Jump to content

Tilsvarende Bavaria 30???


o.b.lix

Recommended Posts

Ja, selvfølgelig, dersom man har en utpreget motorseiler.

Når vi snakker om 15-20 m/s har min lille motor liten eller ingen betydning for fremdriften. Og samme om jeg prøver alt jeg kan, ser jeg ikke vitsen når jeg har masse motor i vinden rundt meg og kan avstemme seilflaten.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ja, selvfølgelig, dersom man har en utpreget motorseiler.

Når vi snakker om 15-20 m/s  har min lille motor liten eller ingen betydning for fremdriften. Og samme om jeg prøver alt jeg kan, ser jeg ikke vitsen når jeg har masse motor i vinden rundt meg og kan avstemme seilflaten.

<{POST_SNAPBACK}>

Nå vet jeg ikke hva slags tekstildrevet fartøy du har. Ikke vet jeg hvor mye erfaring du har med seiling i 15 - 20 m/s sann vind, ikke "seilvind".

 

Min båt er ikke en motorseiler selv om den har en 28 hk motor. Men i mitt innlegg foran mente jeg å si at jeg med årene har lagt noe av mine "kjekkas seile uansett" holdninger bak meg. Man oppdager at alt enkelt kan gjøres behageligere og tryggere for alle ombord fordi man har tilskudd av tilstrekkelig med motor-ressurser.

 

Jeg kaller det for "Cruising" jeg..... :smiley:

 

PS! Visst er det forfriskende med en skikkelig kulingseilas når alt ligger til rette for det! :wink:

 

Ellers: En beretning om hardværseilas med HR-312: http://hr312klubben.com/pub_detail.php?id=47

Redigert av PanPan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et godt argument for å kjøpe ny båt i forhold til gammel er jo da at man kan velge motor selv. Bavariaer kan jo leveres med MD 2030 mot noen kroner ekstra i forhold til MD 2020.

 

Kjøper man brukt er man mer låst, kanskje den båten som er fin og velholdt ikke har riktig motor? Og den som har tenkt at han skal bytte gammel motor i ny og gjerne vil gå opp et hakk oppdager raskt at det ofte er veldig vanskelig med tanke på plass, akseldimensjon osv.

Link to post
Share on other sites

Prisen på en ny bavaria kan man vel legg til 150000 til 200000 dette inkluderer frakt, rigging, behandling av undervannsskrog, nødvendig utstyr ombord inkluder en egnet motor.

Er jo rene lokkepriser som er oppgitt.

 

En ting som må være viktig ved kjøp av ny båt er jo forhandlernett slik at man som kunde blir ivaretatt etter at båt er kjøpt.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg det er helt ok med disse lokkeprisene. Vi snakker tross alt ikke om en tv eller komfyr her men et forholdsvis dyrt produkt. Da er det ikke så mye å forlange av kjøper å sumere sammen noen tall? Saken er jo at kjøpere er veldig ulike og skal ha helt ulik grad av utstyr. Noen vil også gjerne hente båten selv og seile den hjem. Andre ser ikke poenget i å betale 15 000 for en sprayhood man kan få sydd (bedre) av en lokal kalesjemaker for 5000.

Link to post
Share on other sites

Personlig synes jeg det er helt ok med disse lokkeprisene. Vi snakker tross alt ikke om en tv eller komfyr her men et forholdsvis dyrt produkt. Da er det ikke så mye å forlange av kjøper å sumere sammen noen tall? Saken er jo at kjøpere er veldig ulike og skal ha helt ulik grad av utstyr. Noen vil også gjerne hente båten selv og seile den hjem. Andre ser ikke poenget i å betale 15 000 for en sprayhood man kan få sydd (bedre) av en lokal kalesjemaker for 5000.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Til dels enig.

Synes nå slike ting som frakt til f.eks Danmark pris ca 33000 rigging/klargjøring ca 22000 og behandling av undervannskrog ca 16000 burde vært inkludert i annoneser pris. Skal man i tillegg få fraktet båten til Norge kan men vel legg til 10000.

Link to post
Share on other sites

Noen vil også gjerne hente båten selv og seile den hjem.

Ehh - jada. Men sist jeg sjekket kartet, var Bavaria verftet omlag 70 mil fra nærmeste vann, og selv om jeg kjenner mange rare folk, kjenner jeg ingen som setter avgarde med båthenger med en 35-40 fots seilbåt oppå.

 

Minste som burde være inkludert i startprisen, er transport til nærmeste vann, utheising, og reising og grovtrimming / montering av rigg. En båt på 35 fot, 70 mil fra nærmeste vann, med riggen levert i en en pappeske, er neppe det jeg vil kalle " komplett & sjøklar".

 

Dine generelle betraktninger vedr. utstyr mv. støttes. Dog - f.eks sprayhood er ikke ekstrautstyr i Norge. Det er standardustyr man må betale ekstra for å få med..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Ehh - jada. Men sist jeg sjekket kartet, var Bavaria verftet omlag 70 mil fra nærmeste vann, og selv om jeg kjenner mange rare folk, kjenner jeg ingen som setter avgarde med båthenger med en 35-40 fots seilbåt oppå.

 

Minste som burde være inkludert i startprisen, er transport til nærmeste vann, utheising, og reising og grovtrimming / montering av rigg.  En båt på 35 fot, 70 mil fra nærmeste vann, med riggen levert i en en pappeske, er neppe det jeg vil kalle " komplett & sjøklar".

 

Dine generelle betraktninger vedr. utstyr mv. støttes. Dog - f.eks sprayhood er ikke ekstrautstyr i Norge. Det er standardustyr man må betale ekstra for å få med..

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, delvis enig med deg her.

Transport er delt i to segmenter på prislista. Du har en del som går på transport fra fabrikk til Danmark, og ett pris på transport på egen kjøl fra danmark til Norge.

Det er mange som både vil spare penger på att ta den siste etappen sjøl, og for og få seg en tur.

Når det kommer til den første transport delen har du og valget hvis du vil bruke Bavaria som leverandør, eller hvis du vil bruke en ekstern leverandør.

 

Sprayhood er standard utstyr for oss her i Scandinavien som tur seiler, men er ikke standard utstyr for manga regatta seilere.

Der igjen så synes jeg att det er greit att du velger sjøl vilken leverandør og kvalitet du vil.

 

Er enig med dette vedrørende rigging, grov trimm osv. for og ikke snakke om montering av riggen. (det stemmer det du skriver att den i prinsipp kommer i esker som en ikea møbel :wink: )

Dette er saker som definitivt burde va inkludert i prisen.

 

Men igjen ingen av disse kostnadene er skjulte kostnader. Når du kikker på båten viser ditt intresse så får du automatiskt med deg ala cart lista hjem.

Siden er det opp til deg og vurdere hva du må ha og hva du vil ha. Og eventuellt forhandle litt om priser og betingelser.

Link to post
Share on other sites

Bakomgrenda Bil og Gressklipper tidlig en Mandag morgen.

 

Kunden : Jeg vil gjerne ha en slik Totoguchi jeg nettopp prøvekjørte, hva koster den.

Selger : Den koster XXXXXX kroner.

Kunden : Det var jo en hyggelig pris. Jeg skriver på kontrakten.

Selger : Vil du ha med speedometer? Da blir det XXXX kroner ekstra.

Kunden : Speedometer? Følger ikke det med?

Selger : Nei, prisen er en basispris slik at hver kunde kan tilpasse bilen til eget behov.

Kunden : Ja da så.

Selger : Vi anbefaler ikke at du kjører for lenge uten understellsbehandling. Det kan ruste.

Kunden : Er den ikke understellsbehandlet?

Selger : Det er mest praktisk slik. Noen kunder har spesielle ønsker, og så sparer de noen kroner.

Kunden : Ja det tenkte jeg ikke på.

Selger : Vi tilbyr assistanse med å montere motor og hjul. For et rimelig tillegg selvfølgelig.

Kunden : Motor og hjul? Er ikke det montert?

Selger : Det går klart frem av kontrakten. Videre anbefaler vi KLM.

Kunden : KLM????

Selger : Ja,bilen må hentes i Japan for å få denne spesialprisen.

 

Det skulle tatt seg ut.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Bakomgrenda Bil og Gressklipper tidlig en Mandag morgen.

 

Kunden : Jeg vil gjerne ha en slik Totoguchi jeg nettopp prøvekjørte, hva koster den.

Selger : Den koster XXXXXX kroner.

Kunden : Det var jo en hyggelig pris. Jeg skriver på kontrakten.

Selger : Vil du ha med speedometer? Da blir det XXXX kroner ekstra.

Kunden : Speedometer? Følger ikke det med?

Selger : Nei, prisen er en basispris slik at hver kunde kan tilpasse bilen til eget behov.

Kunden : Ja da så.

Selger : Vi anbefaler ikke at du kjører for lenge uten understellsbehandling. Det kan ruste.

Kunden : Er den ikke understellsbehandlet?

Selger : Det er mest praktisk slik. Noen kunder har spesielle ønsker, og så sparer de noen kroner.

Kunden : Ja det tenkte jeg ikke på.

Selger : Vi tilbyr assistanse med å montere motor og hjul. For et rimelig tillegg selvfølgelig.

Kunden : Motor og hjul? Er ikke det montert?

Selger : Det går klart frem av kontrakten. Videre anbefaler vi KLM.

Kunden : KLM????

Selger : Ja,bilen må hentes i Japan for å få denne spesialprisen.

 

Det skulle tatt seg ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Du må nok være maler Krapyl for maken til svartmaling skal man leite lenger etter. Jeg har i allefall ikke sett lignende... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Nja, delvis enig med deg her.

Transport er delt i to segmenter på prislista. Du  har en del som går på transport fra fabrikk til Danmark, og ett pris på transport på egen kjøl fra danmark til Norge.

Men ingen transport er inkl. i de 490`som forlanges i prislisten

Det er mange som både vil spare penger på att ta den siste etappen sjøl, og for og få seg en tur.

Når det kommer til den første transport delen har du og valget hvis du vil bruke Bavaria som leverandør, eller hvis du vil bruke en ekstern leverandør.

Ja. Men båten selges fortsatt 70 mil inne i en kålåker, og transport derfra koster ekstra..

 

Sprayhood er standard utstyr for oss her i Scandinavien som tur seiler, men er ikke standard utstyr for manga regatta seilere.

Bavaria er vel ingen utpregete regattabåter ? Snakker altså om Cruising serien ? Altså skal ALLE ha med Sprayhood, som det må betales for.

 

Men igjen ingen av disse kostnadene er skjulte kostnader. Når du kikker på båten viser ditt intresse så får du automatiskt med deg ala cart lista hjem.

Siden er det opp til deg og vurdere hva du må ha og hva du vil ha. Og eventuellt forhandle litt om priser og betingelser.

<{POST_SNAPBACK}>

Jess, enig med du. Men som sagt, det blir litt sånn ELKJØP. Jeg synes prisene Lunde oppererer med er lurepriser, all den tid det kommer på minimum 10%, antagelig endel mer, for å få båten til vann, og få opp riggen.

 

At utstyr, priming, bunnstoff osv koster ekstra, er greit nok. Noen seiler kanskje rundt uten bunnstoff ? :wink:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Jeg sjekket litt i magasin som kaller seg for Seilas, i Deres nummer 5, 2005. Der er det en reportasje som heter "så mye koster båten deg egentlig". Felles for disse båtene var stort sett pris var levert verft, der hvor nå dette måtte befinne seg med et unntak for hunter. Men de har nå justert seg i henhold til de andre og prisen på messa i høst var levert verft og prisen var satt ned noen titusner.

 

Der var det listet opp en del båter:

 

Harmony 38

Bavaria 39

SO40.3

Hanse 411

Naticat 385

X-40

First 40.7

Oceanis 395

Cyclades 39

Hunter 38

Etap 37s

 

Sparyhodd: kun 4 båter hadde dette som standard utsyr

Frakt: kun en båt hadde det med i prisen, resten var priset mellom 6000 og til 73631 kroner levert østlandet, Bavaria sin 39 foter kostet 42000 kroner levert østlandet.

Rigging og klargjøring, kun 3 båter hadde dette som std.

Bunnstoff, kun en båt som std.

 

Eller så variere menye ganske betydelig og prisene med... Personlig så ser jeg ikke noe problemer med at dette er priset slik, da kan man jo bare velge og vrake slik som man selv ønsker... til sltt setter man bare 2 strek under svaret, eller 2 strek over hele greia side det ble så jæ...ig dyrt..

 

Man kan jo selvsagt like dette eller ikke, men det er nå svært lite vi kan gjøre med dette foruten å la være å kjøpe da... Så lenge man sammenligner epler og epler så går det vel bra, og jeg regner med at en båtkjøper er såpass oppegående at han/hun er i stand til det.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bakomgrenda Bil og Gressklipper tidlig en Mandag morgen.

 

Kunden : Jeg vil gjerne ha en slik Totoguchi jeg nettopp prøvekjørte, hva koster den.

Selger : Den koster XXXXXX kroner.

...

 

Kunden : KLM????

Selger : Ja,bilen må hentes i Japan for å få denne spesialprisen.

 

Det skulle tatt seg ut.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er jo slik.

 

På annonser på bil kommer i tillegg til prisen (selv om dette er å regne som standard for de fleste):

- Frakt (levert Drammen)

- Klargjøring (bilen kommer jo innpakket i voks/pose)

- Dekk (vinter)

- Radio

- Metallic lakk

- Understellsbehandling

- Hengerfeste

- Tåkelys

etc etc

 

Hvorfor skulle det være annerledes i båtverdenen?

Link to post
Share on other sites

Skal dette ingen ende ta? som godt fornøyd Bavaria kunde gjennom 7 år, har jeg fulgt med i kritikken... Så langt har følgende skjedd....

 

1) Bavaria ble kritisert for å seile dårlig....

- stadig forbedringer har medført mer seilareal, lengre vannlinje, høyere broache terskel...

2) Bavaria var for mørke innvending....

- nå er de lyse innvendig med større og flere vinduer

3) Bavaria kommer til å tape seg i verdi mer enn andre båter...

TMS

Link to post
Share on other sites

Skal dette ingen ende ta? som godt fornøyd Bavaria kunde gjennom 7 år, har jeg fulgt med i kritikken... Så langt har følgende skjedd....

 

1) Bavaria ble kritisert for å seile dårlig....

- stadig forbedringer har medført mer seilareal, lengre vannlinje, høyere broache terskel...

2) Bavaria var for mørke innvending....

- nå er de lyse innvendig med større og flere vinduer

3) Bavaria kommer til å tape seg i verdi mer enn andre båter...

- mange Bavaria eiere har opplevd at de har fått mer igjen for båten enn de betalte

4) Bavaria opperer med "lurerpriser"/"lokkepriser"

TMS

Link to post
Share on other sites

Skal dette ingen ende ta?

<{POST_SNAPBACK}>

:nonod:

Ser ikke slik ut.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Skal dette ingen ende ta? som godt fornøyd Bavaria kunde gjennom 7 år, har jeg fulgt med i kritikken... Så langt har følgende skjedd....

 

1) Bavaria ble kritisert for å seile dårlig....

          - stadig forbedringer har medført mer seilareal, lengre vannlinje, høyere broache terskel...

2) Bavaria var for mørke innvending....

          - nå er de lyse innvendig med større og flere vinduer

3) Bavaria kommer til å tape seg i verdi mer enn andre båter...

          - mange Bavaria eiere har opplevd at de har fått mer igjen for båten enn de betalte

4) Bavaria opperer med "lurerpriser"/"lokkepriser"

<{POST_SNAPBACK}>

1) Etter mitt syn, du har helt rett.

 

2) Etter mitt syn, du har helt rett.

 

3) Etter mitt syn, har du helt rett.

 

4) Dette gjelder ikke Bavaria som båtmerke, men importører som "pusher" en vare de ikke har. Moralen er: gå ut med en lokkepris, få kunden i tale, og så tar kunden til slutt og betaler den rette, mye høyere, prisen. Etter mitt syn, er det villedende markedsføring å reklamere med en bestemt pris på en båt man må til f.eks. Frankrike for å kunne sette seg ombord i. Dette er juks. Det er bare tull å klistre en pris på siden av en båt på en messe som er så langt fra den reelle prisen. Jeg har null nytte av en båt som ligger på et jorde i Bayern eller i Frankrike.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

4) Dette gjelder ikke Bavaria som båtmerke, men importører som "pusher" en vare de ikke har. Moralen er: gå ut med en lokkepris, få kunden i tale, og så tar kunden til slutt og betaler den rette, mye høyere, prisen. Etter mitt syn, er det villedende markedsføring å reklamere med en bestemt pris på en båt man må til f.eks. Frankrike for å kunne sette seg ombord i. Dette er juks. Det er bare tull å klistre en pris på siden av en båt på en messe som er så langt fra den reelle prisen. Jeg har null nytte av en båt som ligger på et jorde i Bayern eller i Frankrike.

<{POST_SNAPBACK}>

Helt enig..Krapyl :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Skal dette ingen ende ta? som godt fornøyd Bavaria kunde gjennom 7 år, har jeg fulgt med i kritikken... Så langt har følgende skjedd....

 

1) Bavaria ble kritisert for å seile dårlig....

          - stadig forbedringer har medført mer seilareal, lengre vannlinje, høyere broache terskel...

2) Bavaria var for mørke innvending....

          - nå er de lyse innvendig med større og flere vinduer

3) Bavaria kommer til å tape seg i verdi mer enn andre båter...

          - mange Bavaria eiere har opplevd at de har fått mer igjen for båten enn de betalte

4) Bavaria opperer med "lurerpriser"/"lokkepriser"

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for at du står opp og sier i mot! Jeg er helt enig med deg. Skulle jeg kjøpt meg seilbåt i dag hadde valget antakelig stått mellom Bavaria og Hallberg Rassy. HR fordi jeg er oppvokst med det, Bavaria fordi det etter min mening er den beste av de rimelige båtene.
Link to post
Share on other sites

Det stod da med store bokstaver på pris-plakaten fra Lunde: "Pris er levert verft"

<{POST_SNAPBACK}>

For min del vil jeg ut fra det anta at verftet er slik plassert at jeg uten problemer kan dra ned dit, hoppe i båten, og seile hjem.

Jeg forventer også at bunnstoff er i orden, rigg er montert, og alt er klart for å seile av gårde!

Jeg forventer ganske enkelt en båt fortøyd til ei brygge, der det er bare å kaste loss og dra på tur..

Link to post
Share on other sites

Det stod da med store bokstaver på pris-plakaten fra Lunde: "Pris er levert verft"

<{POST_SNAPBACK}>

Det husker ikke jeg å ha sett, men jeg husker særdeles dårlig da i følge min bedre halvdel.

 

Tilsvarende lapp var i allefall ikke å lese på de andre som oprerer med samme prispolitikk som f.eks. Hanse, Benetau, Jeaneau, Hunter, Etap, Nauticat, Harmony osv......

 

Alle disse båter opererer med pris levert verft...

 

Dette rettferdiggjør selvsagt ikke prispolitikken som benyttes, men gjør det letter å sammenligne. Det blir vel samme fohold for en kjøper i Oslo eller en i Finnmark.... En i finnmark har vel ikke så mye nytte av båt som er Oslo.... Dette blir for subjektivt etter min mening.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ok...kanskje litt teit å oppgi pris levert tysk åker. På den annen side er bilbransjen etter min mening 1000 ganger værre på dette området.

 

Det er å undervurdere kjøpere av båter i millionklassen å tro at de lar seg lure og ikke klarer å sammenlikne ulike fabrikater med sammenliknbart utstyr og levert samme sted.

 

Får være grensen for hva man skal hisse seg opp for. Norske produsenter er da ikke noe bedre. De fleste er enig om at Viknes er seriøse og topp båter. Også her må du legge til 100 -150 000 i mange tilfeller (egen erfaring fra kjøp av 770 Combi).

Link to post
Share on other sites

For min del vil jeg ut fra det anta at verftet er slik plassert at jeg uten problemer kan dra ned dit, hoppe i båten, og seile hjem.

Jeg forventer også at bunnstoff er i orden, rigg er montert, og alt er klart for å seile av gårde!

Jeg forventer ganske enkelt en båt fortøyd til ei brygge, der det er bare å kaste loss og dra på tur..

<{POST_SNAPBACK}>

Da begrenser nok utvalget seg betraketlig, men det er jo valg man tar når man setter kravene. Av de 11 båtene som Seilas sjekket var det kun 1 som var ferdig stoffet blant annet......, det var også et fåtall som hadde riggen montert.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...