Jump to content

Tilsvarende Bavaria 30???


o.b.lix

Recommended Posts

I forbindelse med at jeg kjøpte båt i våres hadde jeg en viss dialog gående med importøren av Beneteau på østlandet. Vi hadde en dialog på mail om priser på utstyr og leveringstid på Oceanis Clipper og om eventuelle brukte båter de måtte vente for salg.

 

Kjøpte Bavariaen og gav beskjed om dette. Fikk mail tilbake der jeg ble gratulert med en flott båt og ønsket velkommen som Beneteaukunde ved neste korsvei. Nå står jeg på en slags mailingliste og får stadig tilbud og beskjed om events.

 

Selvsagt bare selgerprat, men jeg blir faktisk i godt humør av å bli gratulert med en fin båt av selger av konkurrerende merke. Tror kanskje Beneteau i Stavanger burde ta et lite selgerkurs hos sine slektninger på østlandet. De har etter min mening er svært konkurransedyktig produkt som jeg nok ville valgt hadde jeg skullet kjøpe NY båt i våres. Det er alltid bedre å snakke positivt om sitt eget produkt eller egne politikk fremfor å snakke negativt om andre.

Redigert av Sebaldus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvilke tester viser andre tall?, og hvorfor refererer du ikke de?

 

En liten (OT)paralell; har vi noen gang sett Saab og Volvo biler komme dårlig ut i svenske tester?

Eller noen gang sett en britisk bil vinne en tysk test?

 

Jeg personlig synes du innmeldt som leverandør og forhandler av konkurrent til Bavaria, burde vokte deg litt mer for å skrive slike ting som du gjør her.

 

Hvilke egenskaper er så etter din mening "ikke Bavaria spesielt gode på" da???

Sier du A får du jommen si B også, synes jeg.

 

mvh

 

Barsk II :nono:  :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: Helt enig med Barsk II :flag:
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner ikke at du angriper/klager. Vel jeg tåler litt da jeg til en viss grad forventet hva du sier og har fått med meg både kverulering og harselering her inne ... noe som naturlig er på et diskusjonsforum.

 

Jeg klager ikke på hverken tyske eller finske eller danske konkurrenter jeg sier bare at det ene eller andre merket er ikke er mest for pengene for alle.

Det ble faktisk spurt om hva grunnen skulle være til at noen valgte andre merker som var dyrere og jeg svarte da jeg mente jeg hadde argumenter som kunne være reelle.

Jeg skrev noe slikt: hva som er svake og sterke egenskaper er i stor grad avh. av hva du som kjøper vektlegger og alle vil ikke kose seg like mye i Bav som i et annet båtmerke.

 

jeg sier samtidig at tester viser forskjellige resultater etter hvem som tester .. og at det er svært avhengig av hva man tester og hva man vektlegger.

jeg har en kompis som er bavariaselger og slengte jeg dritt ville jeg raskt få høre det. (vi har vel begge strukket grensen slik sett en sjelden gang når vi har oppdaget noe "horribelt" men vi har en god tone oss i mellom og vet at det slår tilbake på oss selv om begynner å rakke ned andre fremfor å konsentrere oss om det positive på egne båter)

 

han vet derimot at både Bav. og båtene jeg selger har svakheter selv utifra egen vurdering.

 

erfaringsmessig vet jeg at jeg må vokte meg men jeg tror det kan være sunt for alle parter å bryne seg litt kunde og leverandør i mellom.

 

Bav. kunder er i Stavanger Seil AS i tillegg til Beneteau kunder en av våre største kundegrupper. Iom. at vi selger båtutstyr og installasjoner har vi et godt forhold til både det ene og andre båtmerkets kunder.

Vi vet følgelig om mange svakheter på en rekke båtmerker (også egne) utifra hva vi mener er svakheter og kanskje enda viktigere, vi kjenner de enkeltes styrker. For å ha nevnt det var vi eneste leverandør invitert på årsmøtet til Bavariaklubben i Stavanger. Hvorfor? fordi vi er aktive på både den ene og andre måten med positive bidrag og kjent for å yte god service.

 

se heller litt positivt på at en leverandør tør komme med innspill her på forumet.

jeg er neppe så aktiv at det bør ødelegge for noen. i ny og ne får jeg og noen positive tilbakemeldinger.

 

jeg ønsker ihvertfall å spille på lag men syntes det ble feil av meg å sitte stille å se på når jeg oppfattet forumdebattant til å hevde at Bav. var det eneste riktige valget om man var prisbevisst.

Du kan gjerne si at jeg bør heller skryte av båtene våre ..men det er jeg til en viss grad blitt arrestert på før så jeg vokter meg for det og.. lister jeg opp alle "selling points" jeg har på de forskjellige produktene jeg selger blir innleggene mine slettet da de da blir oppfattet som en salgsannonse. (noe jeg har forståelse for)

men jeg har altså ikke gått over til å slenge dritt og det tror jeg alle skjønner med litt godvilje.

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er jo et fakta at bavaria selger meget bra, har også forstått de slik og det er noen av de stor båtene som selger best. Blir vel noen som føler et vist behov for å rakk ned.......... :wink:

 

Jeg har selv kjøpt Bavaria etter å ha sondert markede av "billig båter" nøye. Billig båter Jeannau, benetau, hanse, duefour.

 

Kjøpte bavaria etter smak og hva vi vil trives med og det som vi mener er best for oss. Pris er viktig men ikke avgjørende.

 

ps. dette blir min 7 båt. :sailing:

Link to post
Share on other sites

de fleste som har kjøpt en båt som normalt er et økonomisk stort løft ønsker i utgangspunktet å forsvare investeringen sin både for seg selv og sine venner.

og jeg sier ikke at de ikke har grunn til å kunne forsvare den.

men i likhet med at jeg synes det er fornuftig at dere forsvarer deres valg så synes jeg dere må tåle at andre velger annerledes med like stor fornuft.

som man lærer i vitenskapsfilosofi så er ikke alle svaner hvite fordi om man har sett 10 svaner og disse er hvite.

Pris er et avgjørende moment blant de fleste selv om det ikke ble det for deg og dere er min erfaring. Samtidig har jeg full forståelse for at det ofte er andre egenskaper som blir avgjørende.

 

Men vi kan vel være enige om at det viktigste er at man er fornøyd med den båten man har å akseptere at ikke alle har samme smak.

 

Nå skal jeg ut en tur ihvertfall i det fine seilværet.

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

de fleste som har kjøpt en båt som normalt er et økonomisk stort løft ønsker i utgangspunktet å forsvare investeringen sin både for seg selv og sine venner.

og jeg sier ikke at de ikke har grunn til å kunne forsvare den.

men i likhet med at jeg synes det er fornuftig at dere forsvarer deres valg så synes jeg dere må tåle at andre velger annerledes med like stor fornuft.

som man lærer i vitenskapsfilosofi så er ikke alle svaner hvite fordi om man har sett 10 svaner og alle er hvite.

Pris er et avgjørende moment blant de fleste selv om det ikke ble det for deg og flere.

<{POST_SNAPBACK}>

Har fulgt med dine innlegg på denne tråden. Du har her fått enkelte tilbakemeldinger om at du som leverandør bør holde deg tilbake fra å kritisere andre båttyper. Du har også tidligere vært utfordrene med dine uttalelser om visse båttyper.

 

Jeg tror de fleste leverandører som er opptatt av sitt renomé, eller "image" i markedet om du vil, vil holde seg langt tilbake fra å uttale seg negativt, skriftlig i full offentlighet, om andre båtmerker.

 

For min del vil jeg neppe handle hos en leverandør som jeg synes går over streken mht negativ omtale av andre båtmerker. :diving:

Link to post
Share on other sites

jeg ser ikke hvor jeg har rakket ned på andre båter. fortell meg gjerne konkret siden jeg blir straffet for ikke å være konkret nok.

om du alikevel mener så så beklager jeg.

jeg føler selv jeg har sagt at alle båter har sterke og svake egenkaper og at tester varierer med forskjellige resultater etter hva som vektlegges osv.

som besiktigelsesmann besikter jeg og svært kostbare båter og finner svakheter med splitter nye båter og svært kostbare båter som jeg stusser veldig over. (et eksempel er rulleforstag på et av de mest anerkjente merkene i norge som var montert over ankerbrønn slik at man ikke kunne åpne ankerbrønnen mer enn ti cm) Kanskje har eget merke gjort tilsvarende brølere. jeg hevder ihvertfall ikke at vi aldri gjør feil.

noe som ikke har vært nevnt så mye er at det er svært stor forskjell innen det enkelte båtmerket.

en modell/størrelse kan være "mislykket" mens andre kan være mer suksessrike ift. sine konkurrenter.

som tms påpeker så forbedrer båtleverandører seg på svake punkt så det kan og være variasjoner fra årsmodell til årsmodell.

Redigert av Stavanger_Seil_AS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så altså, dersom jeg vurderer det som bra at kjølen faller av og at mastestøtta ikke når opp til mastefisken, så er det altså bra. Dersom jeg vurderer at det er dårlig, så er det dårlig.

 

Ellers så synes ikke jeg heller at Stavanger_Seil gikk for langt. Selv om han toner flagg og sier hvem han er, så bør absolutt ikke en med hans erfaring fratas meningsberettigelse.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Jeg syns atle i stavanger ikke går for langt. Hvis han hadde hatt en båt som jeg vurderte som bedre enn den jeg har til en pris jeg kan nå over, ville jeg ikke hatt betenkeligheter med å handle med han.

 

Forøvrig syns jeg at bavaria 30 er en fin båt selv om jeg er litt skeptisk til seilegenskapene i hard vind. Tror båten kan bli vår tids maxi 77.

 

Viggo

 

Båtboer

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er jo noe av det elegante med S-drevet at det er det eneste hullet i skroget man trenger.

<{POST_SNAPBACK}>

... i tillegg til selvlensere fra cockpit (4stk), saltvann inn til byssa og utløp fra samme (2 stk), logg (1 stk) saltvannsintak til toalett og septik utløp (2 stk) tilsammen. Tilsammen 9 gjennomføringer. I tillegg til dette har jeg altså to hull i forbindelse med motoren (kjølevann og aksling) mens jeg med et seildrev ville fått ett svært hull.

 

Det finnes sikkert mange gode argumenter for å velge seildrev (spesielt for verftet som skal installere motoren...), men at man slipper å ta hull i båten er neppe tt av dem.

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Prisen på en ny bavaria kan man vel legg til 150000 til 200000 dette inkluderer frakt, rigging, behandling av undervannsskrog, nødvendig utstyr ombord inkluder en egnet motor.

Er jo rene lokkepriser som er oppgitt.

 

En ting som må være viktig ved kjøp av ny båt er jo forhandlernett slik at man som kunde blir ivaretatt etter at båt er kjøpt.

<{POST_SNAPBACK}>

Her er utstyrsnivået levert av Lunde - hva er det som mangler (untatt erfaring med seilbåt som jeg ikke har - enda)

 

Teak på sitteflater i cockpit. Pulpit, pushpit, akterrekke, integrert badeplattform med badestige. Selvskjøtende vinsjer. Seldén rigg, Furlex rulleforstag, rullegenoa. Vindmåleranlegg, godkjente lanterner, logg, ekkolodd, sjøvannstemperatur, kompass, dieseltankmåler, vanntankmåler, bryterpanel med automatsikringer. Rattstyring med skinntrukket ratt. Fast cockpitbord m/oppbevaringsrom. Kartbord. Komfyr med stekeovn. Isolert kjøleboks med aggregat. Toalettrom med septiktank og WC. Landstrømsanlegg og elektronisk lader 25Ah. El. trykkvannspumpe med filter. Manuell og elektrisk lensepumpe. To-krets kjølesystem på motor. Brannslukningsapparater, 4 stk fortøyningspullere.

Link to post
Share on other sites

Her er utstyrsnivået levert av Lunde - hva er det som mangler (untatt erfaring med seilbåt som jeg ikke har - enda)

Det som vel mangler og som drar opp litt er utgifter for å få båten fraktet enten til Danmark eller til Norge. Du må også regne penger til rigging og bunnbehandling. Det siste hadde ihvertfall jeg gjort selv og da koster det ikke all verden.

 

Et tips kan være å vurdere demobåter eller lignende. Tror f.eks Bavaria 32 ble solgt med ganske gode avslag når 30 og 33 overtok.

 

Synes dog 30 hadde like mye plass som 32 og gir mye for pengene selv etter ekstrautstyr. Skulle gjerne kjøpt en slik selv og heller montert utstyr som varmer og autopilot selv istedefor blodprisene som Lunde tar. Det er nok på utstyret de tjener penger så det lureste er nok å kjøpe en ganske ribbet båt og montere selv.

 

 

Klart prisene blir høy når en legger sammen båtpris og urealistisk høye priser for ekstrautstyr som jeg tviler på at særlig mange betaler.

Link to post
Share on other sites

Du må også regne penger til rigging og bunnbehandling. Det siste hadde ihvertfall jeg gjort selv og da koster det ikke all verden.

<{POST_SNAPBACK}>

Rigging? Dvs å montere mast og tau? Er det ikke noe enhver seilforening kan hjelpe med???

Bunnbehandling er jo lett å gjøre selv, gjør det jo på alle mine båter ++

 

(og så hjelper det å ha en far som er pensjonert båtreperatør da :yesnod: )

Link to post
Share on other sites

Det som vel mangler og som drar opp litt er utgifter for å få båten fraktet enten til Danmark eller til Norge. Du må også regne penger til rigging og bunnbehandling. Det siste hadde ihvertfall jeg gjort selv og da koster det ikke all verden.

 

Et tips kan være å vurdere demobåter eller lignende. Tror f.eks Bavaria 32 ble solgt med ganske gode avslag når 30 og 33 overtok.

 

Synes dog 30 hadde like mye plass som 32 og gir mye for pengene selv etter ekstrautstyr. Skulle gjerne kjøpt en slik selv og heller montert utstyr som varmer og autopilot selv istedefor blodprisene som Lunde tar. Det er nok på utstyret de tjener penger så det lureste er nok å kjøpe en ganske ribbet båt og montere selv.

Klart prisene blir høy når en legger sammen båtpris og urealistisk høye priser for ekstrautstyr som jeg tviler på at særlig mange betaler.

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg kjøpte min båt gjorde jeg presis som du sier her sebaldus, jeg tok bunn behandlingen sjøl, har montert varmer, autopilot, vhf, spinnaker utstyr, rodkick osv. osv. Og har da fått en båt som jeg ser som det beste verdiet på markedet.

 

Men som allt annet så er smaken forskjellig. Det jeg ser som en nest intill perfekt båt har klare mangler for en annen.

På en måte synes jeg og att det er bra att stavanger_seil kommer med sine inspill, men jeg må smile litt når det kommer til dette med komentarer rundt bavarian. Det er ikke noen som kan påvise klare konstruksjons svagheter eller dårlig kvalitet på det utstyr som følger med.

 

Det man må separere er klare mangler/svakheter, og hva en person fra en annen savner eller foretrekker med en viss båt type.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Var på båtmesse i Bergen i dag, og kikket bl.a. på Bavaria 30. .... prisenvar fornuftig (490.000,- levert verft helt ny) for så mye båt.

 

Fra 490 000 kr til 535 000kr på litt over et år, det kaller jeg prisstigning.

 

Forresten er ikke prisen 535 000kr heller, den er 637 875kr

 

Så hva koster egentlig en ny Bavaria 30 ? :smiley:

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Inkludert i prisen er også rigging samt et par andre ting som ikke er standard. Priming/stoffing stod det intet om, men kanskje for bagateller å regne. Muligens mangler det også et og annet "kjekt å ha" greier. Uansett er denne prisen mer reell enn det jeg tidligere har sett på listene fra Lunde Båt.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...