Jump to content

Tilsvarende Bavaria 30???


o.b.lix

Recommended Posts

Vi teller på knappene(eller kronene) og kommer vel til å bestille en Bavaria 30 en av de nærmeste dagene. Vi har tidliger hatt en Diana 700 fra den var ny og en Nimbus 2700 som var 15 år når vi kjøpte den. Dianaen krevde lite vedlikehold og motoren(Yanmar) så ut som ny da vi solgte den etter 12 år. Nimbusen så grei ut, men den var ikke så strøken viste det seg. Det viste seg at det antagelig ikke var byttet frostveske så ofte som man burde og resultatet var som vanlig på VP. Lekkasje fra varmevekslerlokk, med påfølgende tæring på brakett for generator. Motoren var ute to ganger og stadig dukket det opp smågreier selv når jeg trodde at jeg hadde kontroll på alt. Nesten alle feil som oppstod var pga. småslurv med vedlikeholdet på merkeverkstedet før jeg kjøpte båten. Derfor vil jeg ha en båt som ingen har "kødda" med. En båt som jeg kan har kontroll over.

 

Der hvor turseilbåtene har utviklet seg mest de siste 20 årene er i cockpiten. Bredere cockpit med bord og rattstyring er nå blitt standard på turbåter. Det er plass til instrumenter og du slipper å stå å balansere med foten på girspaken når du skal legge til. Badeplattform/tilgangen til vannet har også blitt mye bedre. Ellers så ser jeg at mange snakker om at man bør sette inn større motor, men desverre så får man kun 18 hk på en Bavaria 30. Om vi neste sommer er eiere av en Bavaria 30 så vil jeg komme tilbake med litt info om hvordan den fungerer for oss.

Link to post
Share on other sites

Ellers så ser jeg at mange snakker om at man bør sette inn større motor, men desverre så får man kun 18 hk på en Bavaria 30.  Om vi neste sommer er eiere av en Bavaria 30 så vil jeg komme tilbake med litt info om hvordan den fungerer for oss.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vel fordi denne er ålassert under trappa (leideren) ned til cockpiten, det er ganske enkelt ikke plass til mer motor der.

 

Forøvrig hadde vi en 54' skøyte med 30 hk union, som hadde en bruttotonn på 30-40 (lastet 25 tonn). Kan ikke se at den ikke klarte seg GODT selv i ordentlig drittvær. Værste jeg vet om, var en gang det var så mye bølger at problemet var når skuta gikk over bølgetoppen, gikk propellen i fri luft og den spant. Motorkraft var det egentlig nok av.

OG hvor mye veier egentlig en bavaria 30 da ? 1000 kg?

Link to post
Share on other sites

Finnes det noen prisliste for Bavaria seilbåter på nettet? Jeg har lett etter det på hjemmesiden til Lunde Båt, men ikke funnet noe. Bavariabåtene ser flotte ut, men det kunne vært fint å sett en oversikt over hva de forsjellige båtene koster ferdig levert her i Norge med mast og seil.

Link to post
Share on other sites

Motorkraft var det egentlig nok av.

OG hvor mye veier egentlig en bavaria 30 da ? 1000 kg?

<{POST_SNAPBACK}>

Du glemmer noe vesentlig. Hk har tid som en faktor. M.a.o. hvilket turtall hadde Union'en? Neppe mer enn 3000 rpm. Union'en hadde et "vanvittig" dreiemoment. Det har ikke brødristeren som sitter under trappa på Bavaria'en. Det blir som å sammmenligne potetsekk og drue.

 

Vår gamle Sylfiden var 4500 kg og hadde Yanmar motor på 15 Hk. Den opplevelsen skal jeg ikke ha flere ganger i livet.

Link to post
Share on other sites

Vår gamle Sylfiden var 4500 kg og hadde Yanmar motor på 15 Hk. Den opplevelsen skal jeg ikke ha flere ganger i livet.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror jeg på. Ettersom jeg har sett / hørt Hulda bakke opp i båtplassen sin, med vinden og strømmen i ryggen vil jeg forøvrig tillegge, Det var en opplevelse av de helt sjeldne...

Minneverdig.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Problemet med motor i seilbåt med seildrev er at propellen er alt for liten. En stor saktegående propell er mer effektiv på en saktegående båt, men når man skal seile vil man ha så liten propell som mulig. Ellers så har jeg ikke satt meg inn i motortypene men det sitter en 3 sylidret VP og det så ut til at det var relativt god plass til den. Om den "større" motoren har større mål vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

Vår gamle Sylfiden var 4500 kg og hadde Yanmar motor på 15 Hk. Den opplevelsen skal jeg ikke ha flere ganger i livet.

<{POST_SNAPBACK}>

1000 kg og 18 hk vs 4500 kg og 15 hk... :rolleyes:

 

Har også hatt en gimle 20 med 10 yanmar, denne var treg og guffen i vind. Motoren brøt sammen og helt ny samme type motor ble montert. Det ble en ny båt , med et par knop høyere fart og mye bedre i sjø. Moralen er: En gammel motor yter IKKE det samme som ny motor (den gamle gav kanskje ikke mer enn 5-6 hk, skulle jeg tro).

 

Derfor en NY bavaria med en NY 18 hk er kanskje ikke så ille. Hva sier dere som har prøvd denne i praksis?

Link to post
Share on other sites

Lurepris er når man tar tre millioner for en båt som burde ha kostet halvparten og legger med utstyr for hundre tusen for å forsvare prisdifferansen.....

:lol:

<{POST_SNAPBACK}>

Hvilken båt?

 

Den til høyre er ganske riktig C32 fra 1982 som ble bygget frem til 1998.

(Som med en mer kompetent skipper enn meg ombord sannsynligvis seiler skjorta av Bavariaen).

<{POST_SNAPBACK}>

1) Litt feil dessverre Krapyl, akterkøya på din 1982 og min 1983 årgang er vesentlig smalere enn på din skisse som gjelder Comfortina`er som er produsert fom. 1985.

2) At en gammel Comfortina seiler skjorta av en ny Bavaria 30 er jeg stort sett enig i. Våre gamle båter tar bl.a. vesentlig bedre høyde, men under visse sløre-forhold drar Bavaria`n ifra.

 

Dessuten har vel markedet enkelte preferanser på merke, modell mv. Selv om MANGE seilbåter har holdt seg uforskammet bra i pris, betyr ikke det at ALLE seilbåter har det.

 

Svenske seilbåter har i særklasse holdt seg stabilt i pris, og forskjellen i prisutvikling på " dyre" merker og " billige" merker, har vært relativ liten.

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

Enig, det er vel mye 70-talls halvfabrikater som kommer dårlig ut. Noen skikkelig "dritt-eksemplarer" drar prisene veldig ned, og setter standaren for alle av samme merke. Eksempel Comfort 30; en dårlig sammensatt halvfab. støpt på lisens i Norge koster 150` og ett prakteksemplar fabrikksbygget ved verftet i Sverige går for 190`til 220`

 

mvh

 

Barsk II :flag::sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Derfor en NY bavaria med en NY 18 hk er kanskje ikke så ille. Hva sier dere som har prøvd denne i praksis?

<{POST_SNAPBACK}>

Sylfiden var ny, og Bavaria må veie mer enn 1000 kg, så sant den ikke er laget av papp. Jeg ville ikke engang få med meg Admiralen og bagasjen hennes for 2 ukers ferie inn under 1000 kg. Garantert.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Der hvor turseilbåtene har utviklet seg mest de siste 20 årene er i cockpiten. Bredere cockpit med bord og rattstyring er nå blitt standard på turbåter. Det er plass til instrumenter og du slipper å stå å balansere med foten på girspaken når du skal legge til. Badeplattform/tilgangen til vannet har også blitt mye bedre. Ellers så ser jeg at mange snakker om at man bør sette inn større motor, men desverre så får man kun 18 hk på en Bavaria 30.  Om vi neste sommer er eiere av en Bavaria 30 så vil jeg komme tilbake med litt info om hvordan den fungerer for oss.

<{POST_SNAPBACK}>

Å ja? Utviklet seg mest i cockpiten?? Hvilke krav vil du sette til en cockpit??? Skal man stort sett være utpå i maks 10 m/s i maks en 6 - 7 timer, så duger vel de fleste cockpiter. Men utgjør man en besetning på en rundt 3 personer og skal seile mer enn en 12 - 15 timer og til dels i mer enn 15 m/s så er mange av dagens cockpiter farlige, i ethvertfall har de sine klare svakheter.

 

Hvis vi snakker om en havseiler så

 

1) Skal cockpiten være dyp, du skal ha god ryggstøtte, slitne besetningsmedlemmer skal ikke slite seg ut bare ved å sitte, slik som enkelte "moderne" cockpiter innviterer til

2) Man skal kunne spenne fra med bena i en naturlig sittestilling, det følger av dette at

3) Cockpiten skal ikke være bred.

4) Cocpiten skal ha godt le for vind og overvann.

5) Man skal nå wincher, skjøter og fall uten å måtte reise seg og flytte seg i nevneverdig grad.

6) Cockpit skal være forsynt med små "bøyler/øyer" som du kan feste sikkerhetsstroppen du har til selen din i.

 

Tenk gjerne gjennom plassen nedenunder. Se for deg hvordan det er å ta seg frem til piggen og tilbake til cockpit når sjøen er grov og båten krenger 30 grader +. Har du alltid noe å holde deg fast i? Har du støtte? Hva om du mister taket, faller du?? Mange moderne båter med brede, åpne salonger er til å slå seg spent ihjel i under seilas i hard vær. :smiley:

Link to post
Share on other sites

1) Litt feil dessverre Krapyl, akterkøya på din 1982 og min 1983 årgang er vesentlig smalere enn på din skisse som gjelder Comfortina`er som er produsert fom. 1985.

 

og ett prakteksemplar fabrikksbygget ved verftet i Sverige går for 190`til 220`

 

mvh

 

Barsk II :flag:  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Tja og mnei.

Mitt eks. av det lille stolte skip var bygget om til 85+ akterlugar når jeg overtok den. Fant at plassen i akterlugaren under sittebrønnen ikke kunne brukes til noe som helst. Da jeg helle ikke fant noen fornuftig løsning på tilluft/fraluft i maskinrom, bygget jeg den tilbake til (nesten) original. Hele skottet inn mot maskinrommet er avtagbart slik at jeg kommer ordentlig til bak motor og drev for inspeksjon, vedlikehold og rengjøring.

 

ad C30. Får man tak på en av de som er bygget av Sweden Yachts......

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi snakker om en havseiler så

 

1) Skal cockpiten være dyp, du skal ha god ryggstøtte, slitne besetningsmedlemmer skal ikke slite seg ut bare ved å sitte, slik som enkelte "moderne" cockpiter innviterer til

2) Man skal kunne spenne fra med bena i en naturlig sittestilling, det følger av dette at

3) Cockpiten skal ikke være bred.

4) Cocpiten skal ha godt le for vind og overvann.

5) Man skal nå wincher, skjøter og fall uten å måtte reise seg og flytte seg i nevneverdig grad.

6) Cockpit skal være forsynt med små "bøyler/øyer" som du kan feste sikkerhetsstroppen du har til selen din i.

Joda, min kone er av og til med å spaner på båter. Og hun, som meg, har helt bestemte krav som selvfølgelig skal hensyntas. Dvs. De må settes FORAN mine, ellers inndras båtbudsjettet..

 

Første ( og siste ) punkter på endel båter, er cockpiten. Er den for grunn, glem hele båten. Mange mindre båter med akterlugar, har sånne grunne " sitte-oppå-pidestall"cockpit greier. Da er det bom stopp for vår del.

" Føler meg ikke trygg " er omkvedet. Og da er det bare å lete videre. Ekstremt i så måte var diverse mindre FIRST ( 26, 28 & 29 ) som vi titta på før Jokeren. Følte nesten at du satt oppå dekk. Masse plass i akterlugar, bevares, men resultatet var en cockpit ikke VI ville trives med. Dessuten satt ikke jeg alt for godt. For kort plass til mine korte bein, og det sier ikke lite..

Bavaria 30 & 32 er ikke for ille, Dufour 30 er ganske ille i så måte.

 

CC løsninger, som Maxi 95. HR båter, NAJAD mv. er populært hos min bedre halvdel. "Føles trygt"...

 

Forøvrig kan vi jo gå litt tilbake til utgangspunktet, om det finnes reelle alternativer til Bavaria 30, som selges NY. Jeg veit ikke om noen. Dufour 30 er lagt ned, Hanse 301/292/300 ( samme skrog ) er lagt ned. Finnes sikkert endel som ikke tas til Norge, men da blir det straks mer kronglete.

 

Så konklusjonen min, er at en pent brukt båt, er det eneste reelle alternativet til en Bavaria 30. Og ettersom mange ønsker NY båt, har vi trolig grunnen til at disse selges i bøtter & spann.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Å ja? Utviklet seg mest i cockpiten?? Hvilke krav vil du sette til en cockpit??? Skal man stort sett være utpå i maks 10 m/s i maks en 6 - 7 timer, så duger vel de fleste cockpiter. Men utgjør man en besetning på en rundt 3 personer og skal seile mer enn en 12 - 15 timer og til dels i mer enn 15 m/s så er mange av dagens cockpiter farlige, i ethvertfall har de sine klare svakheter.

 

Hvis vi snakker om en havseiler så

 

1) Skal cockpiten være dyp, du skal ha god ryggstøtte, slitne besetningsmedlemmer skal ikke slite seg ut bare ved å sitte, slik som enkelte "moderne" cockpiter innviterer til

2) Man skal kunne spenne fra med bena i en naturlig sittestilling, det følger av dette at

3) Cockpiten skal ikke være bred.

4) Cocpiten skal ha godt le for vind og overvann.

5) Man skal nå wincher, skjøter og fall uten å måtte reise seg og flytte seg i nevneverdig grad.

6) Cockpit skal være forsynt med små "bøyler/øyer" som du kan feste sikkerhetsstroppen du har til selen din i.

 

Tenk gjerne gjennom plassen nedenunder. Se for deg hvordan det er å ta seg frem til piggen og tilbake til cockpit når sjøen er grov og båten krenger 30 grader +. Har du alltid noe å holde deg fast i? Har du støtte? Hva om du mister taket, faller du?? Mange moderne båter med brede, åpne salonger er til å slå seg spent ihjel i under seilas i hard vær. :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nemlig!!!

 

 

Hadde Sylfiden på Hollenderen en gang. En brottsjø vippet til båten som lå og krenget 20 grader jamt. Mannen som stod lent til kartbordet tok en luftseilas og knuste pentryet. Han er en solid bygget nordlending, kaptein i utenriksfart dessuten seiler og vant til vannet, og tok heldigvis ikke skade. Luftseilasen var ikke mer enn en drøy meter, det skal ikke mer til enn det.

 

Cockpit'en til Hulda er trang, dyp og egner seg dårlig til vippebord og frokost til flere personer en godværsdag. Været i Norge er beklageligvis ikke så ofte havblikk, palmesus, sandstrender med båten kledelig ankret opp 100 meter fra land og 30 varmegrader tidlig på morran.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke har noe særlig greie på svenske seilbåter og siden disse hele tiden blir satt opp mot andre merker , Tyske, franske, engelske osv.

Om man ser vekk fra innredningen som jeg da forstår er laget på snekkerverkstede av en traust svenske med mora kniv og bare gode dager, hva er ellers forskjellen.

 

Er plastarbeide mye bedre, sammensetting av skrog dekk,utstyr ellers, toalett, ovn, kjølboks,kabler,nav.utstyr. kalesje,vinsjer,rekkestøtter,anker,vinsjer,rigg,vindinstrumenter, varmtvannsberederen,ventiler og luker, hvordan er det med dørhengselene er de bedre. motor drev.

Hvilken anerkjente merker er det som leveres.

Hvilken smarte løsninger er det på disse båtene som ikke andre har.

Vi har jo alle hørt om kjølen som falt av, antageligvis den første kjølen som er falt av etter en grunnstøting.

 

Har jo vært ombord i noen Svenske båter for å sondere, må jo si at rent estetisk og deisignmessig har vel ikke Svenskene fulgt helt med, ikke etter min svak. Nå er jo dette avhengig av øyet som ser.

At innredningsarbeidet er godt håndverk er hevet over enhver tvil.

Hva er det som gjør at man skal betale dobbelt så mye for en Svensk båt? har dette noe med produksjonsmetoder og gjøre.

 

Å betale like mye for en 25 år gammel båt som en ny, tja vi gjør alle våre valg.

Redigert av fokk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke har noe særlig greie på svenske seilbåter og siden disse hele tiden blir satt opp mot andre merker , Tyske, franske, engelske osv.

Om man ser vekk fra innredningen som jeg da forstår er laget på snekkerverkstede av en traust svenske med mora kniv og bare gode dager, hva er ellers forskjellen.

Ettersom det ikke finnes norske seilbåter, er de svenske det nærmeste man kan komme når man vil referere til det perfekte. :wink:
Link to post
Share on other sites

Å betale like mye for en 25 år gammel båt som en ny, tja vi gjør alle våre valg.

Nettopp. Vi gjør alle våre valg, og vi bør respektere det. Det som er riktig for Per behøver ikke være riktig for Pål. Har valgt å ha svensk gammel båt der det meste av tekniske ting er av nyere dato. Denne båten er perfekt for meg - den behøver slett ikke være perfekt for deg. Mange tror at gammel båt betyr reparasjoner, reparasjoner og atter reparasjoner. Trøbbel + trøbbel og atter trøbbel.

 

Det er ikke min erfaring. Vedlikeholdskostnadene i de 6 årene jeg har hatt båten har vært høyere enn om jeg skulle kjøpt en ny båt, men hva så? Jeg er godt fornøyd med den båten jeg har og har ingen planer om å bytte den ut. De kronene som har gått med til vedlikehold og renovering har jeg betalt med glede, og de har ikke vært av typen "ubehaglige overraskelser". Alt har vært av typen planlagte oppgaver som jeg har hatt god tid på. Ting jeg ikke tror jeg klarer selv setter jeg bort til dem som kan det bedre framfor å ergre meg grønn. Bortsett fra en periode etter grunnstøting for noen år siden, har båten vært så godt som 100% operativ hele tiden.

 

Sitter jeg med følelsen av å ha en nedslitt gammel forfallen båt? Nei.

Sitter med "hjertet i halsen" og venter på at noe skal gå istykker? Nei

Synes jeg at alle andre (de som har moderne båter) seiler bedre enn meg? Nei

Misunner jeg dem som har ny båt av typen Bavaria e.l ? Nei

 

Dersom jeg skulle valgt på nytt, villle jeg gjort det samme valget.

Link to post
Share on other sites

Hvis vi snakker om en havseiler så

 

1) Skal cockpiten være dyp, du skal ha god ryggstøtte, slitne besetningsmedlemmer skal ikke slite seg ut bare ved å sitte, slik som enkelte "moderne" cockpiter innviterer til

2) Man skal kunne spenne fra med bena i en naturlig sittestilling, det følger av dette at

3) Cockpiten skal ikke være bred.

4) Cocpiten skal ha godt le for vind og overvann.

5) Man skal nå wincher, skjøter og fall uten å måtte reise seg og flytte seg i nevneverdig grad.

6) Cockpit skal være forsynt med små "bøyler/øyer" som du kan feste sikkerhetsstroppen du har til selen din i.

Mange moderne båter med brede, åpne salonger er til å slå seg spent ihjel i under seilas i hard vær.

<{POST_SNAPBACK}>

Hør, hør! Det samme kan sies om køyene. Ikke kan man lage til skikkelig lebrett i de buete sofaene i salongen, og i lugarene er køyene så brede at de triller ned på GULVET i den minste bølge.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

1000 kg og 18 hk vs 4500 kg og 15 hk...  :rolleyes:

 

Har også hatt en gimle 20 med 10 yanmar, denne var treg og guffen i vind. Motoren brøt sammen og helt ny samme type motor ble montert. Det ble en ny båt , med et par knop høyere fart og mye bedre i sjø. Moralen er: En gammel motor yter IKKE det samme som ny motor (den gamle gav kanskje ikke mer enn 5-6 hk, skulle jeg tro).

 

Derfor en NY bavaria med en NY 18 hk er kanskje ikke så ille. Hva sier dere som har prøvd denne i praksis?

<{POST_SNAPBACK}>

Vil rette opp litt i ett par saker. Bavaria 30 går og få med 28 hk, masser av plass i motor rommet til dette.

 

Jeg har som sagt ikke noe og utsette på min motor (18hk) har alldrig savnet en større. Men på andre siden går jeg heller ikke ut når det er meldt storm eller kuling. Til saken er og att jeg har en to bladet folder propell.

 

Er enig i att det er mange fine brukte båter der ute, men i mine øyner kan jeg alldrig forsvare og betale like mye for en båt med en 20 år gammel motor, seil som er 4-5 år gammle, madrasser som både det ene og det andre har skjedd på. Og en god del slitasje.

Att det kommer en god del mer utstyr med en gammel båt er en sak men spørsmålet er hadde jeg valgt dette utstyret?

Eller trenger jeg det utstyret?

 

Nej jeg er superfornøid med mitt beslutt og kjøpe en ny båt, og att jeg vet eksakt hva som har skjedd eller ikke har skjedd med den tidligere.

 

Det jeg ser som litt komiskt i det hele er att det er mange som stiller spørsmålstegn rundt kvalitet på Bavaria. Hvor mange lag med lakk, osv. osv.

Så kikker di på Hallberg, Najad, sweden yachts osv. og sier. DET ER BÅT DET. Men nevner da ikke att du må ut med tre ganger prsen for en motsvarende båt.

Jeg kikker alltid på verdi for pengene, og jeg trur man kan si att hos Bavaria får du den beste verdien av di kroner du stopper in.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...