Jump to content

Billig DIY LifePO4 batteri.


Dreuf

Recommended Posts

Komodo skrev for 4 timer siden:

Tusen takk for det, men det var jo ikke meningen å legge hele letejobben på deg da :blush:  Skal se om jeg får sjekket opp dette senere, nå er det andre oppgaver som venter...

 

Takker også for link til kabel. Og ja, det må jo være den UART USB kabelen. Hvis jeg forstår det riktig så er UART en type kontakt, så da må det vel bli riktig. 


Jeg bruker alltid Google søk med ‘site:baatplassen.no’ for å finne noe her så det var enkelt. La til ‘15300’ så dukket den opp med en gang 😁

 

Hadde visst ikke fått postet det over tidligere. Var den slitsomme ‘sovningen’ av BMS jeg mente du burde unngå. Vi fikk alltid liv i den med å kople USB til. Mulig det samme skjer om du gjør det med BT dongle (ta den ut og kople den til igjen). Alternativt skal den våkne ved lading eller utlading visstnok, men det testet vi aldri. 
 

Og så sette ‘waiting time’ til 15300..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 50 minutter siden:

Jeg bruker alltid Google søk med ‘site:baatplassen.no’ for å finne noe her så det var enkelt. La til ‘15300’ så dukket den opp med en gang 😁

Ja, smart med Google istedenfor å sitte å bla i sider... 

 

Fantino skrev 50 minutter siden:

Var den slitsomme ‘sovningen’ av BMS jeg mente du burde unngå. Vi fikk alltid liv i den med å kople USB til. Mulig det samme skjer om du gjør det med BT dongle (ta den ut og kople den til igjen). Alternativt skal den våkne ved lading eller utlading visstnok, men det testet vi aldri. 

Har sittet og lest litt i de gamle postene nå, men finner ingen konkrete forklaringer her på hvordan man får kontakt mellom BMS og telefon med blåtann. Men da slo det meg at akkurat dette har skjedd, altså at BMSen har lagt seg til å sove og må vekkes :giggle:

Ser metoden med lading er beskrevet i manualen, da må jeg lade med en kilde som har minst 2V høyere spenning. Da skal den visstnok våkne. Utlading er ikke beskrevet, men det går vel an å teste med litt forskjellige strømstyrker. Jeg får prøve meg litt fram.

Link to post
Share on other sites

Er visst en del triks i Ludo mhp dette. Har som sagt ikke prøvd de. Den siste jeg ikke hadde tenkt på: temp sensor må være plugget i, men dersom temp er under en pre-satt verdi vil BMS også stenge ned. Så en kar fikk liv i den ved å varme sensor..

 

https://youtu.be/qb1I8WrQvJM


 

https://diysolarforum.com/threads/daly-bms-will-not-turn-on.51513/

 

(Det er en YouTube-link i det blanke feltet over, hvorfor den ble formatert usynlig aner jeg ikke 😂)

 

Så også det som Dreuf nevner under med reset-button på BT-dongle. Kommer visst nye features hele veien. Men en du 12V lader som gir 14.4V burde jo gjøre susen om alt annet feiler)

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for svar karer, det er gull verd! @Fantino; skal ta en titt på den youtube videoen :thumbsup: Temp. sensoren er plugget inn, så feilen ligger ikke der.

 

Fantino skrev 1 time siden:

Men en du 12V lader som gir 14.4V burde jo gjøre susen om alt annet feiler

Koblet til en vanlig 14,4V lader, men det gir ingen mening. For det første er hvilespenningen på batteriet så høy at laderen ikke starter lading, for det andre står det i bruksanvisningen at laderen skal ha 2V høyere ladespenning enn spenningen på batteriet. Hvilespenningen på batteriet er nå 14,1V, så jeg må altså ha en kilde med minst 16,1V for å trigge BMSen dersom det er der problemet ligger. Tenkte at jeg kunne bruke et fulladet Li-ion batteri med fire celler som spenningskilde. Det ligger over 16V når det er fulladet. Tenkte å koble til et slikt batteri i morgen og se hva som skjer. Min manual beskriver ikke belastning som et alternativ, men jeg tenkte at jeg også kan teste med litt forskjellige belastninger for å se.

 

Dreuf skrev 1 time siden:

De nyere bluetooth donglene har også en knapp å trykke på for å vekke. Ikke så lett å se, men den er der.

Det får jeg studere litt nærmere i morgen. Har kun sett en knapp på dongelen, men jeg får ta med lupe i morgen :giggle:

 

Men hvordan opplever dere egentlig at BMSen sover? Da jeg koblet til alle ledningene mellom BMS og batteri i går målte jeg bare ca 6-10V og veldig ustabil spenning på polene. Straks jeg plugget inn temp sensor, dongel og balanseledninger samt trykket inn knappen på dongelen spratt polspenningen opp der den skulle være, altså på 14,1V. Jeg antar at det var da jeg aktiverte BMSen. Jeg måler fremdeles full spenning på polene, betyr ikke det egentlig at BMSen ikke sover? Eller er det respons på appen og kommunikasjon med BMS dere tenker på når dere snakker om at BMSen sover?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 6 minutter siden:

Takker så mye for svar karer, det er gull verd! @Fantino; skal ta en titt på den youtube videoen :thumbsup: Temp. sensoren er plugget inn, så feilen ligger ikke der.

 

Koblet til en vanlig 14,4V lader, men det gir ingen mening. For det første er hvilespenningen på batteriet så høy at laderen ikke starter lading, for det andre står det i bruksanvisningen at laderen skal ha 2V høyere ladespenning enn spenningen på batteriet. Hvilespenningen på batteriet er nå 14,1V, så jeg må altså ha en kilde med minst 16,1V for å trigge BMSen dersom det er der problemet ligger. Tenkte at jeg kunne bruke et fulladet Li-ion batteri med fire celler som spenningskilde. Det ligger over 16V når det er fulladet. Tenkte å koble til et slikt batteri i morgen og se hva som skjer. Min manual beskriver ikke belastning som et alternativ, men jeg tenkte at jeg også kan teste med litt forskjellige belastninger for å se.

 

Det får jeg studere litt nærmere i morgen. Har kun sett en knapp på dongelen, men jeg får ta med lupe i morgen :giggle:

 

Men hvordan opplever dere egentlig at BMSen sover? Da jeg koblet til alle ledningene mellom BMS og batteri i går målte jeg bare ca 6-10V og veldig ustabil spenning på polene. Straks jeg plugget inn temp sensor, dongel og balanseledninger samt trykket inn knappen på dongelen spratt polspenningen opp der den skulle være, altså på 14,1V. Jeg antar at det var da jeg aktiverte BMSen. Jeg måler fremdeles full spenning på polene, betyr ikke det egentlig at BMSen ikke sover? Eller er det respons på appen og kommunikasjon med BMS dere tenker på når dere snakker om at BMSen sover?


OK, greier ikke å huske om vi noen gang prøvde med lading. Var USB som gjorde susen som sagt.

 

Men dersom du har full spenning på polene nå så mener jeg at BMS _ikke_ sover. Mulig det er bare BT dongle paring som har timet ut da?

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 4 minutter siden:

Men dersom du har full spenning på polene nå så mener jeg at BMS _ikke_ sover. Mulig det er bare BT dongle paring som har timet ut da?

Ja, lurte på om det kunne være noe sånt. Har prøvd å nappe ut dongelen og putte den inn, men det hjalp ikke. Får teste litt lading eller utlading i morgen og se om det gjør susen :smiley:

 

Men hva eksakt er prosedyren for å koble til blåtann? Har slått på gps, åpnet opp blåtanninnstillinger på telefonen, og ser at den søker etter enheter i nærheten. Har prøvd å trykke inn knappen på dongelen, ta av og på ledningen, men telefonen finner ingen enhet. Gjør jeg noe feil?

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 3 minutter siden:

Ja, lurte på om det kunne være noe sånt. Har prøvd å nappe ut dongelen og putte den inn, men det hjalp ikke. Får teste litt lading eller utlading i morgen og se om det gjør susen :smiley:

 

Men hva eksakt er prosedyren for å koble til blåtann? Har slått på gps, åpnet opp blåtanninnstillinger på telefonen, og ser at den søker etter enheter i nærheten. Har prøvd å trykke inn knappen på dongelen, ta av og på ledningen, men telefonen finner ingen enhet. Gjør jeg noe feil?


Det høres jo helt riktig ut så har dessverre ikke andre ideer da enn denne skjulte knappen som @Dreuf nevner. Merkelig. Mener også å huske at det er en pinkode på BT og at denne er 123456 som default, men jeg satt mye i andre enden av et Teams-møte koplet opp mot PCen som var koplet til BMS i den fasen så det var reder som trykket på telefonen 😅

 

Registrerer forøvrig at mine 10 år gamle Victron blybatterier fremdeles virker å ha plenty kapasitet så jeg får visst aldri hoppet på dette Lithiumtoget før faststoffcellene kommer 😜

Link to post
Share on other sites

 

Fantino skrev for 1 time siden:

Mener også å huske at det er en pinkode på BT og at denne er 123456 som default,

Det stemmer, og akkurat det er spesifisert i manualen. Men det forutsetter jo at man har fått paret opp BMS med telefon...

 

Fantino skrev for 1 time siden:

Registrerer forøvrig at mine 10 år gamle Victron blybatterier fremdeles virker å ha plenty kapasitet så jeg får visst aldri hoppet på dette Lithiumtoget før faststoffcellene kommer 😜

He he, pussig at du nevner det. Vi har 3x110Ah Victron AGM ombord, og de er nesten påtagelig spreke 👍  Men jeg ville ha lithium, så da ble det slik 😄 

 

Interessant det med faststoffceller. Så en artikkel forrige uke om at forskere på Toyota hadde gjort et gjennombrudd i den teknologien. Når de bilene kommer på markedet kan vi antagelig bare skrote de elbilene vi har i dag! Blir nok også et endelig dolkestøt for å ha blybatterier som forbruksbank i båt. 

Link to post
Share on other sites

Det er bare en knapp på dongle. Så om du har funnet den så er du på riktig spor.

Det er flere versjoner av app programvare som er ute. På den nyeste versjonen så finner jeg ikke BMS.

Versjon 2.6.9 har jeg og den fungerer for meg. (Android)

 

Jeg mener man ikke skal koble til med telefonens Bluetooth programvare. Du bare har BT aktivert på telefonen og åpner appen. Da skal du finne dongle på app'en.

Screenshot_20230714-090340.png.4ed7c4c85c2744ed000b95006a0a4e3f.png

Link to post
Share on other sites

Da har jeg faktisk endelig fått kontakt mellom batteri og telefon :thumbsup: 

 

Prøvde litt forskjellig med belastning opp til 50A og lading fra et annet batteri, men samme hva jeg gjorde fant ikke telefonen batteriet på blåtann.

 

Men så ser jeg at @Dreuf har oppdatert tråden, og der lå antagelig løsningen:

Dreuf skrev for 3 timer siden:

Jeg mener man ikke skal koble til med telefonens Bluetooth programvare. Du bare har BT aktivert på telefonen og åpner appen. Da skal du finne dongle på app'en.

 

Så da jeg åpnet appen på nytt fant altså telefonen batteriet. Men jeg har jo prøvd dette før, så det må nesten ha vært en kombinasjon av at BMSen har gått i dvale og at jeg har prøvd å få kontakt gjennom blåtanninnstillinger på telefonen.

 

Så da har jeg kommet inn i appen, og får tilgang til å sette de ulike parametere, og dem er det mange av!! Så da kommer det sikkert til å hagle et par dumme spørsmål.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 5 minutter siden:

Suksess er aldri å forakte 😂 Må bare få satt den dumme 15300 verdien da så skal den ikke sovne igjen noen gang. 

Jepp :thumbsup: Og det var da jeg fant ut at det var flere sider med parametere :sweat:   Fant den aktuelle siden og tastet inn 15300. Men ser nå at jeg skulle ha angitt passord (123456) for at verdien skal endre seg, det gjorde jeg ikke. Får bla litt tilbake i postene her og se hva der har stilt de ulike verdiene på, det er jo en drøss med settings her.

Link to post
Share on other sites

Har nå fått tatt en utladingstest på batteriet. Testen var kanskje ikke den mest vitenskapelige, men grei nok. Ble gjort med halogenpærer som last, og to forskjellige tangamperemetere og målefunksjonen i BMSen som kontroll.

 

Slik så det ut da.

image.jpeg.cacf157d646e8467bbf428079581fa9c.jpeg

 

 

Begynte først med to 50W pærer og lot dem brenne i 22,5 time. Dette trakk ca 8,8A, og utgjorde ca 198Ah.

 

Fant så ut at det ville ta litt vel lang tid, så jeg hektet på noen pærer til. Noen 50, og noen 35W. Samlet belastning ble da 22,2A iht. BMS, noe som stemte greit med mine to tangamperemetere. Utfordringen med å få en sikker og nøyaktig måling viste seg å være at alle tre målemetodene viste forskjellig. BMSen la seg mellom tangamperemeterene, noe som også stemte bra med effekten pærene skal trekke teoretisk. Det enkleste og kanskje beste hadde vel vært en god batterimonitor, men siden den er installert i båten og batteriet står hjemme, så utgikk det. 

 

Jeg vekslet litt på hvor mange pærer jeg hadde tilkoblet, og førte opp strømtrekk og tid for hver gang. Lot stoppeklokka gå hele tiden. Det som slo meg var hvor nøyaktig amperetimetelleren på BMSen stemte overens med min manuelle måling. Etter 24t kontrollerte jeg samsvaret, og avviket var på bare 0,3Ah! BMS viste 33,6Ah forbrukt, og min måling viste 33,3Ah forbrukt. Kontrollerte også samsvaret flere ganger i løp av testen, og må si at avviket var overraskende lite. 

 

Dette batteriet er satt sammen av 8 celler og skal teoretisk ha en kapasitet på 560Ah. Jeg hadde satt øvre cut-off på 3,6V og nedre cut-off på 2,9V, og la inn 560Ah i appen. Batteriet ble ladet til BMSen slo av ladingen, og utladet til den kuttet strømmen på nedre grense. Da BMS kuttet strømmen hadde jeg tatt ut 524,2Ah iht. BMSens amperetimetelling. Når jeg oppsummerer den manuelle målingen kommer jeg til 525,2Ah, og altså en differanse på bare 1 amperetime. Utfordringen i nøyaktigheten her ligger nok i hvilken grad jeg klarer å måle strømmen korrekt. Jeg har ingen kalibrerte måleinstrumenter, men det er jo heller ikke en Victron batterimonitor som det jeg har i båten. 

 

Her er det like før ladingen slås av:

Screenshot_20230714-173009_SMARTBMS.jpg.c1fe1fea3939f1decab8ecb53a335d7c.jpg

 

 

Og her er status etter drøyt 22,5 timer med utlading. Legg merke til at cellene fremdeles kun har 0,001V avvik:

Screenshot_20230717-191054_SMARTBMS.jpg.4b8c61a266d78cf67907a61b7b3c8a3d.jpg

 

 

Her er belastningen på 22,2A og har vært det en stund, men avviket er fremdeles kun 0,002V:

Screenshot_20230718-110650_SMARTBMS.jpg.ff498b0fbcf9a9ad91636362d950dd18.jpg

 

 

Nå derimot som SOC har kommet under 10% begynner avviket mellom cellene å øke:

Screenshot_20230718-131850_SMARTBMS.jpg.a0f6d739f06a5fc4164b1e663dec8294.jpg

 

 

Avviket holdt seg relativt stabilt inntil cellespenningen nærmet seg 3V. Da tiltok avviket, og spenningen sank fort. I mine øyne er det derfor lurt å stoppe utladingen før man er nede på 3V, kanskje helst 3,1V, som gir batterispenning på ca 12,4V. 

Screenshot_20230718-194613_SMARTBMS.jpg.e8db2c1da92a3142ef095b09a3c71284.jpg

 

 

 

Screenshot_20230718-195908_SMARTBMS.jpg.bdaf50e10e4626cc468d44f01791dede.jpg

 

 

Her et testen ferdig, og ubalansen er nå oppe i 0,078V. Denne ubalansen forsvant noe ved opplading, men ikke helt.

Screenshot_20230718-200537_SMARTBMS.jpg.f0e7dfca28bd39f37b1ae2b262e8f0a8.jpg

 

 

Etter at batteriet var ladet til BMSen slo seg ut ladet jeg litt ut og helt opp et par ganger. Cellene ble fikk da tilbake en bedre balanse. Erfaringen min er derfor at man ikke mister balanse ved å topplade, men mister balanse når man begynner nærme seg utladet batteri. Jeg ser av notatene mine at de siste 45 minuttene sank spenningen fra 12,41V til 11,8V, og jeg fikk ut ca 15,8h i det intervallet. I dette intervallet sank også spenningen som en stein, i tillegg til at ubalansen altså tiltok. Da BMSen slo seg av var ubalansen 0,081V.

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke brukt et slikt instrument, men har sett en video der dette koples til samtidig med BT så burde jo ha virket.. De brukte samme connector som deg dvs den mellom NTC og UART. Men det er utrolig mange utgaver/generasjoner av disse BMS-ene og jeg har også lest enkelte steder at ikke alle funksjoner kan brukes samtidig. Eneste ide måtte være å plugge ut BT og prøve igjen bare for testing. Men det virker ikke veldig sannsynlig at det skulle være medisinen.

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 20 timer siden:

Ok, da slår jeg meg til ro med at den ikke funker samtidig som dongelen. Litt dårlig at de ikke klarer å skrive slikt i bruksanvisningen, men det er vel prisen for å handle fra ali osv. 

 

Det kan sikkert være en finurlighet ingen av oss har vært borti til nå. Jeg ville fyrt et spørsmål til selger. Kan ikke skade, og noen av de er overraskende gode på å svare også!

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 3 minutter siden:

Jeg ville fyrt et spørsmål til selger. Kan ikke skade, og noen av de er overraskende gode på å svare også!

Ja, det kan jeg gjøre 👍

 

Ellers er det vel på tide å få vippet batteriet i båten og ta det i bruk. Men jeg har jo en AGM bank som virker å fungere bra, så det har liksom ikke vært noe stress. Har blitt lite båtturer i år så behovet har på en måte ikke meldt seg. 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 8 minutter siden:

Ja, det kan jeg gjøre 👍

 

Ellers er det vel på tide å få vippet batteriet i båten og ta det i bruk. Men jeg har jo en AGM bank som virker å fungere bra, så det har liksom ikke vært noe stress. Har blitt lite båtturer i år så behovet har på en måte ikke meldt seg. 


Det er mange luksuser en kan rigge seg til med i båten med plenty strøm tilgjengelig… Den jeg nyter mest er muligheten for å varme dusjevann via inverter når jeg ligger flere dager et sted. Har en trappebryter koplet til en Carling switch som styrer kontaktor som legger inverter på VVB kurs. Et trykk = 10 min, 2 = 20 osv. Brukt senest i helga.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...