Komodo Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Clasg skrev On 21.8.2024 at 21.46: @Komodo Fik du målt strømtrækket (ampere) til trusteren? Da har jeg fått målt strømtrekket til trusteren. Den drar ca 570 ampere. Da gir startbatteriet ca 100A, resten går fra forbruksbatteriene og dynamo. Hvis jeg kobler inn forbruksbank nr 2 (3x110Ah AGM) går det 50A derfra. Det som overrasket meg er hvor mye spenningsfall jeg har fram til trusteren. For til tross for at jeg har 95mm2 ledning fram og 12,3V på batteripolene, så har jeg kun 10,2V på trusteren... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Vestkystseiler Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Hvor lang er ledningene (fram og tilbake) mellom thruster og batteri? 95mm2 ledning har en motstand på ca 0.18 mOhm/m, hvilket tilsvarer et spenningsfall på 0.1 V/m ved 570 ampere. I tillegg kommer motstand i koblingspunkter, så 2.1 V spenningsfall høres ikke urimelig ut dersom det er 5 m eller mer avstand mellom batteri og thruster. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Vestkystseiler skrev 13 minutter siden: Hvor lang er ledningene (fram og tilbake) mellom thruster og batteri? Husker ikke nøyaktig i farta, men lurer på om det er 15m fram og tilbake. Det er en 9m lang båt, men batteriene står ikke helt bak. Men ledningene går jo heller ikke i rett linje. Vestkystseiler skrev 13 minutter siden: 95mm2 ledning har en motstand på ca 0.18 mOhm/m, hvilket tilsvarer et spenningsfall på 0.1 V/m ved 570 ampere. I tillegg kommer motstand i koblingspunkter, så 2.1 V spenningsfall høres ikke urimelig ut dersom det er 5 m eller mer avstand mellom batteri og thruster. Tok en del målinger i dag, men langt fra nok til å vite akkurat hvor jeg mister spenning. Skal prøve å få oppdatert mer i morgen. Men det blir jo litt off topic, så mulig jeg starter en ny tråd. Dette er jo også et mye diskutert emne. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Clasg Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Komodo skrev for 3 timer siden: Da har jeg fått målt strømtrekket til trusteren. Den drar ca 570 ampere. Da gir startbatteriet ca 100A, resten går fra forbruksbatteriene og dynamo. Hvis jeg kobler inn forbruksbank nr 2 (3x110Ah AGM) går det 50A derfra. Det som overrasket meg er hvor mye spenningsfall jeg har fram til trusteren. For til tross for at jeg har 95mm2 ledning fram og 12,3V på batteripolene, så har jeg kun 10,2V på trusteren... Tak, så skal jeg nok ikke sætte thrusteren ind over shunten 😊. @Vestkystseiler I min båd (Bavaria 37 HT) er der ca 8m mellem batterier og thruster, og jeg har samme erfaring som @Komodo med hensyn til spændingsfald. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 24.August.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Har du 570 hele tiden eller ved innslag? Jeg hadde en mindre thruster, og mener jeg så 300ish ved innslag og rundt halvparten ved drift. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2024 Link til dette innlegget Svart 24.August.2024 Dreuf skrev 34 minutter siden: Har du 570 hele tiden eller ved innslag? Jeg hadde en mindre thruster, og mener jeg så 300ish ved innslag og rundt halvparten ved drift. Målte over 600 ved innslag, og 590 ved kortvarig drift. Etter mye kjøring falt strømmen både ved start og drift, virket nesten som om motoren ble varm og trakk litt mindre. Men ikke under 550A. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Clasg Svart 25.August.2024 Link til dette innlegget Svart 25.August.2024 @KomodoHvor stor er sikringen? (Min er på 400A, men den er nok meget “træg”) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.August.2024 Link til dette innlegget Svart 25.August.2024 Clasg skrev for 7 timer siden: @KomodoHvor stor er sikringen? (Min er på 400A, men den er nok meget “træg”) 500A. Se mer i denne tråden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
lurvetass Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 Funderer stadig på batteribygging som vinnerprosjektet. Noen som har tips om hvor kjøpe gode og rimelige celler? Ser også at mange celler har oppgitt 6-8000 ladesykluser, mens ferdige drop in batterier ofte bare har 2000? Hva kommer det av? De fleste BMS har Bluetooth og viser status på batteriet. Trenger jeg da noen shunt med forbruksmåling? Virker som unødvendig og vil ha færrest mulig duppeditter. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Fantino Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 https://www.nordiclithium.no/produkter-og-priser/battericeller Forskjell i antall sykler kommer vel gjerne av at de som selger under norsk forbrukerlovgivning ikke ønsker å ta risk mens de på Ali gjerne tar litt i. ’Innebygget’ batterimonitor i BMS viser seg ofte å være temmelig unøyaktig, derfor velger mange å ha en Victron batterimonitor tilkoplet for å ha god kontroll på SOC. Dette gjelder både ferdigbygde batterier og ‘kina’-BMS. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 lurvetass skrev 54 minutter siden: De fleste BMS har Bluetooth og viser status på batteriet. Trenger jeg da noen shunt med forbruksmåling? Virker som unødvendig og vil ha færrest mulig duppeditter. Jeg har 3 stk Skanbatt 125 Ah i bobilen og her er BMS helt 100% å stole på. I løpet av 4 år har jeg vel bare en gang sett avvik mellom batteriene på mer enn 1% SOC og det var etter en lang periode (måneder) med bittelitt forbruk og svært så beskjeden lading fra solceller. Når jeg leser på internasjonale solcellefora så er det KUN Victron Smartshunt/Victron Smart Batterimonitor som regnes som brukende. På solcelleanlegget mitt hjemme har jeg Victron Smartshunt 500A på fellesen til batteripakkene (til sammen 48V/790Ah) i tillegg til monitorering av 3 stk JK BMS. BMSene følger stort sett smartshunten men har perioder med en del avvik. Produsenten av JK BMS sier at når batteriene belastes med sinusinverter, som jeg gjør hjemme, så vil ikke BMS klare å følge helt med men jeg ser at Smartshunt klarer det fint. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
lurvetass Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 Sett på cellene fra Nordic Lithium og de oppgir 8000 sykluser akkurat som de på Ali. Ser jo ut som samme produsent også. Men mye dyrere enn direkte fra Kina. Bare at jeg ikke har funnet noen som leverer til Norge. Interessant med erfaring @SveinHa at BMS er ganske nøyaktig. Den burde jo ha god kontroll da den måler direkte på cellene. Og mange har jo hatt rare utslag nevnt i andre tråder her. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
SveinHa Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 lurvetass skrev 18 minutter siden: Men mye dyrere enn direkte fra Kina. Bare at jeg ikke har funnet noen som leverer til Norge. Det er en av ulempene med å bo her på berget. Jeg kjøper lett fra Kina men har endt opp med å handle både en haug med solceller og lithiumbatteri her på berget. Litt på øyemål har det blitt omtrent samme pris som fra Kina men til en langt større sikkerhet i handelen. De som leverer lithiumbatteri til Norge har en helt hinsides fraktpris og selv de som har lager i Tyskland sender ikke til oss... Jeg har handlet batterier hos Smart Power i Tananger til samme pris som hos Nordic Lithium. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Komodo Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 lurvetass skrev for 5 timer siden: De fleste BMS har Bluetooth og viser status på batteriet. Trenger jeg da noen shunt med forbruksmåling? Virker som unødvendig og vil ha færrest mulig duppeditter. Nei, du må ikke ha egen batterimonitor og shunt. Jeg har ikke hatt noe nytteverdi av min Victron batterimonitor i år. Fantino skrev for 5 timer siden: ’Innebygget’ batterimonitor i BMS viser seg ofte å være temmelig unøyaktig, derfor velger mange å ha en Victron batterimonitor tilkoplet for å ha god kontroll på SOC. Dette gjelder både ferdigbygde batterier og ‘kina’-BMS. Jeg har faktisk opplevd det motsatte. Hos meg synes jeg Victron monitoren ikke er til å stole på. Vet jo heller ikke hvor riktig BMSen holder styr på SOC, men den fungerer i alle fall bedre enn Victroninstrumentet mitt. Ved utladingstest hjemme i garasjen før jeg installerte batteriet viste BMSen overraskende korrekt status hele veien ned til utladet batteri. Skulle nesten tro jeg har koblet monitoren min feil, men jeg klarer ikke se hva det skulle være i tilfelle. lurvetass skrev for 1 time siden: Sett på cellene fra Nordic Lithium og de oppgir 8000 sykluser akkurat som de på Ali. Ser jo ut som samme produsent også. Men mye dyrere enn direkte fra Kina. Bare at jeg ikke har funnet noen som leverer til Norge. Det hjelper lite at celler fra Ali er billigere dersom man ikke får dem levert til Norge. Vet ikke hvordan @Dreuf løste dette, men han endte jo opp med å måtte ta inn en hel pall. Kanskje det er mulig å bestille fra Alibaba? Jeg har handlet en elektromotor derfra en gang, det gikk helt fint. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SveinHa Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 Komodo skrev for 1 time siden: Jeg har faktisk opplevd det motsatte. Hos meg synes jeg Victron monitoren ikke er til å stole på. Om en forutsetter riktig kobling så er der 2 ting til: Den må parametreres riktig i forhold til aktuelle batterier og det er ikke sikkert at eksemplene på nett er helt 100% riktige, litt tilpassing må gjerne gjøres når en har erfart litt. Også Victron må en gang i blant nulle seg opp mot 100% SOC. Det gjør den automatisk når spenningen er høy nok OG ladestrømmen er lav nok over en liten tidsperiode. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Lucky Strike Svart 14.September.2024 Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 lurvetass skrev for 3 timer siden: Bare at jeg ikke har funnet noen som leverer til Norge. Dette er 3-4 år gammel erfaring, men likevel... Jeg kjøpte batterier av Alibaba. Fikk anbefalt agenten Amy Zheng fra andre som hadde handlet på Alibaba. Amy forklarte at frakt til ikke-EU land av noen grunn ble svært dyrt. Holdt på å gi opp, men fant https://www.sverigelevererar.no/. Da ble fraktprisen en helt annen, og siden jeg bor innenfor rimelighetens grense fra Tøcksfors, så brukte jeg dette selskapet. Det betyr at jeg måtte regne inn toll på prisen. Handelen gikk ellers fint, tok litt tid og sparsomt med tracking info. Men Amy hadde kontroll, og svarte på henvendelser. Batteriene virker å være prima. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 14.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 Komodo skrev for 3 timer siden: Det hjelper lite at celler fra Ali er billigere dersom man ikke får dem levert til Norge. Vet ikke hvordan @Dreuf løste dette, men han endte jo opp med å måtte ta inn en hel pall. Kanskje det er mulig å bestille fra Alibaba? Jeg har handlet en elektromotor derfra en gang, det gikk helt fint. De fleste jeg var i kontakt med på ali kunne bare bruke sjøfrakt til Norge og for å få fraktpris pr celle ned på ett fornuftig nivå så måtte jeg kjøpe 72stk som gikk på en pall. Nordic lithium og de er dyrere enn å handle direkte selv. Men de driver firma og skal tjene penger. Om de ikke tjener penger så har man heller ikke noen å reklamere mot. Neste gang jeg skal bygge batteri så tipper jeg at jeg heller handler hos dem enn å kjøpe direkte. Koster litt ekstra, men mye enklere. Når det gjelder antall sykluser så tror jeg ikke at man kommer til å merke så stor forskjell om cellene har 4000 eller 8000. Alder tar nok livet av cellene før sykluser i båt og bobil. Nå har jeg hatt ett batteri montert i bobilen i 3 år og det er ikke mange sykluser det har blitt brukt iflg BMS, mener det er godt under 100, kanskje også under 50. Ellers støtter jeg oppom en Victron shunt, koster ikke stort og i mine øyne mer nøyaktig enn BMSen. Men som skrevet tidligere i tråden så kan man via parametere få BMS også ganske nøyaktig. Sitér dette innlegget Link to post
Dreuf Svart 14.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2024 Må også legge til at det er morsomt at tråden fortsatt lever etter 5år og 1000 innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Ser at Nordic Lithium har forskjellige celler. 280 ah, 304 ah og 314 ah til litt forskjellige priser. Hva tenker folket om det? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Dreuf Svart 16.September.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Nå er det en stund siden jeg har sett noen tester på youtube. Men de 280Ah cellene jeg tok inn lå på 280-295Ah når jeg testet dem. Så da på youtube at de som testet 304Ah cellene fikk samme resultat. Mål og vekt var også like, så det er ikke noe som tilsier at 304'ene har noe mer kapasitet. Var inne å så på nordic lithium nå og da hadde jeg nok kjøpt 280Ah cellene med sveisede pinneskruer. De første cellene jeg hadde var med skruehull og jeg har noen celler liggende hvor gjengene er ødelagt.. Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 I april kjøpte jeg 4 stk 280 Ah-celler fra Nordic lithium med skruehull og medfølgendepinner. De anbefalte den fordi den var fra nyeste forsendelse og skulle ha vel så god spec som 304 Ah-versjonen. Fordi jeg har dratt over små gjenger tidligere, og ville ha god nok kontakt for 200 A, brukte jeg en moment-nøkkel for å få tilnærmet 6 Nm moment. Nordic lithium anbefaler Lock-tite, noe jeg er litt skeptisk til for kontakter, selv om strømmen i mindre grad går via gjengene. Veldig fornøyd med cellene, selv om jeg ikke har kapasitetstestet dem. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Pedaltom skrev for 4 timer siden: I april kjøpte jeg 4 stk 280 Ah-celler fra Nordic lithium med skruehull og medfølgendepinner. De anbefalte den fordi den var fra nyeste forsendelse og skulle ha vel så god spec som 304 Ah-versjonen. Fordi jeg har dratt over små gjenger tidligere, og ville ha god nok kontakt for 200 A, brukte jeg en moment-nøkkel for å få tilnærmet 6 Nm moment. Nordic lithium anbefaler Lock-tite, noe jeg er litt skeptisk til for kontakter, selv om strømmen i mindre grad går via gjengene. Veldig fornøyd med cellene, selv om jeg ikke har kapasitetstestet dem. Kjøpte selv de samme i juni, 4 celler *2, så langt fungerer de veldig bra for min del. Har ikke brukt lock-tite eller momentnøkkel, men strammet de til med bestemt vennlighet. Har ikke kjørt noen vitenskaplige tester, men de tåler ovn via inverter på 160A og BMS'ene viser at helsen er god. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
lurvetass Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 Hvilke BMS brukte dere @Pedaltom og @BingoBonzo? Leste litt i beskrivelsen og det er ikke sveisede skruer @Dreuf Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
BingoBonzo Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 lurvetass skrev 2 minutter siden: Hvilke BMS brukte dere @Pedaltom og @BingoBonzo? Leste litt i beskrivelsen og det er ikke sveisede skruer @Dreuf Jeg bruker to stk JK BMS - JK BMS 4-8S (12V-24V) - 200A (350A Peak) - 1A Aktiv balansering - JK-B1A8S20P — Nordic Lithium - LiFePO4 battericeller til båt, campingbil og hytte Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Komodo Svart 16.September.2024 Link til dette innlegget Svart 16.September.2024 lurvetass skrev for 7 timer siden: Ser at Nordic Lithium har forskjellige celler. 280 ah, 304 ah og 314 ah til litt forskjellige priser. Hva tenker folket om det? Vet ikke om jeg ser verdien av de dyrere 300+ cellene kontra 280. Og med @Dreufs tall burde ballen vært lagt død. Dreuf skrev for 7 timer siden: Nå er det en stund siden jeg har sett noen tester på youtube. Men de 280Ah cellene jeg tok inn lå på 280-295Ah når jeg testet dem. Så da på youtube at de som testet 304Ah cellene fikk samme resultat. Ehh, nå fikk ikke jeg like gode tall da jeg tappet ned mitt batteri da men... Er uansett fornøyd så langt. Det ser ikke ut til at vi klarer å komme under 80% SOC Mulig vi må sette inn en større inverter så vi kan kjøre berederen på batteri i uthavn 😄 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.