Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Så litt på feks denne som er common, men har BT inkludert.

https://www.aliexpress.com/item/1005001339086156.html?spm=a2g0o.cart.0.0.c5bf3c00wAUAFT&mp=1

For min del, så bør det holde lenge med 100ah, siden truster/vinsj går på start. 

 

Men liker jo å ha koblet opp lader når båten ligger på landstrøm, så spørs jo da om det blir bedre med separat.

Der så jeg på feks denne

https://www.aliexpress.com/item/32852570488.html?spm=a2g0o.cart.0.0.c5bf3c00wAUAFT&mp=1

men den har ikke BT.

Kom ikke over noen med både BT å separat.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 29 minutter siden:

Ser du lå til litt mer tekst etter jeg hadde svart. 

Dersom man bruker en solregulator som dcdc lader så må man finne en måte å styre den på. 

Ellers vil den tømme startbatt ved å kontinuerlig lade forbruksbanken selv om dynamo ikke går. 

Victron sin senser automatisk når dynamo er aktiv å skrur av/på lading. 

Renogy sin trenger en styrekabel fra dynamo. 

 

 

Hvilken Victron har du i tankene til det du skal igang med?

Hvis en kjøre dc-dc laderen via hovedbryter, så vil den jo kun få strøm når motor er koblet til. Evt bruke en 1+2 hovedbryter. Når motor er av, så er det jo ikke behov for å bruke dc-dc lader uansett.

Eller er jeg på bærtur nu hehe

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

På forrige batteriet jeg bygde så brukte jeg denne: 

https://www.aliexpress.com/item/4000425316662.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.59f26693WuNbSL&algo_pvid=912d3e3f-5063-4fc7-9c19-24b603bb6ef8&algo_expid=912d3e3f-5063-4fc7-9c19-24b603bb6ef8-14&btsid=0b0a555516044247806136577e23e2&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Og den har gjort jobben som den skal. Har testet high og low volt cut og low temp.

 

På DCDC lader så blir det en av disse 2:

https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3215&category_id=273&option=com_virtuemart&Itemid=39

 

eller:

 

https://www.amazon.com/Renogy-Battery-Batteries-Multi-stage-Charging/dp/B07Q4SVX3M/ref=sr_1_2_sspa?dchild=1&keywords=renogy&qid=1604424913&sr=8-2-spons&psc=1&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUEzTlEwUVVKVk04VjhEJmVuY3J5cHRlZElkPUEwNjkyNjQ4VEpBVTZKVEFNT1dGJmVuY3J5cHRlZEFkSWQ9QTA0MjQ3OTExSlhISVU1SUZDNTdSJndpZGdldE5hbWU9c3BfYXRmJmFjdGlvbj1jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ==

 

Forskjellen er at Victron som sagt senser dynamo selv og starter automatisk, mens renogy trenger en ledning fra dynamo for å styre lading av/på.

Også har jeg lest det anbefales en dcdc lader på 30-50% av effekten på dynamo. Har ingen anelse om hvor stor dynamoen min er. Er en original dynamo til en VP TAMD63... Har sett 50A noen steder og 70A andre steder, så får se på selve enheten nestegang jeg er i båten.

 

 

Link to post
Share on other sites

Mener originaldynamo på Volvo 40-serie er Valeo 60A. Usikker på 60 serie men sannsynlig med samme kanskje.

 

Jeg tenker at separat ladeport på BMS kan være en fordel ved integrasjon i eksisterende system. Kan da kople ladeport foran evt ladeskille til de andre bly/syrebatteriene og få et ‘gratis’ ladeskille da jeg antar at LiFePO4 ikke kan lades ut gjennom ladeporten?

 

Jeg har lagt disse i min ‘Wish list’ på Ali 😁:

 

NOK 361.57  16% Off | Daly bms 3.2V 4s 80A 120A 200A 300A 500A LiFepo4 18650 BMS PCM Battery With Balance For lili ion Lipo Battery Cell Pack Module
https://a.aliexpress.com/_mPeoBod

 

Fås med separat ladeport opp til 150A. Nok for meg med en 140A dynamo og 1200VA inverter tror jeg (egen batteripakke for 230 kjøl/frys og stikk - er den som får mest pes).

 

Kommentarer elle bedre alternativ?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 26 minutter siden:

Mener originaldynamo på Volvo 40-serie er Valeo 60A. Usikker på 60 serie men sannsynlig med samme kanskje.

 

Jeg tenker at separat ladeport på BMS kan være en fordel ved integrasjon i eksisterende system. Kan da kople ladeport foran evt ladeskille til de andre bly/syrebatteriene og få et ‘gratis’ ladeskille da jeg antar at LiFePO4 ikke kan lades ut gjennom ladeporten?

 

Jeg har lagt disse i min ‘Wish list’ på Ali 😁:

 

NOK 361.57  16% Off | Daly bms 3.2V 4s 80A 120A 200A 300A 500A LiFepo4 18650 BMS PCM Battery With Balance For lili ion Lipo Battery Cell Pack Module
https://a.aliexpress.com/_mPeoBod

 

Fås med separat ladeport opp til 150A. Nok for meg med en 140A dynamo og 1200VA inverter tror jeg (egen batteripakke for 230 kjøl/frys og stikk - er den som får mest pes).

 

Kommentarer elle bedre alternativ?

Så på disse jeg også. Men ser ikke ut som en får med BT når de har separat ladeport. Å er jo litt greit å kunne følge med via mobil/nettbrett.

 

Men bruker en DC-DC lader, vil det da gå strøm begge veier? Trodde kun det gikk en vei på de, å en da slipper skillerele.

 

Er ikke original dynamo. Var det de hadde inne hos Maritim. Å mener å huske den var større enn den gamle/originale.

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

På den du linker til der Fantino så er high voltage litt høy (3.75) og low er litt lav (2.2).

Står at det er konfigurerbart, mener å ha lest at det kun er når du bestiller. 

 

Hvor man setter grensene avhenger av cellene selvfølgelig, men av det jeg har lest rundt om så ser det ut som 3.65 og 2.5 er "normalen". På 150ah batteriet mitt har jeg satt 2.7 som low. Better safe than sorry. 

 

Også ser det ikke ut som det er low temp disconnect om jeg leser riktig..

Kanskje ikke stort behov om man bruker båten bare på sommeren. 

 

En Dcdc vil sende strømmen kun en vei. Så jeg tenkte å koble den rett på startbatt uten skillerele. Da tror jeg også at dersom Bms kutter ut når dynamo leverer "full pupp" så vil startbatt gjøre så man ikke brenner diodene i dynamo.. (Har ingen dokumentasjon, bare antagelse). 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 13 minutter siden:

Da tror jeg også at dersom Bms kutter ut når dynamo leverer "full pupp" så vil startbatt gjøre så man ikke brenner diodene i dynamo.. (Har ingen dokumentasjon, bare antagelse). 


Når man holder på på dette planet så tror jeg det kan være lurt å installere denne enheten fra Sterling. Kan fort spare seg inn. 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf

Denne kan jo også være noe. Ser den starter automatisk basert på høy V å går i automatisk sleep basert på lav V.

Så det er vel samme som victron.

https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers/products/battery-to-battery-chargers-waterproof

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Eller denne på 30A(fås også i 60A) Kan jo kjøpes til ok pris her i landet.

https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers/products/2015-battery-to-battery-chargers-non-waterproof-drip-proof-ip21?variant=978775683

Ser ut som denne har en del muligheter for de som vil justere ting sjøl.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Da var BMS bestilt. Tok kontakt med sjappa i Kina, å hørte om de hadde smart BMS med separat ladeport.

 

Fikk svar etter en dag, at det var ingen problem. Måtte bare skrive i bestilling at jeg ønsket det, så skulle de fikse det. 

Så da får en se hva som dukker opp i posten om 3-4 uker

 

https://www.aliexpress.com/item/1005001339086156.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.57284c4dNrg7As

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 7 minutter siden:

Spennende.

Vurderer å sette inn en sånn alternator protect som @Kjellg linker til. Er en billig forsikring, litt usikker på om den er nødvendig når man har en dcdc lader oppsett.


Vet du, at om det er nødvendig eller ikke så tør jeg påstå at man sover bedre om natta ;) Neida, ikke riktig slikt men den er uansett en veldig billig forsikring. Alt mulig kan skje, kabler, brytere osv. Får bare håpe at den ikke blir nødvendig, og det vil man vel aldri få vite heller om man har en slik montert. Men jeg har faktisk en bedre følelse i magen etter at den ble montert. Sånt sett så burde vel en slik elektronikk egentlig vært innebygd i alle dynamoer. 

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 2 minutter siden:

Ok. Fikk du et svar på om alle parametere kan konfigureres via BT app? Jeg har lest på mange men beskrivelsen er jo ofte ufullstendig..

Har ikke spurt om det. Men er nu sådan jeg har forstått det de skriver. En kan jo også kjøpe en touch screen fra dem, for noen få penger, som jeg forstod skulle kunne brukes til å konfigurere med. Men er jo ikke problem å få tak i en overgang om det evt trengs.

 

Tenkte bare å være litt i forkant med bms, så denne er klar nå jeg evt får cellene senere på året. Blir ikke å montere før til våren uansett.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Ja tenker at om jeg trenger en sådan overgang, så har de nok dette på en sådan dingse bums butikk ala Kjell å Co.

 

Men får se når BMS dukker opp. Ser det tar lengre å lengre tid nu fra kina. Ting jeg kjøpte for 4 uker siden,  er ennå i lufta en plass mellom Asia å Europa. Å det er små pakker. 

Men det goe er at en nå slipper å tenke på moms da Ali inkludere dette.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev On 5.11.2020 at 8.58:

Da var BMS bestilt. Tok kontakt med sjappa i Kina, å hørte om de hadde smart BMS med separat ladeport.

 

Fikk svar etter en dag, at det var ingen problem. Måtte bare skrive i bestilling at jeg ønsket det, så skulle de fikse det. 

Så da får en se hva som dukker opp i posten om 3-4 uker

 

https://www.aliexpress.com/item/1005001339086156.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.57284c4dNrg7As

 

 

 

Satt å leste litt på div forum i går, sjekket du hvilken ladestrøm den støtter med separate port?

Ser at mange av de med separat på 100A og mindre kun har 10A i lading...

Selv om det er for sent nå, så kan det være verdt å sjekke.

 

Om man ser på denne som sikker har mye av samme innmat:

https://www.aliexpress.com/item/32921412658.html?srcSns=sns_Copy&spreadType=socialShare&bizType=ProductDetail&tt=MG&aff_platform=default&sk=_mPeoBod&mergeHashcode=65745488041&description=NOK+361.57++16%+Off+|+Daly+bms+3.2V+4s+80A+120A+200A+300A+500A+LiFepo4+18650+BMS+PCM+Battery+With+Balance+For+lili+ion+Lipo+Battery+Cell+Pack+Module&aff_trace_key=6684357efa2344fc8aef5df80aa62456-1605081080075-05197-_mPeoBod&businessType=ProductDetail&title=NOK+361.57++16%+Off+|+Daly+bms+3.2V+4s+80A+120A+200A+300A+500A+LiFepo4+18650+BMS+PCM+Battery+With+Balance+For+lili+ion+Lipo+Battery+Cell+Pack+Module&platform=AE&terminal_id=95245154275e4f78aaa73c515ea47503&templateKey=white_backgroup_101

 

Så er det 10A lading opptil 60A BMS og 40A lading fra 80A BMS og oppover.

 

Grunnen til dette er iflg det forumet jeg leste på at med common så brukes samme mosfets til både strøm inn og strøm ut. Men på separate så er det separate mosfets til strøm inn og strøm ut. Da holder dem prisen nede ved å ha færre mosfets til ladedelen. 

Redigert av Dreuf (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei dette hadde jagu ikke jeg tenkt på heller.

Men ser de har 40ah lade strøm på de som som selges som ikke smart bms med separate lading fra 80ah å opp

Så får satse på det da er min 40ah også på den som er på vei til meg.

 

Er uansett for sent å endre på det, da den er på et fly nu, ut ifra sporing.

Men ser på andre ting jeg har på vei, at det tar jævlig lange tid nå.

Kan se at ting har ankommet Norge via Ali sporing. Men Posten har det fremdeles som avsendt fra avsender land. Så ting blir nok liggende lenge på lager hos posten før de gidde tar tak i det.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Bare et lite tips i tilfelle noen har lyst på noen celler. batteryhoockup fikk inn i går noen 8Ah celler med 200A rating. :thumbsup: Discharge sier de helt ned i minus 20. Slike celler er ikke barebare å få tak i...

Hadde vært stilig med en pakke med en 800 eller 1000A BMS :giggle:

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...