Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

 

Ja helt åpenbart. En helt vanlig VP D6/370 krever med et effektuttak på ganske vanlige 70% hele 190 kW tilgjengelig batterieffekt pr. time. Det betyr at du har omtrent kapasitet til 27 minutters kjøring med batteriet fra en Tesla S85 forutsatt at batteriet er helt fresh, 100% toppladet og klarer å lades ut til 0%. Muligens kan du halvere denne tiden pga. ulike faktorer.

 

Da glemmer du hvor mye mer effektiv en EL-motor er i forhold til en dieselmotor. Det er vel slik at ca 60% av energien på dieseltankene våre renner ut bak på båtene våre som oppvarmet kjølevann i tillegg til å avgis som tapt varme til luften omkring.

En EL-båt vil nyttiggjøre energien på sitt batteri mye mer effektivt. Den trenger derfor mye mindre kWH på batteriet enn dieselmotoren trenger på dieseltankene.

 

Teknologien til å lage gode EL-båter er her allerede men de må ha en utbygd struktur for hurtiglading og der stopper det.

 

Link to post
Share on other sites

Tror nok virkningsgraden er helt inkludert i regnestykket. 

Vekten av motor + diesel du trenger for å holde x knop i distanse y, må sammenlignes med vekten av motor og batteri for det samme regnestykket. 

Dette taler ikke for elektrisk fremdriftslinje på hurtiggående fartøyer. 

Det blir rett og slett ikke drivstoffeffektivt.

Hvor batterielektrisk fremdrift kan fungere er saktegående båter som gjør 6knop eller mindre, eller som med dette eksempelet dersom kravet til rekkevidde blir kort nok.

 

Det er bruken og båten som gir hvilken fremdriftslinje som er best egnet.

 

Det er ikke alltid gode argumenter for at batterielektrisk er å foretrekke. Heller ikke miljømessig.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Midtpinne skrev for 1 time siden:

Batterier passer ikke meg enda, jeg har 600l dieseltank som må fylles jevnlig. Jeg har egentlig ikke troen på batterier som energilager i båt. Det er i alle fall ikke et alternativ for meg slik jeg benytter båten. Jeg har mer tro på at hydrogen kan være et alternativ etter hvert. Men jeg ser at batterier kan passe i småbåter som brukes til å dra koking rett utenfor moloen.

 

Jeg må si at jeg gleder meg til å slippe lyden av motoren, noe av det deiligste jeg gjør er å slå den av og la seilene gjøre jobben.

 

Når en ser Teslabjørn sin test av den svenskebåten så skjønner en jo at det er fremtiden. Den lades sakte på uttaket på brygga over natta. Går stilt og fint, mykt i sjøen pga foilene og i det hele tatt. 

 

Elbåter er noe annet, gir liten mening i å sammenligne med feks en båt som klasker i bølgene mens motoren ryker og brøler. 

----

Blir litt som elbil dette, mange grunner til å velge det, særlig økonomiske, men når man først har byttet så skjønner en at teknologien er overlegen. At det fortsatt finnes trailere og arbeidsbiler som må gå på vanlig drivstoff spiller ingen rolle. 

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 2 timer siden:

Da glemmer du hvor mye mer effektiv en EL-motor er i forhold til en dieselmotor. Det er vel slik at ca 60% av energien på dieseltankene våre renner ut bak på båtene våre som oppvarmet kjølevann i tillegg til å avgis som tapt varme til luften omkring.

En EL-båt vil nyttiggjøre energien på sitt batteri mye mer effektivt. Den trenger derfor mye mindre kWH på batteriet enn dieselmotoren trenger på dieseltankene.

 

Teknologien til å lage gode EL-båter er her allerede men de må ha en utbygd struktur for hurtiglading og der stopper det.

 

 

Her må det være noe helt grunnleggende du har misforstått hva gjelder effektberegning.

 

Avgitt effekt er lik avgitt effekt, enten den kommer fra en dieselmotor eller en elektromotor. Og du mister i tillegg all overskuddsenergi, som f-eks. kjølevann til eksempelvis defroster og varmtvannsbereder som fort kan dreie seg om 10-12 kW fra en dieselmotor (til defroster), noe som må erstattes med elektrisk oppvarming i den kalde delen av året.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Store fjordploger er nok ei utdøende rase. Trur at båtane i framtida kjem til å få mykje meir energiøkonomiske skrog. Vi kjem nok til å sjå ei utvikling mot dette allereie dei neste 5 -10 åra. Endringane vil nok truleg kome både grunna auka drivstoffprisar, og ikkje minst grunna av ei auka bevistheit kring bruk av fossilt brensel. 

Håper å oppleve å ha elektrisk motor. Krysser fingrane for at utviklinga av batteri vil skje fort, slik at ein kan få ein brukande rekkevidde uten at kostnaden blir altfor stor.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

 

Når en ser Teslabjørn sin test av den svenskebåten så skjønner en jo at det er fremtiden. Den lades sakte på uttaket på brygga over natta. Går stilt og fint, mykt i sjøen pga foilene og i det hele tatt. 

 

Og hva var årsaken til at hydrofoilene mellom Bergen og Stavanger ble erstattet av katamaraner i sin tid...?

 

 

Pinkvin skrev for 11 timer siden:

 

Blir litt som elbil dette, mange grunner til å velge det, særlig økonomiske, men når man først har byttet så skjønner en at teknologien er overlegen. At det fortsatt finnes trailere og arbeidsbiler som må gå på vanlig drivstoff spiller ingen rolle. 

 

Godt mulig at EL drift på lystbåter er fremtiden...det vil tiden vise...men i "dag" holder det ikke mål...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 5 minutter siden:

 

Og hva var årsaken til at hydrofoilene mellom Bergen og Stavanger ble erstattet av katamaraner i sin tid...?

 

 

Det husker jeg ikke, men husker godt turene med hydrofoilene mellom Stord og Bergen i barndommen. De gikk fort og mykt. 

 

Ida Marie III skrev 5 minutter siden:

 

Godt mulig at EL drift på lystbåter er fremtiden...det vil tiden vise...men i "dag" holder det ikke mål...

 

Er ikke noe enten eller. Folk må selv velge hva de vil ha. Noen hevder de må ha rekkevidde til Skagen med jolla si, noen bruker båtene til kortere turer, noen går i sakte fart, noen går fort.  

 

Det som er bra er at ny teknologi så og si får "slippe til". Svenskene har flere bestillinger på båten sin i Norge allerede. Det bygges elektriske snekker i Gjeving osv, osv. 

 

Og det er, uten tvil, mange positive sider med den nye teknologien. Alt fra støy til enkelthet ved bruk kan være attraktivt nok til at hyttefolk velger elsnekke eller foilejolle når de skal til- fra hytta, eller inn på Seilmakerfruens Kro på Lyngør for å nyte noen "bobler" i solnedgangen. 

 

Førstemann som kommer på foiler gjennom Lyngør neste sommer har tross alt "vunnet" en eller annen konkurranse på Lyngør. 

----

Billige drivstoffmotorer og drivstoff har stått i veien for videre teknologisk utvikling som i resultat vil gi ett bredere og bedre tilbud i utvalget av lystbåter for folk flest. 

 

At det ofte er en eller annen merkelig negativ tone mot utvikling på dette området skjønner jeg ikke. Dette er jo drivkrefter som gir bedre produkter og løsninger for forbrukerne. Bare vinn- vinn for alle parter dette. 

Link to post
Share on other sites

Saktegående snekker med elmotor håper jeg det blir flere av. Må jo være en drøm å slippe lyd og lukt. Dessverre tror jeg vi kan glemme å kjøpe en planende Ibiza 25, med god rekkevidde i dette og det neste tiåret. Energitettheten i ett batteri er rett og slett for lav. Og de som kan noe om kjemi mener vel at det ikke er så voldsomt mye potensiale igjen for å øke energitettheten i Lithium battereier.

Link to post
Share on other sites

Veldig interessant teknologi Candela leverer. Fin ytelse, og tilstrekkelig rekkevidde for mange. 

 

Bare en ulempe. Prisen. Ca 2.5 milioner med moms. 

 

For den prisen så kan en kjøpe fem vanlige båter med en grei utenbordsmotor, som gjør samme jobben. 

 

Teknologi koster, utvikling er spennende, selvfølgelig kommer båtene, og bruken til å endre seg de neste 10-20 årene, noe den alltid har gjort. 

 

For meg er bensin og «gammel» teknologi fortsatt billigst, men heldigvis er det noen som innvesterer i ny teknologi i dag. Det fører til at jeg kan få ny teknologi, som er mer økonomisk og miljøvennlig i fremtiden. 

Link to post
Share on other sites

Ja litt enig med Pinkvin i alle de som er negativ til nyvinninger.

Vi "gamle" har hatt vår tid, nå er det yngre krefter som tar over. De tenker helt nytt, på detaljer og løsninger vi overhodet ikke vurderte.

Kommentarfeltene i aviser etc. er daglig fulle av disse "gamlingene" (er gamling selv) som er imot det meste.

Husker suksesstreneren Sir Alex Fergusson gjentatte ganger sa at han satset alltid på ungdommene da det er de som er fremtiden. :yesnod:

 

I en artikkel som Eivind Amble (passert de 80)skrev nevnte han at han hadde ofte tenkt på drivstofføkonomien på de gamle skrogene som nå kunne bygges mye lettere og bruke motorer som ikke lengre tok "halve båten".

 

Ellers var det nevnt gangtid på en fritidsbåt. For ca. 30 år siden husker jeg en erfaren båtbygger som sa at gjennomsnittlig gangtid på en motor i en fritidsbåt var ca. 50 timer.

Har i tidligere tråder her hvor diskusjonen har kommet opp vært innom finn.no og plukket ut 20-30 vilkårlige båter med timeteller og funnet gjennomsnittet på de. Husker ikke lengre det nøyaktig tallet jeg fant, men det lå på rundt 60 en plass. Noen hylte og var helt uenig da de seilte Oslo Kirkenes 2 ganger i uken hele sommerhalvåret eller hva det var.  :giggle: :lol:

For de som vil er det bare å ta en ny runde og se hva det er i 2019. Helt nøyaktig blir det ikke, men det gir en pekepinn.

 

Høy pris på eldrift? Ja helt sikkert i dag, men når det startes masseproduksjon vil det endre seg drastisk.

 

Noen nevnte foilene i testbåten i videoen var et problem på grunt vann. Vel kunne ikke de omtrent felles helt inn i skroget og motoren vippes opp da?

 

De gamle hydrofoilene som seilte langs kysten for mange år siden hadde sine negative sider. Tok ikke så mye passasjerer, lite drivstofføkonomisk, alle satt trangt, trengte helt spesielle kaier for å kunne legge til, lett utsatt for skader på foilene hvis de traff gjenstander i sjøen, begrensninger på bølgehøyde og tekniske problemer. Så da katamaranene kom forsvant de fort.

Men de gamle hydrofoilene var båter konstruert på 50/60tallet så tipper det har skjedd mye på tegnebrettet siden da.

 

Nei må koke mer kaffe. 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
StåleK skrev 1 time siden:

 Dessverre tror jeg vi kan glemme å kjøpe en planende Ibiza 25, med god rekkevidde i dette og det neste tiåret. 

 

Det er denne sammenligningen av "det som har vært" og "det som kommer" som jeg ikke ser relevansen i. Om man vil ha en Ibiza 25 med god rekkevidde så beholder man den man har :-) 

 

Og så er det dette med at elbåter på mange måter vil bli noe helt annet. Greit ned elsnekkene på Gjeving, de er jo "same- same", mer i konverterings- segmentet enn ny teknologi. Men om du ser på den svenske foilebåten så er det noe helt annet. Det vil aldri komme en Ibiza 25 med elektrisk drift, det er ikke noe poeng. 

 

Gi det litt tid så vil en se et Lyngørsund med foilenede elbåter, elsnekker og seilbåter som legger til kai med elmotor. Men også en eldre gubbe som, litt flau over bråket og røyken, putrer gjennom sundet i sin Ibiza 25. 

 

Gi det enda noen år så stiller barnet/barnebarnet til gubben med Ibiza i veteranbåtkortesjen gjennom Lyngørsundet. Ruser motoren så røyken velter, folk skvetter til, flirer og ler mens de "liksomhoster". Da kan bestefar som står på brygga med barnebarna fortelle at-   "når jeg var unge så var alle båter sånn. De bråkte og røyk fra alle båter. En måtte fylle giftig og eksplosiv væske på svære tanker som en hadde i båten for å få motoren til å gå og de hadde noe de kalte for "bensinstasjoner" som en måtte kjøre båten til for å fylle. Akkurat på samme måten som biler også var for veldig, veldig lenge siden". Barnebarna ser himmelfallende ut :-)

 

Jeg er 50 år gammel. Min bestefar seilte og rodde på Lofotfiske, min far skoffa kull på tråler i sin ungdom, mine barns båter vil ha elektrisk fremdrift (pluss seil hvis jeg har fått til noe riktig i oppdragelsen ;-)). 

 

Det blir rett og slett veldig gøy å følge med på utviklinga fremover. 

 

 

 

 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 1 time siden:

 

Det husker jeg ikke, men husker godt turene med hydrofoilene mellom Stord og Bergen i barndommen. De gikk fort og mykt. 

 

Men det husker jeg...De var for dårlig i høy sjø... det er årsaken til at hydrofoilene for det meste brukes i skjermet områder...elver osv...

 

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 29 minutter siden:

 

 

De gamle hydrofoilene som seilte langs kysten for mange år siden hadde sine negative sider. Tok ikke så mye passasjerer, lite drivstofføkonomisk, alle satt trangt, trengte helt spesielle kaier for å kunne legge til, lett utsatt for skader på foilene hvis de traff gjenstander i sjøen, begrensninger på bølgehøyde og tekniske problemer. Så da katamaranene kom forsvant de fort.

 

 

 

Den ene av dem står på land nede i Leirvik på Stord...nesten komisk og se hvor liten den er...

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Gunga Din skrev for 1 time siden:

 

opplever det hver sesong......mulig jeg drømmer :smiley:

 

Kan det være at seilere er bedre motivert for overgang til lukt- og lydfri fremdrift fordi de opplever det hele tiden og ikke helt ser særlig fordeler med motorer som ryker og bråker? 

 

Om en aldri har opplevd noe annet enn bråk og lukt så vet en ikke bedre ;-) ?

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

 

Kan det være at seilere er bedre motivert for overgang til lukt- og lydfri fremdrift fordi de opplever det hele tiden og ikke helt ser særlig fordeler med motorer som ryker og bråker? 

 

Om en aldri har opplevd noe annet enn bråk og lukt så vet en ikke bedre ;-) ?

 

Alle har ikke en utslitt Perkins.. . ??

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette strengt tatt "barneskolefysikk"....? Mange rare diskusjoner, men de er vel strengt tatt hengslet rundt forskjellig poenggivning til noen grunnleggende prinsipper

Energitetthet

Newton - motstand og fremdrift (akselerasjon, holde gjeldende hastighet) - og foil vs. deplasement er da inkludert

Rekkevidde?

Sikkerhet?

Bruksmønster!!! (er turen målet, eller målet turen?)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...