Jump to content
HandyAndy

Brukket gjengetapp i 6mm hull i aluminium topp (Weber MPE750)

Recommended Posts

ozo   
ozo
HandyAndy skrev 23 minutter siden:

Kan kanskje bruke den om den kom fra havariet uten skade?

Nå husker jeg ikke hva som hadde skjedd med den, men feilfri blokk og veivaksel er essensielt for en motor.

Du har åpenbart en rikholdig garasje :smiley: , men det er avgjørende å bruke deler som er i god stand, og ikke minst, passer sammen.

Unngå å bruk deler som kan tenkes å ha usynlige skader etter et havari. Alle riper og misfarginger er faresignaler.

Når det gjelder lagerklaring er det ytterst små toleranser, så her må det utvises "kirurgisk" renslighet, i den grad motorolje er kirurgisk. I tillegg bør alle klaringer absolutt måles med såkalt "plastigauge". Det tar litt tid, men den tiden er vel anvendt.

Det er vel unødvendig å nevne at det er en fordel å oppdage evt. feil før motoren er installert :lipseal: .

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Olevine   
Olevine

image.png.a2a5b00bee8079040b97f4593508167d.png

 

Dette bildet mener jeg uten tvil viser at det har gått varmt for seg. Slik kontakt skal det ikke være her. En slik skade kan umulig komme at startforsøket du gjorde, men den må helt klart ha vært der da du kjøpte motoren.Jeg er heller ingen motormekaniker, men jeg hadde likevel ikke tatt sjansen på å bruke denne veivakselen. Om den skulle vise seg å være uten kast, noe jeg tviler på, er den sannsynligvis svekket av varmen. Fargespekteret tyder på at temperaturen har vært kanskje helt oppe i 400°C der fargen går over fra blå til gråblå og helt grått.

Jeg fant flg tabell på Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Tempering_(metallurgy))

 

  • Faint-yellow – 176 °C (349 °F) – engravers, razors, scrapers
  • Light-straw – 205 °C (401 °F) – rock drills, reamers, metal-cutting saws
  • Dark-straw – 226 °C (439 °F) – scribers, planer blades
  • Brown – 260 °C (500 °F) – taps, dies, drill bits, hammers, cold chisels
  • Purple – 282 °C (540 °F) – surgical tools, punches, stone carving tools
  • Dark blue – 310 °C (590 °F) – screwdrivers, wrenches
  • Light blue – 337 °C (639 °F) – springs, wood-cutting saws
  • Grey-blue – 371 °C (700 °F) and higher – structural steel

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
Olevine skrev 29 minutter siden:

Fargespekteret tyder på at temperaturen har vært kanskje helt oppe i 400°C der fargen går over fra blå til gråblå og helt grått.

Interessant å se tabellen. Her har det gått hardt for seg, ingen tvil om det på fargen. Er dog i tvil om veien videre nå! Har satt veiva på en enkel jig og det ser ikke ut til å være kast i den. Skal prøve å klokke den i morgen. Som du påpeker har det vært opp mot 400 grader (basert på farge), men er det nok til å svekke veiva? Jeg leverer til vanlig eksoskanaler til gassturbiner (400-500 grader eksos) og det er ikke store reduksjonen i styrke på karbonstål ved 400 grader. Over 4-500 grader så er det en vesentlig reduksjon i styrke. Antal sykler og «siging» er også tema over 4-500 grader. 
 

image.png.24d4db48daaa43b3acba7e59c92e7a8b.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Da jeg skrev mitt forrige innlegg la jeg ikke merke til slitasjeskaden fra veiva på lagerbukken i blokka. Men når man ser den skaden er det jo innlysende hvorfor veiva er blå der. Det betyr jo at det er skinka på veiva som har subbet og blitt varm. Min tanke er da at den varmgangen kanskje ikke har så mye å si for veiva. Så vidt jeg vet blir veivaksler set-herdet etter maskinering, men før lagerbanene blir slipt. Dvs. at de får en hard overflate akkurat der lagrene går, men inni er de seige. Det er ikke sikkert lagerbanen har tatt skade av denne varmgangen. Siden veiva har rotert når den har blitt varm, er også varmen fordelt 360 grader på akselen, noe som i sin tur kan medvirke til at den ikke har fått kast. Varmer man på en side av en aksel er det garantert at det blir kast. Her blir det noe mer usikkert da veivakselen ikke har like mye gods på hele omkretsen, noe som vil innvirke på de termiske spenningene fra varmgangen. I tillegg har man selvsagt en risiko for sprekkdannelser og brudd ved lokal oppvarming. Om det er noe å frykte her vet jeg ikke. Når det gjelder lagerbukken i blokka tror jeg ikke skaden har noen betydning så lenge man klarer å få montert et nytt lager på en god måte. Her er det lageret som tar opp friksjonen ved gange, selve bukken er ikke kritisk for hardhet slik som veiva. 

 

Ellers er det jo som du sier @Olevine at denne skaden garantert kommer fra drift, ikke fra startforsøket. Motoren var allerede ødelagt ved montasje. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo
HandyAndy skrev 2 minutter siden:

Som du påpeker har det vært opp mot 400 grader (basert på farge), men er det nok til å svekke veiva? Jeg leverer til vanlig eksoskanaler til gassturbiner (400-500 grader eksos) og det er ikke store reduksjonen i styrke på karbonstål ved 400 grader. 

Poenget med varmen fra friksjonsskaden er om veivakselen din har mistet herdsel. Tabellen du legger ved sier noe om metallenes styrke ved forskjellige temperaturer, det har ingenting med herdet stål å gjøre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
Komodo skrev 4 minutter siden:

Når det gjelder lagerbukken i blokka tror jeg ikke skaden har noen betydning så lenge man klarer å få montert et nytt lager på en god måte.


Det var oppløftende å lese, for jeg var redd dette kunne være «enden på visa». Med litt filing så tror jeg det kan bli ok. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy

Siden dette er en liten tosylindret sak så er det vel bare denne lagervarer som holder veiva fra å skli ut i retning rød pil?

 

 

2D69A39D-1DC3-4E2F-B6CE-192F34E49AB5.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Mulig eg missforstår.  Du kan ikkje file til lagerbukker. Det er linjebort.  Såvidt eg kan sjå så er den blokka boss, eller må sendes til maskineringsverksted for vurdering sammen med veiva.  Proffe verksted ordner overdimmensjonslager til ofte bedre pris en std. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
dieselfan   
dieselfan

Tre forslag:

  • Finn ut av hvordan denne motorkonstuksjonen thruster veiva endeveis, og om tiltrekking av noe av det på-boltede utstyret påvirker dette
  • Demonter bunnpanne på motor nr 3 og sjekk med søkerblader hvor du har sideveis klaring
  • Vurder om du så skal demontere rådeunderfall og måle igjen for å se om rådene skaper sidekrefter

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo

image.png

På dette bildet ser man at lagerskåla til venstre er forskjøvet. Dette kan skyldes at den også er løftet litt, uten at dette vises på bildet, men sjekk at låseknasten er intakt. Om den ikke er det, har lageret gått rundt, og da er det fare for at lagerbukken er nedslitt. Dette lageret ser jo også mye mer slitt ut enn det andre, men det kan også skyldes bildekvaliteten.

 

HandyAndy skrev for 20 timer siden:

Siden dette er en liten tosylindret sak så er det vel bare denne lagervarer som holder veiva fra å skli ut

"Lagervarer" er vel "lagerbanen" med autokorrektur…

Jeg synes jeg ser maskinerte flater på veiva langs disse lagrene. Det skulle jo tyde på at de midtre rammelagrene skal ha en krage i ytterkant som skal hindre aksialbevegelse.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Balder..   
Guest Balder..

Jeg ville ikke brukt den veiven før den er slipt for overdim lager å sjekket for kast.

Hvis den har vært åpnet på ett tidligere tidspunkt så er den feil sammensatt, veiva er feil plassert i blokka.

Ta den tilbake til han som har utført jobben på motor, klar reklamasjon.

 

 

Edited by Balder..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Balder..   
Guest Balder..

Har nå gått tilbake i tråden å lest å sett på bilder, motorn er nok desverre ferdig, det er overhodet ikke økonomisk forsvarlig å reparere :((

Den ene råden på veiva er ødelagt av varmgang, selv om den skulle se skapelig ut etter polering er den sannsynligvis ikke rund lenger.

De "piggene" du spekulerer på i lagerskåla fra ovenfor nevnt råde er nok matriale fra lagerskåler som har blitt slitt løs, disse partiklene har blitt så varme att de har smeltet å tatt letteste motstands vei....inn i smørehullet på veiva.

Men uansett, er motor reparert av andre enn deg selv har du en god sak så lenge motor ikke har vært startet av deg, den var havarert før du vred på startnøkkel.

Her var årsaken det ene av de 3 viktige punktene man må ha kontroll på som sviktet ..."klaring"....eller rettere sagt mangel på klaring.

Edited by Balder..

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
Balder.. skrev 6 minutter siden:

Har nå gått tilbake i tråden å lest å sett på bilder, motorn er nok desverre ferdig, det er overhodet ikke økonomisk forsvarlig å reparere :((

Har dessverre startet å ta det inn over meg :( utrolig synd når jeg ellers var i mål!

 

Har gått for plan B nå :)

 

 

 

24E3129A-6C95-4175-9437-C6B930A5C3C2.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Balder..   
Guest Balder..

Du burde kunne finne motor, har du ringt scooterhøggeriet på Elverum ?

Eller høggern oppe i Meistervik ?

Edited by Balder..

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
Balder.. skrev for 12 timer siden:

Du burde kunne finne motor, har du ringt scooterhøggeriet på Elverum ?

Eller høggern oppe i Meistervik ?

Takk for tips! Jeg tar kontakt med de i dag. 
 

jeg har også vært i kontakt med forhandler i norge for Williams og Polaris. De har igjen henvist meg til sine respektive verksteder som har jobbet med de her motorene en del. Dessverre får jeg stort sett bare tilbakemelding og at de ikke liker motoren eller å jobbe på de. Stort sett blir det byttet i ny. Fikk også høre at «alle» kom in med råde igjennom blokka, så det er en typisk feil ser det ut som.

 

Jeg har to kontakter utenfor Norge. En i Tyskland og en i Slovakia. Han i Slovakia ga meg tilbud nå (alternativ 2 virker bra):
 

This block and crank are done.

 

1. This happened that driveshaft from pump was pushing in the engine (Not good cetrated engine, you must have play best around 10mm driveshaft up/down)

2. rod go away becaususe lossing pressure in mainbearing - no pushing oil to con rod

 

So I can sell you used block sleeved, used crank, used con rod all good condition. 1000€

 

or can give you New short block on Cash 2000€

 

A new block you have all new bearings rods, pistons, nikasil.... you can send me your head just clean realy good and I install it, make valve clarance in that price.

 

shipping to you will be around 50-60€ DHL economic

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
Balder.. skrev for 13 timer siden:

Ta den tilbake til han som har utført jobben på motor, klar reklamasjon

Tok kontakt med selger, men han følte ikke noe tilbakebetalingsplikt.... så da sitter jeg med «svarte Per» :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo

Jeg kom til å tenke på noe ang. årsaken til denne nokså sjeldne skaden. Du nevnte tidligere at vannjeten var koblet direkte til motoren. Jeg går ut ifra at det er en fleksibel kobling, med thrust-lager. En vanlig motor er ikke laget for aksielle krefter på veiva, utover den naturlige bevegelsen.

 

HandyAndy skrev 41 minutter siden:

«alle» kom in med råde igjennom blokka

Dette kan jo skje på enhver motor, om turtallet blir for høyt; og denne typen farkost er nok ekstra utsatt i så måte. En (lavere stilt) turtallsbegrenser, ville nok ha redusert risikoen for dette betydelig, uten at det nødvendigvis ga noen merkbar endring av toppfarten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
ozo skrev 10 minutter siden:

Du nevnte tidligere at vannjeten var koblet direkte til motoren. Jeg går ut ifra at det er en fleksibel kobling, med thrust-lager.

Ja, direkte kobling mellom aggregat og motor (koblingen tar opp noe). Det må være en feil på aggregat eller justering på den båten motor kom fra. Dersom selger ikke sjekker opp i dette så vil han nok fort få samme problem på sin nye motor. Har ikke sett tilsvarende problem med min båt. Jeg klarer ikke å se å se hva som tar opp aksial kreftene fra figuren under... Må vel være de to lagrene i del 31?

 

image.png.46623e757017d8974e3208b45f22271d.png

 

ozo skrev 17 minutter siden:

En (lavere stilt) turtallsbegrenser, ville nok ha redusert risikoen for dette betydelig, uten at det nødvendigvis ga noen merkbar endring av toppfarten.

Jeg har hørt om en enkel fiks for turtallsreduksjon fra naboen. Han har satt en liten slangestump på gasswiren. Grunnen er at det går uforsvarlig fort. Motoren går opp i 8.500 rpm. Det som er interessant er at motoren leveres med og uten turbo. Det er de med turbo som sliter, og det er ikke mulig å skaffe ny blokk fra fabrikk. De uten turbo ser ut til å holde og der er det mulig å få tak i ny blokk. 

 

Får jeg motoren på plass igjen så vil jeg definitivt redusere turtall noe.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Bitteliten   
Bitteliten

Del 31 sitter etter impelleren (propellen) i vannjeten - så jeg tror ikke kraften tas opp der. Jeg har ikke sett på impelleren i detalj - men det kan jo være et gummiboss på den som tar opp kreftene.

 

Det føles ikke greit å kjøre disse på maks turtall  hele tiden. Min 285 voblet på kjølen i maks fart (GPS målt til 43 knop). Det er bra fort i en liten RIB. 

Morsomt leketøy - er som en rask motorsykkel. Ungene hadde stor glede av den - var liksom ikke noe poeng å kjøre omkapp med andre joller.. Samtidig er det en veldig trygg jolle - tung og god i sjøen. har kjørt Gule Humpen i kuling med den :smiley:

 

Mener å huske at på nyere utgaver var den en nøkkel man kunne bruke på ECUen for å redusere effekten - men det kan være jeg husker feil.

 

Smøring av pakkboksen på akslingen er heller ikke helt patent på disse.  Det er en fjærbelasta fettboks som lissom skal presse fett ned i pakkboksen. 

 

Vi sleit også med TPS sensoren (throtle position sensor). Motoren mista signal på hva gassposisjonen var - og da stoppa motoren. Ganske spennende når dette skjer i 30 knop... Også er det en mikrobryter på gasshendelen som gir signal om at hendelen står i nøytral som har lett for å knekke. Bytta den et par ganger. 

Edited by Bitteliten

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Balder..   
Guest Balder..

Kjenner ikke dette båtkonseptet, men er det mulig å sette inn en 2-taktsmotor fra en snøscooter i steden ?

En std 800 twin forgassermotor fra ca år 2000 yter ca 130hk/8000rpm, veier bare 30kg å er ekstremt driftssikker.

Eller en liten å lett 3cyl med elefantpower :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar

Blir ikke det litt spedt mtp dreiemoment?  Disse snøscootermotorene har jo gjerne høyere trimmingsgrad enn sine "vannscooterkusiner".. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo
HandyAndy skrev for 6 timer siden:

Jeg klarer ikke å se å se hva som tar opp aksial kreftene fra figuren under... Må vel være de to lagrene i del 31?

Da må i såfall det fremre av disse ha skrå lagerbaner, men jeg så for meg et dedikert thrust-lager på innsiden av skroggjennomføringen. I tillegg er det absolutt påkrevd med en fleksibel kobling, slik at veiva ikke får noe som helst press; om da ikke veiva har (/skal ha) en thrust-lagerfunksjon.

 

Ut ifra bildet fra garasjegulvet ser det ut til at motoren er elektronisk styrt. Da synes jeg det er merkelig om den ikke har turtallssperre. Denne bør jo også kunne endres. Om du begrenser det maksimale gasspådraget, reduseres riktignok maksbelastningen på motoren, og dermed også ytelsen, men idet du forlater bølgetoppen med fullt pådrag, kan likevel turtallet bli farlig høyt -spesielt med turbo.

Kombinasjonen: maks. ladetrykk, full gass, plutselig null belastning, og minimal roterende masse = :eek: .

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Balder..   
Guest Balder..

Ivar..

Orginale 800cc twinmotorer med singelpipes er faktisk momentsterke, ikke noe dårligere enn nevnte 4-takter.

 

Hva er en hk ?

Her formelen...

Turtall×moment(i fot/pound)÷5252

Hvis vi da tar feks en 800cc scooter som yter 156,1hk så er regnestykket som fant hk som vist under....

8200rmp×100fp÷5252=156,1hk

 

De fleste bremsbenker regner i fot pound fordi de bruker den amerikanske betegnelsen på moment som er fot pound, det regnes enkelt om til vår kjente moment betegnelse som er Nm.

 

Jeg drev i veldig mange år trimingsverksted med eget dyno/bremsbenk rom.

Jeg likte ikke å velge minste motstands vei...dvs Turbo, bygde derfor opp egne sugemotorer som skulle hamle opp med de nye 4-taktsTurbo motorene...var nesten en besettelse :giggle: før turbo'n hadde snurret igang var 2-takten med 200nm+ borte :)

Bygde bla ett dusin 3cyl 1200cc sugemotorer med en vannscooter blokk som utgangspunkt, de ble brukt i løpsscootere (til egne scootere, så til andre etter att jeg selv sluttet å kjøre løp) Disse motorene ble også levert til noen som ville ha brutal "turscooter"

Ytelsen med 13,5:1 komp for 98okt pumpbensin opp til 264hk/165f/pound på 8400rpm, regn om det til nm :) 

Bygde opp disse motorene på de eldre Polaris W/C blokkene(blokk fra vannscootermotor)

Det eneste jeg brukte fra vannscootern var blokka, maskinerte blokkene slik att de aksepterte sylindrer fra en annen motor å bygde opp nye veiver.

Brukte i steden for de org vannscooter sylindrene 800cc scooter sylindre, motorn sylindrene ble tatt fra var twin motorer på 800cc, brukte derfor 3 slike sylindre for å få 1200cc, det ble hentet ut maks moment ved å porte sylindrene for flate effektkurver, tenningsanlegg med ønsket tennkurve ble hentet fra en annen motor osvosv....

De ble en bamsesterk å svært holdbar motor.

 

Beklager att dette ble en avsporing, ble det for mye si fra så sletter jeg, men det viser bare att man kan putte inn hva som helst i alle slags fremkomstmiddel hvis man bare vil, hvorfor ikke gjøre noe brutalt ingen har gjort før ??? kjøp en komplett Yamaha Turbo motor å putt den inn, om du ikke klarer å bruke 280hk så får du ha dem på lager.

Du får en slik motor...faktisk en komplett scooter i god stand til 30000kr.

 

Så tilbake til trådstarters motor, den er jo levert slik den er som std, dvs att den er overhodet ikke presset effektmessig på noen måte, den burde om den var godt bygd være en evighetsmasin, slike motorer har alle turtallssperre.

Alle 4-taktere med orginal turbo i masseproduserte kjøretøy er trauste snille motorer, de skal fungere å gjøre jobben for alle fra en vill å gal 16åring som lever for full gass til en sindig 70åring.

 

Men så godt som alle turbo 4-taktere jeg hadde i dyno'n hadde ettermonterte turbo kit, de fleste fra MC Express Sverige, det å kjøre ladetrykk på 1kg var helt normalt også når det var ettermonterte turbokit på orginal motor, det var også holdbart over tid, enkel form for trimming.

Eierne ville ofte testet på langt ! høyere ladetrykk for å få høye bremse papirer, de ofret nesten motor bare for å se hvor langt de kunne presse det:pray: du vet...det handlet jo nesten om manndommen:giggle:

Det var storkos for en glad motormann å bremse disse "små" 4cyl 1000cc 4-takterne som dro ut til 10800rpm med 1,5kg ladetrykk, det er ett lydbilde fra en annen verden :yesnod:

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
Balder.. skrev 7 minutter siden:

Beklager att dette ble en avsporing, ble det for mye si fra så sletter jeg,

 

jeg synes iallefall dette er kjempeinteressant å lese om , og sikkert flere "motorheads" her inne på tråden :smiley:

 

Sitat

Ivar..

Orginale 800cc twinmotorer med singelpipes er faktisk momentsterke, ikke noe dårligere enn nevnte 4-takter

 

Jepp, jeg har etpar av de selv.   Dette kan nok du mer om enn noen andre her inne, men jeg tenker det blir noe annet med en impeller fast tilkoblet kontra variatordrift som ikke kobler til før rundt 4000? 

Ser at Polaris 1200 i "vannscootertrim" yter ca 135 hk, samme som feks min gamle xc800 - vil da tro at 1200'en blir merkbart sterkere i bunn?  

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
HandyAndy   
HandyAndy
Balder.. skrev for 22 timer siden:

Beklager att dette ble en avsporing, ble det for mye si fra så sletter jeg,

Ikke noe å beklage :) tvert imot; det er hyggelig lesning! 
 

Balder.. skrev for 22 timer siden:

hvorfor ikke gjøre noe brutalt ingen har gjort før ???

Har tenkt på det, men det er fryktelig dårlig plass i båten. For meg blir tryggeste vei å gå for noe jeg vet passer.

 

Har nå flere alternativer:
 

1) Har kjøpt en del fra en Tysker som jeg nesten tror jobber på fabrikken. Han sier blokk og veiv er boss, men kan få til ny blokk, veiv og sette sammen ny long block ( uten turbo eksos osv) til 2.000 eur. Frakt og moms tilkommer. 

 

2) kjøpe ny long block fra Slovenia. 3.000 eur. Kan kjøpe short block og veiv til 2.000 eur. Frakt og mva tilkommer.

 

3) Cymo AS i Trondheim kan levere ny blokk og veiv med lager til 13.000 nok. Her må nok jeg montere selv. Blir litt i frakt.

 

4) selge prosjektet «as is»

 

Heller mot alternativ 1, men det går en det i frakt. 
 

Hva tenker dere?

 

Har dere tips til frakt Norge - syd Tyskland? DHL economy select får jeg ikke opp som alternativ. Bare ekspress.

Edited by HandyAndy

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...