om 3-4 uker

 

https://www.aliexpress.com/item/1005001339086156.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.57284c4dNrg7As

 

 

 

Satt å leste litt på div forum i går, sjekket du hvilken ladestrøm den støtter med separate port?

Ser at mange av de med separat på 100A og mindre kun har 10A i lading...

Selv om det er for sent nå, så kan det være verdt å sjekke.

 

Om man ser på denne som sikker har mye av samme innmat:

https://www.aliexpress.com/item/32921412658.html?srcSns=sns_Copy&spreadType=socialShare&bizType=ProductDetail&tt=MG&aff_platform=default&sk=_mPeoBod&mergeHashcode=65745488041&description=NOK+361.57++16%+Off+|+Daly+bms+3.2V+4s+80A+120A+200A+300A+500A+LiFepo4+18650+BMS+PCM+Battery+With+Balance+For+lili+ion+Lipo+Battery+Cell+Pack+Module&aff_trace_key=6684357efa2344fc8aef5df80aa62456-1605081080075-05197-_mPeoBod&businessType=ProductDetail&title=NOK+361.57++16%+Off+|+Daly+bms+3.2V+4s+80A+120A+200A+300A+500A+LiFepo4+18650+BMS+PCM+Battery+With+Balance+For+lili+ion+Lipo+Battery+Cell+Pack+Module&platform=AE&terminal_id=95245154275e4f78aaa73c515ea47503&templateKey=white_backgroup_101

 

Så er det 10A lading opptil 60A BMS og 40A lading fra 80A BMS og oppover.

 

Grunnen til dette er iflg det forumet jeg leste på at med common så brukes samme mosfets til både strøm inn og strøm ut. Men på separate så er det separate mosfets til strøm inn og strøm ut. Da holder dem prisen nede ved å ha færre mosfets til ladedelen. 

Edited by Dreuf
Link to post

Nei dette hadde jagu ikke jeg tenkt på heller.

Men ser de har 40ah lade strøm på de som som selges som ikke smart bms med separate lading fra 80ah å opp

Så får satse på det da er min 40ah også på den som er på vei til meg.

 

Er uansett for sent å endre på det, da den er på et fly nu, ut ifra sporing.

Men ser på andre ting jeg har på vei, at det tar jævlig lange tid nå.

Kan se at ting har ankommet Norge via Ali sporing. Men Posten har det fremdeles som avsendt fra avsender land. Så ting blir nok liggende lenge på lager hos posten før de gidde tar tak i det.

Link to post

Bare et lite tips i tilfelle noen har lyst på noen celler. batteryhoockup fikk inn i går noen 8Ah celler med 200A rating. :thumbsup: Discharge sier de helt ned i minus 20. Slike celler er ikke barebare å få tak i...

Hadde vært stilig med en pakke med en 800 eller 1000A BMS :giggle:

Edited by Kjellg
Link to post
Kjellg skrev 24 minutter siden:

Hadde vært stilig med en pakke med en 800 eller 1000A BMS


Det er det.. Winston cellene mine klarer 4000A/5sec, 1200A/30 sec. Bluesea releene 1450A/30sec, 700A/30sec. 
Eksempelvis sveising går som en drøm.

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...