Jump to content

Brukket gjengetapp i 6mm hull i aluminium topp (Weber MPE750)


HandyAndy

Recommended Posts

Høres usannsynlig ut til at den har skjært seg på og dra den på starteren. Men mulig det har vært noe rust på lager/sylinder som har smøret seg utover og låst den. Bør kunne reddes med honning/polering av veiv.

Bare en siste sjekk, ikke dynamo som har låst seg? Ikke verdens sprekeste starter på denne motoren.

Hvorfor er det så mye ir utvendig på motor der pineboltene satt fast? Har den vært under vann. Kan se ut som varmevekslere har godt varm og begynt og lekke.

Hva slags garantisak var det?

Bare tenkte på om det ble tilkoblet vann ved feil diagnose uten start på motor. 
litt rotete dette men fortløpende synsing (etter en anker dram++??)

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Ang støpte å smidde stempel, ett støpt stempel er som ordet sier støpt i en form mens ett smidd stempel er maskinert ut fra en massiv blokk, den største fordelen med smidd er att de holder bedre sammen ved ett havari mens ett støpt fort kan ende opp i knas med mange biter å skadet blokk.

De har som nevnt av Ivar også forskjellige legeringer som gjør att de oppfører seg forskjellig i oppvarmingsfasen.

Men tilbake til gjeldende motor, om du har mulighet å ta den med til en som er vant til å jobbe med slike motorer vil du nok raskt finne feilen, det er enkel mekanikk.

Det er 3 ting som må være under kontroll for å sørge for driftssikker motor, det er....kjøling, smøring og klaring, det eneste av de 3 tingene som kan slå ut ved kjøring på starter er att noe er for trangt/klaringer som er for små....men kan jo også være noe som er satt sammen feil ?

Håper du finner feil, slikt kan ødelegge nattesøvnen:sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, nå har jeg etter mye «om og men» tatt jobben fatt og plukket motoren ut av båten og demontert skiten... Det er noe med å plukke ned noe man nettopp har satt sammen :(

 

8B90BBED-CD35-47A1-BDE5-BD2F1DDB73A5.jpeg.54f2e0e329a6b9d7bebaf16d215765c9.jpeg8E17D24D-039C-4995-AD6A-78D505939429.jpeg.a708097c06fc210fadbcdd0b7d03d5e5.jpegC978DE06-520C-4B3B-B20A-E805AAA2548B.jpeg.e4f16a8e502fbe8764f11c3586a508be.jpeg6A1B7AEA-B4BF-42BA-AA74-60E184A2AAD7.jpeg.cc9d93343be83261c6875cfcfa527f4e.jpegF7609A03-C3D3-4F9C-890E-206F3FE8F7EE.jpeg.6f8f1234e3db75dc0c9cbc7eb8dbedda.jpeg37B5984A-1FB8-43B0-A674-594CB3ADC0DB.jpeg.e26398c3534ecdc4cb29abef7e6cf016.jpeg

 

så fant jeg noe rart med rådelager på sylinder akter. Det ser ut som metallpigg som har satt seg helt i skåla (begge skåler på denne sylindere hadde dette)? Har noen sett det før? Hva kan det komme av? Samme lager på andre sylinder hadde ikke noe som stakk ut. 

 

A39A5662-4B07-48E5-9E1A-B9EC5168B3C4.jpeg.88c0f91dd1998ffc3d2372832c31cbac.jpeg06171D69-F934-4AFF-AEB8-925CE66BE184.jpeg.1dfd193658efd1b5b832a5e38a7fa5b8.jpegFE621529-B498-4047-85EF-E63DD8AFC092.jpeg.692c9f99740d36ea0cff7b0ccebd4a08.jpeg

Link to post
Share on other sites

Pass på å rengjøre alle oljekamaler før du setter sammen. Den eneste muligheten jeg kan se her er at det har ligget metallfragmenter  etter maskinering i oljekamaler på veiva som har kommet ut og blokkert lageret slik at det har fulgt med rundt. Du kan se riper på bakside av lageret som er tegn på dette. 

Link to post
Share on other sites

Flytevest skrev 1 minutt siden:

Pass på å rengjøre alle oljekamaler før du setter sammen. Den eneste muligheten jeg kan se her er at det har ligget metallfragmenter  etter maskinering i oljekamaler på veiva som har kommet ut og blokkert lageret slik at det har fulgt med rundt. Du kan se riper på bakside av lageret som er tegn på dette. 


Det høres veldig sannsynlig ut, dessverre. Får ha fokus på dette fremover.

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev On 4.1.2020 at 13.35:

Ang støpte å smidde stempel, ett støpt stempel er som ordet sier støpt i en form mens ett smidd stempel er maskinert ut fra en massiv blokk, ...

Det der var jeg ikke klar over. Så det betyr at et "smidd" stempel slitt ikke er smidd, men maskinert? Nå kan jo alltids bolten det blir maskinert ut av være smidd da.

 

Link to post
Share on other sites

HandyAndy skrev for 10 timer siden:

 

C978DE06-520C-4B3B-B20A-E805AAA2548B.jpeg.e4f16a8e502fbe8764f11c3586a508be.jpeg

 

 

Nå er ikke jeg noen motormekaniker, men skal veiva se slik ut? Kommer den blåfargen fra varmgang, eller er det normalt at det er litt slik farge fra herdeprosessen under produksjon?

 

 

HandyAndy skrev for 10 timer siden:

FE621529-B498-4047-85EF-E63DD8AFC092.jpeg.692c9f99740d36ea0cff7b0ccebd4a08.jpeg

Kan dette ha vært årsaken til at motoren var tung å tørne? Det ser jo ut som om lagerskålene har knepet mot veiva i toppen av skålene. Hvis det er slik @Flytevest så skarpt observerte at lagerskålene har blitt med rundt så sitter det vel en liten låseknast på utsiden av lagerskålene som vil gjøre at de klemmer seg fast på veiva når de begynner å følge med rundt. 

Link to post
Share on other sites

Den blåfargen så ikke bra ut, nei.

 

Hvis et lager låser seg, knekker/deformeres låseknastene, og lageret blir med rundt. Så hvis knastene er borte, er dette et utvetydig tegn på at dette har skjedd.

I et slikt tilfelle blir, som du sier, motoren svært treg å dra rundt; og hvis man kjører med den slik, får man en voldsom varmeutvikling.

Er dette samme lager som det med blåfargen og "piggene"? I så fall kan jo de bestå av "stekt" olje…

Link to post
Share on other sites

HandyAndy skrev On 3.1.2020 at 12.55:

 

- Kjøpt Williams 325 med hull i blokk. Rådelager skutt ut

- Kjøpt brukt "long blokk" og montert over alt av eksterne komponenter fra den som hadde skjært seg

- Har kjørt diagnose med Weber's diagnoserverktøy etter (alt OK) ingen feilkoder

- Alt av fluider og bensin er nytt

- Ved oppstart hadde jeg bevegelse på alt, men det ble etter hvert tyngre og tyngre for starter å dra

Jeg måtte "tilbake til start" her. Hvis jeg forstår dette riktig, så er dette en motor du ikke selv har åpnet, og som er montert, og prøvestartet uten at du først har forsøkt å turne den for hånd(!)…

Da ser det i såfall ut som om selgeren har solgt en motor som han visste hadde skåret seg. Det skal godt gjøres å få et lagerhavari uten at det merkes, og uansett ville han ha fått de samme symptomene som deg, ved forsøk på ny oppstart.

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 11 minutter siden:

prøvestartet uten at du først har forsøkt å turne den for hånd(!)…

Stemmer, ikke åpnet og har turner for hånd før oppstart. Det gikk greit da, men man kan ikke utelukke at det har vært slitte lager siden det var en prosjektmotor. Det at den skar seg ved forsøk på start kan komme fra:

 

- metallspon i deler fra delemotor (oljetank, slanger osv.)

- metallspon fra fresing av gjengetapp

 

en kombinasjon av de to er også mulig. Så da kan man lure på om det er lurt å sette det sammen igjen om man fortsatt kan ha spon i systemet. Ville vel tro det meste er borte nå og at det er mulig å blåse rent som nevnt i kommentar.

 

 

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 41 minutter siden:

Er dette samme lager som det med blåfargen og "piggene"? I så fall kan jo de bestå av "stekt" olje…

Det var et annet lager som var dårlig, men ikke så ille som rådelageret. Tror blåfargen har kommet før min tid. Kan ikke ha blitt varm med noen få turn på starter bare i 7 grader lokale. 


 

Dette kan være grunnen til at motor ble byttet i sin tid. Hvor mye koster det å få målt opp en heiv? Frister å prøve selv (som vanlig)....

8FF3B498-1F79-4231-ADD4-6F87DD456D3C.jpeg

Link to post
Share on other sites

Om havariet skyldes metallspon, vil dette vise seg i form av tydelige riper i lagrene. Jeg kunne tenkt meg litt tydeligere bilder av disse.

 

HandyAndy skrev 44 minutter siden:

Tror blåfargen har kommet før min tid

Uten tvil. Det var derfor jeg mente at selgeren nok visste at denne motoren ikke var god.

 

Når det gjelder å sette den sammen, og prøve på nytt, har jeg noen innvendinger. Det er ingen tvil om at det har vært svært varmt, og det kan føre til både avherding og deformasjon. I dette tilfellet kan det gjelde lagerbanen. Denne kan maskineres opp om det ikke er for alvorlig, og at det finnes overdimensjonerte lagre, men i verste fall er ikke veiva lenger rak. Det er det i såfall ingen ting å gjøre med. Ei heller om den er svekket pga. avherding.

Spørsmålet er da om det lønner seg å få målt veiva, framfor å erstatte den. Men det er ikke bare å putte inn en annen veiv heller. Og hvor mye har lageret evt. slitt på blokka? Kjedelig sak :worry: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...