Jump to content

Brukket gjengetapp i 6mm hull i aluminium topp (Weber MPE750)


HandyAndy

Recommended Posts

Er i gang med å bytte long block på en Williams 325 vannjet rib. På kjøpet av long block fikk jeg fire M6 A2-70 bolter som var knukket. Har fått ut to og gjenget opp på nytt, men har dessverre klart generaltabben (!!!) å knekke M6 gjengetapp i to av hullene....

 

Har testet de fleste triksene jeg kan finne, men de sitter som bare F.....

 

Har noen kjennskap til noen som kan få de ut i Oslo-området? Lei av å ødelegge bor og utstyr....

CD26895C-88EA-478E-91FB-5522549CE6E1.jpeg

37C15DF6-E852-497B-B062-E4273D8A823B.jpeg

062CE59A-063F-4779-9491-9565DD8E8BFA.jpeg

C0561B7A-FABB-428C-B06B-65F1B8BA6D43.jpeg

Link to post

Erodering er vel det eneste sikre trikset når du først har gjort den tabben der. Det er ikke vanskelig å gjenge et hull, men man må ha litt innøvd momentøkkel i håndleddet så man får stoppet i tide. 

 

Har du forsøkt å ta tak i den med seegerringstang? Det går av og til. Kommer du til fra undersiden? Noen ganger går det å knuse tappen med en dor, men det kan være vanskelig i alu. 

 

Skjærevæske for alu er rødsprit. 

Link to post

Takk for tips!
 

Det er nok nettop det ja... litt for mye trykk og skulle stoppet litt før. 
 

Komodo skrev for 6 timer siden:

Erodering er vel det eneste sikre trikset når du først har gjort den tabben der

Sjekkes ut.

Link to post
Guest Balder..

Helicoil er mekanikerens svar på snekkerens acryl på tube :) begge redder de fleste situasjoner.

Helicoil i aluminium gir ett sterkere gjengeparti enn det orginale.

Liker personlig best å gjenge med oppladdbar bormaskin, fort gjort å knekke en sprø tapp men hånd gjenging hvis man ikke er vant.

Link to post
Balder.. skrev 3 minutter siden:

Helicoil i aluminium gir ett sterkere gjengeparti enn det orginale.

 

Yamaha, som et eksempel, satte jo inn tilsvarende Helicoil, i utsatte forbindelser. En ypperlig løsning :thumbsup:

Får en bare riktig retning på en Innsatsgjenge reparasjon så er det ferdige resultatet bedre enn var, nesten uten unntak...

Link to post
dieselfan skrev for 2 timer siden:

 

Hva er borrene dine laget av om du klarer å borre i gjengetapper av HSS/5% Cobolt ???

Lurte på det samme...

 

HandyAndy skrev 1 time siden:

 ble informert om at jeg måtte ta risken om de knakk fresestålet til 3.500,-

Det var en dyr fres!

Link to post

i tilfelle det er en utvei  - en slik Weber 750 motor m/ turbo og 135 hk ble også brukt i snøscootere, Polaris FST fra 2006 til ca 2013.  Burde være mulig å få tak i en slik komplett motor til en rimelig penge tenker jeg.   

 

Og så spørs det jo hva som evt er forskjellig på de ift den som Williams bruker ...? 

Link to post

Jeg ser for meg følgende mulighet:

Varm opp et 6 mm stål av god kvalitet til det er godt orange. Bank det deretter hardt nedpå tappen, og avkjøl det såpass raskt at det får en noenlunde herding.

Da har man et verktøy med rimelig bra passform.

Link to post

Jeg har ved et par anledninger løst slike problemer ved å gå rett ned med en 3mm pinnefres i bunn av radien på tappen. Hullet må da bores opp noe og sette inn innsatsgjenger, f.eks. Heli. Men freser til 3500 kr har jeg ikke hatt behov for. 

Link to post
ivar skrev 43 minutter siden:

Burde være mulig å få tak i en slik komplett motor til en rimelig penge tenker jeg.   

Alt er relativt.. har tilbud på ny long block fra EU til ca 30.000 nok, men som du påpeker så er de benyttet i mange applikasjoner. MPE «multi purpose engiene». Tror ny motor koster 80.000 eller noe i det området.

 

 

AC7C83A3-E133-47E3-85F0-6184889191E6.jpeg

32ABDD5E-41D8-4203-9DB0-DE52A20CF439.jpeg

A3DD09A3-F45C-44DC-A1DF-63F7309F7527.jpeg

Link to post

Har brukt noe vi kalte friksjonsborr, som var korte staver av HM som hadde to "egger" med 1-2 graders frivinkel  og 3-4 grader eggvinkel.

Disse kunne bare brukes i hyperstabile maskiner og helst med mekanisk lås på X og Y akse... for å eliminere all slakk.

Så. med høyt turtall, heftig press mot arbeidsstykket (i dette tilfellet den brukne tappen), så blir tappen rødglødende og en starter mating og det skaves av rødglødende materiale... elller friksjonsborret brekker og det hviner rundt ørene på alle rundt maskinen...

 

Dønn ærlig, jeg har knekt mange nok tapper til at jeg i dag gjenger så forsiktig som en liten pusekatt....  :sweat:

 

Link to post
dieselfan skrev 2 minutter siden:

Dønn ærlig, jeg har knekt mange nok tapper til at jeg i dag gjenger så forsiktig som en liten pusekatt....  :sweat:

haha... ja, neste gang skal jeg også gjøre det ? første tappen var fra Biltema, så fikk for meg at Tess sine hadde litt bedre bruddstyrke... pusekatt neste gang!

Link to post

Har en gammel magnetbormaskin liggende. Var inne på tanken på å få spenst den fast og boret/frest ut, men mangler chuck mk3 feste. Noen som kan anbefale noe å putte inn for å få den operativ?

EB2311B0-A88A-406D-9069-C71D920A234F.jpeg

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...