HandyAndy Svart 8.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2021 Jeg støtter den teorien. Men, med tenningslampe så så det ut til å tenne rett... TDC er likt på begge sylindere, så det er ingen hjelp i å bytte om på coiler. Må sjekke igjen! Link to post
HandyAndy Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2021 EUREKA!! Jeg har sett det som lite sannsynlig at det ble gjort feil på fabrikken i Tyskland, men nå fant jeg en! Kamakslingen er montert motsatt vei. Det er en sensor som styrer gnist timingen fra toppen, så da er det nok det som gir 180 grader feil tenning. Merk bilde fra verkstedmanualen. "merket side (8) skal peke mot sylinder nr. 1". Det gjør den altså ikke. Jeg er så "heldig" at jeg har to havarerte motorer på lager, og der er det montert iht manualen. Er dere enig i at dette mest sannsynlig forklarer feiltenningen? Bilde fra havarert motor. Her stemmer også pilen for rotasjonsretning. Link to post
HandyAndy Svart 9.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2021 Hulda skrev On 8.6.2021 at 9.40: Smell i eksos en gang i blant er typisk for at uforbrent bensin/damp kommer inn i eksosen og tenningen fyrer til nå eksosventilene er åpne. Typisk feil tenning. Eks. at tenningen er rundt motsatt av hva den skal være, eks. 180 grader feil. Fabrikkmontert eller ikke. HULDRA - takk for at du satt med på rett spor!! Link to post
Hulda Svart 9.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2021 Det kan forklare feilen. Link to post
HandyAndy Svart 11.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2021 Hulda skrev On 9.6.2021 at 14.44: Det kan forklare feilen. Nå har jeg fått snudd kamaksel med god hjelp av Polaris mekaniker. Var ikke veldig lysten på å ta kjede uten kjedeverktøy og ny link, men vi fikk det til ved å hente en splint fra en av delemotorene og klinke på plass. Ble veldig bra. I dag monteres resten og jeg håper det endelig blir start på maskina! :) Link to post
HandyAndy Svart 11.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2021 Hvor kan jeg få tak i service kit til en Solas jet pump unit SD-PM-140/60? Det er slark i lager osv... Link to post
HandyAndy Svart 15.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2021 Men... ingen start etter denne operasjoenen heller... Tok meg tid til å notere bevegelsene på kamaksel og så at det ble feil. Etter å ha tenkt litt til så kom jeg frem til at det ble feil med fabrikkmontert kam uansett hvilken vei eller timing den stod i. Så da var veien kort til å bytte til en kam fra en av delemotorene. Så klarte jeg det utrolige - jeg mistet en liten flat del av kjede ned i blokka :( da tenkte jeg Game Over. Utrolig nok hadde den kilt seg melom et tannhjul og kjede, og med magnet så kom den til slutt ut! Noen ganger har man mer flaks enn man har fortjent! Med "ny" kamaksel på plass så startet den på første forsøk - INGEN NØLING! Så jeg får rette en takk til han som satt motoren sammen på fabrikken i Tyskland - jeg har lært utrolig mye pga av han :) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn