Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Jeg har mottatt en rekke henvendelser fra medlemmer som jeg har truffet i sommer, samt skriftlig på IM om at jeg bør presentere "Perlen" og dets restaurering/oppussing i egen tråd. Jeg har vegret meg en del for det, men tar nå allikevel steget helt ut.

 

Med andre ord, de som ikke tåler "selvskryt" eller ikke kan fordra trebåter, bes hoppe over denne tråd :wink:

 

Jeg skjønner jo nytteverdien av en slik tråd, se bare på Ok67, batdilla og Bastard sine tråder. Det er egentlig verdifulle "dagbøker" de har, som kan glede mange i lang tid fremover, og ikke minst "eierene" av nevnte tråder.

 

Nå vil jeg legge til at jeg kommer IKKE til å holde samme intensitet som d`nevnte herrer, til det har jeg for mange andre prioriterte gjøren og laden ting, men tar ting som det kommer. Nå i høst er det først og fremst hytta som skal prioriteres.

 

For å få en start på tråden, har jeg valgt (med glimrende hjelp fra Batdilla) å lime inn den presentasjon som er gjort av Perlen i tråden "Vinterprosjekter, planer om", slik at mange vil kjenne igjen den første presentasjonen.

 

Som overskriften sier, så omhandles det også her en sak "Lille Perlen".... Dette skyldes at jeg ønsker meg en standsmessig slepejolle til skipet, og presentasjon kommer etterhvert.

 

Har dere forslag til ting&tang jeg bør tenke på i båten, for all del, kom med dem. Jeg er åpen for alle forslag !! Nå er det også slik at jeg har truffet på veldig mange medlemmer her på forumet i forbindelse med diverse. Er der noen medlemmer som av en eller annen grunn skulle finne på å streife innom Grimstad, er det bare å ta kontakt, så skal jeg ha kaffe klar !!!

Link to post
Share on other sites

Fakta om Perlen :

 

Bilde

 

Bilde

 

Perlen er bygd i Tyrkia. Jeg kjøpte den selv for 2 år siden i Oslo.

 

Når jeg kjøpte denne, var den meget provisorisk innredet. Den var slitt, og kona ville ikke ha den grunnet "alt for mye å gjøre med den".

 

Imidlertid så jeg mulighetene, og det kan legges til at hun overhode ikke har angret på at vi kjøpte den når hun nå ser hvordan den etterhvert blir.

 

Båten ble opprinnelig bygd som flatdekket tomasters seilbåt. I 1982 ble den tatt inn på Gregersen båtbyggeri i Risør, hvor daværende eier ønsket å gjøre denne om til motorseiler. Den ble påkostet forholdsvis mye, da med hytte og cabin + actercabin som er bygd opp i teak og massiv mahogny.

 

Der finnes ikke rigg til denne per dags dato. Vi ønsker foreløpig å beholde den som "motorbåt", inntil den er helt ferdig restaurert/pusset opp.

 

Detaljer for hvordan den så ut ved kjøp, vises senere i tråden.

 

Lengde : Gode 40 fot, skal foreta konkret måling til vinteren, da det viser seg at denne antagligvis er rundt 43 fot, da selvsagt uten baugspyd.

 

Dyptgående : 1.80

 

Motor : Perkins, 4.286

 

Flere detaljer kommer senere i tråden.

Link to post
Share on other sites

Vi har hatt båten i snart to år. Den første vinteren valgte jeg å ikke gjøre så mye med båten, da vi ønsket å bruke denne en stund, for å finne ut av våre behov og ønsker. Nedenfor vil dere se hvilke prosjekter jeg ønsket å gjøre for vinteren 2004/2005 :

 

MERK : Denne tekst er hentet fra annen tråd, slik at tekst er i "nåform", og kan derfor virke noe forvirrende......

 

Nye dørker i ac, forpigg, wc samt cabin, egenprodusert med innlegg av pyntekompass etc.

Montere vannbåren varme

Montere kobber-rør for gass

Nytt toalettrom som skal bli større, montere dusj

Nye kjøleskap/skal ha to stk på gass

Nytt pentry i cabin

Nye benker i cabin

Nye dører i ac (blir ferdig med de i morgen/2 stk.

Ny dodør

Ny dør til cabin

Nye skapdører (ferdig i går med 4 stk, 5 under arbeid, 5 gjenstår (herav 5 som skuffeseksjon)

Nytt bord (blir ferdig i morgen)

Ny styreposisjon (enkelt med nye plater)

Lage verktøyvegg i motor-rommet

Lage tilsammen 7 nye skaper her og der

Lage ny mast for doghouse

Generell oppussing herav total nedpussing av ac/forpigg

+ diverse

 

Mao. masse som skal gjøres men er allerede godt i gang med mye av dette. Antar at jeg om 14 dager allerede skal vaske ut alt pussestøv i hele båten (der ser ikke ut !!!!)

 

Det kan synes som uoverkommelig, men det er fullt ut realistisk. Dersom lottopremier skulle dette ned i hue på meg, skal der også monteres opp en del utstyr som står på ønskeliste....

 

Jeg er svært heldig med å kunne stå i garasjen og arbeide med mye av tingene (uthuset for de mest grisete ting....) samt lett tilgjengelighet på båten slik at jeg slipper å bruke unødig tid på tilrigging/frarigging av verktøy etc.

 

Synd at helgene kun består av 2,5 dag :nonod: :nonod: (slutter tidlig hver fredag.)

Link to post
Share on other sites

Den 01.12.04 ble følgende presentert i i prosjektarbeidet mitt :

 

Jeg minner igjen om at tekst er hentet fra annen tråd, slik at det er skrevet i "nåform", og kan derfor virke noe forvirrende.....

 

Det jeg blant annet de siste dager har gjort ferdig skaper både på styrbord og barbord side, se her :

 

Bilde

Bilde

 

Deretter har jeg laget ferdig pc bordet (forsenket hylle med luftehull) og skap under denne, se her :

 

Bilde

 

 

Her er pc bordet inklusive lokket til å ha over pc når denne ikke er i bruk :

 

Bilde

 

Jeg er også endelig ferdig med å lage til bordet vi skal ha på uteområdet, begynte på dette i fjor, men var ikke fornøyd :

 

Bilde

 

I løpet av de neste dager skal jeg "kose" meg med å rydde i ledningsvirvaret (nesten fornærmelse å kalle det spagetti, tro meg, det er verre !!!!), bare se her :

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Den 01.06.05 ble det igjen i opprinnelig tråd tid for å presentere tilsammen 4 emner, som nå kopieres inn :

 

(Jeg har valgt å beholde opprinnelig tekst i innleggene)

 

Del 1 av presentasjon

Jaja folkens, så var det til med selvskrytet igjen. Sommeren er rett rundt hjørnet (dersom den i det hele tatt kommer) og jeg føler nå at det drar seg til med vinterens prosjekter. Desverre ble våren ikke helt som planlagt grunnet pumpa inni brystkassa som ikke er kompis med meg lengre, men heldigvis begynte jeg tidlig i høst.

 

Sammendraget av det som her er gjort, skisseres sammen med allerede presenterte bilder fra tidligere.

 

Jeg har fremdeles en del igjen, det kan nevnes å montere antenne (tv/radio), varmer for vannbåren varme (6.5kw, hjemme har jeg 6kw som varmer opp totalt 180 kvm så jeg mener at 6.5 skal holde), autopilot (utsettes neste vinter), sentralstøvugerenheten, varmtvannstanken (monteres i morgen), samt oljing utvendig og innvendig. Jeg skal også før ferien montere utvendig og innvendig dusj (nesten ferdig) samt montere en del skaper på wc. Skal også bytte ut alt av kraner og vasker ++

 

I bildedokumentasjon fremgår der ikke at jeg deriblant har byttet ut alt av elektrisk, alle instrumenter er nye, motorrommet er bedre isolert, 3 stk lensepumper er innstallert, gassalarm er på plass ++++

Link to post
Share on other sites

Fortsatt den 01.06.05 med presentasjoner :

Del to av presentasjon

 

 

Jeg lagde også skaper under dollbord (ca 50 cm dype), som vises her :

 

Bilde

Bilde

 

Jeg er også endelig ferdig med å lage til bordet vi skal ha på uteområdet, begynte på dette i fjor, men var ikke fornøyd :

 

Bilde

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har ingen beslektede evner som det Sigurd har (dere husker sikkert praktverket hans), men fikk da laget en dørk som ikke ble så alt for gal :

 

Bilde

Bilde

 

Dørken på uteområde så slik ut når jeg kjøpte båten for halvannet år siden :

Bilde

 

mens den ser slik ut nå :

Bilde

 

 

Jeg måtte også lage ny motorkasse fra cabin. Da har jeg mulighet for å få adkomst til motor fra to retninger (ute og inne), den ser nå slik ut :

Bilde

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse av den 01.06.05 presentasjonen :

 

Del tre av presentasjon

 

Bokhylle har jeg savna, og lagde da en i mahogny :

Bilde

 

Kona har i vinter sydd nye madrasser med fløyesltrekk til alle senger (7) i båten, her ser dere resultatet av restaurering og nye madrasser i forpigg

Bilde

 

Jeg savnet kartbord, og måtte lage dette. Dette er vippeplate som taes opp etter behov. Denne er plassert ved siden av pc-plassen (det nedsenkede med luftehull) :

Bilde

 

Kona lagde også nye puter til uteområde, i marineblått, lekkert ble det også :

 

Bilde

 

Spiseplassen slik den var, var mindre pen/anvendelig, jeg lagde derfor ny (gamle og nye bilder ):

Bilde

Bilde

 

Pantry var dårlig løsning, samt at alt elektrisk var blottlagt, dette måtte gjøres noe med :

Bilde

Bilde

Bilde

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse av presentasjonen den 01.06.05

 

Del fire av presentasjon

 

I båten var der heller ikke dører når vi kjøpte den, det er nå på plass :

Fra cabin til uteområde :

Bilde

Til wc og forpigg

Bilde

 

Til wc var der satt opp plater i hytt og pine, disse måtte bli byttet ut :

Bilde

 

Actercabin fantes der ikke, kun et høl som fremgår av bildene. Dørene glemte jeg å lukke før bildetaking :

Bilde

Bilde

 

Båten var tidligere ubehandlet utvendig, med uferdig tak på overbygg. Her er nye og gamle bilder. Det gjøres oppmerksom på at taket på overbygg ikke er behandlet, det regner for mye for tiden !!:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

 

Der var tidligere lanternemast i jern, dette passer ikke på trebåt, og lagde derfor en i mahogny. Legg merke til at vimplene er på plass :

Bilde

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse av presentasjon den 01.06.05

 

Del fem i presentasjon :

 

Når det gjelder de oljete og fine dekkene, spørs det hvor lenge det varer, med 5 unger trampende samt denne lille skjønnheten her (i anledning 17.5 med sløyfe)

Bilde

 

Enkelte har tidligere spurt om hvordan båten ser ut (utover avataren), legger derfor med 3 bilder her :

Bilde

Bilde

Bilde

 

For de observante her i nærheten, ser dere kanskje at jeg har flytta skuta litt. Jeg "rømmer" litt unna turistene, men er i havnebassenget på den nye brygga tilhørende gjestehavna (leier meg inn på gjestehavna hele året).

 

Til sist kan det nevnes at alt av trearbeider er utført i teak og mahogny, med unntak av dørk. Der kjøpte jeg stokker som jeg har rippet og tilpasset. Ca. halvparten av listene i båten er laget hjemme i bua.

 

Det er mye igjen å ta fatt på, vil tippe jeg er litt over halvveis, men satser nå på å gjøre henne seilingsklar til ferien, for å gjøre resten av arbeidet til vinteren. Planen er da blant annet å behandle hele skuta med Coelan etc.....

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:wink: Innlegget som skiller fortid/nåtid :wink:

 

Det er nå lagt inn mange "historiske" innlegg som dere skjønner. Herfra og utover vil det være i "nåtid", og jeg håper at mange vil kunne ha glede av å følge prosjektene våre....

 

Jeg beklager om teksten i foregående innlegg kan virke noe forvirrende, men som jeg tidligere har nevnt så skyldes dette at disse innlegg er hentet fra en annen tråd.

 

Presentasjon av "Lille Perlen", tenker jeg at jeg tar i morgen.....

 

(for de som måtte lure, årsaken til at jeg har laget så mange innlegg i denne tråd for å hente frem historikken, er på grunn av begrensningen i størrelse på innlegg. Derfor er de delt....)

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg drister meg til enda et innlegg her i kveld.

 

Som jeg nevnte ovenfor, omhandler denne tråd også "Lille Perlen". Dette skyldes at jeg ønsker en "standsmessig" slepejolle til båten, mao ønsker jeg ikke tupperware. Nå er det imidlertid slik at jeg også har småunger (mange!!), og derfor må se igjennom fingrene litt. Jeg kjøpte derfor først dette leketøyet til ungene i Juli nå i år :

 

Bilde

 

Gummijolla er godt brukt, og noe eldre type, men jeg falt veldig for den integrerte bensintanken, samt at vi har plass til alle 7 familiemedlemmer i denne. Motoren er ny av året, 5hk. Ingen problem å få denne opp i plan med 1 voksen samt et par unger oppi. Jolla har kjøl, oppblåsbar med forsterkning. Så denne duger nok en tid fremover.

 

Når det gjelder den slepejolle jeg egentlig har lyst på, er den anskaffet. For den observante leser så har man kanskje lagt merke til at jeg under "Kjøp" her på baatplassen.no har annonsert etter With mahognyjolle. Etter en tid hvor jeg samtidig letet i hele skandinavia etter passende objekt, kom der IM fra et medlem om at joda, faren har en liggende, men dog i dårlig stand. Jeg mottok bilder (turde ikke vise dem til kona) og bestemte meg for å sjekke denne ut bedre. Jolla har ligget ute i mange år, godt mosegrønn etc. (som en kuriositet kan det nevnes at jeg gravde ut 6 bæreposer med jord og løv fra bunnen). Kona spurte om tillatelse til å plukke av mose og lav fra båten for å bruke dette i juledekorasjoner :rolleyes:

 

Denne hentet jeg sist mandag nordøst for Oslo.

 

Når dere lengre nede ser på bilde av jolla, vil dere tro meg når jeg sier at der var MANGE som ristet på hue på bensinstasjoner etc nedover sørlandet.

 

Under transport løsnet der 2-3 bordganger :eek:

 

Når jeg kom hjem, fikk min kone få lov til å kalle meg GAL uten at jeg protesterte :rolleyes:

 

With Mahognyjolle er noe av de peneste joller som noengang er laget spør du meg. Aldeles nydelige linjer, gode fartsegenskaper etc. Denne jollen er på 15 fot. Man kan ha helt opptil 40 hesters motor på disse.

 

Jaja, like greit å hoppe i det, jolla ser slik ut :

 

Bilde

 

Jaja folkens, nå får dere bekreftet at jada, han "perlen" er tørna gal.

 

For de av dere som måtte lure på om det er økonomisk forsvarlig å restaurere denne, så har jeg lyst til å si at dere er steike gale. Det blir det ALDRI, men søren heller, det er jo With Mahognyjolle for søren :lol:

 

Foreløpige undersøkelser viser at der må byttes ca 6 bordganger under vannlinje, alt av dekker må restaureres/byttes, 3 spanter må byttes, 4 spanter må forsterkes, 3 dekksbjelker må byttes etc., alt som følge av råte. Etterhvert som jeg river, vil der helt sikkert dukke opp mer.

 

Igjen er det nå bevist at trebåtentusiaster er noen rare skapninger :lol:

 

Det som er ekstra morro med denne, er at originalt båtskilt fulgte med, denne farkosten er bygd på Nils Nilsen Båtbyggeri på Asdal på Bjorbekk. Dette båtbyggeriet er forløperen til dagens Nidelv Boats !! Ligger heller ikke så langt unna mitt hjemsted........

 

Restaureringen av denne erværdige båten vil etterhvert bli behørig omtalt og presentert her i denne tråd. Dere må imidlertid smøre dere med tålmodighet, da jeg som tidligere nevnt er nødt til å prioritere hytta i første omgang....

Link to post
Share on other sites

AI Ai nytt prosjekt ja....

jaja når du har restaurert Lille Perlen så er det vel bare skiltet igjen som er bortimot orginalt :wink:

 

moro du legger ut prosjektene dine for du er jo "gal trebåtmann" det beviser du glimrenede her :yesnod::yesnod:

 

men må jo si du har "håndlaget" for å få det pent og det er jo en bra egenskap i seg selv ...

 

and belive me .........jeg har vært ombord i "PERLEN" og sett hva denne karen får til ... bare en ting å si IMPONERENDE.........

 

 

Stå på sier jeg .....men tenk på helsa vil gjerne treffe deg igjen sammen med din flotte familie

 

:cheers: for en ny sesong og neste treff

mvh

Berit og Robert

LALUNA

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

He he Thor, noen fotograf kommer jeg aldri til å bli.

 

Jeg handler mesteparten på Lona Listehøvleri i Arendal. Det er mulig at det er dyrere enn andre plasser, men jeg er av den typen som liker å se varen før jeg handler, samt at det for meg er kun 20 minutter å kjøre til denne virksomheten.

 

Imidlertid har Dospen varmt anbefalt Isene Jordan, og jeg tenkte jeg skulle teste den virksomheten neste gang jeg skal handle.

 

Det forekommer også at jeg kommer over gamle heltre-teakdører og lager lister og diverse utav dem.

 

Redigert :

Rigging ? Kona synes det blir alt for mye vaiere og tau "som er i veien", og ønsker å utsette det mest mulig. Jeg er opptatt av å gjøre skuta mest mulig ferdig før jeg tenker i de baner, men jeg er hele tiden på jakt etter mast, følger deriblant mye med på Finn.no, Blocket.se samt dba.dk. Har du tips om mast, setter jeg pris på tilbakemelding. Den skal være 15 meter over dekk, og selvsagt i tre.

Redigert av Perlen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Heisan Laluna, takk for sist. Jeg håper jo at det ikke bare er skiltet som blir av originalitet igjen, men jeg er opptatt av at gjenstandene skal taes vare på for mange år fremover så det er viktig å sjekke alt ned til minste skrue i hele båten. Det andre er jo at jeg forsøker så langt det lar seg gjøre å beholde originaliteten så langt det lar seg gjøre.

 

Det er litt morsomt at forrige eier også hadde liggende original ratt samt kontrollboks til denne with jolla, disse skal komme til heder og verdighet igjen !

 

Helsa ja, det går så greit at. Jeg har ei kone som står klar med kjevle i marmor om ikke jeg "legger bånd på meg, og tar helt av" :lol:

 

Èn ting er sikkert, vi møtes igjen :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte mail i forrige uke til Nidelv Boats, siden det er opprinnelig der with jolla er bygget (Nils Nilsens Båtbyggeri som det het den gang).

 

De kunne fortelle at samarbeidet med Bror With varte i 18 år, samt at disse jollene også ble bygd ved KMV i Mandal, men da i plast.

 

Nidelv aner ikke noe om hvor mange som ble bygd totalt.

 

Er der noen medlemmer her som kan og vet noe mer om disse jollene, om de ble bygd flere steder etc?

 

Er der noen blant medlemmene som har tegninger for denne/eventuelt vet hvor det kan fremskaffes ?

 

Jeg har også søkt på nettet etter bilder av disse båtene, foreløpig uten hell (kun et par salgsannonser). Er der noen som har liggende noen bilder av disse ????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...