Jump to content

Brukket gjengetapp i 6mm hull i aluminium topp (Weber MPE750)


HandyAndy

Recommended Posts

Jeg støtter den teorien. Men, med tenningslampe så så det ut til å tenne rett... TDC er likt på begge sylindere, så det er ingen hjelp i å bytte om på coiler. Må sjekke igjen!

Link to post

EUREKA!! 

Jeg har sett det som lite sannsynlig at det ble gjort feil på fabrikken i Tyskland, men nå fant jeg en!

Kamakslingen er montert motsatt vei. Det er en sensor som styrer gnist timingen fra toppen, så da er det nok det som gir 180 grader feil tenning.

 

Merk bilde fra verkstedmanualen. "merket side (8) skal peke mot sylinder nr. 1". Det gjør den altså ikke. 

 

Jeg er så "heldig" at jeg har to havarerte motorer på lager, og der er det montert iht manualen. 

 

Er dere enig  i at dette mest sannsynlig forklarer feiltenningen? 

 

 

image.png.8d51e61d45c218c10bd15894006fa89f.png

 

Bilde fra havarert motor. Her stemmer også pilen for rotasjonsretning. 

 

image.png.2dfc2a84732fa854cd3596e197e9e3f3.png

Link to post
Hulda skrev On 8.6.2021 at 9.40:

Smell i eksos en gang i blant er typisk for at uforbrent bensin/damp kommer inn i eksosen og tenningen fyrer til nå eksosventilene er åpne. Typisk feil tenning. Eks. at tenningen er rundt motsatt av hva den skal være, eks. 180 grader feil. Fabrikkmontert eller ikke. 

HULDRA - takk for at du satt med på rett spor!!

Link to post
Hulda skrev On 9.6.2021 at 14.44:

Det kan forklare feilen.

Nå har jeg fått snudd kamaksel med god hjelp av Polaris mekaniker. Var ikke veldig lysten på å ta kjede uten kjedeverktøy og ny link, men vi fikk det til ved å hente en splint fra en av delemotorene og klinke på plass. Ble veldig bra. I dag monteres resten og jeg håper det endelig blir start på maskina! :)

IMG_1056.JPG

IMG_1057.JPEG

IMG_1059.JPEG

IMG_1063.JPEG

IMG_1062.JPEG

Link to post

Hvor kan jeg få tak i service kit til en Solas jet pump unit SD-PM-140/60? 

 

Det er slark i lager osv...

 

image.png.6ac70d571ac8038ef9af34eddfc44999.png

Link to post

Men... ingen start etter denne operasjoenen heller... 

 

Tok meg tid til å notere bevegelsene på kamaksel og så at det ble feil. Etter å ha tenkt litt til så kom jeg frem til at det ble feil med fabrikkmontert kam uansett hvilken vei eller timing den stod i. Så da var veien kort til å bytte til en kam fra en av delemotorene. 

 

Så klarte jeg det utrolige - jeg mistet en liten flat del av kjede ned i blokka :( da tenkte jeg Game Over. Utrolig nok hadde den kilt seg melom et tannhjul  og kjede, og med magnet så kom den til slutt ut! Noen ganger har man mer flaks enn man har fortjent! 

 

Med "ny" kamaksel på plass så startet den på første forsøk - INGEN NØLING!

 

Så jeg får rette en takk til han som satt motoren sammen på fabrikken i Tyskland - jeg har lært utrolig mye pga av han :) 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...