Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

ja, har vært inne på tanken med gamle elbil-batterier, men tror jeg skal styre unna akkurat det. Båten er for øyeblikket helt strippet til lakkering så jeg har muligheten til å modifisere skrog og bunn til å passe batteripakker. 

Jeg har blitt forespeilet 4x 48V/50ah til 4kwt motor som ville gitt 2,5t driftstid full guffe, eller ca 10 timers putretempo. 16 x 3,2V/280ah virker å være en solid løsning som bør gi meg nok drift til både el-motor, kjøleskap og diverse. 

Hvordan er det å eventuelt øke kapasiteten på et slikt oppsett? Ved 48V/50ah var det enkelt å øke med parallellkobling av et nytt 48V/50ah, men dette blir vel noe mer tungvint her?

Ønsker også å legge til rette for et "reservebatteri" i tilfelle strømfella slår til
 

Link to post
Share on other sites

Artig prosjekt. 

Disse cellene skal i ett 48V oppsett kunne levere 13kW kontinuerlig så med en 4kW motor så er du godt innenfor på spec. 

For å øke kapasiteten kan man bruke 32celler og ha 26kWh tilgjengelig. Enten ved å koble 2P16S altså alt i en pakke. Eller bygge 2x16S pakker og parallelkoble disse. Ved sistnevnte må man da ha 2 separate BMSer. Det koster litt mer med 2xbms men kan jo også være en måte å skaffe seg redundans. 

 

En "reservetank" av ett mindre batteri kan også gå, men da ville jeg hatt en batteri velger i mellom 2 separate systemer sånn at ikke strømmen flyter fra det fulle batteriet til det tomme. Vil anta at det fort blir varmgang både her og der da. 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 20 timer siden:

Skal en alarm fra BMS virke så vil jeg tro at man må man enten ha monitoren (ser den går an å kjøpe, har ikke kjøpt den selv). Eller være konstant tilkoblet enten via bluetooth eller uart (til en pc/rpi e.l.).

Jeg kommer ikke til å lade batteriene 100% og kommer heller ikke å lade ut til 0%.

Så om jeg stiller HVD (high voltage disconnect) til 14.2-14.4V (3.55-3.6V pr celle) og LVD (low voltage disconnect) 11.8V-12V (2.95-3.00V).

BMS skal i mine øyne være sikkerhet, den skal helst ikke trigges noen gang i batterienes levetid.

 

Siden jeg har kjøpt en DCDC lader for dynamolading så tipper jeg at den kommer til å stilles inn til 13.8V-14V (3.45V-3.5V).

Jeg vil nok tape litt effekt på så "snille" innstillinger, men det er veldig lite Ah mellom 14-14.6V og fra 10.5-12V. Mener jeg har lest ett sted at det er ca 5Ah i hver ende. Da sitter jeg igjen med ca 260Ah tilgjengelig.

På sommeren, siden vi ikke har inverter enda så bruker vi rundt 30A i døgnet. Da kan vi ligge 8 døgn uten lading. Da er vannet tomt og septik full for mange dager siden :).

Når jeg setter inn en inverter så vil det gå mer strøm. Men da har jeg en bank til jeg kan hive inn så totalt tilgjengelig blir 500Ah-ish tilgjengelig.

 

Alarm for høy og lav spenning kommer jeg til å stille inn på batterimonitoren. Den har både akustisk alarm og vil sende meg melding på mobilen  så sant båten har internett dekning.

 

 

 


Er usikker på de alarmene ja. Den BMS vi har på vei kunne vi ikke få display til - kun BT (jeg spurte). Til gjengjeld skal alt kunne konfigureres fra app som vi anså som en fordel. Vi har ikke bestilt egen batterimonitor da leverandør hevder hardnakket at BMS gjør ‘coulometrisk måling’, så får vi se om det funker tilfredsstillende.

 

Tenker ellers likt ang BMS. Om den skal løse ut i tide og utide så er det lite hensiktsmessig i båt, feks på dieselvarmer. På spørsmål fikk jeg til svar at dersom BMS løses ut så må balanseconnector frakoples og så lader/lader en ut til en er innenfor igjen. Så får laderegimet tilpasses slik at grensene ikke nås.

 

Det er denne BMS en vi har på vei:

NOK 530.29  26% Off | Lifepo4 smart bms 4s 200a lipo battery 12V 80A 100A 120A 150A Bluetooth 485 to USB device NTC UART software  With Fan balancer
https://a.aliexpress.com/_m0vdDZB

 

Mens vi venter så mekkes det bus bars i Ølen (ja jeg blir også dårlig av bildet med batteriene, men det er tapet over polene om en ser etter):

 

 

F477D709-2C0C-4C4A-9494-D8F3A6B40561.jpeg

ACC9799F-10B5-42BC-832C-D60F12717EAE.jpeg

19CBA7DE-7C07-4F4E-A2C9-35EA717DAD67.jpeg

3C4F1F94-A7D2-46FB-8D84-C8155FFF7F7A.jpeg

8109E3EB-732A-4BE4-9C58-93F2A6F196FD.jpeg

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 13 timer siden:

Artig prosjekt. 

Disse cellene skal i ett 48V oppsett kunne levere 13kW kontinuerlig så med en 4kW motor så er du godt innenfor på spec. 

For å øke kapasiteten kan man bruke 32celler og ha 26kWh tilgjengelig. Enten ved å koble 2P16S altså alt i en pakke. Eller bygge 2x16S pakker og parallelkoble disse. Ved sistnevnte må man da ha 2 separate BMSer. Det koster litt mer med 2xbms men kan jo også være en måte å skaffe seg redundans. 

 

En "reservetank" av ett mindre batteri kan også gå, men da ville jeg hatt en batteri velger i mellom 2 separate systemer sånn at ikke strømmen flyter fra det fulle batteriet til det tomme. Vil anta at det fort blir varmgang både her og der da. 

 

Ikke en dum tanke, men er usikker på om jeg får plass til dette i en 22 fots snekke, uten at det går på bekostning av annen nødvendig lagringsplass. En liten ulempe at cellene har såpass lav spenning.

 

Kunne forøvrig satt inn et par slike: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=98314337, ca samme kostnad, men litt mer kompakt og gir en enklere installasjon.
Har dessverre ikke tekniske kvalifikasjoner nok til at jeg er sikker på at dette ville blitt forsvarlig riktignok.  

 

24V, 250Ah, 5.3kWh, 444 Panasonic 18650 3400mAh
Dimensjoner:

Bredde: 685mm
Høyde: 75mm
Vekt: 25kg

 

37_179930326.jpg.cba6d6c1c404ab2d14c56eb5f756ba45.jpg

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Fantino 

Jeg har hørt at de innebygde målerne ikke er så mye å stole på.

Forhåpentligvis kommer Fedex med nye BMSer til meg i dag (skulle vært her i går). Så skal jeg kjøre en ny kapasitetstest for å sammenligne BMSen sin med den eksterne monitoren jeg har.

Victron har gode monitorer, både BMV712 med display+bt og smartshunt som bare er BT, men de kjenner du sikkert til.

Det blir noen heftige busbars, de kommer ikke til å bli varme med det første. Husk å rengjøre polene når dere monterer. Kan være litt oljer og slikt fra produksjonen der.

Ser dere planlegger å feste med skruer, pass på moment når dere trekker til!!!!

 

@flogen 

Her ville jeg nok tatt en prat med "offpist" på forumet her. Han kan mye om de forskjellige bilcellene om hva som er trygt og ikke, har sett at han har ofte for salg på finn.

Link to post
Share on other sites

De over er vel LiPo og ikke LiFePO4? De brenner i alle fall bedre. Men med en kvalifisert installasjon er det muligens et overdrevet problem.

 

Om jeg skulle hatt elmotor og hadde en strippet snekke som utgangspunkt ville jeg i tillegg til batteripakke fokusert på å få til en hardtop som kan tapetseres med solceller. Min egen båt kommer i hybridversjon (min er ikke, men jeg har lødd på bra med solceller på taket). En Greenline 33 Hybrid kan marsje i 4 knop uten forbruk ved pent vær. Den har ca 1150W solceller på taket. Da blir nok reservetankdiskusjonen mindre viktig. Den fyller seg selv mens du ligger ude i skjæran på ein smeigedag.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 2 minutter siden:

@Fantino 

Jeg har hørt at de innebygde målerne ikke er så mye å stole på.

Forhåpentligvis kommer Fedex med nye BMSer til meg i dag (skulle vært her i går). Så skal jeg kjøre en ny kapasitetstest for å sammenligne BMSen sin med den eksterne monitoren jeg har.

Victron har gode monitorer, både BMV712 med display+bt og smartshunt som bare er BT, men de kjenner du sikkert til.

Det blir noen heftige busbars, de kommer ikke til å bli varme med det første. Husk å rengjøre polene når dere monterer. Kan være litt oljer og slikt fra produksjonen der.

Ser dere planlegger å feste med skruer, pass på moment når dere trekker til!!!!


Ja jeg er sunt skeptisk til den SOC biten men vi valgte å se det an i praksis siden de argumenterte så hardt for at den innebygde teller Ah. Kan fort bli en BMV712 eller Smartshunt om det er for labert.

 

Vi har planer om kontaktfett og momentnøkkel ja. Bra tips mhp rengjøring av poler! Vi ser for oss å lage tilkoblingspunkter på endene slik at vi slipper å løsne skruene i polene unødvendige ganger. Bildet var bare en test på forsenking som vi tenkte å gjøre for kopling av de 3 ‘mellombarene’ mellom de 4 3P pakkene. Lager et koplingspunkt på enden av de lange barene, utenfor polen.

 

De ble litt heftige ja. Er visst 20 x 4/5 mm. Hadde nok holdt med 3 mm. Men er fra roteskuffa i tavleverkstedet til en kjenning som er elektriker så vi tok det vi fant. Til en litt bedre pris enn for komplette 2/4 m jordskinner.

 

 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev for 4 timer siden:

De over er vel LiPo og ikke LiFePO4? De brenner i alle fall bedre. Men med en kvalifisert installasjon er det muligens et overdrevet problem.

 

Om jeg skulle hatt elmotor og hadde en strippet snekke som utgangspunkt ville jeg i tillegg til batteripakke fokusert på å få til en hardtop som kan tapetseres med solceller. Min egen båt kommer i hybridversjon (min er ikke, men jeg har lødd på bra med solceller på taket). En Greenline 33 Hybrid kan marsje i 4 knop uten forbruk ved pent vær. Den har ca 1150W solceller på taket. Da blir nok reservetankdiskusjonen mindre viktig. Den fyller seg selv mens du ligger ude i skjæran på ein smeigedag.

 

 

Et veldig godt poeng. Dessverre har hardtoppen blitt erstattet av åpen vindskjerm, men tenker å ha solcelle-skjermer som man kan brette ut på dekk på en solskinnsdag for litt ekstra futt.Og tror nok vi må sikte oss inn på LifePO4 batterier. Foreløpig estimat for 200-300ah @ 48V ligger på rundt 20-30k som ikke er så fryktelig galt. 

Har foreløpig ikke funnet en rimelig løsning til el-motor. Både Vetus sin E-line 05 og E-tech på henholdsvis 5kwt og 4kwt ligger på rundt 40-50k. Hadde forventet at el-motor var rimeligere enn fossilmotor, men markedet er kanskje såpass lite foreløpig at alternativene er for få til å presse prisen ned? 
 

 

Dreuf skrev for 4 timer siden:

@flogen 

Her ville jeg nok tatt en prat med "offpist" på forumet her. Han kan mye om de forskjellige bilcellene om hva som er trygt og ikke, har sett at han har ofte for salg på finn.


Han skal kontaktes, men tenker nok uansett at jeg må se på LiFePO4 batterier som sikreste løsning til el-drift. Dette havner under dørken og er nok mer utsatt for fuktighet enn hva batterier til generelle apparater er ombord på en båt. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at de få mariniserte elmotorene er latterlig dyre. Det må da være fullt mulig å tak i en passende ‘vanlig’ elmotor (eBay, Ali, Finn.no). Styringselektronikk ser også ut til å være helt overkommelig. Er dog litt usikker på om det er DC eller AC motor som vil være mest hensiktsmessig. Ser ut som om Vetus har vannavkjøling på sin? Det burde vel være mulig å unngå og da er gjerne AC å foretrekke?

Link to post
Share on other sites

Alt som skal monteres i båt må jo koste 10x av vanlig pris, ellers er det jo ikke noe poeng :giggle:

 

Sailing Uma på YouTube seilte vel 5års tid med en diy elmotor. Mener den var fra en truck eller noe. Anbefaler å ta en titt på kanalen dems om dere ikke har sett på dem allerede. 

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 1 time siden:

Jeg synes også at de få mariniserte elmotorene er latterlig dyre. Det må da være fullt mulig å tak i en passende ‘vanlig’ elmotor (eBay, Ali, Finn.no). Styringselektronikk ser også ut til å være helt overkommelig. Er dog litt usikker på om det er DC eller AC motor som vil være mest hensiktsmessig. Ser ut som om Vetus har vannavkjøling på sin? Det burde vel være mulig å unngå og da er gjerne AC å foretrekke?


Som Dreuf sier, med èn gang noe skal brukes til sjøs så kan man legge en 0 bak summen. Tullete opplegg. :rolleyes:

Du har helt rett som du skriver, Vetus har vannavkjøling noe som nok gjør at den blir uaktuell.
Eventuelle andre merker jeg har sett på er:
E-tech Drive - https://starboats.eu/electric-drives/e-tech-wg-inboard-engines/
Waterworld Wi 4 - https://theelectricdrive.com/
Bellmarine Eco Line  - https://ecoboats.com.au/drivemaster-eco-line/

Det aller meste ligger på et sted rundt 40-60k for 4-7,5kw elektriske motorer, men da følger også det meste av styringselektronikk med.


Det er jo en interessant spørsmål på hva en DIY motor kombinert med DIY batteripakke vil koste, sammenlignet med ferdige løsninger til båt, selv om det kan være deprimerende i seg selv. 

Redigert av flogen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ble det bygget litt på prosjekt LiFePo i kjelleren.

Blir en greit med 272Ah gjemt bort nede med motoren. Å få bort blybatterier fra stueplassen oppe.

Får se om det blir helse til å legge opp kabler i mårå.

Har brukt 5mm pleksiglass over batterier hvor BMS blir montert. Så nytt 5mm pleksi på toppen, hvor det blir montert 2 pluss å 2 minus.

 

BMS er på 100sh, og har egen lade inngang, samt Bluetooth for styring. Så håper dette skal gå bra.

 

Lading blir via en Victron Orion 18ah dc-dc lader. Trodde jeg hadde bestilt en 30ah. Men hadde tydeligvis slettet feil fra innkjøps korga hos sparelys, siden jeg hadde lagt begge i.

Men går sikkert bra med 18, da jeg jo har landstrøm, samt en del timers kjøring med motor.

 

PS: Bms ligger løst på pleksi plata. Var kun for bilde den kom med.

IMG_20210116_135519.jpg

IMG_20210116_152950.jpg

IMG_20210116_153005.jpg

IMG_20210116_153045.jpg

IMG_20210116_160840.jpg

IMG_20210116_162309.jpg

IMG_20210116_162505.jpg

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Dette var raskt bygget 👍

Har du noen form for lufting av bms? 

 

Jeg fikk ny BMS i dag. Ser nå at man får 250A versjonen både med og uten vifte. Den gamle var med vifte og nå greide jeg å bestille uten. 

Iom at jeg aldri kommer til å belaste den så høyt over tid så tror jeg det ikke er noe problem at den er vifteløs. 

20210116_144522.jpg.784ef0ab30ccac1693353da29355913d.jpg

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev 2 minutter siden:

Se her ja. Dette var raskt bygget 👍

Har du noen form for lufting av bms? 

 

 

 

Tenkte jeg skulle lage noen luftehuller på siden. Pleksi plata på toppen har også litt åpning langs kanten. 

Kommer nok aldri til å belaste det så veldig mye jeg heller. Så håper dette skal gå bra.

 

Men ja gikk litt rakst, siden jeg plutselig fikk en ubeskrivelig stor arbeidslyst hehe

Får se om ikke jeg gir det hele en gang maling/lakk. Så ser det nok ennå bedre ut.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dreuf skrev for 23 timer siden:

Alt som skal monteres i båt må jo koste 10x av vanlig pris, ellers er det jo ikke noe poeng :giggle:

 

Sailing Uma på YouTube seilte vel 5års tid med en diy elmotor. Mener den var fra en truck eller noe. Anbefaler å ta en titt på kanalen dems om dere ikke har sett på dem allerede. 

Motor fra en slaktet gaffeltruck. Deretter kjede på motoren og ned til propellakslingen. En del mekaniske problemer med versjon 1.

Link to post
Share on other sites

Var innom Alternativ Energi i Grimstad før helga. Om jeg husker rett sa han 4200 for 100A LifePo4 batterier.  Betydelig billigere enn 6400 jeg betalte for 2 år siden. 

 

Hvorfor bygger du en kasse i brennbart materiale for batteriet?  Mine står i brannssikere stålskap, de vil bli varme om ting går gærnt men det vil ikke ta fyr.

Link to post
Share on other sites

Lanber skrev 36 minutter siden:

Var innom Alternativ Energi i Grimstad før helga. Om jeg husker rett sa han 4200 for 100A LifePo4 batterier.  Betydelig billigere enn 6400 jeg betalte for 2 år siden. 

 

Hvorfor bygger du en kasse i brennbart materiale for batteriet?  Mine står i brannssikere stålskap, de vil bli varme om ting går gærnt men det vil ikke ta fyr.

Kunne så klart satt de i et Franz Jæger skap.

Men nu har jeg ikke et sådan😉

Men lure da på hvorfor de du kjøper på butikken er i plast, om det er et problem med at de brenner.  Har ennå aldri opplevd batteri tok fyr.

Ikke bør de bli spesielt varme heller med lading fra 18ah lader. Forbruk er ikke noe voldsomt heller. Så ser ikke brannfare som store problemet her.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Har aldri opplevd at batteri tar fyr men om så skulle skje så er det mye energi som frigjøres på en gang. 

100A = 1.25 kwh.   Jeg har som sagt branntett stålkasse akkurat derfor.  Mitt syn på risiko er avslappet, det er ikke noe som holder meg våken om natta.  

 

Annen Litium teknologi i bil og flybatterier, men der har det vært noen spektakulære branner.  

Link to post
Share on other sites

Ihvertfall noe å tenke på. 

Hvordan er brannegenskapene på plexiglass fra biltema? 

Tenkte jeg skulle kjøpe en batterikasse derifra som jeg bruker som base. Og lage en skillevegg mellom batteri og bms med plexi. 

 

Har fått koblet opp bms i dag. Ser ikke noen Ah teller her:

1157412512_Screenshot_20210117-122611_SMARTBMS.jpg.b6816ddbd717cef865d9ceda45bfd6bd.jpg

 

1796862929_Screenshot_20210117-122617_SMARTBMS.jpg.61b321e3fbac9dc7309ded80cc7363fd.jpg

 

Link to post
Share on other sites

SamH skrev 48 minutter siden:

Ikke brenner de, ikke gasser de, ikke etser de. Imo det tryggeste du kan ha ombord.
Og allikevel vil dere sveise kasse rundt. I et ledende materiale, hvor den største utfordringen med disse cellene er en ekstrem utlading.  :rolleyes: 

Nettopp.

Var jo lite å ingen fare å se i videoen heller.

Men et blybatteri kan smelle mye mer, ved feks 24V lading av 12V, noe jeg sjøl har prøvd i ungdomen grunnet feil innstilling på lader.

Å blybatteriene, ja de står vel sjelden i stålkasser ombord de heller. Så sover nok ikke noe dårligere med denne trekassen min ombord, enn jeg gjør med de gamle batteriene.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

@Dreuf: Aller mest imponert over at du fikk norsk språk i appen. Hvilken bms kjøpte du? Ang Ah så fikk jeg et slags svar på at SOC var ‘avansert’ og at jeg ikke trengte Coulometrisk måling, men er skeptisk som sagt. Heldigvis så tester jo du ut for oss snart med batterimonitor mot SOC i app 😁😇

 

@Okkaby: Du laget kraftig kasse. Tenkte du på ‘kompresjonskasse’ for å unngå svelling eller var det bare det du hadde liggende? Er usikker på dette med kompresjon. Ser har amerikaneren jeg linket til gjør det. Jeg tenkte at batteriene burde ha noen mm å ‘leve på’. Hva er best mon tro?..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev Just now:

 

 

@Okkaby: Du laget kraftig kasse. Tenkte du på ‘kompresjonskasse’ for å unngå svelling eller var det bare det du hadde liggende? Er usikker på dette med kompresjon. Ser har amerikaneren jeg linket til gjør det. Jeg tenkte at batteriene burde ha noen mm å ‘leve på’. Hva er best mon tro?..

Var mest for at jeg hadde disse plater liggende. Billige hylleplater. så tenkte å forsterke de litt, siden de jo er av limtre.

Men ble faktisk så batteriene sitter ganske så pakket i den, da jeg bomma med noen mm. Var ikke vær å stå ute, så måtte ta alt med håndsag inne, så da ble det ikke helt 100% hehe Men nu skal jo denne stå nede på siden av motor. Så er ingen utstillings  modell hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...