Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Mener å huske at endel av mahogny With`ene ble bygget på Vestfjorden Båtbyggeri, rett utenfor Tønsberg.

En gammel nabo hadde i sin tid en 15-16 fots with i mahogny, med dekk og vindskjerm, denne ble liggende i båthavnen å slå i steinene til den sank, og da tok vi ungene over båten. Synd egentlig, jeg kan huske jeg syntes båten var pen også dengang. Det varte ikke lenge til hele båten var histørie, men skiltet med byggenummer og det hele tok jeg vare på, mener det skal ligge her i huset et sted.......

 

Vet ikke hvor interressant dette var, det ble jo mest en mimring fra min side.

 

Lykke til med "Perlene"!

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

(kan jeg dumpe tresfjorden min i hagen din og hente den til våren, etter at du har lagt din kjærlige hånd på treverket? :wink: )

<{POST_SNAPBACK}>

He he, mye kan se bedre ut på bilder enn i virkeligheten vet du :wink:

 

Dersom jeg hadde hatt tid, samt fått lov av kona, skulle jeg gjerne gjort det. Det er utrolig gøy å holde på med båter..... Ren rekreasjon !!

 

skiltet med byggenummer og det hele tok jeg vare på, mener det skal ligge her i huset et sted.......

 

Vet ikke hvor interressant dette var, det ble jo mest en mimring fra min side.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Utrolig morsomt å høre Fernanda, og igjen bekrefter det at det var en tid hvor man ikke tok vare på disse båtene, desverre. Det er ikke mange igjen av dem nå lengre....

 

Vestfjorden båtbyggeri er herved notert. Lever det selskapet fortsatt i dag ?

Link to post
Share on other sites

Vestfjorden båtbyggeri er herved notert. Lever det selskapet fortsatt i dag ?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei dessverre, dette er nok fra de svunne tider. Det er mulig at de ble til Berg Olsen Båtbyggeri også i Tønsberg. Men dette er nok mere uvisst. Det er noe som sier meg at Vestfjorden båtbyggeri holdt til på Fjærholmen, men dette er jeg også usikker på, men her er det fortsatt aktivitet. Det var i en lang periode Havnøy Båtbyggeri, men de er nå solgt til en av de som jobbet der, Geir, men jeg husker ikke hva båtbyggeriet heter idag.

 

Men Geir har holdt på en stund, så han kan kanskje hjelpe deg litt med leting etter informasjon etter With båtene.

 

Det er i allefall veldig bra at noen tar vare på disse båtene.

 

Lagde With en større båt også den gangen, i mahogny? Mener å huske at en kamerat arvet en ca20-22 fot stor mahogny båt, med hardtop og en hel frontrute tvers over hele båten, mener dette også var with???... Denne lå i hvertfall i hagen til foreldrene hans, helt til den endag lå i peisen til faren. Det husker jeg vi reagerte ganske kraftig på, da denne var ganske fin.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Jeg sendte mail i forrige uke til Nidelv Boats, siden det er opprinnelig der with jolla er bygget (Nils Nilsens Båtbyggeri som det het den gang).

 

De kunne fortelle at samarbeidet med Bror With varte i 18 år, samt at disse jollene også ble bygd ved KMV i Mandal, men da i plast.

 

Nidelv aner ikke noe om hvor mange som ble bygd totalt.

 

Er der noen medlemmer her som kan og vet noe mer om disse jollene, om de ble bygd flere steder etc?

 

Er der noen blant medlemmene som har tegninger for denne/eventuelt vet hvor det kan fremskaffes ?

 

Jeg har også søkt på nettet etter bilder av disse båtene, foreløpig uten hell (kun et par salgsannonser). Er der noen som har liggende noen bilder av disse ????

<{POST_SNAPBACK}>

På hjemmesiden til Danske Nidelvklubben så ligger det et"Gammelt fotoalbum" helt til venstre på siden. Bilde nr. 4 her kan ligne.

Ta kontakt med de, kanskje de kan vite noe mer, iallefall hvor bildene kommer fra. De er kjempehyggelige

Vi er jo også 2 norske Nidelv eiere som er representert her.

Link to post
Share on other sites

Amorosa, jeg skylder deg opptil flere  :cheers:

 

Du verden for en hjelp det er å få her på forumet !!

 

Redigert:

 

Det er helt korrekt, det er den båten !

<{POST_SNAPBACK}>

Bare hyggelig. :flag:

 

Ser du har sendt en mail og fått et svar, men hvis jeg hadde vært deg og du ikke bor så alt for langt unna fabrikken. Ta en tur og kom i kontakt med "gamlekara", de har sikkert litt av hvert og fortelle.

Den første du kan prøve er Kåre Andersen på delelageret. Et oppkomme av informasjon.

 

Lykke til i jakten

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at endel av mahogny With`ene ble bygget på Vestfjorden Båtbyggeri, rett utenfor Tønsberg.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det var nok ikke noen With.

Det var nok båtbyggerens, Preben Jansen, egne konstruksjoner. Han bygde båtene sine enten i mahogny/teak eller plast.

 

Stein Kagge har skrevet en bok som heter "Bror With - et sant eventyr". Boken beskriver på en fornøyelig måte denne merkelige mannens båter, biler, motorsykler og maskingevær.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Ta en tur og kom i kontakt med "gamlekara", de har sikkert litt av hvert og fortelle.

Den første du kan prøve er Kåre Andersen på delelageret. Et oppkomme av informasjon.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det skal jeg gjøre, bor bare 10 min. kjøring unna, skal se om jeg kan få gjort det til uka....

 

Det var nok ikke noen With.

Det var nok båtbyggerens, Preben Jansen, egne konstruksjoner. Han bygde båtene sine enten i mahogny/teak eller plast.

 

Stein Kagge har skrevet en bok som heter "Bror With - et sant eventyr". Boken beskriver på en fornøyelig måte denne merkelige mannens båter, biler, motorsykler og maskingevær.

<{POST_SNAPBACK}>

Veldig godt mulig du har rett Krapyl, etter de undersøkelser jeg i dag har gjort, er dette annen type, mest sannsynlig private konstruksjoner men du verden så gode de også var.

 

Den boka skal stå på innkjøpslisten snarest, takk igjen...

Link to post
Share on other sites

Lagde With en større båt også den gangen, i mahogny? Mener å huske at en kamerat arvet en ca20-22 fot stor mahogny båt, med hardtop og en hel frontrute tvers over hele båten, mener dette også var with???... Denne lå i hvertfall i hagen til foreldrene hans, helt til den endag lå i peisen til faren. Det husker jeg vi reagerte ganske kraftig på, da denne var ganske fin.

:flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Mener å huske at det ble laget både en 17 fot, og en 21 fot. Disse så ut som en forstørret utgave av den klassiske 14 og 15 foteren.

 

Båtene til Vestfjorden Båtbyggeri lignet With'en, men var ikke like smekre i linjene.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Lagde With en større båt også den gangen, i mahogny? Mener å huske at en kamerat arvet en ca20-22 fot stor mahogny båt, med hardtop og en hel frontrute tvers over hele båten, mener dette også var with???...

<{POST_SNAPBACK}>

Bilde

 

Bilde av denne norskeide på 20' ligger på Trebåtsakuten. Skroget ligner i linjene. Mulig dette er en av de på 20 - 22' ? Link til stort bilde Eier lurer på om dette er en With-konstruksjon.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende å følge med på.

 

Må bare stille meg bakerst i køen av alle som er imponerte ang Perlen.

Gleder meg også til å se Lille Perlen bli som "ny" igjen.

 

Lykke til til med arbeidet.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk Perw, og jeg skal love deg at denne jolla skal bli som bortimot ny.

 

Jeg har nå gjennomgått detaljer med båtbyggere (2 stk) om restaureringa og begge har funnet min konklusjon som fornuftig, slik at jeg nå begynner å få en plan for fremdriften.

 

Skal snart få revet litt, tatt litt bilder, rive litt til, og igjen bilder så kan jeg forhåpentligvis begynne med konstruktive gjøremål med båten. Håper å få begynt på dette i løpet av 14 dager (har så mye annet som "brenner" (for dere som ikke har ektefelle/livsledsagerske så betyr det å tilfredsstille den annens part med gjøremål i hus og heim :wink: )

Link to post
Share on other sites

Håper å få begynt på dette i løpet av 14 dager (har så mye annet som "brenner" (for dere som ikke har ektefelle/livsledsagerske så betyr det å tilfredsstille den annens part med gjøremål i hus og heim  :wink:  )

<{POST_SNAPBACK}>

Ganske viktig det der, jeg sliter med samme problemet. Det er jo greit å ha ei kjærring og noen unger, så lenge man kan ha litt kvalitetstid for seg selv (pusse båt) :wink:
Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg har klart å bringe på det rene, ble disse båtene bygget som 12-foting hos Nils Nilsen, og som 16-foting hos Gjersøes båtbyggeri i Tønsberg.

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan.

 

Gjersøes, er det et fortsatt levende selskap, eller inngått som så alfor mange andre båtbyggerier ?

 

Når det gjelder denne jeg har fått tak i, er denne bygd ved Nils Nilsen, har båtnummer og det hele, og den er på 15 fot.

 

Jeg har fått svar fra Nidelv om at disse båtene ble bygd enten ved Nilsen/Nidelv eller KMV/Mandal/Plast med tredekke.

 

Jeg har allikevel fått beskjed om at disse ble nok bygd flere plasser, skal undersøke dette med Gjersøes også (hvis det firma lever).

 

Setter veldig stor pris på all informasjon folkens !

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med at jeg i år skal tenke detaljer både på "Perlen" og "Lille Perlen" som eksempelvis søkerlys, lanterner, pullere, skroggjennomføringer, ventilatorer, luftinger, sky-light etc., trenger jeg oversikt over hvilke firmaer her i Norge som kan skaffe dette. Som dere skjønner, ønsker jeg gjerne mer "tidsriktige detaljer" så langt det lar seg gjøre, istedet for å montere flunkende nytt.

 

Jeg husker det tidligere er nevnt et firma i Bergen men er ikke kar om å finne dette igjen. Noen som vet ?

 

Er der andre firmaer som er verdt å undersøke hos ?

 

Nå er jeg fullstendig klar over at vi har "marked" her på forumet, men drister meg allikevel til å høre med dere også her om det er noen som har liggende "gammelt ræl" som dere kan være interessert i å selge........

 

Håper på mange gode forslag :sailing:

Link to post
Share on other sites

Med den uendelig store horven av kreative mennesker her i forumet, prøver jeg meg igjen på følgende :

 

Jeg har laget kartbord i båten. Denne henger normal på hengsler langs vegg, når denne ikke er i bruk.

 

Det mest nærliggende man skulle tro jeg kunne bruke, er da lukestillere fra Maritim/andre båtutstyrsleverandører men det vil jeg IKKE ha.

 

Jeg vil dreie 2 staker i teak, borre hull på undersida av kartbord, som disse stakene skal stå i. Mitt problem er feste på veggen. Jeg trenger et beslag til å skru fast, som har svivler i "2 retninger". Tenk at du har for deg en lukestiller. Denne er det "svivel" på i begge ender, men tredobbel effekt da stengene glir rundt hverandre (èn tynn og èn utenpåliggende stang). Dersom der er såkalt holt beslag i enden av beslaget i tillegg, er dette fordel, da jeg har noe å tre teakstaken innpå.

 

Jeg har vært på vår lokale båtutstyrsleverandør, kikket på alt fra kalesjebeslag til lukestillere jeg ev. kunne plukke fra hverandre etc., uten hell.

 

For det første, jeg håper dere skjønner hva jeg er ute etter, for det andre, jeg håper noen her har forslag til hvordan dette kan løses ?/enten om det finnes slike beslag, eller eventuelt andre løsninger.

Link to post
Share on other sites

Heh - har ikke fantasi nok til å se for meg hva du ønsker. Har ikke mulighet for en enkel skisse som viser hva du ønsker da? Er det en slags hengslepatent til veggen som gjør at du kan slå ned teakstakene når de ikke er tredd i hullene under plata? Jeg faller av når det blir snakk på svivler i to retninger...

 

Hvis noe annet enn teak er akseptabelt, ville jeg gått for f.eks. Rakego teleskopisk aluminiumsstøtte. Disse er veldig stabile og solide. Et par slike kan du jo felle inn i veggen under/bak plata slik at plata kan flukte med veggen når den er slått ned. Et slik bordbeslag kan du også felle inn i veggen slik at plata flukter når den er slått ned. Det er ikke mye man ser til dette selv i oppslått tilstand da det vil være skjult under plata. Sistnevnte kan jo også kantes med lister for å skjule hele patenten for innsyn også i oppslått tilstand.

 

Skulle tro at en løsning som er fastskrudd i både veggen og plata er å foretrekke. Løsningen med å stikke støttestagene inn i noen hull i plata høres usikker ut å sette en PC på, spør du meg. Er man uheldig og skumper borti plata, eller det kommer en hekksjøgeneral litt over gjennomsnittet, risikerer man jo at hele saken raser i dørken. Hvis jeg har oppfattet patenten riktig da...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...