Jump to content

Tilsvarende Bavaria 30???


o.b.lix

Recommended Posts

Var på båtmesse i Bergen i dag, og kikket bl.a. på Bavaria 30. En godt utnyttet båt, flott med mye plass, noe kona virkelig likte. OG prisen var fornuftig (490.000,- levert verft helt ny) for så mye båt.

 

Så da er spørsmålet (siden jeg er egentlig snekkefrelst): FInnes det noe på bruktmarkedet som tilsvarer denne i prisklassen 250-350'? Dvs den må ha god plass, være bred/høy og IKKE være en racer (Komfort, komfort)

Link to post
Share on other sites

Finnes det noe på bruktmarkedet som tilsvarer denne i prisklassen 250-350'? Dvs den må ha god plass, være bred/høy og IKKE være en racer (Komfort, komfort)

Leste litt feil først, mtp prisområdet, men jeg er av den mening at det ikke finnes noe som kan sammenliknes med en Bavaria 30 i prisklassen du nevner. Det blir to forskjellige verdener der ikke ALT er bedre nå enn før. Men de eksemplene som kom opp her er jo alternativer selv om det blir noe helt annet. Spar litt mer og sats på en brukt 30... :)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bavaria 30 er en fin båt. Ingen tvil om det.

Tilsvarende båt i den prisklassen du nevner. Tja, det er masser, Omega 30, Maxi 95, HR 312, Mamba 341, 35, Rush 98 etc. Eldre båter, men med gode løsninger og mye båt for penga.

<{POST_SNAPBACK}>

Hm - om du finner en HR 312 til 250-350' - ja da bør du nok styre klar. Hr 26 koster 200-250. Hr 29 koster 350-450. Hr 312 koster 450-550++

 

Bavaria 30 er masse båt for pengene. Husk at Bavarias listepriser krever en del tillegg før du får sjøklar båt - legg på minst 50.000.

Link to post
Share on other sites

Poenget er at det finnes mengder av fin båt i det prisområdet som er antydet, med gode løsninger.

<{POST_SNAPBACK}>

:yesnod: helt enig. Og kanskje skal jeg til og med våge meg utpå og si at en del av disse båtene holder seg minst like godt i verdi, har svært høy, håndverksmessig kvalitet og masse sjarme.

 

Min sterkeste anbefaling - strekk dere til 450' Kjøp en sen 80-tals modell av HR 29 med bra seil, godt holdt motor og bra med usty. Seiler bra, vakre linjer, bra kvalitet og plass nok til 4-5 ombord. Men så er jeg jo oppvokst i HR26/HR 29, så jeg er vel ikke helt objektiv her :blush:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria 30 er en fin båt. Ingen tvil om det.

Tilsvarende båt i den prisklassen du nevner. Tja, det er masser, Omega 30, Maxi 95, HR 312, Mamba 341, 35, Rush 98 etc. Eldre båter, men med gode løsninger og mye båt for penga.

<{POST_SNAPBACK}>

Har funnet noen av disse, men ingen virket "perfekt" i min smak (går ikke på alder, men på planløsning) Omega 30 hadde ikke lukket stikkøye, men åpen løsning, Maxi 95 hadde akterlugar, så man må gå ut for å gå inn om kvelden...

 

Det som fasinerte med Bavaria 30 var:

to lukkede lugarer i tillegg til salong

dusj

bred, god plass etc...

Link to post
Share on other sites

Du er motorbåtmann, det kan hende du skal legge inn i betraktningen noe om hvor stor motorkraft du ønsker i en ny båt. Generellt vil jeg påstå at de fleste nye seilbåter er undermotoriserte, dette for å spare penger.

Legg i tillegg til prisen på en ny Bavaria 30 50- 80 lapper for å få den helt seilklar, og atter 30 store for å få motorkraft nok.

 

(rettet skriveleifer)

Redigert av pete (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du er motorbåtmann, det kan hende du skal legge inn i betraktningen noe om hvor stor motorkraft du ønsker i en ny båt. Generellt vil jeg påstå at de fleste nye seilbåter  er undermotoriserte, dette for å spare penger.

Legg i tillegg til prisen på en nye Bavaria 30 50- 80 lapper for å få den helst seilklar, og atter 30 store for å få  motorkraft nok.

<{POST_SNAPBACK}>

Her kan jeg ikke si meg enig i det du refererer til på motor størrelsen.

 

det har vart få ganger i løpet av sessongen som vi har følt att vi trengte mer hk. Synes definitivt ikke pris differansen er forsvarbar i forhåll til di få gangene du vil ha den ekstra knopen

Link to post
Share on other sites

Her kan jeg ikke si meg enig i det du refererer til på motor størrelsen.

 

det har vart få ganger i løpet av sessongen som vi har følt att vi trengte mer hk. Synes definitivt ikke pris differansen er forsvarbar i forhåll til di få gangene du vil ha den ekstra knopen

<{POST_SNAPBACK}>

Min vurdering i dette er at det ikke er for å få større toppfart - for den er oftest begrenset av vannlinjen. Derimot er det bra å ha litt ekstra kraft om du kommer ut i dårlig vær og skal stange mot 15 m/sek i noen timer. Da er det stor forskjell på om du klarer 4 knop eller 6 knop VMG.
Link to post
Share on other sites

Min vurdering i dette er at det ikke er for å få større toppfart - for den er oftest begrenset av vannlinjen. Derimot er det bra å ha litt ekstra kraft om du kommer ut i dårlig vær og skal stange mot 15 m/sek i noen timer. Da er det stor forskjell på om du klarer 4 knop eller 6 knop VMG.

<{POST_SNAPBACK}>

Right, right. De fleste motorer gir båten god nok fart på flatt vanne, men når du går med en kuling RIT( rett i trynet) er du glad for å ha den ekstra kraften i motoren.

Link to post
Share on other sites

20 år gammel til 300000 og ny til 600000:

 

Jeg skal overdrive en del men da forstår du det kanskje? Du kan sammenligne med et gammelt og godt vedlikeholdt arkitekt tegnet hus med flotte materialer i Holmenkollen kontra et like stort "halvferdig" rekkehus med laminater i et mindre attraktivt område. Her ville det gamle faktisk vært dyrere enn det nye. At noen verdsetter både hovedlinjer og detaljer utover det som er vanlig på moderne serieproduserte båter er slik sett lett å forstå.

 

Jeg tror et flertall seilere ville blitt mer fornøyd med denne båten fremfor ny båt til 550 000:

My Webpage

 

Spesielt om du liker et behagelig miljø ombord og har tenkt å gå mot 15m/s utaskjærs.

Nydelige linjer, flott og romslig innredning, skikkelig håndtverk og utrustet for "alt"!

Link to post
Share on other sites

Comfortina 32 er ikke noe dumt valg, veldig solid svensk bygget og velseilende.

Pene linjer har den også :yesnod:

 

Går uproblematisk for motor rett imot 20 m/s med grov sjø om du vil hjem igjen.

 

Men den har kun 2 kabiner, og du må regne med å betale rundt 400.000,- :eek: for

en pent holdt og bra utstyrt Comfortina fra bl.a. -83

Link to post
Share on other sites

Ser det er flere innredninger i Hero 101 - hva skyldes dette, er det halvfabrikata?

 

Noen har løsningen som jeg er ute etter - to lukkede kabiner og god plass.

Men hvorfor koster en 20-30 år gammel båt 300.000++, mens en ny koster 600.000--???

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hero 101 er rå båt, de fleste er bygget på storand av henrik og robert altså HERO.

Tror disse gutta prøvde seg litt frem når det gjalt innredinger og sånt så deror er nokk ikke mange av disse båten like, de har også forskjellige overbygg, en tur og en regatta mener jeg.

 

Det er godt mylig at de er solgt uten innredning og gjort ferdig av noe andre også

Link to post
Share on other sites

Var vel også endel Hero som ble solgt som halvfabrikat.

 

Jeg har også over lenger tid vært på jakt etter "ny" seilbåt til maks 500000. Planen var egentlig å kjøpe båt allerede i våres før vårpussen, men jeg kom aldri over noen båter jeg virkelig likte før langt ut i sesongen.

 

Fikk da tak i en Scanmar 33, en båt jeg foreløpig er kjempefornøyd med. Enorm akterkabin (størrelsen tatt i betraktning), stor og romslig salong, L-formet pantry med to firkanta stålvasker, masse skikkelige seil, gennaker og spinaker, ny motor og drev, skikkelig autopilot og alt av navigasjonshjelpemidler og mye mer. Det er en båt jeg er kjempefornøyd med så langt, har brukt båten vanvittig mye, og blir bare mer og mer fornøyd.

 

Jeg er også av den oppfatning som stavanger seil var inne på. Jeg kunne fått en ny bavaria til en svært god pris (langt under veil. utsalgspris), og vurderte naturligvis det, men endte altså opp med en scanmar 33 istedet. Man kan naturligvis stille et spørsmålstegn om det er virkelig er verdt å betale ca. 120000-150000 mindre for å kjøpe en båt som er 23 år gammel fremfor en ny, men så lenge det er en godt vedlikeholdt kvalitetsbåt, og da helst med ny motor, så har jeg foreløpig ihvertfall ikke angret et sekund på mitt valg. Det blir også spennende å se hvordan prisene på bruktmarkedet vil utvikle seg.

 

Andre båter som også kan være verdt å undersøke i tillegg til de som allerede er nevnt, er arcona, contrast 33 og Maxi 999. Hvis du skal kjøpe en ny båt, bør du også studere Hanse, benetau og jennau. Disse båtene ligger litt høyere priset, men til gjengjeld er prisene satt for en båt i turklar stand, slik at de ikke er så mye dyrere enn når bavariaen ligger på sjøen og er ferdig utrustet.

Link to post
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe en ny båt, bør du også studere Hanse, benetau og jennau. Disse båtene ligger litt høyere priset, men til gjengjeld er prisene satt for en båt i turklar stand, slik at de ikke er så mye dyrere enn når bavariaen ligger på sjøen og er ferdig utrustet.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kikket litt på dette forholdet på messen i Sandvika for et par uker siden. Det viser seg at de aller fleste oppgir pris levert verft, det gjelder Hanse, Jeaneau, Benetau, Hunter osv.... Det variere en del i hva som er standard hos de forskjellige leverandører... Hos de franke produsentene kunne man kjapt legge til 100 lapper før båten hadde vann under kjølen i kongeriket...

 

Prisen på tilleggsutstyret varierte også noe vanvittig..... Her var Bavaria blant de rimeligste... Samma autopilot kostet fra 38 til noen og 70 lapper.......

 

Er enig i at det er prisen som man setter 2 streker under som teller til slutt..... Det som er merkelig med Bavaria er jo at de holder seg godt i pris, og de blir jo solgt.... Jeg er nok ikke i tvil om at jeg ville valgt en moderne båt med moderne design og skrog.

 

For de av oss som stiller krav til god bokomfort ombord i en båt så kommer jo båter som Bavaria meget godt ut, med 2 eller 3 helt separate kabiner gir jo dette rom for privatliv også for storfamilien(har 5 barn). De er jo også nesten halvmeteren bredere enn f.eks de gamle Orust båtene som det ofte refereres til her... Dette gir god volumfølelse nede i dypet....

 

Jeg er vel av den oppfatning av at utviklingen på seilbåter og motorbåter for den saks skyld har gptt fremover siden slutten av 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Comfortina 32 er ikke noe dumt valg, veldig solid svensk bygget og velseilende.

Pene linjer har den også :yesnod:

 

Går uproblematisk for motor rett imot 20 m/s med grov sjø om du vil hjem igjen.

 

Men den har kun 2 kabiner, og du må regne med å betale rundt 400.000,-  :eek: for

en pent holdt og bra utstyrt Comfortina fra bl.a. -83

<{POST_SNAPBACK}>

 

Veit ikke helt.

Det er vel ikke akkurat båten for en som går fra motorbåt til seilbåt. Det er mye tau å hale og dra i. Og uproblematisk mot 20 m/s for motor går den ikke, iallefall ikke med originalmotoren og foldeprop. Da står den tilnærmet stille. Bredden sørger for det. Men for all del, den seiler godt og er båten som har alt, 2 lukkede sovelugarer, L-bysse, navigasjonsbord, toalettrom OSV, selv om alt er 5 cm. for kort.

 

Bilde

 

Og, interessant, den har samme LYS-tall som en 20 år nyere Bavaria 32, så om utviklingen har gått så mye fremover er jeg ikke helt sikker på.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...