Jump to content

Overgang til elektrisk fremdrift - er det nærmere en antatt


Octant

Recommended Posts

Om eldrift skal være levedyktig over tid tror jeg vi må få åpne internasjonale standarder slik at motorer, batterier og elektronikk rundt kan benyttes på tvers av fabrikater og årsmodeller. Da vil det være mulig å holde liv i båter over flere tiår uten for store kostnader og oppgraderinger vil kunne gjøre båten bedre. 

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev for 12 timer siden:

Om man ikke får bilen til å vare mer enn 150 tusen kilometer, eller rundt 10 år i mange tilfeller, så .....

 

Ti år er vel omtrent gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge og alder når bilene skrotes er vel fra femten år (Skoda) og oppover til overkant av tyve år(Volvo og MB) i gjennomsnitt.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Korsfjord skrev for 13 timer siden:


Kan ikke elbiler ruste, forresten?

 

Nei, de er fritatt for rust og dekkslitasje :giggle:

 

Men båter derimot, de ruster ikke i filler. Et motorsystem i en fritidsbåt, hvor lenge pleier det å "overleve"? 20+ år? Jeg har vel ikke hatt en båt med motor under 30 år ;-)

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Ti år er vel omtrent gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge og alder når bilene skrotes er vel fra femten år (Skoda) og oppover til overkant av tyve år(Volvo og MB) i gjennomsnitt.

Og akkurat det forsto jeg, og jeg skrev det?

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...
alidal skrev 32 minutter siden:

Evt. kan du ha en pinne på båten og gjøre turen gratis*

 

*seil et.al. skal fornyes og kapitalkostnader kommer i tillegg. Noe av det samme gjelder elbåter. 

 

Redigert av Havelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Havelle skrev for 2 timer siden:

Evt. kan du ha en pinne på båten og gjøre turen gratis*

 

*seil et.al. skal fornyes og kapitalkostnader kommer i tillegg. Noe av det samme gjelder elbåter. 

 

 

Og med "pinnebåt" i Danmark kan en lovlig ta en pinne, og fem, så lenge en klarer å seile forsvarlig hjem. 

 

;-)

Link to post
Share on other sites

Dette blir som å drikke seg full, fordi man skal bli rik på panten.

 

En batteripakke på 120kWh tilsvarer 9 stk Tesla Powerwalls.

Batteripakka koster ca 700kNOK og veier ca 1000 kg av båtens deplasement på 2600kg.

Fremdriftslinjen forøvrig koster og veier også en del.

 

1600kg på resten av båten er bra for 25fot, men ikke superlett. Den ser veldig spartansk ut.

 

Askeladden C76 veier 1600kg (ex motor):

40 knop på oppnåes med 200hk outboard.

Rekkevidde 30-35 nm ved 20-30 knop krever 36-47 liter bensin. (ref Askeladdens produktark

 

Båtens vekt: 1600kg

50l bensin: ~50kg (Har 230liters tank, så du rekker 5 ganger så langt)

Suzuki DF200ATX: 275kg

Da drar du rundt med: 1925 kg

 

Suzuki DF 200ATX koster ca 150KNOK av C76 utsalgspris på ca 800.000,-

 

Edit: Den spratansk innredede elektroherligheten er priset til €300.000,-  (kr 3.057.000,-).

Prisdifferansen til C76 er hele kr 2.251.000,-.

Man kan da brenne 132.000 liter med bensin for ekstrakostnaden, ex renter. (ca 66 år med gjennomsnitt bruk).

Gitt at batteripakken varer så lenge, og man har tilgang på gratis penger, kan man deretter kanskje spare noen kroner.

:giggle::giggle:

 

Rentekostnaden av 2.251 kNOK er kr 67.000,- kr per år med 3%. Det kan man alternativt kjøpe bensin for.

På toppen får man en latterlig lav rekkevidde. Man kan faktisk spare kroner: Om man bruke hele batterikapasiteten mer en 1667 ganger i året og har tilgang på gratis strøm. (4,5 ganger om dagen, alle dager, året rundt).

Og forutsatt at man får igjen 2.251kNOK mer enn for alternativet den dagen man skal selge.

Dette må bli en superbra investering. :saint::saint:.

 

Noen tror at man gjør miljøet en tjeneste med å flytte rundt på 600kg ekstra på sjøen med samme hastighet. Virkeligheten er dog ikke slik. Det vil ganske enkelt kreve en større energimengde som må komme fra et sted.

I tillegg har batteriproduksjon og avhending noen betydelige ulemper ift miljø og samfunnsansvar.

 

 

Redigert av Havarita
Fant prisen på herligheten. Takk Google min venn. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Morsomt regnestykke :-) 

 

Men den praktiske gjennomføringen blir bedre og bedre. Priser i "utviklingsfasen" er vel i grunnen mer kuriosa enn noe annet. Om noen har penger og vil ha noe ingen andre har så lykke til med kjøpet. Resten av verden venter nok til det kommer et konkurransedyktig produkt. 

 

Men så er dette innen "presse båt opp og ut av vannet" segmenetet, det er nok interssant nok for en del men de tidlige/første markedet ligger nok mer naturlig hos saktegående båter. Seilbåter, snekker, saktegående utleiebåter osv. 

 

Tenker de gangene vi har leid en sånn åpen 17-18 fots "kogg" med soltak over i Hellas og Croatsia. Mener det har vært 4 eller 6 hk påhengs. Kunne like godt vært elektrisk motor på de båtene. Smell opp solceller på soltaket så ville de kunne lade en del selv også. 

 

146758188_Smallboat.jpg.be6e196ac9cd66c4b473ef36fac31109.jpg

 

Mmm. Mange gode minner med sånne båter. Håndklær og utstyr til snorkling. En kjølebag med god drikke og mat. Finne ei bukt og kose seg hele dagen i sola. 

 

Kanskje det er neste båt :-) Og Cavtat er også en trivelig plass. 

Link to post
Share on other sites

For å slippe unna diesel røyk kunne jeg tenkt meg elmotor i snekka. Her er et scenario som kunne funket for meg:

 

Båttur hvaler i 4 knop

Snekke 28 fot

Forbruk i 4 knop er ca 4 kW

Forutsetter pent vær og ikke motstrøm

Solceller på ca 1000W

Lading solceller ca 5 kWh per dag

20KW Elmotor

Batteripakke 20 kWh 

Bærbart aggregat 2 kW ++ for sikkerhet

 

Dag 1 Hankø - Papper:

Fjell

6,07 nm

1t  30min

Forbruk 6 kWh

Status batteripakke kl 22: 19 kWh

 

Dag 2 Papper - Furuholmen:

Svai

7,33 nm

1t 47 min

Forbruk 8 kWh

Status Batteripakke kl 22: 16 kWh

 

Dag 3 Hviledag :)

Svai

Bading

Lading 

Status Batteripakke kl 22: Full 20 kWh

 

Dag 4 Furuholmen - Holtekilen

Svai

7.06 nm

1t 43min

Forbruk 8 kWh

Status Batteripakke kl 22: 17 kWh

 

Dag 5 Holtekilen - Ekholmen/Skjærhalden

Svai

3,4 nm

49min

Forbruk 4 kWt

Status Batteripakke kl 22: 18 kWh


Dag 6 - ∞ Velg selv

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev On 5.1.2020 at 17.11:

Når det gjelder karosseri er det riktig. 9

 

Plattformen til i3. Hele den bærende konstruksjonen er laget av karbon/epoksy. Dører er laget på samme vis. Bakluka er laget av glass.

Ellers er det brukt aluminium. Interiøret er laget av resirkulert plast og formpressede plantefibre. Stål er selvfølgelig tilstede men i svært liten grad.

image.png.6b3ef0f495fe9f4d9dd4ad42d250a792.png

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
playball skrev for 3 timer siden:

For å slippe unna diesel røyk kunne jeg tenkt meg elmotor i snekka. Her er et scenario som kunne funket for meg:

 

Helt ypperlig. Men må innrømme at jeg ville hatt enten en påhengsmotor som backup, eller ett aggregat om det var mulig å kjøre motor direkte på det. 

 

Men foreløpig er vel slike batteripakker for dyre, med mindre man kan bygge pakker selv. Og alt stjæsjet rundt ser ut til å være dyre greier. Håper det kommer rimelige "selvbyggerpakker" snart. 

 

Solcellene... mener en får 240W paneler for rett over tusenlappen. Men så store panel krever dyre regulatorer og mye plass. Men to paneler som bimini over cockpit og ett tredje panel akter eller noe, kan vel gå. 

----------

Kosesnekker for de lokale turene. Tror nok det blir noen elektrifiserte snekker etterhvert, det er en ypperlig båttype. 

Link to post
Share on other sites

playball skrev for 4 timer siden:

For å slippe unna diesel røyk kunne jeg tenkt meg elmotor i snekka. Her er et scenario som kunne funket for meg:

 

Båttur hvaler i 4 knop

Snekke 28 fot

Forbruk i 4 knop er ca 4 kW

Forutsetter pent vær og ikke motstrøm

Solceller på ca 1000W

Lading solceller ca 5 kWh per dag

20KW Elmotor

Batteripakke 20 kWh 

Bærbart aggregat 2 kW ++ for sikkerhet

 

2x Tesla powerwalls, og el-motor, så er du der. (Dog 10 kW kontinuerlig maxeffekt)

228 kg.

kr 155.000,- inkl mva + motor og evt aksling og propell.

+Solcellepaneler

 

Eller f.eks 30hk Honda 4t. 

73kg.

kr 45.000,-+ ombygging motorbrønn i akterstussen, og plass til lugar i kjelleren.

:pray::saint::rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Havarita skrev 39 minutter siden:

2x Tesla powerwalls

Så for meg noe helt annet f.eks battleborn med 10 års garanti. 4 i serie gir 48V 100Ah ca 5kWh

https://battlebornbatteries.com/

Det er 1C batterier. 2C i 30 sekunder. Altså kraft blir ikke noe problem.

Når jeg så på dette for et par år siden så var prisen noe lavere enn nå.  Og dollarkursen var også noe helt annet.

 

Med 20kWh blir vekten noe mindre enn full dieseltank.

 

Det er også mulig å finne batterier til ca 250 dollar per kWh uten garanti.

https://www.youtube.com/watch?v=bMXR1UYSMa4

 

Motor:

Har jeg mye penger kan jeg gå for en slik :)

https://electricyacht.com/product/quiettorque-20-electric-motor/

 

 

Havarita skrev 48 minutter siden:

Eller f.eks 30hk Honda 4t. 

73kg.

kr 45.000,-+ ombygging motorbrønn i akterstussen, og plass til lugar i kjelleren.

Hva skal jeg med den på en snekke?

Link to post
Share on other sites

Den går under poop-dekket akter, så du får frigjort all plass innvendig.

Ganske stille også.

 

Greit å stille alternativer opp mot hverandre for se hva man får for pengene.

Var nær ved å gjøre dette på en søt liten 70-talls plastsnekke med utdatert motor en gang. (da med 9,9hk slik at ungene kunne føre den lovlig)

Link to post
Share on other sites

Geir Kåre S skrev for 17 timer siden:

Tenker de gangene vi har leid en sånn åpen 17-18 fots "kogg" med soltak over i Hellas og Croatsia. Mener det har vært 4 eller 6 hk påhengs. Kunne like godt vært elektrisk motor på de båtene. Smell opp solceller på soltaket så ville de kunne lade en del selv også. 

146758188_Smallboat.jpg.be6e196ac9cd66c4b473ef36fac31109.jpg

 

I Kroatia så jeg en båt som så omtrent slik ut, med solcellepanel som tak og en elektrisk påhengs. Så ganske praktisk ut.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Mouche skrev 4 minutter siden:

 

Det er den på Gjeving det ja. Syns jaggu prisen var helt innafor. 379 i standardutgave. Så vil sikkert "alle" ha ekstra batterikapasitet og litt diverse. 450,- + kostnad for egen fase til bryggestrøm på hytta så har en kogg med full tank liggende klar til bruk. 

 

Tror de kan klare å selge noen båter med det utgangspunktet. De ligger midt i det mest kjøpekraftige hytteområdet i landet. 

 

Når første tenåringsdattera sier "æsj, det er så teit med sånn Rib med bråkete motor og sånt som ødelegger verden" så kan vinden snu på et blunk i et sånt miljø ;-)

 

Blir spennende å følge. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...