Jump to content

Brukket gjengetapp i 6mm hull i aluminium topp (Weber MPE750)


HandyAndy

Recommended Posts

HandyAndy skrev 15 minutter siden:

første tappen var fra Biltema,

 

Har testet så pass mye av det som Biltema har av HSS stål at jeg ikke ville regnet med at det er noe dårligere enn noe annet.

Innkjøperne de bruker blir bedre og bedre, og stadig mer spesialiserte ettersom Biltema blir større.

Har møtt noen av dem på hotell og foajeer rundt om hos produsenter av utstyr i min forrige jobb og må si jeg er generelt imponert.

Det er ikke bare pappjøker med slipps de sender rundt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Plan C

 

TS - jeg tok en liten rødvin og da dukket det opp en ide ....  som bortimot vanlig, er det et stykke ifra hva du etterspør... 

 

Om denne var min:  (fordi det er den raskeste løsningen om en har eller har tilgang på AC/DC TIG)

-ville jeg saget meg inn med baufil iht de røde linjene

- plukket ut biten av tappen

- varm området med liten blåselampe for å koke ut forurensninger (WD40 +++) et par ganger

- start AC TIG og fyll opp skadestedet med Aluminium m 5% Silisium

- slip utvendig fasong

- plan pakningflata med fin flatfil

- bor opp og gjeng opp (som en pusekatt) 

 

Det ser ikke ut som om du lider av generell utstyrsmangel så...  så jeg tror denne oppskrifta lar seg gjøre :wink:

 

1785140917_Webermknekttappmarkup.jpg.0d7c08fe76089c683f93e58dd0306b1a.jpg

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 2 timer siden:

en slik Weber 750 motor m/ turbo og 135 hk ble også brukt i snøscootere

 

HandyAndy skrev 1 time siden:

billigste komplette scooter på finn ligger på 30' og på svalbard er disse godt under dette igjen 

 

Ivar - Har du anelse om hva en slik motor ville komme på, levert sørpå med ledningsnett uten girkasse ? Vekt?

 

 

(har en eldre Yamaha vannscooter som det hadde vært knall å putta en turbomotor i, det skal visstnok leveres ganske langbeina impellere til disse)

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 1 time siden:

Dønn ærlig, jeg har knekt mange nok tapper til at jeg i dag gjenger så forsiktig som en liten pusekatt....  :sweat:

Samme her :yesnod: 

Har også knekt en M24 tapp i et bunnhull i en flens med boremaskin. Det smalt godt :giggle:

 

dieselfan skrev 40 minutter siden:

Om denne var min:  (fordi det er den raskeste løsningen om en har eller har tilgang på AC/DC TIG)

-ville jeg saget meg inn med baufil iht de røde linjene

- plukket ut biten av tappen

- varm området med liten blåselampe for å koke ut forurensninger (WD40 +++) et par ganger

- start AC TIG og fyll opp skadestedet med Aluminium m 5% Silisium

- slip utvendig fasong

- plan pakningflata med fin flatfil

- bor opp og gjeng opp 

Slett ikke dumt,  det vil fungere!

Link to post
Share on other sites

Enkelt. Magna 303. Spesielsveiseelektroder for reparasjon. Har berga meg mange ganger med knekte bolter og gjengetapper.  "Retningsstyrt" smeltebad, og elektrodedekket tenner ikkje. Du trykker elektroden pulsvis kontinuerlig nedi hullet og kan bygge knekt bolt fleire cm opp. Slagget legger seg mellom påsveis og gods.  Avslutt ein cm eller 2 over flate og bruk gripex.  

Det er mange år siden eg handla Magna, så eg kan tenka meg at dei har andre nummer og anna utvalg nå.  Kostbare greier, men du hendelse så bra.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 41 minutter siden:

8000rpm på den motoren, hvordan fikk de til det? Det er tørrsump på disse motorene, litt tricky å få rett oljenivå.  For høyt oljenivå ?

vi hadde en 285 med samme motor i noen år. Morsom båt, men ikke superimponert over det tekniske. De er tross alt engelske ??

Hehe... 8000 rpm mener jeg det stod et sted, men tatt litt i løse lufta. Det er heldigvis ikke i min eiertid den har gått føyken - prøver bare å sette sammen noe igjen. Verkstedmanual og diagnoseutstyr er bestilt, så vi får se om den blir noe fart på motoren igjen. Har du tips å komme med ang. vedlikehold osv?

 

 

BF648B10-ECCB-467A-BFFB-7957A82202C2.png

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev On 16.11.2019 at 0.31:

Plan C

 

TS - jeg tok en liten rødvin og da dukket det opp en ide ....  som bortimot vanlig, er det et stykke ifra hva du etterspør... 

 

Om denne var min:  (fordi det er den raskeste løsningen om en har eller har tilgang på AC/DC TIG)

-ville jeg saget meg inn med baufil iht de røde linjene

- plukket ut biten av tappen

- varm området med liten blåselampe for å koke ut forurensninger (WD40 +++) et par ganger

- start AC TIG og fyll opp skadestedet med Aluminium m 5% Silisium

- slip utvendig fasong

- plan pakningflata med fin flatfil

- bor opp og gjeng opp (som en pusekatt) 

 

Det ser ikke ut som om du lider av generell utstyrsmangel så...  så jeg tror denne oppskrifta lar seg gjøre :wink:

 

1785140917_Webermknekttappmarkup.jpg.0d7c08fe76089c683f93e58dd0306b1a.jpg

 

God ide! Har dessverre ikke sveiseapparat nå, men det stor på listen over "MÅ" ha :) Blir fort fult av ting selv med 85 m2 garasje...

Link to post
Share on other sites

HandyAndy skrev On 16.11.2019 at 11.18:

Hvor mye skal han eventuelt ha for en?

han er utafor nettdekning en ukes tid , kan høre når han kommer tilbake

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk blokka tilbake etter fresing av hull med gjengetapp for to dager siden. Er 99% klar til å heise inn i båten, MEN har selvfølgelig knukket en liten gjennomføring til kjølevæskereservoar i plast. Hvilke alternativer her jeg? Har ikke lyst til å kjøpe ny. Jeg vil prøve å starte opp i morgen, så en «DIY» løsning får holde... 
 

 

4E2B448F-0113-44B1-9F95-62D153B93AFE.jpeg

181CE11C-0F62-4694-9797-7506FF6705F0.jpeg

3F4DF3B6-9EF6-4A95-A02D-1C99281C13E2.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ikke lett å se, fikset noe lignende. 

Rubb opp rundt bruddstedet, ta ut tappen av slangen, jeg boret opp og la inn en 10mm  lang  messingforing   

lim alt fast med lynlim, la en liten larve rundt bruddstedet med lim-pistol, la en god klatt med glassfibersparkel rundt,.

satte  på slangen. har holdt et år er på trykksiden av en liten sirkpumpe. Bedre en nytt.

  

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 1 time siden:

Ikke lett å se, fikset noe lignende. 

Rubb opp rundt bruddstedet, ta ut tappen av slangen, jeg boret opp og la inn en 10mm  lang  messingforing   

lim alt fast med lynlim, la en liten larve rundt bruddstedet med lim-pistol, la en god klatt med glassfibersparkel rundt,.

satte  på slangen. har holdt et år er på trykksiden av en liten sirkpumpe. Bedre en nytt.

  


Takk for tips! Blir en tur på BT eller båtsjappa i morgen.

Link to post
Share on other sites

Et annet alternativ er å kjøpe en 8mm nippel med 1/8" rørgjenger. Så borer du opp og gjenger opp hullet der nippelen knakk. Sett fast ny nippel med lynlim eller loctite 638, evt gjengetape. Forutsetter at det er nok gods, men ut fra bildet ditt ser det ut som om det kan gå. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 32 minutter siden:

Et annet alternativ er å kjøpe en 8mm nippel med 1/8" rørgjenger. Så borer du opp og gjenger opp hullet der nippelen knakk. Sett fast ny nippel med lynlim eller loctite 638, evt gjengetape. Forutsetter at det er nok gods, men ut fra bildet ditt ser det ut som om det kan gå. 

 


ja, nippel 1/8» NPT tror jeg kan fungere bra siden det er forsterket mye i dette området av plasten. Tror det blir plan A. ?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Kom nesten i mål i med Williamsen jula..... men frykter det verste på siste del... 

 

For å ta det fra starten:

 

- Kjøpt Williams 325 med hull i blokk. Rådelager skutt ut

- Kjøpt brukt "long blokk" og montert over alt av eksterne komponenter fra den som hadde skjært seg

- Har kjørt diagnose med Weber's diagnoserverktøy etter (alt OK) ingen feilkoder

- Alt av fluider og bensin er nytt

- Ved oppstart hadde jeg bevegelse på alt, men det ble etter hvert tyngre og tyngre for starter å dra (maks 8 sek på starter om gangen). Ladet så opp batteri siden jeg tenkte det var brukt opp. 

- Opplandet batteri. Fikk ikke start, men og merker den sliter mer og mer med å dra rundt.

- Nå hører jeg bare et klikk i starter/rele og ingen ting skjer. Klarer ikke å dra den rundt med makt på akslingen heller...

 

Hva har skjedd? Stempel har har for dårlig smøring og skjært seg? Har tatt ut plugger og prøvd å smøre opp, men hjelper ikke. Står nå med 15W-50 (som motor skal ha) i begge sylindere.

 

Hva bør jeg gjøre nå:

a) mer makt uten plugger montert

b) ta ut motor og starte på'n igjen (ikke veldig fristende)

c) kjøpe ny overhalt motor

 

Har selvfølgelig også pådratt meg en trekk i ryggen etter å ha stått krumbøyd i 7 garder over tid :(

 

Trenger litt motivasjon nå!

 

IMG_7914.JPEG

IMG_7912.JPEG

IMG_7911.JPEG

IMG_7910.JPEG

IMG_7897.JPEG

IMG_7891.JPEG

Link to post
Share on other sites

Oi, det var kjedelig å høre! 

Det første jeg ville gjort var nok å sjekke om motoren går lett rundt når den er ubelastet. Hvis du tar ut pluggene og tørner den direkte på veiva burde du få en følelse med om motoren sviver med normal friksjon. Hvis ikke må du få med deg en mer erfaren motormekaniker til å kjenne på dette. Hvis den er for tung å dra rundt uten pluggene i er det vel ingen vei utenom enten overhaling eller å bytte motor igjen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...