-morten- Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Havelle skrev On 6.3.2020 at 9.05: Marius Holm er veldig god i Aftenposten i dag. Skriver om hydrogens mange muligheter. Skulle jeg tippe så vil vi en gang i fremtiden se på batteribåter som et dyrt blindspor og samtidig være sjeleglad for at vi slipper å drive med alt vedlikeholdet og bråket med dieselmotorer. Beste er jo at vi kan lage hydrogen både med vannkraft og med naturgass, så vi kan tjene gode penger på det også :) Vis hele sitatet jeg er absoludt for Hydrogenbiler og båter, men det motarbeides en del. Honda har bl.a utviklet ladestasjoner som bruker solenergi til å fremstille Hydrogen! De fleste tror at det er kun ved tunge energikrevende metoder som man får fremstilt hydrogen på! og mange tror en hydrogentank er livsfarlig å ha ombord i bil eller båt! Jeg har aldri hørt om ulykker med Hydrogenbiler, og det går en del i Usa! Selfølgelig er ikke Hydrogen like energieffektivt som ren el-drift, men fordelen at du har en energibærer som letter logistikk, tar 3 min å fylle tanken og rekkevidden er som på en helt vanlig bil! Asco har samarbeidet med Scania og laget hydrogen lastebil..rekkeviddekravet var vel Trondheim-Oslo, så langt virker dette som en kjempeide, ennå er nok utviklingskostnadene mere enn miljø/forbruk effekt men på sikt er nok dette løsningen for tyngre kjøretøy Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hedwig Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Kommer helt an på. Hydrogen er ikke så effektivt om det skal fremstilles ved elektrolyse. Men hydrogen fra naturgass kan bli både effektivt og billig. Link to post
-morten- Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Havelle skrev On 6.3.2020 at 10.42: Kommer helt an på. Hydrogen er ikke så effektivt om det skal fremstilles ved elektrolyse. Men hydrogen fra naturgass kan bli både effektivt og billig. Vis hele sitatet De har prosjekt på Tjeldbergodden med mebranspalting fra naturgass, men har ikke lest noe om det i senere tid.. Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Hydrogen fra naturgass er dødfødt. Da kan man like gjerne brukes fossilfuel motorer. Link to post
Hedwig Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Mulligan skrev On 6.3.2020 at 11.22: Hydrogen fra naturgass er dødfødt. Da kan man like gjerne brukes fossilfuel motorer. Vis hele sitatet Hvorfor? Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Fordi vi da er tilbake på CO2 problematikken. Noterer meg at et 10 MW hydrolyseanlegg er under bygging i Tyskland. Link to post
Hedwig Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Ikke hvis vi fanger og lagrer CO2. Ja, og det er veldig positivt når man har overskudd av strøm, men som oftest er det store underskudd. Link to post
Mulligan Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Det er i ferd med å endre seg. Tysklands satsning på sol og vind begynner å kaste av seg. Tyskland har mer solenergi installert enn vi har vannkraft. Danmark har i vinter hatt flere perioder med negativ kraftpris. Og det igjen påvirker hele kraftmarkedet. Norden flyter over av kraft, noe vi ser på våre hjemlige kraftpriser, selv om prisfastsetningskontoret på Lysaker prøver å holde igjen. Link to post
Maika Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Ift hydrogen og ulykker, så har det vel i hovedsak dreid seg om tilfeller ifm påfylling, pluss stasjonen som eksploderte i Sandvika. Men det var jo en buss i Stockholm som eksploderte da tanken på taket ble ødelagt, og jeg syns ikke det er rart at det råder en viss skepsis til å ha slikt i nærheten av mennesker: Link to post
Mizar Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 (redigert) -morten- skrev On 6.3.2020 at 10.03: Selfølgelig er ikke Hydrogen like energieffektivt som ren el-drift, men fordelen at du har en energibærer som letter logistikk, tar 3 min å fylle tanken og rekkevidden er som på en helt vanlig bil! Vis hele sitatet Den store fordelen for samfunnets ressursbruk på transport, er at Hydrogen teknoligien er 100% skalerbar. Samme teknologi, i prinsippet, fra den minste elmotoren til store skip, tog og trailere. Og skip kan generere ren hydrogen med elektrolyse fra solenergi også i fart. Batteribiler er ok det. Men batteriene blir store hvis man skal komme seg over Atlanteren med ren batteridrift. Jeg tror til og med Elon Musk må bruke hydrogen hvis han skal reise til Mars. Min gamle drøm, var at man kom til å få kjøpt hydrogenpatroner for "lading" av fritidsbåter med el-motor. Redigert 6.Mars.2020 av Propell1 (see edit history) Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Maika Svart 6.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2020 Nei, Elon kommer ikke til å bruke hydrogen. Det er det mange grunner til, bla. fordi det blir for tungt og komplekst. Rakettene til SpaceX har vel hittil brukt parafin, men Super Heavy som skal løfte Starship, og Starship selv kommer til å bruke metan. Link to post
Mizar Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Maika skrev On 6.3.2020 at 23.28: Rakettene til SpaceX har vel hittil brukt parafin, men Super Heavy som skal løfte Starship, og Starship selv kommer til å bruke metan. Vis hele sitatet Jeg tenkte mest på den strømmen de trenger under reisen. Tviler på at de bruker batterier når de kommer så langt. Hydrogen er et mye lettere energilager. Men hvem vet... Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Seilerslask Svart 7.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2020 Starship skal vel ha solceller. Link to post
Havarita Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Jeg tror nok trenden med påhengere på stadig større båter, i stadig større antall og med stadig større tall på er mer dominerende. ? https://www.batliv.no/batmesse-batutstilling-messe/seks-motorer-pa-hekken-er-ikke-lenger-uvanlig/606264 Link to post
Arne Henriksen Svart 12.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2020 Elbåtrelevant fra samme messa: https://www.batliv.no/boat-show-batmesse-elbat/elbat-entusiasme-pa-sparestrom/606463 mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
R.O Svart 13.Mars.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2020 Havarita skrev On 12.3.2020 at 15.51: Jeg tror nok trenden med påhengere på stadig større båter, i stadig større antall og med stadig større tall på er mer dominerende. ? https://www.batliv.no/batmesse-batutstilling-messe/seks-motorer-pa-hekken-er-ikke-lenger-uvanlig/606264 Vis hele sitatet Dette får den norske trenden med diesel drevne familiebåter til å fremstå som både nøkternt og miljøvennlig...:) Link to post
Mouche Svart 27.September.2020 Link til dette innlegget Svart 27.September.2020 Regjeringen har nettopp bevilget støtte på 14,3 millioner til Ibiza Boats for "transformasjon til elbåt". https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/126-millioner-kroner-til-innovasjonsprosjekter-i-havnaringene/id2765948/?fbclid=IwAR2tKhGCAEfp5GYlJ_ohBV5ArUs3cG6Z3WCBvJfOAX14Tcvs3NuNsoW9Bv8 Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Code0 Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 lr-80 skrev On 14.2.2020 at 0.09: Hytta er 32 mil unna. Siste 6 måneder har jeg ladet på hurtiglader én gang, ellers lades ca ukentlig i garasjen med I-Pace og oftere med i3. Vis hele sitatet Hei, har du jaguaren fortsatt? Hvordan er eier-erfaringen for deg, angrer du på kjøpet eller har du vært fornøyd @lr-80? Link to post
lr-80 Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 Code0 skrev On 14.8.2023 at 18.06: Hei, har du jaguaren fortsatt? Hvordan er eier-erfaringen for deg, angrer du på kjøpet eller har du vært fornøyd @lr-80? Vis hele sitatet Den ble solgt da kona ville ha noe mindre prangende. Savner den fortsatt, vår Tesla Model Y når den ikke til anklene i kjøreegenskaper og opplevd kvalitet. Så angrer vel egentlig mer på å ha solgt, men når sant skal sies har Tesla mer plass til bagasje, går lenger på mindre batteri og har ikke hatt noen feil på 35.000 km. Jaguaren hadde noen irriterende hickups og et par turer med bilberging på samme km. Link to post
Code0 Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 @lr-80 takk for det. Har fått anbefalt Polestar 2 nå, ny under 500’, med 1500 kg hengerlast og mye bedre kjørelengde, men jeg vet ikke hvor sexy den er. Men når jag’en ble for mye for kona di…, det høres jo ikke så bra ut…? Link to post
btt Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 Kunne godt tenke med 2 Tesla motorer og 2/3 Tesla batteri pakker og byttet ut diesel motorene . Trenger ikke båt som går fort så lading fra søndag kveld til torsdag. Bør gå fint 40-50 nm ved 6-8 knop fart og da lydløst ?? bare en tanke. Link to post
Arne Henriksen Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 Code0 skrev On 14.8.2023 at 20.13: Men når jag’en ble for mye for kona di…, det høres jo ikke så bra ut… Vis hele sitatet Hadde ikke vært bilen som ble bytta ut her.. Drømmebil, men det er endel issues som går igjen, og nå begynner garantien å gå ut på de fleste av dem i tillegg. Min 2019-modell har gått 110 tusen, og jeg grublet en god del på hva jeg skulle gjøre men kom til at jeg tok sjansen videre. Oppdatert til superforsikring så man får dekket ihvertfall noe om det skulle komme en skikkelig dyr smell. Det er jo kommet til en god del nye elbiler etter 2019, men bortsett fra Taycan er det ingen jeg har så mye som vurdert for å kunne erstatte I-Pacen. Polestar er nok greit, og nytt er jo nytt, da vet du hva du får. mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Teerex Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 Overgangen til elektrisk framdrift for fritidsflåten er utsatt på ubestemt tid Så vi kan alle trygt gå tilbake til våre vanlige gjøremål igjen. Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Okkaby Svart 14.August.2023 Link til dette innlegget Svart 14.August.2023 Teerex skrev On 14.8.2023 at 22.12: Overgangen til elektrisk framdrift for fritidsflåten er utsatt på ubestemt tid Så vi kan alle trygt gå tilbake til våre vanlige gjøremål igjen. Vis hele sitatet Ja blir ikke strøm igjen til elektriske båter når de skal bruke alt offshore å i Hammerfest hehe Så diesel har lang levetid i båt hehe http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
tobixen Svart 2.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2024 Det kom en ny nabo seilende inn her. En liten katamaran hvor masta er fjernet, takareal av solcellepaneler og visstnok elektrisk fremdrift. Sveitsere i en polskregistrert båt. Jeg har ikke snakket med dem enda, men håper jeg rekker over å snakke med dem og ta noen fotografier i morgen. Landstrøm er det litt dårlig med her på stedet, men mulig de får ordnet noe i morgen når havnesjefen er på jobb. Jeg har ikke helt troen på at solcellepanelene er tilstrekkelig for langseiling. Men om de blir liggende i noen dager så fylles vel batteribanken uten behov for landstrøm. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn