Jump to content

Brukket gjengetapp i 6mm hull i aluminium topp (Weber MPE750)


HandyAndy

Recommended Posts

EUREKA!! 

Jeg har sett det som lite sannsynlig at det ble gjort feil på fabrikken i Tyskland, men nå fant jeg en!

Kamakslingen er montert motsatt vei. Det er en sensor som styrer gnist timingen fra toppen, så da er det nok det som gir 180 grader feil tenning.

 

Merk bilde fra verkstedmanualen. "merket side (8) skal peke mot sylinder nr. 1". Det gjør den altså ikke. 

 

Jeg er så "heldig" at jeg har to havarerte motorer på lager, og der er det montert iht manualen. 

 

Er dere enig  i at dette mest sannsynlig forklarer feiltenningen? 

 

 

image.png.8d51e61d45c218c10bd15894006fa89f.png

 

Bilde fra havarert motor. Her stemmer også pilen for rotasjonsretning. 

 

image.png.2dfc2a84732fa854cd3596e197e9e3f3.png

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 8.6.2021 at 9.40:

Smell i eksos en gang i blant er typisk for at uforbrent bensin/damp kommer inn i eksosen og tenningen fyrer til nå eksosventilene er åpne. Typisk feil tenning. Eks. at tenningen er rundt motsatt av hva den skal være, eks. 180 grader feil. Fabrikkmontert eller ikke. 

HULDRA - takk for at du satt med på rett spor!!

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 9.6.2021 at 14.44:

Det kan forklare feilen.

Nå har jeg fått snudd kamaksel med god hjelp av Polaris mekaniker. Var ikke veldig lysten på å ta kjede uten kjedeverktøy og ny link, men vi fikk det til ved å hente en splint fra en av delemotorene og klinke på plass. Ble veldig bra. I dag monteres resten og jeg håper det endelig blir start på maskina! :)

IMG_1056.JPG

IMG_1057.JPEG

IMG_1059.JPEG

IMG_1063.JPEG

IMG_1062.JPEG

Link to post
Share on other sites

Men... ingen start etter denne operasjoenen heller... 

 

Tok meg tid til å notere bevegelsene på kamaksel og så at det ble feil. Etter å ha tenkt litt til så kom jeg frem til at det ble feil med fabrikkmontert kam uansett hvilken vei eller timing den stod i. Så da var veien kort til å bytte til en kam fra en av delemotorene. 

 

Så klarte jeg det utrolige - jeg mistet en liten flat del av kjede ned i blokka :( da tenkte jeg Game Over. Utrolig nok hadde den kilt seg melom et tannhjul  og kjede, og med magnet så kom den til slutt ut! Noen ganger har man mer flaks enn man har fortjent! 

 

Med "ny" kamaksel på plass så startet den på første forsøk - INGEN NØLING!

 

Så jeg får rette en takk til han som satt motoren sammen på fabrikken i Tyskland - jeg har lært utrolig mye pga av han :) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...