Jump to content

Tilsvarende Bavaria 30???


o.b.lix

Recommended Posts

For min del vil jeg ut fra det anta at verftet er slik plassert at jeg uten problemer kan dra ned dit, hoppe i båten, og seile hjem.

Jeg forventer også at bunnstoff er i orden, rigg er montert, og alt er klart for å seile av gårde!

Jeg forventer ganske enkelt en båt fortøyd til ei brygge, der det er bare å kaste loss og dra på tur..

<{POST_SNAPBACK}>

Interessant - og hvilke erfaringer har du med å kjøpe ny båt? Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den metoden å prise båter på som f.eks Lunde (og sikkert mange andre) bruker synes jeg er en uting.

 

Jeg kan selvsagt ikke gjøre noe med det - det bare er sånn. Markedet aksepterer det. For min egen del har det medført at jeg ikke gidder å se på nye båter på messer o.l. Jeg vet jo at den prisen som står på plakaten ikke er den jeg må betale, og jeg blir ikke inspirert til å utforske dette fenoment nærmere for å finne den endelige prisen, finne ut hva som er med/ikke er med osv.

 

Hvis jeg skulle bytte båt (noe jeg ikke har planer om), ville jeg nok heller studert annonser på finn.no o.l. framfor å se på "lurebåter" på messer og utstillinger.

Link to post
Share on other sites

Den metoden å prise båter på som f.eks Lunde (og sikkert mange andre) bruker synes jeg er en uting.

 

Jeg kan selvsagt ikke gjøre noe med det - det bare er sånn. Markedet aksepterer det. For min egen del har det medført at jeg ikke gidder å se på nye båter på messer o.l. Jeg vet jo at den prisen som står på plakaten ikke er den jeg må betale, og jeg blir ikke inspirert til å utforske dette fenoment nærmere for å finne den endelige prisen, finne ut hva som er med/ikke er med osv.

 

Hvis jeg skulle bytte båt (noe jeg ikke har planer om), ville jeg nok heller studert annonser på finn.no o.l. framfor å se på "lurebåter" på messer og utstillinger.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er veldig lett å se på båter på messer, for hvis du spør forhandler som står der, vil han fortelle om alle pristillegg som måtte komme. Kanskje vil du ha plotter, kanskje ikke...

 

Finn.no er et flott medium med mange gode bilder til å sitte og drømme, men skal du kjøpe, må du opp av godstolen og se det i real life.

Link to post
Share on other sites

Det er veldig lett å se på båter på messer, for hvis du spør forhandler som står der, vil han fortelle om alle pristillegg som måtte komme. Kanskje vil du ha plotter, kanskje ikke...

snakker ikke om plotter osv. Snakker om båt ferdig sjøsatt, fraktet, rigget og stoffet med spayhood, septik, lanterner og seil og ellers et minimum av utstyr, dvs en båt som det går an å gå ombord i, og seile med. :smiley:

 

 

Finn.no er et flott medium med mange gode bilder til å sitte og drømme, men skal du kjøpe, må du opp av godstolen og se det i real life.

Selvfølgelig må man se på en båt, hvis man kunne tenke seg å kjøpe den.

Link to post
Share on other sites

Ahh, du mener bruktbåt :lol:

Nei jeg snakker om den del ponteniselle kunder som båtselgerne aldri treffer, fordi kunden ikke gidder å bruke tid på finne ut om masta kommer i en eller to kasser. Denne kundegruppen vil gjerne konsentrere seg om selve båten, og ikke om hvordan man får den ut av en åker i Tyskland. :smiley:

Link to post
Share on other sites

"Tror nok at jeg står ved at den eneste forskjellen er rett baug, fler lugarer, nix stueplass og rattstyring.

Og det er Arvika. Pär Eklund og Sven-Ingvars.

<{POST_SNAPBACK}>

"

 

 

Heeelt enig med deg :cheers:

MEN, Comfort 32`en hadde flere lugarer OG rattstyring OG massssevis av stueplass selv med VVB og alskens med tullball av utstyr montert under og alle veier.

Comfortinaen var et skritt i riktig retning, men jammen var Comfort 32`en god også :smiley:

:cool::cool: Arvika, vet du :cool::cool:

Redigert av Pinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at disse "lureprisene" er en uting. Det er greit nok at en som kjøper ny båt får en utstyrsliste og selv kan krysse av og finne ut hvor mye båten koster, men jeg synes det blir svært misvisende i forhold til de som selger brukte båter. Ser helt klart den forretnignsmessige gevinsten med å gjøre det slik, men skal man f.eks. selge en velutstyrt seilbåt til 450000, er det svært stor sannsynlighet for at potensielle kjøpere vil komme og påstå at de kan bruke 50000 mer også får de en sprell ny B30, men det er BARE BULLSHIT, selv om det er den prisen som står på nett.

Link to post
Share on other sites

Jeg har såpass stor tiltro til båtkjøperne at de er stand til å vurdere prisen selv om en det tilkommer en god del ekstrautstyr som ikke opprinnelig er med. De som har kjøpt ny bil vet jo dette. Vinterhjul er jo f.eks standardutstyr her i Norge, hvor mange er det som har dette med i annonseprisen i avisen. Tilhengerfeste er jo også kjekt å ha, mange mener det bør være en del av standardutstyret. Hva med frakten til kjøperen i Troms da..... og klargjøringen.... Andre stiller andre krav til hva som er eller bør være standard på en bil, båt eler nøkkelferdig hus....

 

Så kan man jo spørre seg om verdien av det utsyret som følger med en brukt båt da.... Er kjøleskapet helt "up to date" med tanke på forbruk, er karplotteren av samme kvalitet som de som kan kjøpes i dag, er autopiloten like god som det som kan kjøpes i dag og vil den fungere fremover, er seilene av god nok kvalitet og vil de holde freemover, er motoren i god nok stand og vil den holde fremover, er skroget i god nok stand og uskadet, er riggen i god nok stand og vil den holde fremover, er ankervinsjen i god nok stand og vil den holde fremover..... Listen er nærmest uendelig...

 

Mange annonser gammel båten som velutsyrt og full eletronikkpakke.... Det som er med elektronikk i dag er jo at det gammelt akkurat når man har kjøpt det....

 

Så kommer vi til det morsomme, er vi som skal kjøpe båt like godt utrustet til å vurdere alt dette, er vi i stand til å vurdere kvaliteten på det som frembys for salg.

 

Jeg er det ikke, noe kan jeg vurdere, men ikke alt... Jeg kan selvsagt kjøpe denne tjenesten, men hvilken garanti har man for at det stemmer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Igjen - prisen for en bil, inkluderer utlevering på kaia i Drammen. Ekstra for frakt utover dette. Mao KAN du ta toget til Drammen, og hente bilen der.

 

Prisen på Bavaria - inkluderer ikke frakt til Norge, ei heller frakt til nærmeste havn / vann. Båten er heller ikke ferdig montert, da riggen leveres som en haug med deler.

 

Men jøss, båtene er jo fine, Ikkenoe å klage på der. Skulle ønske jeg hadde råd til 490 000,-.... Nei, forresten 560 000,- til en ny fin båt selv jeg. Seilegenskaper, byggekvalitet, og skrogfasong, er sikkert mer enn godt nok for 8 av 10 nybåtkjøpere. Det ser man jo også fordi de aller aller fleste, er fornøyde, og kjøper seg opp etterhvert til en større Bavaria.

Svært mange båter, benyttes som hytte på sjøen, og da er jo maks volum under dekk, flere lugarer osv. egenskaper som etterspørres. Seilegenskapene er sikkert gode nok, og som brukere her har vært inne på, med nye brukbare seil ( åjj - der forsvandt 40 000 til gitt ) seiler de bra. Originalseila er visstnok noen lefser, men de er sydd til båten, og følger med i grunnprisen. Ikkenoe å klage på, etter min mening. At utstyr som ankervinsj, plotter og annet er ekstra, er en selfølge.

 

Forøvrig er utstyrslisten med originalsaker til B30 imponerende. Kompressorboks, diger landstrømslader, landstrømsanlegg montert, septiktank og varmt / kaldt vann, er vel blandt standardsakene. Personlig tror jeg 500 000,- er en slags magisk grense, det er derfor den er priset til kr 490 000,- Som altså MÅ leses som 560 000,-

 

Utover det, bør det være mulig å kritisere markedsføringsmetoder osv, uten å bli beskyldt for å være misunnelig, kranglevoren eller generelt ufyselig.

 

Min påstand er at fritidsbåtbransjen har mye til felles med elektronikkbransjen; mao mye useriøsitet og villedende markedsføring. Ikke direkte ulovlig eller feil, men det skapes et bilde som ikke er i samsvar med virkeligheten, og heller ikke forteller hele sannheten.

Og det kan de fortsette med, fordi kundene står i kø, og kjøper produkter i bøtter & spann.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Personlig tror jeg 500 000,- er en slags magisk grense, det er derfor den er priset til kr 490 000,- Som altså MÅ leses som 560 000,-

<{POST_SNAPBACK}>

Det er sikkert rett dette, men noe av årsaken kan jo også være at en B30 koster fra verft 47000 Euro, med en kurs på 8.2 som Lundebåt operer med og litt moms så blir det fort tett innpå 490000 kroner, eller 481750,-

 

Jeg skal ikke spekulere noe mere i dette eller hvilke motiv Lundebåt har for sin prispolitkk, men personlig så hadde jeg helst sett at prisen ble oppgitt i Euro så hadde man sluppet dette valuta greiene.

 

Med dagens eurokurs(7,777) så koster en B30 kroner: 457000 inkl. norsk m.v.a levert i kålåkeren i Bayern..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden tittelen var "tilsvarende-----".

 

Et lite tankeeksperiment

 

Så kan man jo spørre?

 

Hvilke båter er dette?

 

BildeBilde

 

Den ene er 31 fot, den andre 32.

Det er 23 år forskjell på dem hvor det har vært en rivende utvikling?

De er like tunge og like brede.

Den ene har 1.8 tonn kjøl og 60 kvm seil, den andre har 1.1 tonn kjøl og 51.5 kvm seil.

 

(Blei kanskje noe "å ikke ikke" denne, men skitt au)

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvilke båter er jo ikke så godt å si siden det bare er skisser du fremviser, men at båten til venstre er den nyeste modellen er vel rimelig sannsynlig (med mindre de bygget på Orsut da :wink: ). Dette fordi den har dagens skrogform som er en bredere akter ende.

 

Hvorvidt dette kan kalles en rivende utviklig er jeg litt mere i tvil om, men at det kan ses på som en utvikling er jeg ikke i tvil om. Hvor fort utviklinge inne seilbåter går sier vel historien litt om fra kon-tiki og Ra båtene via vikingskipene og til i dag. Det har så vidt jeg kan se vært en utviklikg på disse tusen årene og den fortsetter. Dette gjelder jo også bruken av materialer fra tre og til komposittmaterialer. Utviklingen av både resin som polyester og epxoy har jo utviklet seg de senere år hvor blant annet bruken av isopolyester har kommet som vistnok skal bedre med tanke på osmose. Bruken av kevlar i skogene har jo også gort sitt inntog i større grad i vanlige turbåter i dag enn for noen og 20 års siden.

 

Personlig så tror jeg nok at vi har hatt en viss utvikling også innen seilbåter selv om de tilsynelatende ser like ut i fasong. Det samme kan man vel si om jetfly, jeg kan ikke se så stor forkjell på skrogene i dagens jetfly kontra et fra 80 tallet, men at det også der har vært en utvikling er jeg ganske sikker på.

 

Definisjon på rivende utvikling er jeg mindre sikker på..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvilke båter er dette?

 

Bilde    Bilde

 

Den ene er 31 fot, den andre 32.

Det er 23 år forskjell på dem hvor det har vært en rivende utvikling?

De er like tunge og like brede.

Den ene har 1.8 tonn kjøl og 60 kvm seil, den andre har 1.1 tonn kjøl og 51.5 kvm seil.

<{POST_SNAPBACK}>

Det slår meg at båten til venstre kunne vært Forgus 31, den så dagens lys for 30 år siden. Og for den sakens skyld, mangfoldet av båter er til enhver tid så stort at jeg ikke ville bli direkte sjokkert om båten til høyre er i produksjon i 2005. :smiley:

 

Båten til høyre kan være en Comfortina 32. :wink:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Må igjen presisere PanPan at innlegget mitt ikke var så veldig alvorlig ment.

Kun et noe skjevt syn på debatten.

 

Båten til venstre er Bavaria 30 fra 2005.

 

Den til høyre er ganske riktig C32 fra 1982 som ble bygget frem til 1998.

(Som med en mer kompetent skipper enn meg ombord sannsynligvis seiler skjorta av Bavariaen).

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Det som forundrer en motorbåtmann som meg, er hvor lite prisfall det er på seilbåter kontra motorbåter.

En 25 år gammel motorbåt med ny/overhalt motor koster max 1/3 av tilsvarende ny, mens en like gammel seilbåt ser ut til å koste 2/3 av ny...?

<{POST_SNAPBACK}>

Båten min kostet under halvparten av ny, en seilbåt fra 1986.. Nyprisen var dog helt spinnvill i følge de opplysninger jeg har klart å innhente.

Link to post
Share on other sites

Båten min kostet under halvparten av ny, en seilbåt fra 1986.. Nyprisen var dog helt spinnvill i følge de opplysninger jeg har klart å innhente.

<{POST_SNAPBACK}>

Dessuten har vel markedet enkelte preferanser på merke, modell mv. Selv om MANGE seilbåter har holdt seg uforskammet bra i pris, betyr ikke det at ALLE seilbåter har det.

 

Svenske seilbåter har i særklasse holdt seg stabilt i pris, og forskjellen i prisutvikling på " dyre" merker og " billige" merker, har vært relativ liten.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Dessuten har vel markedet enkelte preferanser på merke, modell mv. Selv om MANGE seilbåter har holdt seg uforskammet bra i pris, betyr ikke det at ALLE seilbåter har det.

 

Svenske seilbåter har i særklasse holdt seg stabilt i pris, og forskjellen i prisutvikling på " dyre" merker og " billige" merker, har vært relativ liten.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Sant, min finske båt er kanskje ikke av det mest solgte merket, og ikke det mest kjente heller, kan hende det har noe med saken å gjøre.

Kunne fått flere av de svenske også for samme pris, men da gjerne båter som så vesentlig mer brukt ut, i tillegg til at de ikke har de samme stilige løsningene som tiltaler meg..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...