Jump to content

Tilsvarende Bavaria 30???


o.b.lix

Recommended Posts

Jeg har som sagt ikke noe og utsette på min motor (18hk) har alldrig savnet en større. Men på andre siden går jeg heller ikke ut når det er meldt storm eller kuling. Til saken er og att jeg har en to bladet folder propell.

<{POST_SNAPBACK}>

Fair en enough! Men med 18 hk mister du en del fart om du må gå for motor innaskjærs i 10 m/s. Har gått indre leden fra Grebbestad og sydover i mot en 10 m/s SV vind. De med 18 hk mistet 1 knop, med 28 hk var det ikke noe problem å opprettholde normal marsfart.

 

Det jeg ser som litt komiskt i det hele er att det er mange som stiller spørsmålstegn rundt kvalitet på Bavaria. Hvor mange lag med lakk, osv. osv.

Så kikker di på Hallberg, Najad, sweden yachts osv. og sier. DET ER BÅT DET. Men nevner da ikke att du må ut med tre ganger prsen for en motsvarende båt.

Jeg kikker alltid på verdi for pengene, og jeg trur man kan si att hos Bavaria får du den beste verdien av di kroner du stopper in.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes en diskusjon med dette som utgangspunkt er nokså håpløs. Har faktisk truffet på høyst kompetente proffe båtfolk som mener at Bavaria koster for mye som ny i forhold til hva du får for pengene. Men hvor fører denne diskusjonen hen? Vinner den som roper høyest?? :smiley: Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har truffet endel Bavaria eiere, fellestrekket mellom disse er at de er fornøyd med båtene sine. Som med andre båter er det alltid noe men dog........

 

Har også truffet noen som ikke er fornøyd med Bavaria, ingen av disse er Bavaria eiere.

 

 

Rettet: ordet "mange" er byttet ut med "noen". Som nok er mer riktig.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten at dette har noe med konkrete båtmerker å gjøre så er vel de fleste er vel enige om at man skal trives i båten.

 

Er man av typen som bryr seg om detaljer og forseggjorte løsninger så kommer "billigbåtene til kort.

Man vil rett og slett ikke trives.

 

For mange er båtlivet kos fra man kommer i båten, når man slapper av i den, når man lager mat i den, seiler den, pusser den osv.

 

Hvor kos er det å stelle med en båt hvor man føler fabrikken har slurvet osv? (her har folk individuelle krav til hva som kan kalles slurv)

Det kan forekomme hos de fleste båtmerker er min erfaring. Noen kanskje mer enn andre og det er vel her Lasse stiller spesielt strenge krav? (og jeg skjønner ham godt)

 

Kanskje det er detaljer som at båten har lite designmessig flott innredning som gjør at man ikke trives?

Man lar seg irritere over flere ting, over at dusjvann går ut i kjølsvin i stedet for ut av båten, manglende trekkerør, lamper som ruster, "nybåtlukt" som ikke forsvinner, krakkeleringer, manglende drenering i toalettrom osv.

Etter hvert som man bruker båten oppdager man kanskje at fabrikken/merket man har valgt har spart litt vel mye ift. egen smak både her og der.

Gjester trives ikke ombord pga. plastikklukt osv.

Mange ser ved første øyekast at man ikke vil trives i en "billigbåt".

Noen vil ha moderne og minimalistisk innredning og andre liker bedre klassisk. Noen synes noe midt i mellom er bra. Noen vil ha det slik de hadde det når de var med foreldrene på tur i barndommen.

Noen er svært opptatt av finish og detaljer.

 

Normalt er det en avveining som går på hvor mye ekstra man skal være villig til å betale for å få noe ekstra.

Noen bryr seg ikke og ser ikke at man får noe ekstra i en mer kostbar båt og da er det jo greit å kjøpe det rimeligste man finner.

Kanskje litt vel personlig men ... Selv har jeg parkett i stua og laminat i leiligheten jeg leier ut. En typisk kost/nytte vurdering.

Laminatet er kvalitet men alikevel ville jeg ikke trivdes med laminat i egen stue og ihvertfall ikke på hytta. Om jeg leide leilighet ville jeg ikke brydd meg i like stor grad. Andre velger laminat å sågar gulvbelegg i egen stue for å spare penger .. noen må ha "skipsgulv" for å bli fornøyd.

 

Noen liker mora og noen dattera

 

som når man velger kone så har man heldigvis forskjellige kriterier for hvem som er den rette for seg.

 

33 foteren jeg henviste til tidligere som et alternativ er nå ihvertfall solgt. tipper kunden blir kjempefornøyd og virkelig kommer til å kose seg i båten som han og kona virkelig liker.

Båten ble forøvrig prøveseilt av begge i kuling før salg.

 

Ellers nevner jeg at kampanjemodellene til Beneteau var priset ferdig levert på vannet i Norge på messen i Sandvika. (inkl. mva. inkl. rigging, sjøsetting, fulle tanker, bunnsmøring osv)

 

Jeg skal imidlertid innrømme at det er fristende å prise båter netto når man ser at den generelle interessen øker blant publikum når de får en rimelig "inngang".

 

Ser ellers at mange oppfatter seilegenskaper som om båten går i 6.2 eller 6.3 knop som avgjørende.

Hvor behagelig selve seilasen er, er kanskje mer avgjørende? om båten er behagelig i sjøen eller om man bør snu straks det er frisk bris og om man føler seg trygg ombord og at båten er like hel etter kuling i mot.

Atle

Link to post
Share on other sites

Jeg synes at diskusjonen om Bavaria ligner mye på en lignende diskusjon på en svensk sida. Byggahus.se hvor man diskuterte Älvsbyhus kontra andre produsenter. Stort sett alle som eide Älvsbyhus var veldig fornöyd, mens de som ikke hadde det var veldig misfornöyd med Älvsbyhus.(Älsbyhus er et masseprodusert billig ferdighus som i produksjonsmetoder og filosofi ligner mye på Bavaria).

 

Ellers så er hva man krever av en cockpit forskjellig utifra hva man skal bruke båten til. Skal man ha bil så velger man en bil som passer til det man skal bruke det til og lommeboka og man pleier ikke si at en bil er dårlig fordi den ikke går like bra på autobahn som i terrenget osv.

Link to post
Share on other sites

Denne påstanden bidro til mitt innlegg:

"Jeg kikker alltid på verdi for pengene, og jeg trur man kan si att hos Bavaria får du den beste verdien av di kroner du stapper in".

 

Poenget mitt er at dette er svært individuelt, man kan ikke si en enkelt båt eller hus er mest for pengene om man har forskjellige behov.

 

Spesielt siden det finnes flere modeller. Noen synes det ene merket er mest for pengene på 27 fot andre synes det andre merket er mest for pengene på 57 fot osv.

 

Poenget er altså at mange mener verdi er langt mer enn fot/kr.

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er jeg en ganske enkel sjel som i våres kjøpte meg en 1997 Bavaria 32 Holiday. Har tidligere hatt følgende båter:

 

Jaguar 22

Alo Mikkel 26

Columbie 66

Viksund 660

Viknes 770

Sandvik 880 MS

 

Ingen av båtene på listen er luksusbåter så jeg er kanskje ikke så godt vant.

 

Men jeg blir ærlig talt litt provosert av at båten min skjelles ut for å være en billigbåt man ikke kan trives i. Jeg (og de fleste jeg har hatt ombord) synes båten er veldig fin. Den er den definitivt mest eksklusive av båtene jeg har hatt så langt og jeg er stolt av båten min samme hva besserwisserne sier.

 

Har brukt båten som bolig i perioden fra slutten av mai og frem til begynelsen av september. Dette har gått alldeles utmerket og kun tilfeldigheter gjør at jeg ikke tenker overvintre ombord.

 

Hvis man ikke kan trives ombord i min båt til vanlig båtbruk er det egentlig ens eget problem men jeg har ikke all verdens sympati og forståelse for det. Event. gjester som skulle føle seg forulempet av den ukoselige lugaren i båten min skal uten grimme ord fra min side få overnatte på land i et biltema telt som jeg har liggende ombord.

 

Er ikke noen seilekspert men en typisk medvinds og koseseiler. Skulle jeg krysset atlanteren hadde jeg kanskje valgt en annen båt eller brukt 100 000 på å forsterke den jeg har. Men det er ikke så veldig aktuelt.

 

Båten min er tross alt 8 år så noe småting er det. Men det aller meste jeg har hatt av problemer så langt har hatt helt ander årsaker enn byggekvaliteten fra Bavaria. Motoren er så vidt jeg vet den samme som Hallberg-Rassy bruker og jeg tror ikke sjøvannpumpens simmerringer blir raskere slitt i en Bavaria enn i en HR. Ei heller at en Whale dusj på badeplattformen føler seg så utilpass ombord i noe bygget i Bayern at den velger å lekke.

 

I tillegg føler jeg meg heldig siden båten min er bygget i massiv glassfiber og ikke sandwich i skroget. Det anser jeg som en stor fordel.

 

DOG: Beneteau Oceanis 323 som jeg antar en viss båtforhandler her på siden nok gjerne vil selge er også en fin båt. Den har aksling og yanmar motor samt plass for dusj. Dårligere kartbordløsning enn min Bavaria. Hadde de kostet det samme hadde jeg nok valgt den. Men det gjorde de ikke og da må jeg si at jeg føler meg heldig og priviligert som har greid å skaffe meg en båt jeg oppfatter som fin og svært hensiktsmessig etter mine behov. Noen mer erfaring med den i årene som kommer vil forhåpentligvis bekrefte dette.

Link to post
Share on other sites

Uenig med deg på et par punkter Sebaldus.

Jeg ville foretrukket et skrog bygget i Divinycell-sandwich. Gir et stivere skrog med større frihet til plassering av innvendige skott, pluss at det isolerer. Du unngår kondens vår og høst og varme om sommeren.

Skrog bygget slik er dessverre dyrere.

Hadde jeg hatt valget mellom Volvo's S-drev og aksling hadde jeg valgt S-drev. Jeg ser det som et kraftig minus at en båt har aksling med påfølgende lekkasjer og vibrasjoner. S-drevet går aldri i stykker, er ukritisk å montere og det isolerer mot vibrasjoner.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder seildrev kontra aksling er jeg enig i at det er pluss og minus med begge løsninger og er selv litt i tvil om hva jeg foretrekker.

 

Men å ha et skrog i massiv glassfiber er jeg glad at jeg har. Synes sandwich er en uting og da særlig i skroget.

 

Men det er topp at man ikke alltid er enig for da blir det jo lettere å finne en båt som er slik man selv vil! Og sakelig uenighet om slike tekniske ting er noe annet en religionskrig om båtmerker! Tror vel også at dagens Bavarier er sandwich i skroget.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville foretrukket et skrog bygget i Divinycell-sandwich. Gir et stivere skrog med større frihet til plassering av innvendige skott, pluss at det isolerer. Du unngår kondens vår og høst og varme om sommeren.

<{POST_SNAPBACK}>

Men å ha et skrog i massiv glassfiber er jeg glad at jeg har. Synes sandwich er en uting og da særlig i skroget.

Tror vel også at dagens Bavarier er sandwich i skroget.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg synes også sandwich i skrogsider og bunn er en uting. Hva med delaminering og støtskader? Komplisert og meget kostbart å reparere. Hva med utmatting ved stadig gjenntatte slagpåkjenninger i sandwich-materialer? Jeg har selv stillt spørsmål som dette til en utstilling av "moderne materialer i båtbygging" i Oslo for en 5 - 6 år siden uten å få klare svar fra ekspertisen. Man hadde problemer med å gi en "levetid" for sandwich brukt i skrogsider.

 

Det er vel heller ikke slik at skrog bygget i sandwich nødvendigvis behøver å være stivere enn konvensjonelle GRP skrog (med en viss tykkelse). Men det er lettere ved samme stivhet.

 

Båter med tykke GRP skrog pluss garnering behøver slettes ikke ha kondensproblemer.

 

Her er en del å lese og GRP og Sandwich: http://www.yachtsurvey.com/structuralissues.htm

 

Hvis jeg ikke husker feil hevdes det at de mest solide båtene ble bygget fra rundt midten av 60 tallet og en tyve år fremover. Og de har da alle GRP i skroget. :smiley:

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

S-drevet går aldri i stykker

Det er nok desverre ikke helt riktig. En bekjent fikk ødelagt hele sesongen i år da akslingen på S120 drev pluselig kom ut gjennom lokket for olefylling. Drevet var bare å hive. Drevet har vært godt vedlikeholdt siden det var nytt, og han var eneste eier. Årask=ukjent, og båten?

 

Ja, det var en Hallberg Rassy :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er nok desverre ikke helt riktig. En bekjent fikk ødelagt hele sesongen i år da akslingen på S120 drev pluselig kom ut gjennom lokket for olefylling. Drevet var bare å hive. Drevet har vært godt vedlikeholdt siden det var nytt, og han var eneste eier. Årask=ukjent, og båten?

 

Ja, det var en Hallberg Rassy  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje det var unntaket som bekrefter regelen ? For meg bekjent, er dette svært solide saker. Selv om garvede bluewater seilere, vil ha propell.

Med smålekkasjer, vibrasjoner og det hele..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Det er første gang jeg har hørt.

Hvor stor motor? Vet at det har vært skepsis til mer enn 55 hk.

Håkkesom, S-drevet ER meget driftsikkert.

Det var en standard pakke bestående av MD 2030, S-120 drev og 3 bladet VP foldepropell. Alt levert og montert av Hallberg Rassy for ca 10 år siden. Nøyaktig samme løsning som jeg har. Det som har vært tema for diskusjon er at kjølingen ble gjort om på for noen år siden. Motoren får normalt kjølevann gjennom drevet, men noe var gått tett, og en VP mekaniker monterte da en skrogjennomføring med kran ved siden av og tok kjølevannet til motoren den veien.

 

Den løsningen har vært brukt på mange båter som har fått kjøleproblemer pga tettinger i drevet.

Her strides de lærde - Noen VP folk påstår at drevet da for for dårlig kjøling. Andre VP folk benytter denne løsningen.

 

Drevet har hverken avgitt ulyder eller på noen annen måte oppført seg unormalt forut for denne plutselige hendelsen, så man bør kanskje kunne anta at hvis det var kjøling som var problemet så ville det ha skjedd noe med drevet på et tidligere tidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Du får fortelle det til de som bygger denne.

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

Krapyl:

 

Beklager, skulle ha skrevet: Jeg synes sandwich i sider og bunn på lystbåter er en uting. Og det står jeg ved. Og det kan vel være at de som har bygget farkosten i eksemplet over, ikke nødvendigvis ville ha valgt sandwich i sider og bunn på en lystbåt.

 

I militære sammenhenger anvendes materialer på en måte og etter andre kriterier enn hva som er praksis i sivil-sammenheng. Man legger ofte opp til ganske kostbare vedlikeholdsrutiner, nettopp fordi materialene utnyttes nærmere til hva de tåler. Det er ikke overraskende at eksempelvis Divinycell har en utstrakt bruk i militære sammenhenger, men at materialet av den grunn burde være best i "sider og bunn på lystbåter", den kjøper jeg ikke!

 

Har selv arbeidet noe med materialer i militær-sammenheng. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det har vært et litt hårdnakket rykte dette med kjølevannet.

Forrige eier til min båt hadde fått det "gode" råd å kutte ut kjølingen gjennom drevet fordi det ville tette seg. Han laget så et relativt unødvendig hull i bunnen og monterte separat inntak. Jeg har koblet tilbake, og bruker det separate som alternativ vha kran.

Det er jo noe av det elegante med S-drevet at det er det eneste hullet i skroget man trenger.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tetting av vannkanaler i S-drev:

 

Det forekommer at rur trives innvendig i kanalene i S-drevet. Selv har jeg spylt ut "massevis" av rur ved å kjøre vann den motsatte veien gjennom drevet. Jeg kjenner til at folk har fått for dårlig kjøling på motoren pga tetting mens de lå på vannet. De har da kjørt vann igjennom den motsatte veien mens båten fortsatt lå på vannet.

 

Etter at jeg ble obs på dette her, monterte jeg et sjøvannsfilter foran impelleren. Da er det rimelig enkelt å ordne spyling av S-drevet mens man ligger på vannet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vi skjeller ikke ut båten. vi sier bare at det finnes bedre alternativer for de som verdsetter egenskaper som Bav. ikke er spesielt gode på.

bav. 30 fikk feks. 3 av 6 i test i fransk båtblad i sommer. beneteau modeller som var med fikk 5 av 6.

Andre tester viser andre tall.

 

noen liker grandiosa og synes den er kjempemye for pengene mens andre spiser heller spikersuppe noen synes det er fornuftig å betale 6 ganger så mye for peppes pizza.

 

hjemmelaget pizza er jo aller best og helst skulle vi vel hatt hjemmelagede båter og?

 

Favoritten min er jo Wauquiez da men for meg er det i dag en Beneteau modell som for meg er det beste kompromisset og mest for pengene utifra min vurdering :)

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi skjeller ikke ut båten. vi sier bare at det finnes bedre alternativer for de som verdsetter egenskaper som Bav. ikke er spesielt gode på.

bav. 30 fikk feks. 3 av 6 i test i fransk båtblad i sommer. beneteau modeller som var med fikk 5 av 6.

Andre tester viser andre tall.

 

noen liker grandiosa og synes den er kjempemye for pengene mens andre spiser heller spikersuppe noen synes det er fornuftig å betale 6 ganger så mye for peppes pizza.

 

hjemmelaget pizza er jo aller best og helst skulle vi vel hatt hjemmelagede båter og?

 

Favoritten min er jo Wauquiez da men for meg er det i dag en Beneteau modell som for meg er det beste kompromisset og mest for pengene utifra min vurdering :)

<{POST_SNAPBACK}>

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi skjeller ikke ut båten. vi sier bare at det finnes bedre alternativer for de som verdsetter egenskaper som Bav. ikke er spesielt gode på.

bav. 30 fikk feks. 3 av 6 i test i fransk båtblad i sommer. beneteau modeller som var med fikk 5 av 6.

Andre tester viser andre tall.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilke tester viser andre tall?, og hvorfor refererer du ikke de?

 

En liten (OT)paralell; har vi noen gang sett Saab og Volvo biler komme dårlig ut i svenske tester?

Eller noen gang sett en britisk bil vinne en tysk test?

 

Jeg personlig synes du innmeldt som leverandør og forhandler av konkurrent til Bavaria, burde vokte deg litt mer for å skrive slike ting som du gjør her.

 

Hvilke egenskaper er så etter din mening "ikke Bavaria spesielt gode på" da???

Sier du A får du jommen si B også, synes jeg.

 

mvh

 

Barsk II :nono: :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...