Jump to content

Seilbåt med bokomfort som White Lady, P440 med rederlugar med ordentlig seng, finnes det?


Bjørn Løvjomås

Recommended Posts

Jeg syns Bavariaen ser veldig bra ut...

Har forstått det slik at du bruker den som et hjem, og da er jo størrelse vesentlig..

Ta deg en tur sør å kikk på den, så får du   " tint "  deg litt opp i samme rennet...?

Du skal heller ikke se vekk fra at der er mulighet for litt pruting....

Det meste der nede er satt over forventet pris, for å ha noe å gå på....

Uansett.. tror det er mye båt for pengene...

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 1 time siden:

Må" du ha Bavaria?

 

No er jo eg i katamaranmenigheten, men eg trur at Privilige eller Lagoon på 38-42 fot vil vera supre bubåtar.

Jeg vil egentligha katamaran. Men ser at det blir dyrt. Som regel over min grense

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Spennede prosess dette. Du starter i enden «bo i båt» hvilket mange andre også gjør. 
 

ikke glem teknisk sjekk. Rigg og seil er dyrt. Regn med 50.000 per seil til en 50 foter av normal turkvalitet. Bytte av wire på rigg ca 35-40 tusen. Bytte av fall/tau 15-20 tusen.  Motor og teknikk kan du, men ta en skikkelig sjekk uansett. Det koster penger på seilbåt også. Lading er ofte mer krevende på seilbåt da motortimene er færre (om man seiler da )

 

kanskje få med seg en erfaren seiler på sjekk før kjøp?
 

hva slags seiling tenker du deg på? Det er stor forskjell på kystseilas og havseilas. Det er stas med frittstående queensbed i havn, men på havet funker det svært dårlig. Byssas utforming er også viktig for å være brukbar i sjøen. Gode sjøkøyer er viktig, og er det er ikke særlig stas å sove i baugen i kuling. Men skal du tusle i Skagerak er ikke dette så viktig, men tenker du deg over Nordsjøen og kanskje Biscaya blir dette viktige punkter for komfort og sikkerhet 


En dyp og trygg cockpit er heller ikke å forakte. Center cockpit foretrekkes av mange. Jeg hadde det høyt på lista, men endte opp med dekkshus, og angrer ikke på det i dag. Havseilas med åpen hekk og grunn cockpit er ikke min favoritt. 
 

budsjettet ditt på 1,3 gir klare føringer for hva som kan velges. Bavaria står høyt på min liste innenfor de krav du har. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 5 timer siden:

Spennede prosess dette. Du starter i enden «bo i båt» hvilket mange andre også gjør. 

 

Jeg har jo bodd i båt i 7 år nå. Så som bobåt, ville jeg nok foretrukket prinsessa, livet ombord der har vært meget bra. 
 

ikke glem teknisk sjekk. Rigg og seil er dyrt. Regn med 50.000 per seil til en 50 foter av normal turkvalitet. Bytte av wire på rigg ca 35-40 tusen. Bytte av fall/tau 15-20 tusen.

 

Dette er nok min store svakhet ja. Det har jeg også nevnt til dem som har båten jeg ser på nå, nemlig Rogaland plastservice. De har beroliget meg med at dem går over riggen. Båten står jo nå til reparasjon.  Å de har lovet å gå grundig gjennom stående rigg. Når den blir montert igjen. 

Jeg er vel såpass naiv at jeg tror det da blir bra. 

 

  Motor og teknikk kan du, men ta en skikkelig sjekk uansett. Det koster penger på seilbåt også. Lading er ofte mer krevende på seilbåt da motortimene er færre (om man seiler da )

 

kanskje få med seg en erfaren seiler på sjekk før kjøp?
 

hva slags seiling tenker du deg på? Det er stor forskjell på kystseilas og havseilas. Det er stas med frittstående queensbed i havn, men på havet funker det svært dårlig. Byssas utforming er også viktig for å være brukbar i sjøen. Gode sjøkøyer er viktig, og er det er ikke særlig stas å sove i baugen i kuling. Men skal du tusle i Skagerak er ikke dette så viktig, men tenker du deg over Nordsjøen og kanskje Biscaya blir dette viktige punkter for komfort og sikkerhet 

 

Når det gjelder hva slags seiling jeg begir meg ut på, så blir det nok særdeles rolig i starten. Med unntak av eventuell hentetur, så blir det nok rolig nattseilas de første årene. Samtidig som jeg nok drømmer om  å kunne ta med meg båten til et sted som er varmere enn Norge om vinteren.


En dyp og trygg cockpit er heller ikke å forakte. Center cockpit foretrekkes av mange. Jeg hadde det høyt på lista, men endte opp med dekkshus, og angrer ikke på det i dag. Havseilas med åpen hekk og grunn cockpit er ikke min favoritt. 
 

budsjettet ditt på 1,3 gir klare føringer for hva som kan velges. Bavaria står høyt på min liste innenfor de krav du har. 

Takk for mange gode betraktninger.  Har svart litt på det du nevner i teksten din. Jeg har jo fulgt ganske grundig med på din overgang og forberedelser til Seiltur  

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

On ‎12‎/‎26‎/‎2019 at 10:21 AM, Ask said:

Lagoon 39 er ihvertfal min drømmebåt, selv om jeg egentlig liker motorbåter.. men er vel rundt 4mill for en sånn..

 

"Må" du ha Bavaria?

 

No er jo eg i katamaranmenigheten, men eg trur at Privilige eller Lagoon på 38-42 fot vil vera supre bubåtar.

 

Karbonmast er lettare, og båten vil då vera raskare. Med same kjøl som same båtmodell med tyngre mast, vil den med karbonmast har eit større rettande moment, og såleis krenga mindre/ kunne ha større seglareal under same tilhøve.

Dette kan sikkert andre meir om.

 

Karbonmast er sikkert kjekt å ha, men neppe noko du har mykje att for å betala meir for.

 

Ask

 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Spennende besøk i Stavanger i dag. Jeg ble for sen til normal åpningstid. Men sendte mail, å fikk beskjed om at det bare var å komme. De ventet gjerne.  

Noen bilder fra båten 

20200103_161411.jpg.b92f42f6c2f43f66c47e5142f06f7d61.jpg

Liker linjene her

20200103_161452.jpg.af551270a242d9547ea501902a131318.jpg

 

20200103_161444.jpg.72e58ef3ad078f910624d1756909dffb.jpg

Skal ikke stå på propell her. Er dette bra saker? 

20200103_161428.jpg.d910e609adabb4a69dc4f9ad2f1db984.jpg

Så ut til å være tung kjøl. 

20200103_161332.jpg.f2383212d590a17e14a5ef472aab972b.jpg

Nedsenkbar baugpropell. Ikke sikker på størrelse. 

20200103_161326.jpg.91a9caefc512f9d9a41dd8231987867a.jpg

 

20200103_161311.jpg.62f04061fd714cf9776a99e3527693fe.jpg

Her er skaden ferdig reparert. Båten veltet i krybben, og seg rolig ned på betonglodd på babord side. 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Noen fler bilder

20200103_161220.jpg.d7937d338665be22a611f9ec1cd16d23.jpg

 

Dette er båtens navn

20200103_161202.jpg.2a0ea5ae191544bef8024fe87b86cf45.jpg

Motorstyring og ror styrbord

20200103_161131.jpg.63bde376f19d6642993207f4e879f9c8.jpg

12 tommer skjerm Raymarine. Antakelig fra 2007.

20200103_161126.jpg.85acf0deda3ba269cc06fecff7624abd.jpg

12 tommer skjerm babord side og. Så det skal ikke stå på plottere?

20200103_160913.jpg.04b41043cd585b6afb90340d53ab30a2.jpg

Vinsj for å styre forseil  fikk jeg høre. Men er vel gjerne mer muligheter. 

20200103_160929.jpg.2023e537a29823da7091afe842f3042b.jpg

 

Manglet cockpitbord. Men det må finnes en løsning antar jeg.

 

 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bilder inne

20200103_160813.jpg.a8526f69f3a7654a7e5336cd164d2e40.jpg

Her er innredning i ferd med å bli bygd opp igjen. Den ble også knust

20200103_160833.jpg.5f903064cf303b6b9ae84a861dcaee39.jpg

Mye takvinduer gir godt lys inne. 

20200103_160805.jpg.11983d4fc094a4ab37a4028a80fd73c8.jpg

Forpigg/rederlugar. Ikke større plass i hodeenden en jeg føler det må være. Men tror det kan gå. 

20200103_160743.jpg.7069a1199d883b22f831f4b70bc89282.jpg

Romslig salong.  Men jeg har  lyst å rive ut den fastmonterte stolen for enda mer gulvplass.

20200103_160630.jpg.f2bdc03267e4ca81e9a149b0527e61e1.jpg

 

God.plass i akterlugar babord side og. Her tenker jeg en mulig plassering av vaskemaskin og oppvask maskin.

20200103_160549.jpg.2c0cc41ab7f454c35d61d102d4b2bc19.jpg

God plass å rote på kjøkken?

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Husker denne, den sto på land på Åmøy for et par år siden. Blåste heftig den natta, skikkelig kraftige vindkast. Kjekt å se båten er bygget opp igjen og snart kan tas i bruk:thumbsup: Noe må du nok regne med å gjøre selv ja. Håper du får en god pris!
 

Her et par bilder jeg tok da den lå på siden (beklager at det ene bildet er uskarpt, men det regnet og blåste slik at jeg ikke ville gå ut av bilen).

 

F087BD47-2756-4E5C-BC4B-D6000F6D396B.jpeg.03dc82e72390be5c6fc2006ea85dc385.jpeg

C3DB08C8-3003-4DBF-9D13-2FC73ECC1064.jpeg.dbd92e8c51f2e169f5827de08a685dad.jpeg

Link to post
Share on other sites

Litt teknisk

20200103_160618.jpg.c14b5d9d38625e999e38553a6a4b91c2.jpg

Søt liten motor.  Ikke det jeg er vant med

20200103_160322.jpg.b987cfb25a24b4d07e1d19d0501205df.jpg

Motor til baugpropell.

20200103_161042.jpg.20425585ff7e828a7c78a0780251992e.jpg

Limt teakdekk. 

20200103_160446.jpg.4074e55ad29410b576f2fdc9908cd3de.jpg

Liker disse to stolene. Ser for meg noen gode puter der, så kan livet være godt.

20200103_160153.jpg.c9f479c38b3e51ad0ade1ace6ede946b.jpghelt separat dusjrom til rederlugar. Det liker jeg.

20200103_161001.jpg.081b81bbbeceb0efbb74729a02f1f9aa.jpgmer vinsjer.  Fall føres til cockpit. 

20200103_160945.jpg.85cf2034546b556747ab0bcd8da1b08f.jpglang baug. Det blir uvant.

 

Det blir spennende å se om dette kan bli en ny båt for meg. Jeg kjenner det frister 

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Hakkannen skrev 1 minutt siden:

Husker denne, den sto på land på Åmøy for et par år siden. Blåste heftig den natta, skikkelig kraftige vindkast. Kjekt å se båten er bygget opp igjen og snart kan tas i bruk:thumbsup: Noe må du nok regne med å gjøre selv ja. Håper du får en god pris!
 

Her et par bilder jeg tok da den lå på siden (beklager at det ene bildet er uskarpt, men det regnet og blåste slik at jeg ikke ville gå ut av bilen).

 

F087BD47-2756-4E5C-BC4B-D6000F6D396B.jpeg.03dc82e72390be5c6fc2006ea85dc385.jpeg

C3DB08C8-3003-4DBF-9D13-2FC73ECC1064.jpeg.dbd92e8c51f2e169f5827de08a685dad.jpeg

Båten ferdigstilles hos Rogaland Plastservice.  Så om jeg kjøper den, så er den klar for seiling. 

Jeg fikk forklart hvordan den kantet i dag, den løftet rett å slett det ene betongloddet, så skle den på krybba, å seg rolig nedpå det andre betongloddet,  som da ble presset gjennom skuteside uten slag.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut:thumbsup:

 

Ja, det har vært veldige krefter i sving, det er sikkert. Vet ikke hvor mye betongloddene veier, men forsto det slik på en av de ansatte i havna at de pleier forankre alle større båter slik under vinterlagring på land, uten at noen båter har veltet der tidligere. De lagrer likt enda, selv om den Bavariaen veltet den gangen. Ser at enkelte havner forlanger at masta skal ned under lagring på land over tid, selv om dette praktiseres ulikt. Er nok ikke dumt!

Link to post
Share on other sites

Du har spørsmål om propellen et par innlegg lenger oppe.  For meg ser dette ut som standard Volvo Penta 4-bladers foldepropell og seildrevet er antagelig Volvo Penta S150-drev. Dette er en ganske standard konfigurasjon med D2-75-motoren. Det er kurante saker og deler bør være hyllevare hos VP.

Uten at jeg har så veldig mye detaljkunnskap om andre merker, har jeg inntrykk av at Bavaria kan være enklere å komme til overalt, bak skott, under gulv, i vegger, til tekniske installasjoner, m.m.  enn enkelte andre produsenter. Vi vurderte sist ca 10-12 seilbåter av forskjellige typer på ca 40 - 42 fot, og når det gjelder servicevennlighet er det forskjeller.  Ved bruktkjøp blir det alltid noe som skal byttes ettervert, skiftes ut eller oppgraderes, og jeg har allerede satt stor pris enkel tilgang til stort sett alle installasjoner i vår Bavaria 40 Cruiser som er fra 2012.

Hva slags rigg og seilgarderobe er det på denne? Du bør forvente at båten leveres med komplett riggsjekk etter påkjenningen denne har vært gjennom.  Alder og tilstand på seil, fall og skjøter kan videre utgjøre endel kroner hvis dette ligger i grenseland for utskifting. Denne båten har vel ca 135 m2 seilareal?

Link to post
Share on other sites

Phoebe skrev for 5 timer siden:

Du har spørsmål om propellen et par innlegg lenger oppe.  For meg ser dette ut som standard Volvo Penta 4-bladers foldepropell og seildrevet er antagelig Volvo Penta S150-drev. Dette er en ganske standard konfigurasjon med D2-75-motoren. Det er kurante saker og deler bør være hyllevare hos VP.

 

Ved bruktkjøp blir det alltid noe som skal byttes ettervert, skiftes ut eller oppgraderes

 

Hva slags rigg og seilgarderobe er det på denne? Du bør forvente at båten leveres med komplett riggsjekk etter påkjenningen denne har vært gjennom.  Alder og tilstand på seil, fall og skjøter kan videre utgjøre endel kroner hvis dette ligger i grenseland for utskifting. Denne båten har vel ca 135 m2 seilareal?

Takk for greit svar Phoebe, greit for meg å vite at dette er standard saker, når det gjelder propell og drev.

 

Når det gjelder utskifting av deler ved bruktbåtkjøp, så er prosess videre med denne båten, at alt skal funksjonstestes og kontrolleres nå. 

 

Jeg fant et ødelagt agm batteri.  Å det blir byttet. Frekk som jeg var, spurte jeg om det var mulig å bytte til Lithium,  og det kunne la seg gjøre?

20200103_160530.jpg.13bf746b2c9d06f06d5d7a9aed59d591.jpg

 

 

Det ble også nevnt riggsjekk av proffe riggere. Det er karbonmast på denne båten.  Skal også være en formidabel seilgarderobe siden båten er brukt til regatta. Om dette følger med, er jeg usikker på. Men båten skal være I God stand når den leveres.  Det vil også være garanti som følger med ble det nevnt.  

 

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Til din bruk vil jeg si at standard fra Bavaria sannsynligvis er veldig mye bedre enn vinsj i cockpit. På regatta sitter en og justerer storseilet hele tiden, genoaen justeres hvis vindhastigheten endrer seg ca 1 m/s, og det er ofte. På tur reduserer en seilarealet slik at en bare behøver å justere ved større endringer av vindhastighet. At en da må bevege seg er ikke noe problem. Heller ikke krise at vekten på den som justerer er feil plassert mer enn 10 sekunder... Ville nok fjernet dette og satt inn ett vanlig cocpitbord.

 

Karbonmast ser jeg klare fordeler ved, ville gjerne valgt det. At det er raskere ved regatta spiller ingen rolle for deg, men at den har bedre rettende moment betyr at du får mer kraft fremover og mindre sideveis kraft i bølger, dermed mer komfortabelt. Fint med mye regattaseiling, men tviler litt på hvor mye du får bruk for de. Trenger storseil og genoa på rull, resten av genoaen vil nok sjelden brukes. Herlig å sette en genakker når det blåser akkurat litt for lite til å seile uten når en skal til Skagen. 

 

Har vært noen kommentarer om størrelse over. I havn og på havet vil en båt aldri være for stor, men kystseilas og spesielt uthavner er størrelse en ulempe. Mastehøyde er ikke noe stort problem i øst for Stavanger. Egersund kommer de fleste under, Mandal er litt lavere, sjekk den. Siste jeg kommer på er Blindleia ved Lillesand. Ellers kommer en stort sett under det meste (både Hvaler og Tjøme har noe motorbåter kommer under, men uansett ikke aktuelt med større seilbåt). Nord for Stadt er det mer utfordrende med høyde på broer. 

Redigert av pacuare (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det finnes noen båter som har en stor vinsj sentralt i cocpit (se f.eks First 50 og Dehler CWS serien). Denne erstatter da en eller flere vanlige vinsjer og man har da stor glede av evt motor på denne. Her ser det ut til at det er 5-6 vanlige vinsjer i tillegg, så da vil du ha nok vinsjer til normal bruk. Men å ha en motorisert vinsj som dette ser jeg som er stor fordel (med unntak av at det jo tar plass fra evt cocpitbord...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Om du vurderer båten seriøst bør du ta en prat med første eier, han kan nok opplyse deg om hvordan den sentrale vinsjen har blitt brukt. Kan det være at de har fått laget et cockpitbord som dekker denne vinsjen når det ikke seiles regatta? Jeg setter stor pris på å kunne ta bort cocpitbodet når det skal seiles...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...