Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Jeg ser nå at jeg ikke hadde trykket på "Read EEPROM" og da kom det helt andre data ut under "settings".

60Ah som stod på forsiden var noe jeg kunne forandre selv.

Link to post

Da har jeg lekt litt mer med batteriet.

 

Jeg ladet det opp til 14.1V (3,52v pr celle) og koblet på en kjøleboks og lot den stå til BMSen kuttet på 11,8v (2,95v pr celle). Men ikke pga at jeg hadde satt BMS til det, men at den ene cellen droppet under 2,8v, de resterende var fortsat på 3,032ish.

Det kan jo tyde på at den ene cellen er litt svakere enn de andre. Men jeg har toppbalansert batteriet, kan vel sikkert ha noe å si det også.

Da hadde jeg iflg batterimonitoren trukket ut 76.7Ah / 1,02kWh.

Det må vel være greit iom at cellene er oppgitt til 75ah og de billigste jeg fant på aliexpress.

Har også fått bluetooth modulen, kjekk sak men skulle ønske den hadde mulighet for å måle SOC basert på Ah og ikke V.

Den opplyser jo forbruket/lading i A til enhver tid, så er jo bare en kalkulasjon.

 

En bakdel jeg ser med BMSen er at når den kutter på undervoltage så må jeg lade batteriet direkte på polene for å komme over undervoltage release så BMS kommer i gang igjen. Finnes kanskje noen måte å overstyre via app/pc men har ikke forsket så mye på det.

Det er vel der en BMS med separat ladeport er bedre.

 

For å måle forbruket kjøpte jeg en slik:

https://www.ebay.com/itm/LCD-Display-DC-Battery-Monitor-Meter-0-200V-Voltmeter-Ammeter-Fit-Cars-RV-Solar/223699914182?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=522417733666&_trksid=p2060353.m2749.l2649

Ganske imponert over funksjon med tanke på at den koster 142,- 

Godt tips til de som ikke vil ta seg råd til en Victron e.l.

 

Noen screenshots fra bluetooth Appen:

 

20191203_092328.jpg.77db6bef7c97be6214e239ab5f8e8384.jpg

Screenshot_20191203-092149_xiaoxiang.jpg.6cf43a697fb817bff9c255b3493cf7b0.jpgScreenshot_20191203-082856_xiaoxiang.jpg.b22e60d6ff763851032afe0b03bbf67e.jpgScreenshot_20191203-092143_xiaoxiang.jpg.11dd75a6fb664de279ce04e2798d879a.jpgScreenshot_20191203-092156_xiaoxiang.jpg.4f2d41119d72370b40d019b6c78a77ba.jpgScreenshot_20191203-092207_xiaoxiang.jpg.4aee5ae1f18c79d1ca4b73917bd7894a.jpg

 

Link to post

Jeg endte opp med å kjøpe 4stk 75ah celler til og satte de opp som 4S2P til ett 150ah 12v batteri. Koblet dette i parallel med ett 100ah "offer" blybatteri. Fikk ikke testet oppsettet så mye da båten ble solgt. Men beholdt lifepo4 batteriet. 

 

Nå har jeg ny båt hvor truster og ankervinsj er på forbruksbanken. Har sett i sommer at maks trekk jeg ligger på er rundt 150A. 

Tenker derfor at om jeg har en bank som tåler belastning på 1C kontinuerlig og cellene er 272ah så bør dette gå greit. 

Har derfor bestilt ett lite parti av 272ah celler som er på vei fra kinaland med båt. For å få det til en grei frakt-pris så har jeg 60 celler på vei.. Altså "ett par" til overs. 

 

I dag kom BMSen jeg har tenkt å bruke. Litt av ett beist. Den lille røde BMSen er 60a, den nye er på 250a.

 

20201028_103430.jpg.9c21bf2993b1151c901efef8349f7a00.jpg

Link to post

Kult!

 

Jeg har gjort noe av det samme selv. Kjøpte 8 stk 90Ah celler i fra Liitokala og laget et batteri på 180Ah. Jeg endte opp med å sette inn en annen BMS enn den på bildet da jeg ville ha programerbare parametere. Boksen printet jeg selv ut hjemme og bus-bars er laget av en kobberplate jeg kuttet opp. Ikke med på bildene er en 2mm akryl plate som ligger over cellene. Dette er den fysiske bariæren mellom celler og BMS. Jeg gikk for to + og to - poler. Er veldig fornøyd :)

 

116051602_640747233220708_1331396537051107394_n.jpg.6530c488e773b7a214f3e9bbd5a1de0e.jpg116044565_963358100753598_444067846424856488_n.jpg.f99ae2951e3bbb0373520624560a80ad.jpg116125383_302594904130524_8154242063305190645_n.jpg.4a0fcadfd56168ef37ef002c08277c66.jpg

117602693_1173167599731400_4646757555650193282_n.jpg.31109b93e711165dfc4ba6f4a868f717.jpg

Edited by Comforthe
Link to post

Pen boks. Printer du sånne på bestilling?

Er det nok styrke i veggene til å holde igjen cellene?

Har lest at ved høy belastning så kan de utvide seg litt. (Kanskje ikke noe tema som en forbruksbank i båt).

Link to post
Dreuf skrev 36 minutter siden:

Koblet dette i parallel med ett 100ah "offer" blybatteri.


Ha i mente at LI hele tiden vil lekke strøm til blybatteriet. Jeg skiller mitt offerbatt fra LI med et rele når jeg ikke lader. 

Link to post

Godt tips.

 

Kjører du helt "vanlig" ladeoppsett ellers, eller har du gjort noe med regulator på dynamo osv?

 

Usikker på jeg skal kjøre vanlig oppsett med ett offerbatteri, eller om jeg skal bruke en Victron DC/DC smart lader mellom start og forbruk. (da begrenses ladestrøm til 30A, men det kan vel kanskje være greit for å ikke ta livet av dynamo).

Link to post
Dreuf skrev 16 minutter siden:

Pen boks. Printer du sånne på bestilling?

Er det nok styrke i veggene til å holde igjen cellene?

Har lest at ved høy belastning så kan de utvide seg litt. (Kanskje ikke noe tema som en forbruksbank i båt).

 

Jeg skulle gjerne laget flere, dessverre ligger 3D printeren min nede for telling akkurat nå :( Boksen er ikke super sterk, så den må absolutt behandles forsiktig. Mest viktig er det at den står på et flatt underlag. Jeg la inn litt margin på størrelse for å tillate celle-utviding, men mye av dette forsvant dessverre da jeg la ekstra isolasjon mellom batteriene i serie (hele cellens kontainer er negativ, så dette kan bli litt skummel ved seriekobling og celler rett ved siden av hverandre). Batteriet har blitt kjørt ca 10 runder i benk og jeg har ikke sett noe tegn til esing. Står nå i båten sammen to andre (fabrikks-produserte) batterier. Denne banken (på til sammen 380Ah) holder i massevis for meg. Vi har en 2000W inverter om bord som blir brukt til hårføner, vaffeljern, kaffemaskin, toastjern osv :)

Link to post
Dreuf skrev 42 minutter siden:

Kjører du helt "vanlig" ladeoppsett ellers, eller har du gjort noe med regulator på dynamo osv?


Dynamoen min er en Leece Neville 240A sak, largeframe/skolebusstype, regulator er MC-614. LI (800aH)er frakoblet når jeg ligger med landstrøm.
BMSen er en Rec Smart, signalene fra den går til en Arduino som igjen styrer hovedreleene(Bluesea ML) via et relekort. Arduinoen håndterer også "Storage Mode" som legger rele1 + rele2 open, og closer rele3. Grovt ser det ut som under.

image.png.afaec8c5c9fde66d69f5b52c714229a0.png

Arduino loop:

  if (StorageMode == 1) {
    quadRelay.turnRelayOff(Relay1);
    quadRelay.turnRelayOff(Relay2);
    quadRelay.turnRelayOn(Relay3);
  } else {
    if (EngineState == 1) {
      // Engine ON
      if (LVCState == 1) {
        Serial.println("Ignition on, LVC triggered");
        quadRelay.turnRelayOn(Relay1);
        quadRelay.turnRelayOff(Relay2);
        quadRelay.turnRelayOff(Relay3);
      } else if (HVCState == 1) {
        Serial.println("Ignition on, HVC triggered");
        quadRelay.turnRelayOff(Relay1);
        quadRelay.turnRelayOn(Relay2);
        quadRelay.turnRelayOff(Relay3);
      } else {
        // DEFAULT
        Serial.println("Ignition on, default modus");
        quadRelay.turnRelayOn(Relay1);
        quadRelay.turnRelayOn(Relay2);
        quadRelay.turnRelayOn(Relay3);
      }
    } else {
      // Engine OFF
      if (LVCState == 1) {
        Serial.println("Ignition off, LVC triggered");
        quadRelay.turnRelayOff(Relay1);
        quadRelay.turnRelayOff(Relay2);
        quadRelay.turnRelayOn(Relay3);
      } else if (HVCState == 1) {
        Serial.println("Ignition off, HVC triggered");
        quadRelay.turnRelayOn(Relay1);
        quadRelay.turnRelayOff(Relay2);
        quadRelay.turnRelayOff(Relay3);
      } else {
        // DEFAULT
        Serial.println("Ignition off, default modus");
        quadRelay.turnRelayOff(Relay1);
        quadRelay.turnRelayOn(Relay2);
        quadRelay.turnRelayOff(Relay3);
      }
    }
  }
 

Edited by SamH
Link to post
Dreuf skrev On 28.10.2020 at 10.45:

Har derfor bestilt ett lite parti av 272ah celler som er på vei fra kinaland med båt. For å få det til en grei frakt-pris så har jeg 60 celler på vei.. Altså "ett par" til overs. 

 

Du bestilte altså 50 kWh med batterier for å få OK fraktpris? :giggle:

 

(Jeg grubler litt på å bygge lifepo4-batteri i båten, så det kan jo tenkes at vi må ta en prat litt seinere :thumbsup:)

Link to post

Hehe, ja.. Regnet på det etterpå hvor mange KW dette var.

Det er helt sjukt, frakten fra Kina til Oslo er billigere enn Oslo til Nøtterøy.

Nok strøm til ett lite skip ihvertfall. 

Skal ikke gjøre dette til noen salgstråd, men bare send PM.

Edited by Dreuf
Link to post
Dreuf skrev for 17 timer siden:

Hehe, ja.. Regnet på det etterpå hvor mange KW dette var.

Det er helt sjukt, frakten fra Kina til Oslo er billigere enn Oslo til Nøtterøy.

Nok strøm til ett lite skip ihvertfall. 

Skal ikke gjøre dette til noen salgstråd, men bare send PM.

Hvor mye må en ha uten om selve cellene til feks en bank på 300ah å hva kommer sådan på ca, på den måte du gjør dette?

 

Å går det å koble dette direkte på dynamo som sitter på motor? Har jo et 162ah start batteri i tillegg. 

Link to post

Egentlig kan man koble 4 celler i serie og så har du ett 12v batteri. Men alle råd sier at man bør/må ha en BMS.

Litt avhengig av hvor mye effekt man trenger ut av batteriet så finnes det BMSer fra noen få hundrelapper og sikkert opp til så mye man ønsker å betale.

Jeg har en 60A BMS som er koblet på det forrige batteriet jeg bygde, den har bluetooth og temp overvåkning. Den betalte jeg rundt 600 for.

Den nye BMSen skal være 250A og den kostet meg rundt 2300,-

Dette er da kina-varer. F.eks en REC BMS som sikkert er mye bedre ligger på rundt 5000,- tror jeg.

 

BMS størrelsen bestemmes da av det maksimale strømtrekket du tenker du skal ha. Betyr ingenting om banken er 10Ah eller 1000Ah.

Normalt ville 60a bmsen fungere fint for meg, men så er det lagt opp til at ankervinsj og baugpropell går fra forbruksbank så da trenger jeg litt mer effekt.

Skal man gjøre det så billigt som mulig så kan man ha en 10A BMS som styrer ett rele i stede for at alt går igjennom BMS.

 

_

 

I tillegg bør man ha en slags boks rundt batteriene, om man kjøper en batteriboks på BT eller bygge noe av noen hobbyplater.

 

_

 

Vedr lading så tenkte jeg at jeg skal kjøre lading fra dynamo til startbatteri. Og videre derifra så skal jeg bruke en DCDC lader.

Her tror jeg at jeg kommer til å gå for Renogy 40A DCDC lader som koster rundt 2000,- (Victron har en "smart" med 30A som ligger på 3400,-).

Om sommeren så bruker vi ca 30A i døgnet så da vil vi være i "null" etter 1 time motorkjøring.

I tillegg har jeg 2x100w solcelle som ikke er montert enda.

 

Will Prowse på youtube har en fin video som viser byggingen: 

 

Edited by Dreuf
Link to post
Seilerslask skrev 12 minutter siden:

Er en del fallgruver man må ta hensyn til. Jeg er automasjonsingeniør og er fortsatt litt skeptisk til å bygge lifepo4-batteri til bruk i båt...


Hva er det du er skeptisk til? 

Link to post
Kjellg skrev 6 minutter siden:

Hva er det du er skeptisk til? 

 

Det er jo det typiske... Det drar med seg en del utbytting/oppgradering av komponenter rundt - f.eks. landstrømslader, eventuell ny regulator eller annen beskyttelse av dynamo, riktig BMS i forhold til eventuelle tunge laster (jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til FET-basert BMS, vil heller ha en med kontaktor).

Link to post

Ja, man bør lese seg opp på det man driver med. Har mindre tro på de som hiver inn lifepo4 og håper på at det går bra. Selv om "det går jo som oftest bra". 

 

Landstrøm lader bør passe lade profilen til lifepo4.

Med en Dcdc lader har jeg kommet frem til at man ikke trenger å tenke mer på regulator og brenning av dynamo (spør meg igjen om ett par år om jeg fortsatt mener det samme). 

Så det drar jo med seg litt kostnader her og der.. Men hva gjør ikke det når man har båt som hobby? 

 

Å la en bms heller styre en kontaktor er jo ikke noe problem. Da kan man gå for en mye mindre og billigere Bms. Det var min opprinnelige plan. Men når jeg så denne store BMSen så tenkte jeg å teste ut den først. Har en hel vinter til å leke i kjelleren før det skal inn i båten. 

 

(Hilsen student teknisk fagskole automasjon)

Link to post
Seilerslask skrev for 2 timer siden:

 

Det er jo det typiske... Det drar med seg en del utbytting/oppgradering av komponenter rundt - f.eks. landstrømslader, eventuell ny regulator eller annen beskyttelse av dynamo, riktig BMS i forhold til eventuelle tunge laster (jeg må innrømme at jeg er veldig skeptisk til FET-basert BMS, vil heller ha en med kontaktor).


Joda, at det drar med seg mye er jeg veldig enig i. Mange som kjøper lifepo4 og tror det bare er å sette det inn. Mange ganger går det bra mens andre ganger blir det forferdelig dyrt, og mye arbeid. Du må nesten ha det som en hobby. Men hvorfor ville du heller hatt kontaktor basert BMS? Jeg spør av ren nysgjerrighet. 

Link to post
Dreuf skrev for 3 timer siden:

Ja, man bør lese seg opp på det man driver med. Har mindre tro på de som hiver inn lifepo4 og håper på at det går bra. Selv om "det går jo som oftest bra". 

 

Kjellg skrev 1 time siden:

Mange som kjøper lifepo4 og tror det bare er å sette det inn. Mange ganger går det bra mens andre ganger blir det forferdelig dyrt, og mye arbeid.

 Man skal ikke kødde med likestrøm og høye strømstyrker. Det er nok veldig mange som har mer flaks enn de helt skjønner selv...

 

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Landstrøm lader bør passe lade profilen til lifepo4.

Ja, jeg bytter nok ut landstrømslader til en passende modell fra Victron om det blir bytte av batterikjemi, da får jeg full kontroll på ladeprofil.

 

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Med en Dcdc lader har jeg kommet frem til at man ikke trenger å tenke mer på regulator og brenning av dynamo (spør meg igjen om ett par år om jeg fortsatt mener det samme). 

Jeg vurderer også DC-DC lader, da man har mye bedre kontroll på strømmene som går på den måten. MPPT-regulatoren kan jo også enkelt stilles om til riktig profil.

 

Kjellg skrev 1 time siden:

Men hvorfor ville du heller hatt kontaktor basert BMS? Jeg spør av ren nysgjerrighet. 

Jeg er ikke veldig fan av varmeutviklingen (og effekttapet) i FET-baserte BMSer, samt at jeg ønsker å kunne bruke effektpotensialet i batteriet om jeg først skal over på Lithium.

Edited by Seilerslask
Link to post

Hva anbefales av BMS. Common eller separat hvor lading har egen kabel?

Ser jo at prisene fra Kina er omtrent like på begge.

Men er vel en fordel å ha med BT modul, så en kan få opp data på mobil/nettbrett eller?

 

Vil en vanlig batteri monitor fungere like godt på Lifepo som på vanlige bly batterier?

 

Når vi snakker dc-dc lader. vil da noe ala dette fungere? Ikke nødvendigvis den model, men sådan type lader?

Skal jo kobles mot feks et 162ah startbatteri.

https://www.aliexpress.com/item/32556349222.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.63441ab8rD0mjh&algo_pvid=7c941ef0-604a-4761-b7f7-1b02b9f210c8&algo_expid=7c941ef0-604a-4761-b7f7-1b02b9f210c8-38&btsid=0b0a555b16044159685288691ea7e3&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Ikke nødvendigvis at jeg kjøper fra kina mann heller.

Men har jo funnet ut at det ikke nødvendigvis er noe bedre det en kjøper i Norge. 

Kjøpte jo batteri monitor fra en større norsk nettbutikk, kun for å oppleve den holdt noen uker, for så å finne samme model på Ali til 1/4 del pris.

Men skal jo sies jeg fikk pengene igjen uten problem fra den norske butikken.

Edited by Okkaby
Link to post

Fordelen med BT er at du kan følge med på spenningen på hver enkelt celle og programmere parametere. Også er det jo en kul gadget da.. 

 

Vedr common og separate er jeg også spent på svaret. Den jeg har kjøpt er common.. Uten at jeg har tatt ett bevisst valg på det. 

Link to post

Ser du lå til litt mer tekst etter jeg hadde svart. 

Dersom man bruker en solregulator som dcdc lader så må man finne en måte å styre den på. 

Ellers vil den tømme startbatt ved å kontinuerlig lade forbruksbanken selv om dynamo ikke går. 

Victron sin senser automatisk når dynamo er aktiv å skrur av/på lading. 

Renogy sin trenger en styrekabel fra dynamo. 

 

Vedr common og separate port så mener jeg å ha lest at fordelen med separate er at dersom bms slår ut pga low voltage disconnect så får man ladet via lade porten. Men på common så vil man måtte få opp spenning på cellene før bms åpner for lading.. Altså koble lader før bms frem til spenning er høy nok. 

Det er vel ikke sååå viktig iom at man bør følge med såpass at man begynner lading før det blir for lav spenning. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...