Jump to content
HandyAndy

Brukket gjengetapp i 6mm hull i aluminium topp (Weber MPE750)

Recommended Posts

HandyAndy   
HandyAndy

Ja, det er ikke mulig å dreie uten plugger i... gikk jo greit rundt for hånd før montering.

 

Jeg er jo fristet til å smøre opp og bruke en latmannsarm og dra til noe løsner der nede, fremfor å ta ut motor.. Men skjønner at det ikke er den beste løsningen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Flytevest   
Flytevest

Har du dreid motoren MOT normal dreieretning under monteringen ? . Ha vært borti konstruksjoner med enveis rotasjon. Dette har da vært på girkasser og ikke motor.  

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan
HandyAndy skrev 1 time siden:

Fikk blokka levert komplett med veiv og stempler montert. Gikk rundt da.

Leit å høre at det ikke ble full klaff.

Dersom du vet hvem forrige eier/bruker er ville jeg tatt kontakt for å prøve å få rede på om motoren har hatt havari?

Få greie på om longblokka du kjøpte er sammensatt av deler eller om den er fra "en motor" (feks veiv fra en og blokk fra en annen...)

eller om den har hatt frostspreng? (som kan ha spredt seg)

eller om den kan ha hatt tette oljekanaler? (det kan føre til at rammelager kliner etter få minutters gange)

Målte du oljetrykk ved oppstart ?

Hvor mange minutters gange fikk du ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy

Har ikke girkasse. Den er koblet rett på vannjet aggregat som også vil gå rundt på tomgang. Har smurt opp lager på aksling/skroggjennomføring så det skal ikke være fast der, men kan ikke utelukke det heller. Har kun rotert i rett retning ift impeller på vannjet.

 

 

2020-01-03 15_07_27-Jet Propulsion-Attachment Parts.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy

Fikk den ikke til å gå før den satt seg, kun noe små "puff".

Han jeg kjøpte long blokk fra opplyste at blokka ble byttet i en forsikringssak, men at den samme feilen var selv om de hadde byttet blokk. Han mente derfor at blokk egentlig var ok, noe jeg så på som sannsynlig siden den gikk rundt (tidligere flymekaniker). Jeg har jo tatt en risk her, så kommer ikke helt uventet at det ble problemer. Håper vel nå på ett eller annet mirakel!

 

Oljen er hel syntetisk 15W-50 som er tykk og treg. Kan dette ha noe med saken å gjøre?

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo

Det at den ble tregere og tregere på kort tid, tyder på tørre lagre. Evt., om den har vært demontert, har feilplasserte lager og/eller overfall.

Jeg tviler meget sterkt på at det vil ordne seg vha. latmannsarm :nonod:

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
ozo skrev 2 minutter siden:

et at den ble tregere og tregere på kort tid, tyder på tørre lagre. Evt., om den har vært demontert, har feilplasserte lager og/eller overfall.

Jeg tviler meget sterkt på at det vil ordne seg vha. latmannsarm :nonod:

Skulle nok at kjørt mer uten plugger og litt olje over stempler på starter før jeg forsøkte å fyre opp med plugger og det hele... Tror kanskje det var der det gikk galt... For tidlig med tennplugger og skikkelig smøring. 

 

Hva har jeg å tape på å løsne med latmannsarm? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

Dette er vel en tørrsump motor om jeg ikke husker helt feil  - kan olja ha fyllt opp veivhuset slik at du har "hydro lock" ?   

(også ref tidligere innlegg at for høyt oljenivå kan føre til havari..) 

Edited by ivar

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan

Har du ekstern oljepumpe?

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
ivar skrev 1 minutt siden:

Dette er vel en tørrsump motor  - kan olja ha fyllt opp veivhuset slik at du har "hydro lock" ?   

(også ref tidligere innlegg at for høyt oljenivå kan føre til havari..) 

 

Nå er du inne på noe! Det står kryptisk i manualen at man skal helle på maks 2,5 liter av totalt 4,2 liter for så varme opp motor i et bad av vann (?) i 10 minutter på 4000 - 4500 U/min. Hva mener de her? Er det en feil i manualen?

 

Det jeg har gjort er å helle på 2,5 liter. Prøvd å starte. Sjekket oljenivå og konstatert at den gikk ned og etterfylt med 1,5 liter. Veldig tykk denne 15W-50 og kun 6-7 grader i garasjen....

 

Jeg har en liten misstanke om at dette forårsaker "hydro lock", men kan det bli så mye mottrykk som jeg har nå? 

 

Hvordan kan jeg sjekke dette?

 

 

IMG_7923.JPG

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
HandyAndy skrev 15 minutter siden:

men kan det bli så mye mottrykk som jeg har nå? 

 

væske på feil plass i en motor kan gi bom stopp, såpass at råder og diverse bare må gi seg 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo
ivar skrev 1 time siden:

væske på feil plass i en motor kan gi bom stopp

Akkurat.

Men her ble det beskrevet som at "det ble etter hvert tyngre og tyngre". Dette rimer verken med hydrolock, eller skjæring av stempel.

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan
HandyAndy skrev 56 minutter siden:

Hvordan kan jeg sjekke dette?

Feks ved å skru ut en sensor eller tappeplugg av veivhuset, slik at en eventuell trykkoppbygging kan slippe ut...

Men som @ozo sier over så er det vel lite som tyder på at det er tilfelle...

 

HandyAndy skrev 1 time siden:

Nå er du inne på noe! Det står kryptisk i manualen at man skal helle på maks 2,5 liter av totalt 4,2 liter for så varme opp motor i et bad av vann (?) i 10 minutter på 4000 - 4500 U/min. Hva mener de her? Er det en feil i manualen?

Vannbadet har trolig som oppgave å være temperaturutjevnende, dvs hindre at det lokalt blir fort varmt før oljemengden har stabilisert seg. Tørrsumpmotorer har normalt svært lite "bunnpanne" volum, pr definisjon så er det vel bare et veivhus/oljetrau og oljetanken overtar jobben som bunnpanna normalt har.

 

Spørsmål: Hvor sitter oljepumpa ?  (min mening er at du bør starte med å avklare om du har/har hatt tilstrekkelig oljetrykk)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo
ivar skrev 1 time siden:

væske på feil plass i en motor kan gi bom stopp

Akkurat.

Men her ble det beskrevet som at "det ble etter hvert tyngre og tyngre". Dette rimer verken med hydrolock, eller skjæring av stempel.

 

HandyAndy skrev for 1 time siden:

Hva har jeg å tape på å løsne med latmannsarm? 

Om et lager har satt seg, får du ikke løsnet det uten demontering. Du kan nok rive det løst, slik at du kan turne motoren (med ulyd), men det betyr absolutt ikke at den bør startes.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Jeg klarer ikke å fri meg helt fra tanken om at noen har åpnet denne motoren og montert den sammen på en ufagmessig måte, og uten å sjekke at det har vært nødvendig lagerklaring på råde- og/eller veivlager. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan
Komodo skrev 7 minutter siden:

Jeg klarer ikke å fri meg helt fra tanken om at noen har åpnet denne motoren og montert den sammen på en ufagmessig måte, og uten å sjekke at det har vært nødvendig lagerklaring på råde- og/eller veivlager. 

Helt enig @Komodo- eller en feilmontering som blokkerer oljestrømmen.

Utifra det vi har fått av informasjon så mener jeg det peker mot oljemangel på rammelager/veivlager, eller feilplassering som hindrer oljestrømmen.

Vitmetall er fantastisk når alt virker men så fort det har klabbet litt.... så forplanter det seg.

Ender ofte med redusert oljestrøm... dessverre.  (derfor er jeg opptatt av oljepumpa, den kan også være synderen)

Share this post


Link to post
Share on other sites
bmwmaxi   
bmwmaxi

Vile begynt med og eliminere at det ikke er vannjeten som henger. Mulig det var det som tokk livet av den gammle motoren. De mener vel ikke annet en at motoren/vannjet skal ha tilført vann ved varmkjøring

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
bmwmaxi skrev 25 minutter siden:

Vile begynt med og eliminere at det ikke er vannjeten som henger.

Sjekket det nå. Det er noe fleksibilitet i koblingen på motor så ser litt bevegelse i akslingen når jeg vrir på impeller i vannjet. Motorsiden rikker seg ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
dieselfan skrev for 1 time siden:

derfor er jeg opptatt av oljepumpa, den kan også være synderen

Det kan være. Denne var integrert i blokka og ble ikke sjekket. Må ut med motor Og fjerne masse deler for tilkomst dessverre. Skal se hva je kommer til for å få verifisert olje i systemet.

12899E68-560B-420A-A987-543FA5C9F78C.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten

Lenge siden jeg har hatt Williams nå, solgte min i 2014 tror jeg. Samme motor. Stolte aldri helt på den... engelsk el system på østerisk blotrimma motor  :rolleyes:


vanligste feilen på disse er å fylle for mye olje. Det krevet litt erfaring å få dette riktig målt. 

har du fylt på 4 literolje? Først 2,5 liter så 1,5 liter?  
 

sjekk at det ikke er vannjeten som henger. Den går med motor. Da vi dro jetten full av tang stoppet motoren tvert

 

starta du på land uten kjøling eller starta du med vann inn på «slangeinntaket» akter? Motor skal ikke startes uten kjølevann. Samtidig skal ikke vannet slås på før du hat starta motoren, gjør du dette kan du få vann inn feil vei i motoren. Jeg hadde slange med kran her. 
 

tatt fra husken, men tror jeg tenker rett her ?

Edited by Bitteliten

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan

Husk at det er 2 oljepumper og ikke en som på en "vanlig" motor.

Begge er like viktige.

Har begge mekanisk drift?

Dersom den ene er elektrisk så kan du jo sjekke at den er ok 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
Bitteliten skrev 34 minutter siden:

fylt på 4 literolje? Først 2,5 liter så 1,5 liter?

Ja, har gjort det slik. Skulle strengt tatt startet med 2,4 liter og så varmet opp motor, men så at oljenivået gikk ned og etterfulgte da 1,5 liter.

 

Bitteliten skrev 36 minutter siden:

sjekk at det ikke er vannjeten som henger.

Sjekket og ok.

Bitteliten skrev 37 minutter siden:

starta du på land uten kjøling eller starta du med vann inn på «slangeinntaket» akter? Motor skal ikke startes uten kjølevann. Samtidig skal ikke vannet slås på før du hat starta motoren, gjør du dette kan du få vann inn feil vei i motoren.

Manualen sier: start uten vann, skru på vann innen 30 sek kjøring. Siden jeg ikke fikk start så ble det ikke nødvendig med kjøling. Montert slange med ventil.

dieselfan skrev 34 minutter siden:

Husk at det er 2 oljepumper og ikke en som på en "vanlig" motor.

Begge er like viktige.

Har begge mekanisk drift?

Dersom den ene er elektrisk så kan du jo sjekke at den er ok 


Det kan jeg sjekke opp bedre!
 

Takk for innspill!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Balder..   
Guest Balder..

Dette høres nesten ut som om det kan være montert en overdimensjon stempel i en orginal sylinderboring, kan det ha skjedd ?

Noen nevnte også trange stempelringer/dvs for lite ringgap, det kan være avgjørende hvis noen av komponentene er feil eller har feil spesifikasjoner/mål....eks feil ring på rett stempel.

Mye av stempelringene må også monteres rett vei, de er flate på en side å vinklet på andre siden, blir de snudd feil får du garantert denne situasjonen fordi de ikke lar seg komprimere i sporet sitt.

Etter å ha overhalt, modifisert å trimmet ett 3 siffret antall motorer har jeg aldri måttet justere ringgap så lenge boring vs stempeldiameter og stempeltype er korrekt.

Er det montert smidde stempel i en motor som kan betegnes som trimmet vil det alltid være en stor fordel å legge til 2-5/100mm på sylinderboring da smidde stempel normalt har mer masse enn støpte std stempel, dvs att ett smidd stempel med mer masse går/utvider seg mer å dermed kreve noe større boring.

Det vil normalt ikke være mulig å skjære verken råder, ramlager eller kryssboltlager ved å kjøre motor kun på starter.

Motor kan som flere også nevner låse seg ved overfylling, men da er det tverstopp/kompresjonslåsing, enten i kompresjonskammret over stempel eller i bunndel.

Sjekk om stempel lar seg bevege sideveis ved å bevege det sideveis oppå, det skal "skrangle" frem å tilbake i øvre del, det fordi stemplet er konisk, det er mest masse øverst på stemplet derfor er diam også minst der, klaring måles alltid nederst på stempelskjørt der diam er størst.

Vet ikke om denne motorn har "tradisjonelt" stempel eller ett svært kort 4-takt stempel, men uansett skal du ved å sette tommeltotten oppå stempel klare å bevege det fra side til side.

Hmmm, ikke så enkelt å sitte her å prøve å finne feil :sad: men lufter mine teorier ut fra det jeg leser, høres mest ut som en klaringsfeil/ mangel på klaring så lenge motor er korrekt sammensatt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
Balder.. skrev 10 minutter siden:

Er det montert smidde stempel i en motor som kan betegnes som trimmet vil det alltid være en stor fordel å legge til 2-5/100mm på sylinderboring da smidde stempel normalt har mer masse enn støpte std stempel, dvs att ett smidd stempel med mer masse går/utvider seg mer å dermed kreve noe større boring.

 

I tillegg så er det vel også forskjellige legeringer - har alltid lest at legeringen i smidde stempler utvider seg fortere , noe som gjør de mer utsatt for skjæring om motoren belastes for mye før den er blitt varm..?    

Share this post


Link to post
Share on other sites
bmwmaxi   
bmwmaxi

For meg høres det ut som at det er en urørt motor siden ingen tok seg tid til og ta ut de brukkete pineboltene ved eventuelt demontering. 

Edited by bmwmaxi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...