Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

9 minutes ago, Mulligan said:

 

Jo, å bruke en nesten 25 år gammel feil, en feil som raskt ble rettet opp, som argument i 2019 er i høy grad ytterliggående og gnål.

 

Hva er gjennomsnittlig levetid for en personbil i Norge?

 

2006/2007 er 12-13 år siden, og det var da omlegging skjedde for å "redde kloden", les CO2. Så kom NOx bølgen noen år senere... og snart - når fiskalgrunnlaget er borte ellers så blir det kjørelengde/vekt/bom/veiprising.

 

Det var aldeles ikke ukjent av dieselmotoren hadde en helt annen karakteristikk enn bensin - ei heller i 2007 eller årene før. Det er gammel og kjent kunnskap. Bruksmønster har en forverrende effekt for personbilflåten da det er mye kortkjøring (snittmessig) og tross alt også ganske kaldt i Norge.

 

Det er mye som er lenge siden som en kunne håpe at man hadde lært av.

 

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/halvparten-koyrer-framleis-pa-diesel

 

image.png.15a89959b027ea1380669ce7bac42b29.png

Link to post
Share on other sites

51 minutes ago, Pinkvin said:

 

Er det avgiftsforskjeller på lystbåter? Er ikke det, kommer ikke til å bli det. 

 

 

Helt riktig, som det er med elbil i dag. Som det antagelig blir med en del båter fremover også. 

 

Er det avgiftsforskjeller på drivstoffet?

 

Elbilveksten i dag er ikke organisk. Det er ikke suverene tekniske fordeler som gjør at forbrukere flokker til dem alene. Det er livsløpskostnader - drevet av avgiftsregimet - i hvertfall forventlige livsløpskostander for regnestykket endrer seg fort når det trengs mer inntekter. Ellers hadde salgsstatistikken sett helt annerledes ut.

 

 

Så med litt mer kritisk sans ser en at det er det motsatte av det du predikerer som antagelig (og i mange spørreundersøkelser mener jeg også å huske) er årsakene - altså rent økonomiske og heller på tross av det tekniske, inntil videre. Kommer det gjennombrudd/klare bedringer i energitetthet så vil det endre seg - og da ville folk gjort det rasjonelle valget - uten "overstyringen".

 

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 14 minutter siden:

Skulle vi ikke slutte å gnåle om biler?

 

Er ikke alle som bor i båten, Jeg må bruke bilen for å bruke båten.

 

Ellers er jeg på linje med deg om hvorfor jeg vil ha EL-drift. En EL-linje er både lettere å vedlikeholde og feilsøke. Enkeltkomponentene blir billigere og dermed lettere og erstatte ved feil.

 

Og så kommer komforten på toppen av det, jeg må si jeg gleder meg til det er et valg jeg kan ta.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer skrev 23 minutter siden:

Det er ingen sammenheng mellom boform og avhengighetsgrad av bil. Er det relevant i en elbåtdiskusjon?

 

Beklager det var en spøk. Hjelper et smilefjes på situasjonen? :smiley:

 

Men en liten relevans vil det jo være, elektrifisering av bil er jo kommet lengre enn elektrifisering av båt. Jeg tenker også at de som hater EL-biler kanskje er de samme som bare hater EL-båter og ikke klarer å se at de funker til enkelte ting og at de kanskje har en framtid.

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns det er behagelig å gå ut i bilen, gli stille og fint avgårde ned til båten. Komme seg ut på fjorden, få opp seilene og gli avgårde. Det føles veldig riktig for meg. 

 

Men ser absolutt frem til den dagen dieseldyret er byttet ut med elmotor i båten så jeg kan gli lydløst ut av båsen og utpå før jeg heiser seilene. 

 

Og vurderer sterkt å få installert solceller nok på taket til å dekke strømbruken til bilen. Er ikke økonomi det nå men kjenner tilfredstillese ved å kunne produsere egen strøm til det forbruket. 

----------

Valgene jeg har gjort og kommer til å gjøre er rasjonelle basert på hva jeg mener er best for meg/oss.

 

Har elektrisk tannbørste og drill fra før. Litt rart, ingen som har startet noen diskusjon pga det. 

 

Link to post
Share on other sites

Midtpinne skrev for 1 time siden:

 

Beklager det var en spøk. Hjelper et smilefjes på situasjonen? :smiley:

 

Men en liten relevans vil det jo være, elektrifisering av bil er jo kommet lengre enn elektrifisering av båt. Jeg tenker også at de som hater EL-biler kanskje er de samme som bare hater EL-båter og ikke klarer å se at de funker til enkelte ting og at de kanskje har en framtid.

Ser den. Men det er vel politikken rundt som skaper det hatet, tror jeg. Man taper jo masse penger på å bo i båt og ikke ha hus. Men jeg tjener litt inn igjen på å ikke ha bil. Hadde sikkert hatt en elektrisk om jeg skulle hatt. Elbil føles jo som bil versjon 2 i forhold til fossil. :)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 32 minutter siden:

Godt det ikke gikk liv...denne gangen.

 

Tenk om dette hadde vært en batteridrevet plastbåt innerst i en trang gjestehavn midt i juli hvor det hadde vært utløst slike krefter som får ett ståldekk til å bule.

 

Det brant vel ca 8-10t før det skjedde noe med batteripakkene og det er vel litt typisk for brann i litium-batterier. Det tar laaaang tid før det «skjer noe». Så batteribåten ville nok blitt tauet vekk fra gjestehavna di lenge før dette ble farlig.

Da er det kanskje verre med alle bensin-/dieseltanker og propanflasker i den samme gjestehavna?

Link to post
Share on other sites

2 hours ago, nomen said:

Tenk om dette hadde vært en batteridrevet plastbåt innerst i en trang gjestehavn midt i juli hvor det hadde vært utløst slike krefter som får ett ståldekk til å bule.


Tenk om dette hadde vært en bensindrevet plastbåt innerst i en trang gjestehavn midt i juli?

Brenner det så brenner det.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 1 time siden:

Forskjellen slik jeg ser det, er at en dieseltank begynner ikke "spontant" å brenne slik disse batteriene tilsynelatende kan gjøre.

 

 

 

Det er mye som tilsynelatende bare begynner å brenne, stort sett starter alle branner på ett eller annet vis. De vet enda ikke hva som var årsaken til brannen i ferga.

 

Plastbåter brenner som bare rakkern og det har vi sett flere eksempler på, også blant båter som ligger til kai. Resultatet er stort sett kjipt med flere båter som blir ødelagte, branner som er vanskelige å slukke og med utvikling av giftige gasser. Tar båten min fyr så tror jeg planen er å komme seg så langt vekk som jeg kan. Med bensinaggregat og en propantank tør jeg nesten ikke å tenke på konsekvensen dersom jeg ikke er langt nok unna når det smeller.

 

Slike store batteripakker er ny teknologi og det er naturlig at man er bekymret. Vi kommer til å få flere hendelser og hver gang kommer vi til å forbedre teknologien slik at den blir sikrere. Egentlig akkurat slik vi har gjort det med teknologien vi er vant med og bruker i dag uten bekymring.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Alle branner er vel forsåvidt "spontane" med mindre de er påsatt ;-)

 

En fordel med de nye batteripakkene i båt er at en blir kvitt gassen som mange bruker i byssa. Om en da også får elektrisk fremdrift så er en altså kvitt både bensin/diesel og gass i fritidsbåter. 

 

Så kan de som ønsker begynne å regne på brannfare og risiko, men vi har neppe tall nok på dette til å finne ut noe særlig før om en del år. 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev 1 minutt siden:

Jeg har batteripakke i bilen min og skulle den begynne å brenne mens jeg er på tur er det nå bare å stoppe og forlate åstedet. I båten er det nå ikke alltid like enkelt. Vi har nokk ennå en vei å gå før en kan si at store litiumbatterier er trygge til bruk i båt.

 

Uansett brann i fritidsbåt i glassfiber så ender du nok fort med å gjøre det samme som du må om du er i bilen din. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 2 timer siden:

Alle branner er vel forsåvidt "spontane" med mindre de er påsatt ;-)

Med "spontan" mener jeg at det tar fyr uten yttre påvirkning.

 

En bensin/diesel/propantank begynner ikke bare å brenne, det må varme fra en annen kilde til før noe skal skje. 

 

Det er det etter hva jeg har forstått annerledes med disse batteriene...de "bare tar fyr"

 

Det brukes endel millioner på å utvikle tryggere batterier, ikke helt uten grunn vil jeg tro?

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 21 minutter siden:

Det er det etter hva jeg har forstått annerledes med disse batteriene...de "bare tar fyr"

Nei, det gjør de ikke. De må ha en yttre påvirkning slik som støt og slag, høy utlading eller høy lading for å gå i thermal runaway.

I tidlige generasjoner av batterier var det et problem, men ikke nå lenger.

Kjemien er endret og man har utviklet systemer som beskytter batteriet.

 Akira Yoshino som fikk årets Nobelpris i kjemi har jobbet med dette.

Det er også verdt å merke seg at batteriene på ferga som tok fyr var under ombygging.

 

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev 1 time siden:

Det er også verdt å merke seg at batteriene på ferga som tok fyr var under ombygging.

Nei? Tok den ikke fyr kvelden før med passasjerer ombord, i mens den gjekk i rute? Det er heller ikke komt ut i media om det var selve batteriene som først tok fyr, eller om det var en annen komponent som tok fyr først og førte til at et eller flere batteri eksploderte. 

Redigert av bellen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brannerfaring med store batteripakker er begrenset. Heldigvis.

Det er sannsynlig at det er lærdom å hente og at vi får endring i regelverk, operasjonsmanualer, tekniske løsninger og kompetansekrav etter en slik hendelse.

Det maritime regelverket er bygget på og har utviklet seg etter 'usannsynlige' hendelser, som likevel viste seg å kunne skje. Titanic, Estonia, Scandinavian Star, Exxon Valdez mfl har alle trigget endringer som ettertiden nyter godt av og til økt kunnskap.

Spennende å se hva havarikommisjonen kommer frem til.

 

 

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

 

 

Det er det etter hva jeg har forstått annerledes med disse batteriene...de "bare tar fyr"

 

 

 

Det tviler jeg på.

I så fall triller det jo snart 300.000 ustabile bilbomber, som kan detonere når som helst, rundt på norske veier.

Det tror jeg ikke myndighetene våre hadde tillatt :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...