Okkaby Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Så litt på feks denne som er common, men har BT inkludert. https://www.aliexpress.com/item/1005001339086156.html?spm=a2g0o.cart.0.0.c5bf3c00wAUAFT&mp=1 For min del, så bør det holde lenge med 100ah, siden truster/vinsj går på start. Men liker jo å ha koblet opp lader når båten ligger på landstrøm, så spørs jo da om det blir bedre med separat. Der så jeg på feks denne https://www.aliexpress.com/item/32852570488.html?spm=a2g0o.cart.0.0.c5bf3c00wAUAFT&mp=1 men den har ikke BT. Kom ikke over noen med både BT å separat. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 (redigert) Dreuf skrev 29 minutter siden: Ser du lå til litt mer tekst etter jeg hadde svart. Dersom man bruker en solregulator som dcdc lader så må man finne en måte å styre den på. Ellers vil den tømme startbatt ved å kontinuerlig lade forbruksbanken selv om dynamo ikke går. Victron sin senser automatisk når dynamo er aktiv å skrur av/på lading. Renogy sin trenger en styrekabel fra dynamo. Hvilken Victron har du i tankene til det du skal igang med? Hvis en kjøre dc-dc laderen via hovedbryter, så vil den jo kun få strøm når motor er koblet til. Evt bruke en 1+2 hovedbryter. Når motor er av, så er det jo ikke behov for å bruke dc-dc lader uansett. Eller er jeg på bærtur nu hehe Redigert 3.November.2020 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreuf Svart 3.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2020 På forrige batteriet jeg bygde så brukte jeg denne: https://www.aliexpress.com/item/4000425316662.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.59f26693WuNbSL&algo_pvid=912d3e3f-5063-4fc7-9c19-24b603bb6ef8&algo_expid=912d3e3f-5063-4fc7-9c19-24b603bb6ef8-14&btsid=0b0a555516044247806136577e23e2&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_ Og den har gjort jobben som den skal. Har testet high og low volt cut og low temp. På DCDC lader så blir det en av disse 2: https://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=3215&category_id=273&option=com_virtuemart&Itemid=39 eller: https://www.amazon.com/Renogy-Battery-Batteries-Multi-stage-Charging/dp/B07Q4SVX3M/ref=sr_1_2_sspa?dchild=1&keywords=renogy&qid=1604424913&sr=8-2-spons&psc=1&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUEzTlEwUVVKVk04VjhEJmVuY3J5cHRlZElkPUEwNjkyNjQ4VEpBVTZKVEFNT1dGJmVuY3J5cHRlZEFkSWQ9QTA0MjQ3OTExSlhISVU1SUZDNTdSJndpZGdldE5hbWU9c3BfYXRmJmFjdGlvbj1jbGlja1JlZGlyZWN0JmRvTm90TG9nQ2xpY2s9dHJ1ZQ== Forskjellen er at Victron som sagt senser dynamo selv og starter automatisk, mens renogy trenger en ledning fra dynamo for å styre lading av/på. Også har jeg lest det anbefales en dcdc lader på 30-50% av effekten på dynamo. Har ingen anelse om hvor stor dynamoen min er. Er en original dynamo til en VP TAMD63... Har sett 50A noen steder og 70A andre steder, så får se på selve enheten nestegang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Mener min dynamo er 80A Men skal sjekke. Var nye jeg kjøpte hos maritim i vår. Er på en TMAD41. Men ka godt være jeg husker feil, å den kun er rundt 65a Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Mener originaldynamo på Volvo 40-serie er Valeo 60A. Usikker på 60 serie men sannsynlig med samme kanskje. Jeg tenker at separat ladeport på BMS kan være en fordel ved integrasjon i eksisterende system. Kan da kople ladeport foran evt ladeskille til de andre bly/syrebatteriene og få et ‘gratis’ ladeskille da jeg antar at LiFePO4 ikke kan lades ut gjennom ladeporten? Jeg har lagt disse i min ‘Wish list’ på Ali 😁: NOK 361.57 16% Off | Daly bms 3.2V 4s 80A 120A 200A 300A 500A LiFepo4 18650 BMS PCM Battery With Balance For lili ion Lipo Battery Cell Pack Module https://a.aliexpress.com/_mPeoBod Fås med separat ladeport opp til 150A. Nok for meg med en 140A dynamo og 1200VA inverter tror jeg (egen batteripakke for 230 kjøl/frys og stikk - er den som får mest pes). Kommentarer elle bedre alternativ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 (redigert) Fantino skrev 26 minutter siden: Mener originaldynamo på Volvo 40-serie er Valeo 60A. Usikker på 60 serie men sannsynlig med samme kanskje. Jeg tenker at separat ladeport på BMS kan være en fordel ved integrasjon i eksisterende system. Kan da kople ladeport foran evt ladeskille til de andre bly/syrebatteriene og få et ‘gratis’ ladeskille da jeg antar at LiFePO4 ikke kan lades ut gjennom ladeporten? Jeg har lagt disse i min ‘Wish list’ på Ali 😁: NOK 361.57 16% Off | Daly bms 3.2V 4s 80A 120A 200A 300A 500A LiFepo4 18650 BMS PCM Battery With Balance For lili ion Lipo Battery Cell Pack Module https://a.aliexpress.com/_mPeoBod Fås med separat ladeport opp til 150A. Nok for meg med en 140A dynamo og 1200VA inverter tror jeg (egen batteripakke for 230 kjøl/frys og stikk - er den som får mest pes). Kommentarer elle bedre alternativ? Så på disse jeg også. Men ser ikke ut som en får med BT når de har separat ladeport. Å er jo litt greit å kunne følge med via mobil/nettbrett. Men bruker en DC-DC lader, vil det da gå strøm begge veier? Trodde kun det gikk en vei på de, å en da slipper skillerele. Er ikke original dynamo. Var det de hadde inne hos Maritim. Å mener å huske den var større enn den gamle/originale. Redigert 3.November.2020 av Okkaby (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreuf Svart 3.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.November.2020 På den du linker til der Fantino så er high voltage litt høy (3.75) og low er litt lav (2.2). Står at det er konfigurerbart, mener å ha lest at det kun er når du bestiller. Hvor man setter grensene avhenger av cellene selvfølgelig, men av det jeg har lest rundt om så ser det ut som 3.65 og 2.5 er "normalen". På 150ah batteriet mitt har jeg satt 2.7 som low. Better safe than sorry. Også ser det ikke ut som det er low temp disconnect om jeg leser riktig.. Kanskje ikke stort behov om man bruker båten bare på sommeren. En Dcdc vil sende strømmen kun en vei. Så jeg tenkte å koble den rett på startbatt uten skillerele. Da tror jeg også at dersom Bms kutter ut når dynamo leverer "full pupp" så vil startbatt gjøre så man ikke brenner diodene i dynamo.. (Har ingen dokumentasjon, bare antagelse). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 3.November.2020 Del på Facebook Svart 3.November.2020 Dreuf skrev 13 minutter siden: Da tror jeg også at dersom Bms kutter ut når dynamo leverer "full pupp" så vil startbatt gjøre så man ikke brenner diodene i dynamo.. (Har ingen dokumentasjon, bare antagelse). Når man holder på på dette planet så tror jeg det kan være lurt å installere denne enheten fra Sterling. Kan fort spare seg inn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 @Dreuf Denne kan jo også være noe. Ser den starter automatisk basert på høy V å går i automatisk sleep basert på lav V. Så det er vel samme som victron. https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers/products/battery-to-battery-chargers-waterproof Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 4.November.2020 Del på Facebook Svart 4.November.2020 Eller denne på 30A(fås også i 60A) Kan jo kjøpes til ok pris her i landet. https://sterling-power.com/collections/battery-to-battery-chargers/products/2015-battery-to-battery-chargers-non-waterproof-drip-proof-ip21?variant=978775683 Ser ut som denne har en del muligheter for de som vil justere ting sjøl. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Da var BMS bestilt. Tok kontakt med sjappa i Kina, å hørte om de hadde smart BMS med separat ladeport. Fikk svar etter en dag, at det var ingen problem. Måtte bare skrive i bestilling at jeg ønsket det, så skulle de fikse det. Så da får en se hva som dukker opp i posten om 3-4 uker https://www.aliexpress.com/item/1005001339086156.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.57284c4dNrg7As Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Bestilte du med BT og evt usb-link til PC? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreuf Svart 5.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.November.2020 Spennende. Vurderer å sette inn en sånn alternator protect som @Kjellg linker til. Er en billig forsikring, litt usikker på om den er nødvendig når man har en dcdc lader oppsett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 (redigert) Dreuf skrev 7 minutter siden: Spennende. Vurderer å sette inn en sånn alternator protect som @Kjellg linker til. Er en billig forsikring, litt usikker på om den er nødvendig når man har en dcdc lader oppsett. Vet du, at om det er nødvendig eller ikke så tør jeg påstå at man sover bedre om natta ;) Neida, ikke riktig slikt men den er uansett en veldig billig forsikring. Alt mulig kan skje, kabler, brytere osv. Får bare håpe at den ikke blir nødvendig, og det vil man vel aldri få vite heller om man har en slik montert. Men jeg har faktisk en bedre følelse i magen etter at den ble montert. Sånt sett så burde vel en slik elektronikk egentlig vært innebygd i alle dynamoer. Redigert 5.November.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Fantino skrev for 3 timer siden: Bestilte du med BT og evt usb-link til PC? BT er inkludert i denne. Så trenger ikke bestille den utenom. USB teker jeg ikke jeg har bruk for. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Okkaby skrev 23 minutter siden: BT er inkludert i denne. Så trenger ikke bestille den utenom. USB teker jeg ikke jeg har bruk for. Ok. Fikk du et svar på om alle parametere kan konfigureres via BT app? Jeg har lest på mange men beskrivelsen er jo ofte ufullstendig.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Fantino skrev 2 minutter siden: Ok. Fikk du et svar på om alle parametere kan konfigureres via BT app? Jeg har lest på mange men beskrivelsen er jo ofte ufullstendig.. Har ikke spurt om det. Men er nu sådan jeg har forstått det de skriver. En kan jo også kjøpe en touch screen fra dem, for noen få penger, som jeg forstod skulle kunne brukes til å konfigurere med. Men er jo ikke problem å få tak i en overgang om det evt trengs. Tenkte bare å være litt i forkant med bms, så denne er klar nå jeg evt får cellene senere på året. Blir ikke å montere før til våren uansett. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Ja jeg er også bare på tankestadiet. AGM batteriene mine virker å være friske så langt. Men dette er jo litt gøy da. Mulig det bare er å skaffe seg en usb til TTL overgang for å kople til PC, og de har jeg liggende en pose av allerede. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Ja tenker at om jeg trenger en sådan overgang, så har de nok dette på en sådan dingse bums butikk ala Kjell å Co. Men får se når BMS dukker opp. Ser det tar lengre å lengre tid nu fra kina. Ting jeg kjøpte for 4 uker siden, er ennå i lufta en plass mellom Asia å Europa. Å det er små pakker. Men det goe er at en nå slipper å tenke på moms da Ali inkludere dette. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 5.November.2020 Del på Facebook Svart 5.November.2020 Det varierer mye. Fikk nettopp utracet pakke på 2 uker, men venter enda på en som har vært i lufta i 3 mnd.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dreuf Svart 11.November.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2020 (redigert) Okkaby skrev On 5.11.2020 at 8.58: Da var BMS bestilt. Tok kontakt med sjappa i Kina, å hørte om de hadde smart BMS med separat ladeport. Fikk svar etter en dag, at det var ingen problem. Måtte bare skrive i bestilling at jeg ønsket det, så skulle de fikse det. Så da får en se hva som dukker opp i posten om 3-4 uker https://www.aliexpress.com/item/1005001339086156.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.57284c4dNrg7As Satt å leste litt på div forum i går, sjekket du hvilken ladestrøm den støtter med separate port? Ser at mange av de med separat på 100A og mindre kun har 10A i lading... Selv om det er for sent nå, så kan det være verdt å sjekke. Om man ser på denne som sikker har mye av samme innmat: https://www.aliexpress.com/item/32921412658.html?srcSns=sns_Copy&spreadType=socialShare&bizType=ProductDetail&tt=MG&aff_platform=default&sk=_mPeoBod&mergeHashcode=65745488041&description=NOK+361.57++16%+Off+|+Daly+bms+3.2V+4s+80A+120A+200A+300A+500A+LiFepo4+18650+BMS+PCM+Battery+With+Balance+For+lili+ion+Lipo+Battery+Cell+Pack+Module&aff_trace_key=6684357efa2344fc8aef5df80aa62456-1605081080075-05197-_mPeoBod&businessType=ProductDetail&title=NOK+361.57++16%+Off+|+Daly+bms+3.2V+4s+80A+120A+200A+300A+500A+LiFepo4+18650+BMS+PCM+Battery+With+Balance+For+lili+ion+Lipo+Battery+Cell+Pack+Module&platform=AE&terminal_id=95245154275e4f78aaa73c515ea47503&templateKey=white_backgroup_101 Så er det 10A lading opptil 60A BMS og 40A lading fra 80A BMS og oppover. Grunnen til dette er iflg det forumet jeg leste på at med common så brukes samme mosfets til både strøm inn og strøm ut. Men på separate så er det separate mosfets til strøm inn og strøm ut. Da holder dem prisen nede ved å ha færre mosfets til ladedelen. Redigert 11.November.2020 av Dreuf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Hm. Det hadde jeg ikke lagt merke til ☺️ Ser det er lavere ladestrøm enn nominell på alle men forskjellen er jo relativt liten på de store med common port. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Okkaby Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Nei dette hadde jagu ikke jeg tenkt på heller. Men ser de har 40ah lade strøm på de som som selges som ikke smart bms med separate lading fra 80ah å opp Så får satse på det da er min 40ah også på den som er på vei til meg. Er uansett for sent å endre på det, da den er på et fly nu, ut ifra sporing. Men ser på andre ting jeg har på vei, at det tar jævlig lange tid nå. Kan se at ting har ankommet Norge via Ali sporing. Men Posten har det fremdeles som avsendt fra avsender land. Så ting blir nok liggende lenge på lager hos posten før de gidde tar tak i det. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 (redigert) Bare et lite tips i tilfelle noen har lyst på noen celler. batteryhoockup fikk inn i går noen 8Ah celler med 200A rating. Discharge sier de helt ned i minus 20. Slike celler er ikke barebare å få tak i... Hadde vært stilig med en pakke med en 800 eller 1000A BMS Redigert 11.November.2020 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SamH Svart 11.November.2020 Del på Facebook Svart 11.November.2020 Kjellg skrev 24 minutter siden: Hadde vært stilig med en pakke med en 800 eller 1000A BMS Det er det.. Winston cellene mine klarer 4000A/5sec, 1200A/30 sec. Bluesea releene 1450A/30sec, 700A/30sec. Eksempelvis sveising går som en drøm. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.