Jump to content

Tilsvarende Bavaria 30???


o.b.lix

Recommended Posts

Nybegynnere bør vel ha en skikkelig solid mastehead rigg ? Jeg har iallafall ikke tenkt å pådra meg en diger brøkdelsrigg, med ditto ting å holde styr på. Greit å vite at iallefall riggen står som den skal, når man kløner og driver som verst..

 

Jeg skal prøve å bli erfaren først. Tar sikkert 10-20 år til..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Og, interessant, den har samme LYS-tall som en 20 år nyere Bavaria 32, så om utviklingen har gått så mye fremover er jeg ikke helt sikker på.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg bøyer meg i støvet og tar tilbake påstanden om at utviklingen har gått fremover de siste 20 år... Jeg i min naivitet trodde det også var andre ting som ble vektlagt enn lystallet når man snakker om utvikling....

 

Jeg lærer så lenge jeg lever :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bavaria 30 er en fin båt. Ingen tvil om det.

Tilsvarende båt i den prisklassen du nevner. Tja, det er masser, Omega 30, Maxi 95, HR 312, Mamba 341, 35, Rush 98 etc. Eldre båter, men med gode løsninger og mye båt for penga.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg vil selvsagt legge til Guyline 95 som et alternativ til disse..

Vesentlig raskere enn Maxi 95 er den definitivt, selv med meget uerfarent mannskap på Guylinen (testet i går på lens)

 

En rask, velseilende båt med veldig fine løsninger.

Brøkdelsrigg (hører en del anbefaler masthead som første seilbåt, jeg valgte å ignorere det)

Interedning er lagd veldig praktisk, med stor romslig seng under cockpit, salong foran denne med plass til ca 8 personer, nedgangen fra cockpit er i fremkant av salongbordet (Som også er motorkasse)

Rett til styrbord for nedgang er toalettrom (desverre trangt), foran toalettet er igjen navigasjonsplassen med god lagringsplass for kart, bøker, mulighet for kjøleboks, og med et lite klesskap (plass til 10-12 kleshengere).

På babord side like fremfor nedgangen er pentryløsningen med både plater og stekeovn, mye skapplass, og helt forut har man en tradisjonell forpigg med to sengeplasser.

 

Båten stikker veldig dypt, hele 2,40 meter.. Men den har hydraulisk svingkjøl (Guy båtene har ofte det), med denne i øvre posisjon stikker båten 1,35 meter dypt, og man kan gå inn i selv relativt grunne havner.

 

En ulempe er at den har veldig høy mast, så det er en del bruer og sånt man ikke kommer under.

 

Stabil og god i sjøen er den også :)

 

Edit: Glemte å nevne hvor mye vinduer det i den, gjør båten veldig lys og trivelig innvendig, god ståhøyde har man også, jeg klarer meg veldig fint selv med en høyde på over 190cm.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig med at C32 ikke er en nybegynner båt for en uten seilerfaring. Og at den er 5 cm. for kort både her og der kan mine utallige blåmerker bevitne :cryin: Skikkelige seilbåter er ikke annet enn en kompromi løsning som ofte går veldig utover comforten ombord. Men er ikke alle båter egentlig alltid litt for kort :wink:

I sommer gikk jeg uproblematisk for motor (5kn) rett imot N 15-18m/s, foldepropell, 2000 omdr. på motoren (23 Hk). Sjøen slo over baugen så sjøsprøyten spylte over cocpit`en :diving:

 

Den er i sommer også lenset forbi Lindesnes i brytende 3 m. bølger og en toppfart (over grunn) på 10,2 knop :eek:

 

Er C32 av denne noble Orust klassen som dere nevner ?

Redigert av Pinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For de av oss som stiller krav til god bokomfort ombord i en båt så kommer jo båter som Bavaria meget godt ut, med 2 eller 3 helt separate kabiner gir jo dette rom for privatliv også for storfamilien(har 5 barn). De er jo også nesten halvmeteren bredere enn f.eks de gamle Orust båtene som det ofte refereres til her... Dette gir god volumfølelse nede i dypet....

<{POST_SNAPBACK}>

Med i bokomfortbegrepet er også tilgjengelig stueplass. En av grunnene til at Bavaria kan putte så mange køyeplasser inn i båten, er at det finnes bortimot null stueplass. Jeg vet ikke hva en gjennomsnitts familie med 5 barn drar med seg på tur, men jeg tviler sterkt på at det vil få plass i en B30 uten at noen blir mannevonde etter kort tid. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg i min naivitet trodde det også var andre ting som ble vektlagt enn lystallet når man snakker om utvikling....

 

<{POST_SNAPBACK}>

Aner jeg et snev av ironi her?

 

Nå er alldeles ikke LYS-tallet det eneste saligjørende.

Men den gir en viss indikasjon på potensialet til båten gitt størrelsen. Kan lett bli snevert dette her, men fly og bil har hatt stor utvikling siden begynnelsen på 80-tallet. En utvikling jeg personlig ikke synes seilbåter har hatt. Eneste forskjellen er stort sett rett baug, rattstyring, flere køyer og nix stueplass. Prøv å stue ett stk. gummibåt, ett stk. påhengsmotor og to stk. golfsett under dekk i en Bav32.

Motorbåter er vell stort sett det samme. Samme gamle skrog med nytt overbygg.

Nigel Irens http://www.nigelirens.demon.co.uk/nid_power.htm har kommet med endel svært brennstofføkonomiske løsninger, men vil noen ha noe slikt? Nix. Man vil ha et omtrent eskeformet skrog med plass til innredning a la hotellsuite og tar hekksjøen på kjøpet.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Nix. Enda noblere. Arvika klassen.

<{POST_SNAPBACK}>

Så, så hyperpatriot....vi har samme båt og jeg er ikke helt enig med deg. Det finnes en del slurv fra Arvika også. Kvalitetsmessig synes jeg Comfortina minner mye om Maxi ( deriblandt Fenix`n) fra samme tidsepoke. om dette er helt Orust vet jeg ikke, neppe helt.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Masthead?

Forstaget går helt til topps i masta, og møter akterstaget i toppen

 

Brøkdelsrigg?

Forstaget går ikke helt opp. Man snakker om 9/10 rigg 11/12 rigg osv. Det skal si noe om hvor høyt på masta det er festet. Akterstaget går uansett helt opp. Fordelen med dette er at man ved å stramme akterstaget kan bøye masta akterover i toppen, og dermed trimme seilet. Ulempen er at riggen krever litt mer av mannskapet.

 

Lys-tall?

Lidingö Yard Stick. Et handikapsystem som gjør at ulike båter kan konkurrere mot hverandre. Brukt tid multipliseres med lystallet. Høyt lystall betyr derfor at båten bør seile raskt. Utgangspunktet for skalaen er en Albin Vega, som har lystall 1.00. I den andre enden av skalaen finner du båter med lystall opp mot 1.5 (og kanskje enda høyere)

 

Orust? Arvika?

Båtbyggerier. Skal visstnok borge for kvalitet. Mange svenske kvalitetsbåter (Malø, Halberg Rassy, Najad) bygges på Orust. Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Selvsagt går antall køyer/lugarer som plasseres i en båt på bekostning av et eller annet. Da gjerne stueplass. Nå tviler jeg på Bavaria sine båter er mindre enn andre båter av samme lengde, de er vel blant de meste volumøse av alle vil jeg tro.

 

Det vil alltid være et kompromiss om plassen, skal man ha med seg ting og tang så går det selvsagt på bekostning av annen plass ombord. Skal man aboslutt ha gummibåten og påhengeren under dekk sammen noen rare køller og små baller så blir det jo fort trangt om saligheten.

 

Har båten 3 lugarer så kan man jo bruke den ene som stueplass hvis det er nødvendig, det er sikkert også mulig å bruke sueplassen som en tredje lugar også, men tviler på at det er like bekvemt...

 

Nå lages jo hverken B30, 32 eller 33 med 3 lugarer mere, den minste er jo på 37 føtter av dagens båter. Tidligere fantes det en 34 forter med 3 lugarer....

 

Jeg har også for lengst innsett at det ikke er mulig for oss med 5 barn og få de plassert i en 30 fot seilbåt sammen med alle pakkenellikene, derfor ser jeg meg nødt til å se etter noe som er større.....

 

Nå skal ikke jeg uttale meg så mye om utviklingen av seilbåter siden jeg vet svært lite om dette, jeg bare leser litt her og der, prøver å lære. Det ser for meg ut som om en del nye støpemetoder tas mere i bruk, bruk av andre kompositt materialer og sikkert mye mere. Det har vel også vært litt utvikling på seil og seilmaterialer. Seilbåter i dag er jo gjerne bredere i forhold til lengden, og i særdeleshet brdere over hekken. Fremdeles har de jo samme lystall som eldre smalere båter med lekkrere linjer... Personlig så kaller jeg dette for uvikling. Jeg regner også at økt bokvalitet i en båt også som utvikling på linje med annet.... Det er ikke bare prestasjoner som er utvikling.

 

Nå skal ikke jeg vurdere biler, men litt kan man jo si.... Bilene har omtrent samme luftmotstand i dag som de hadde på 80 tallet....., bilene bruker omtrent like mye bensin pr. mil som de gjorde da... Bilene har stort sett samme hjuloppheng og drivsystem nå som da..

 

Det som er blir mye bedre slik som jeg ser det er kjørekomfort, støy, kjøreegeneskaper og ikke minst uttsyrsnivå.... alt dette er jo også utvikling.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bredde, høyde og hvor spiss den er i baugen er nok store forskjeller. For vår del vil komfort komme i absolutt første rekke, om den seiler i 5, 10 eller 20 knop er ikke viktig, dersom du har det komfortabelt underveis.

 

Eneste erfaringen jeg har med å seile, er fra regattaseiling i oselver (har faktisk vunnet enkelt-heat i NM også), så en eventuell båt må være enkel i bruk eller i det minste lett å lære.

 

Det som fasinerte med seilbåter er at de er mye flinkere til utnytte plassen ombord, har sett på motorbåter i 30-35 fots klassen og med svingtrapper, buesofaer og flere toalett er det ikke mer plass i disse enn en 25-foter, bare mer overdådig.

 

Og så er mye av seilbåtene veldig mye båt for pengene.

Link to post
Share on other sites

Var på båtmesse i Bergen i dag, og kikket bl.a. på Bavaria 30. En godt utnyttet båt, flott med mye plass, noe kona virkelig likte. OG prisen var fornuftig (490.000,- levert verft helt ny) for så mye båt.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Har også vurdert Bavaria 30 og av samme grunn som deg. SVÆRT praktisk med to avlukkede lugarer. Har fått tilsendt brosjyremateriale og prisoverslag. Det som er sikkert er at 490.000 langtfra er noen reell pris. Etter å ha haket av for de mest nødvendige ting fra utstyrslisten, blir summen MINIMUM 60.000 kr. Altså er den relle pris ca 550.000 - 600.000.

 

Derfor har jeg sett meg om etter andre båter med omtrent samme konsept. Det jeg fant nærmest var Jeannau Rush 97. Denne har som B30 to avlukkede lugarer. Akter finnes inngang til lugar og toalett på hver sin side av leideren - akkurat som B30. Båten er fra midten av -80 tallet, men virker relativt moderne. Prisnivået ligger på mellom 350.000 - 450.000.

 

Har selv ennå ikke bestemt meg, men Rush 97 er absolutt aktuell :smiley:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har også vurdert Bavaria 30 og av samme grunn som deg. SVÆRT praktisk med to avlukkede lugarer. Har fått tilsendt brosjyremateriale og prisoverslag. Det som er sikkert er at 490.000 langtfra er noen reell pris. Etter å ha haket av for de mest nødvendige ting fra utstyrslisten, blir summen MINIMUM 60.000 kr. Altså er den relle pris ca 550.000 - 600.000.

 

Derfor har jeg sett meg om etter andre båter med omtrent samme konsept. Det jeg fant nærmest var Jeannau Rush 97. Denne har som B30 to avlukkede lugarer. Akter finnes inngang til lugar og toalett på hver sin side av leideren - akkurat som B30.  Båten er fra midten av -80 tallet, men virker relativt moderne. Prisnivået ligger på mellom 350.000 - 450.000.

 

Har selv ennå ikke bestemt meg, men Rush 97 er absolutt aktuell :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Hei du, det du ikke ska glemme er valuta fordelen vi har nå over euroen. Det villedende priset Lunde opperer med er basert på en euro kurs på 8,20 Nok, når den per dags dato ligger på 7,77 nok. Det blir en del kroner i forskjell bare der og.

 

Og uansett hva man kan mene med ny båt versus 20 år gammel med pene linjer, stort lyst tall osv. osv. Så ska man alldrig glemme att når du kjøper nytt så vet du og eksakt hva som har skjedd med motor skrog osv.

 

Jeg har pusset opp to 30 år gammle båter på to år og må meg si meg fornøid med att ikke trenge og skru på motor som lever sitt eget liv, ikke noe mugg i madrasser osv.

Men vi har alle ulike behov og prioriteringer når vi velger båt.

Link to post
Share on other sites

Hei du, det du ikke ska glemme er valuta fordelen vi har nå over euroen. Det villedende priset Lunde opperer med er basert på en euro kurs på 8,20 Nok, når den per dags dato ligger på 7,77 nok. Det blir en del kroner i forskjell bare der og.

 

Og uansett hva man kan mene med ny båt versus 20 år gammel med pene linjer, stort lyst tall osv. osv. Så ska man alldrig glemme att når du kjøper nytt så vet du og eksakt hva som har skjedd med motor skrog osv.

 

Jeg har pusset opp to 30 år gammle båter på to år og må meg si meg fornøid med att ikke trenge og skru på motor som lever sitt eget liv, ikke noe mugg i madrasser osv.

Men vi har alle ulike behov og prioriteringer når vi velger båt.

<{POST_SNAPBACK}>

Du har mye rett i det du sier joelle. Derfor har jeg som tidligere nevnt vurdert B30 seriøst. Likevel snakker vi om prisforskjell her på ca 200.000 kroner - og det for en båt som ikke er noen avdanket lurv. Man kan gjøre mye annet moro for 200.000. F.eks. reise til syden om vinteren - en del ganger. Så har man både i pose og sekk.

Link to post
Share on other sites

Jeg bøyer meg i støvet og tar tilbake påstanden om at utviklingen har gått fremover de siste 20 år... Jeg i min naivitet trodde det også var andre ting som ble vektlagt enn lystallet når man snakker om utvikling....

 

Jeg lærer så lenge jeg lever  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Genrelt vil jeg på det sterkeste anbefale å prøveseile båtene før du kjøper. Det er store forskjeller i sjøegenskapene på seilbåter. Vi leide seilbåt i noen år. Vi har leid Benetau i 3 somre og Bavaria i 1 sommer. Lunde båt, Normar og Heitmann leier alle ut seilbåter - alle båtene er fine og nye og det koster ikke allverden heller (omtrent som en sydentur for hele familien ca 12-15' pr uke i fellesferien om jeg husker rett). Dette er en fin mulighet til å finne ut om man liker seil livet og om man liker båttypen.

 

Jeg som er vokst opp i trygge og trauste Hallberg Rassy båter føler meg definitivt mest bekvem med familien ombord i Bavaria. Benetauene synes jeg er for flate i hekken - dvs. at man må reve tidlig fordi roret fort suger luft. Dette fordi båten er bred og flat i akterskipet. Dette gjør også at båten lett surfer - morro når du er ute med gutta - men er det noe morro å slite med å ha rett kurslinje når du har 2-3 meter medsjø og dere er på vei hjem med familien ombord, det blåser litt mer enn tenkt slik at dere motorseiler og far har sin fulle hyre med å holde båten på rett kurs. Jeg synes ikke det er noe morro.

 

Og når det gjelder kvalitet så holder jeg definitivt også en knapp på Bavaria. For meg virker det som om Benetauene vi var ombord i lettere fikk kosmetiske skader enn Bavariaen. Med kostmetiske skader mener jeg riper og hakk i lakket tre, riper og hakk i gelcoat, vannlekkasjer i skroggjennomføringer i dekket, kvaliet på tekiske installasjoner, griperekker som løsner fordi skruehullene smuldrer etc. Dette opplevde vi ikke noe av på den Bavariaen vi leide.

 

Jeg tillater meg også å ikke være enig i at utviklingen av LYS tall har stått stille. I dag har vanlige familiebåter et LYS tall på 1,10-1,15 kanskje sågar høyere. For 20 år siden var båter som hadde så høye lystall regnet for å være skarpseilere. Det skulle bare mangle om ikke konstruktørene har lært noe på 20 år - samt at data assistert konstruksjon nok også gjør det enklere å optimalisere et skrog

Link to post
Share on other sites

Jeg tillater meg også å ikke være enig i at utviklingen av LYS tall har stått stille. I dag har vanlige familiebåter et LYS tall på 1,10-1,15 kanskje sågar høyere. For 20 år siden var båter som hadde så høye lystall regnet for å være skarpseilere. Det skulle bare mangle om ikke konstruktørene har lært noe på 20 år - samt at data assistert konstruksjon nok også gjør det enklere å optimalisere et skrog

<{POST_SNAPBACK}>

2 viktige nøkkelord her er lengre vannlinjelengde og lettere båter.

 

Om du snakker med noen kranførere så kan du jo spørre hva de sier om moderne (lette)turseilere i dag, alle de jeg har snakket med sier at noen av de tør de knapt å løfte.

 

Apropos Benetau så har det ligget en nesten ny til reparasjon ved sandtaket i Storsand ( hos Hero gutta ) etter sommeren, med innredning slått i stykker etter moderat grunnstøting.

 

Lengre vannlinje stort sett i form av; flatere bunn, rettere baug, slankere forskip, større bredde i akterskip er vel generelt kjennetegn på hvordan dagens båter er blitt raskere. Dette særlig på slør.

 

Sånn jeg ser det kan hvert enkelt av disse ovenfor nevnte kjennetegn i en del situasjoner være negativt i forhold til sjødyktighet/bekvemmelighet.

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

det blåser litt mer enn tenkt slik at dere motorseiler

 

<{POST_SNAPBACK}>

Skjønte ikke jeg heller. :confused:

 

 

Comfortinaene er nok ikke utpregede halvfabrikatbåter, de er ikke solgt annet enn som fabrikkbygde. :cheers:

 

:cool: Arvika  :cool:  :cool: , eller var det Orust  :confused:

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, det må vel nyanseres litt. De er nok ikke utpregede selvbyggerbåter siden mesteparten av innredningen må på plass før dekket settes på da alle hovedkomponenter til innredningen står i spor i innerlineren. Men det var et såkalt monteringsett å få kjøpt fram til 1988. Derfra og fram til 1998 ble de kun solgt ferdigstilt fra verftet.

 

Utviklingen? La oss grovt sammenligne denne urbåten med Bav32, uten at jeg på noen måte vil legge opp til en ny anti-Bav diskusjon. Jeg kjenner flere Baveiere jeg er på hils med. :wink:

 

LYS 1.14 1.14

Vekt 4500 4100 (4500 er Comfortbåtars tall, min veier 4200)

Kjøl 1100 1800 Standard. Det er alternativer til begge.

Bredde 3.25 3.27

Seilarel 60 53

 

Tror nok at jeg står ved at den eneste forskjellen er rett baug, fler lugarer, nix stueplass og rattstyring.

 

 

Og det er Arvika. Pär Eklund og Sven-Ingvars.

Redigert av Krapyl (see edit history)

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Right, right. De fleste motorer gir båten god nok fart på flatt vanne, men når du går med en kuling RIT( rett i trynet) er du glad for å ha den ekstra kraften i motoren.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kuling tar man ikke rett i trynet.... den tar man ca 45 grader på baugen uansett om man går for motor eller seil..... og blåser det så mye, bruker man ikke motor..... motor er til å bruke når det ikke blåser.... mener nå jeg.... hvis man er opptatt av komfort og sikkerhet da....

TMS

Link to post
Share on other sites

Kuling tar man ikke rett i trynet.... den tar man ca 45 grader på baugen uansett om man går for motor eller seil..... og blåser det så mye, bruker man ikke motor..... motor er til å bruke når det ikke blåser.... mener nå jeg.... hvis man er opptatt av komfort og sikkerhet da....

<{POST_SNAPBACK}>

.....Tja..... som inngrodd seiler vant til det meste sleit vi oss frem da vi uanmeldt fikk kuling 16 - 18 m/s i timesvis. Da vi hadde basket oss frem etter alle kunstens regler og slitt oss ut rullet vi inn fokka helt og startet motoren og gikk for revet storseil og motor. Og du verden for en opplevelse! Alt ble lett med en gang!

 

Det hører så avgjort med til komfort og sikkerhet å ta i bruk et revet storseil sammen med en ressurssterk motor når uværet maser kreftene ut av en besetning. Man skal passe på å unngå for stor krengning (les instruksjonsboken!) slik at motoren får den smøringen den skal ha!

 

Jeg måtte jo erfare det selv, hvor mye det betyr for Komfort og Sikkerhet å ha en motor med 28 hk i stedet for 18 som gjerne seilbåter flest rundt en 30 - 33 fot har. Har opplevd å gå med fornuftig fart for motor mot kuling hvor andre seilbåter har måttet gjøre vendereis fordi de ikke hadde motor-ressurser nok.

 

Hver sin lyst, sa vintapperen, han drakk mens de andre sloss! :lol:

Link to post
Share on other sites

.....Tja..... som inngrodd seiler vant til det meste sleit vi oss frem da vi uanmeldt fikk kuling 16 - 18 m/s i timesvis. Da vi hadde basket oss frem etter alle kunstens regler og slitt oss ut rullet vi inn fokka helt og startet motoren og gikk for revet storseil og motor. Og du verden for en opplevelse! Alt ble lett med en gang!

 

Det hører så avgjort med til komfort og sikkerhet å ta i bruk et revet storseil sammen med en ressurssterk motor når uværet maser kreftene ut av en besetning. Man skal passe på å unngå for stor krengning (les instruksjonsboken!) slik at motoren får den smøringen den skal ha!

 

Jeg måtte jo erfare det selv, hvor mye det betyr for Komfort og Sikkerhet å ha en motor med 28 hk i stedet for 18 som gjerne seilbåter flest rundt en 30 - 33 fot har. Har opplevd å gå med fornuftig fart for motor mot kuling hvor andre seilbåter har måttet gjøre vendereis fordi de ikke hadde motor-ressurser nok.

 

Hver sin lyst, sa vintapperen, han drakk mens de andre sloss! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Takk PanPan - dette var bedre enn jeg kunne forklart motorseiling i sterk vind selv. Om vi har hatt rullegenoa har vi ofte praktisert å rulle ut litt av den som støtteseil for motoren. Poenget er at bevegelsene i båten blir roligere enn om man bare går for motor.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...