Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Jeg kan meget godt forstå at dere ikke forstår hva jeg mener, jeg vridde hue rundt for å finne bedre måte å forklare på, uten hell.

 

Å lage skisse for da å presentere det for dere, beklager, til det er jeg for gammel og grå til å bruke disse paint programmer etc.....

 

Gladiator, du er inne på riktig spor der, skal finne frem en og se om det kan sveises sammen noe der.

 

Alternativt er nok dine forslag Batdilla noe bra. Synes det derre rakleverket som lukestillerene er er for dårlig. Jeg hadde det på en luke på forrige båten og banna bein, men det skal jeg ikke ha igjen !

 

Kan legge til at det dreier seg om kartbord, ikke til pc. Til dèt formål har jeg laget egen nedfelt plass for laptopen....

 

Om der ikke kommer flere forslag, går jeg i tenkeboksen igjen.......

Link to post
Share on other sites

Beklager, jeg surret sammen PC bord og kartbord. Når jeg tenker meg om har du jo presentert bilde av PC bordet før. Da har jeg mest tro på forslaget til Gladiator - bygge noe basert på ledd fra pipenøkler.

 

Men Rakego teleskopene kan ikke sammenlignes med mer eller mindre vellykkede lukestillere. Dette er kraftige saker. Men det går jo ann å konstruere innfesting til stavene i teak også, så blir det gjennomført. Trenger jo ikke så mye mer enn hold på hver side av staven, samt noe gjennomgående fra holdene og igjennom staven. Da står du helt fritt til å dimmensjonere og utforme selv. Synes det høres ut som et kult eksperiment, jeg.

 

Er du helt sikker på at du må ha staver da? En annen veldig enkel løsning er jo å ha en klappstøtte som er hengslet til veggen. Denne legges inntil veggen før platen legges ned. Og når platen skal brukes, løfter man platen opp, vipper klappstøtten ut, og så står det av seg selv. Klappstøtten kan så evt. låses med et spor av to lister på undersiden av platen som gjør at klappstøtten ikke utilsiktet svinger seg inn igjen. Og platen kan du jo kante med listverk som skjuler klappstøtten når bordet er slått ned.

 

Tror jeg ville gått for sistnevnte. Vet ikke om du er med på hva jeg mener. Veldig enkelt å skrive noe når man ser det for seg i eget hode. Men ikke like enkelt å overføre dette til hodet til andre via noen ord i et forum...

Link to post
Share on other sites

Tror jeg ville gått for sistnevnte. Vet ikke om du er med på hva jeg mener. Veldig enkelt å skrive noe når man ser det for seg i eget hode. Men ikke like enkelt å overføre dette til hodet til andre via noen ord i et forum...

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er veldig med deg på tanken der, og har vurdert tanken flere ganger. Dilemmaet mitt er at jeg ønsker denne platen absolutt minst mulig ut fra vegg slik at den ikke bruker "mer plass enn nødvendig", men jeg tror jeg skal lage utfra dette forslag, og se hvordan det kan bli, eventuelt lage 2 slik at jeg kan bruke tynnere materialer/bygger mindre....

 

Jeg ser om jeg kan lage dette i morgen kveld, og kommer med tilbakemelding. Takk skal du ha !

 

Kan du ikke ta et bilde av kartbordet ditt og forklare ut i fra det?

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, det kan jeg dersom ovenfornevnte forslag ikke blir vellykket.

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig med deg på tanken der, og har vurdert tanken flere ganger. Dilemmaet mitt er at jeg ønsker denne platen absolutt minst mulig ut fra vegg slik at den ikke bruker "mer plass enn nødvendig", men jeg tror jeg skal lage utfra dette forslag, og se hvordan det kan bli, eventuelt lage 2 slik at jeg kan bruke tynnere materialer/bygger mindre....

Du har ikke sagt noe om muligheten for å bygge det inn i veggen bak. Er dette mulig? Finnes mulighet for å bygge det inn, kunne du jo ha hele greia inne i veggen slik at plata flukter med veggen, og så ha en dørkbeslag med ring eller lignende i plata som du drar det hele ut av veggen med. Eller blir det for mye arbeide å ta hull på veggen? Evt. felle inn støtteklaffen i veggen. En annen mulighet er jo å henge plata opp i taket i en fin messingkjetting eller lignende når den er slått opp. Men det blir liksom ikke det samme som en støtteklaff da.

 

Men nå er det pause i hjernevirksomheten fra min side. Må spise litt før jeg får med meg Internatet på TVNorge. Artig serie. Hater å innrømme det, men oppdragelsen i det programmet ligger nok nærmere min oppfattelse av hvordan det var på skolen, enn slik det er i dagens skole. Er vel det som kalles å bli gammel. Eller forfiinet som medlemmer av de mer dannede kretser ville si det.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke sagt noe om muligheten for å bygge det inn i veggen bak. Er dette mulig?

<{POST_SNAPBACK}>

Desverre, kartbordplata er plassert på overbyggveggen. Det er derfor ikke mulig å felle inn.

 

Kjettingvarianten har jeg også tenkt på, men føler det kan bli mindre pent.....

 

Men nå er det pause i hjernevirksomheten fra min side.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har du fortjent :wink:

 

Setter umåtelig stor pris på alle innspill...

Link to post
Share on other sites

Så er jeg i kveruleringsmodus igjen :

 

Jeg har gått gjennom emneregisteret her på forumet vedrørende lensepumper, uten å få konkret svar på følgende :

 

I og med at båten er dyp og meget smal helt nederst i kjølsvin, er det problematisk å plassere lensepumper slik at det "tar vannet langt nok nede".

 

I og med at jeg kjøpte vakumpumpe på biltema, hadde jeg lyst til å teste denne og jeg fikk pumpet opp tilsammen ca 13 liter vann fra kjølen, som lensepumpe ikke klarer å ta (forøvrig en utrolig kjekk vakumpumpe !!!!). Dette er helst 10-12 liter for mye (har lyst til å ha absolutt minst mulig der).

 

Jeg tenker for meg da 2 løsninger :

 

Kjøpe en lensepumpe, tilarbeide en "kappe" som dekker lensepumpe nedentil, formet som trakt nederst, hvorpå trakten ender i en slange. Denne slangen kan da plasseres på absolutt laveste nivå slik at alt vann kan lenses ut. Jeg har da følgende spørsmål, vil lensepumpe da klare å suge luft til å begynne med slik at vakuum oppstår og vannet kommer opp ? Er dette en metode som kan fungere ?

 

Alternativ 2 er å benytte trykkvannspumpe (de er jo tilberedt for slange) bryterstyrt nedi der ? Selvsagt en noe dyr løsning, men nå er det slik at jeg har en slik pumpe liggende.

 

Hva ville dere foretrekke ???

Link to post
Share on other sites

normale lensepumer er sentrifugalpumer og disse (iallefall ikke med de toleransene...) klarer ikke å suge opp noe undertrykk.

 

Så alt.2 er nok å fortrekke, da selfølgelig med en skikkelig sil.... tror nok den pumpen stopper rimelig fort med noe ulumskheter i impelleren. (men jeg tror nok ikke det er masse dritt i kjølsvinet på Perlen.... :cool:

 

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

(men jeg tror nok ikke det er masse dritt i kjølsvinet på Perlen.... :cool:

 

Erik

<{POST_SNAPBACK}>

:blush::blush: Beklagligvis så er der nok ikke så pent som det absolutt skulle være. Dette skyldes "gammel morro", og det er i forbindelse med dette at jeg ønsker løsninger slik at jeg kan få rettet opp i dette. Det er utrolig mye oljedrit som samler seg i løpet av noen år, det er sikkert !!

Link to post
Share on other sites

Blir fort noe rallemikk hvis du skal lage en trakt til lensepumpen. Da må det sikkert være 100% tett for at den skal suge. Får du en liten lekkeasje i konstruksjonen som gjør at det slipper til luft, greier ikke pumpen å suge og du er like langt. Sikkert tryggere å satse på ei ordentlig pumpe med stuss for tilkobling av slange. Hvis det ikke finnes lensepumper med mulighet for slangestuss da. Rart om det ikke finnes. Har du sett igjennom utvalgene hos de vanlige? (Maritim, Watski, Seatronic, Biltema, Clas, osv).

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke finnes lensepumper med mulighet for slangestuss da. Rart om det ikke finnes. Har du sett igjennom utvalgene hos de vanlige? (Maritim, Watski, Seatronic, Biltema, Clas, osv).

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg har lett med lupe, uten hell så langt. Spørs da om ikke jeg går for trykkpumpe sålangt.....

 

Prøv en Whale Supersub.  Denne er laget for å passe helt nederst i kjølsvinet.  Fungerte utmerket i en viss Viksund som nå er i Index' eie.  Pumpen er vel ca. 5-7 cm bred, så den burde passe hos deg også.

<{POST_SNAPBACK}>

Men så er vel kapasiteten derav også ? Nå er det slik at Perlen trekker svært lite vann, faktisk ganske så lite. Men jeg er opptatt av sikkerhet. Jeg ønsker en kraftig pumpe som kan være i stand til å "holde unna en del" dersom noe uforusett skulle skje, eksempelvis grunnstøting, skroggjennomføring ryker etc., slik at man har teoretisk mulighet for å føre skuta til land etc.......

 

En annen fordel med trykkvannspumpe, dersom jeg går for den løsning, er at jeg da kan sette på flere slanger via forgreininger, og da hente vann flere steder om ønskelig (da ved å sette vender på selve slangen slik at den ikke bare suger luft.). Det er noe jeg har tenkt ut nå mens jeg satt i foreldremøte på skolen :wink:

 

Da er jeg for at jeg skipper tanken på "traktløsning på lensepumpe", og går inntil videre for trykkvannspumpe, da med ventil slik som Majali er inne på.......

Link to post
Share on other sites

jeg har to elektriske pumper. ( bla.a ) En liten WHALE Supersub, som fjerner slaggvann, lekkasjevann og annen morro som legger seg i det grunne kjølsvinet mitt.

 

Og så har jeg en skikkelig RULE 1000 eller deromkring. Den står IKKE i kjølsvinet, der er det ikke plass. Den står derfor inni kjøkkenbenken, omlag 6 cm over dørken kanskje ? Men går jeg på noe SKIKKELIG, regner jeg med at vannet stiger kjapt opp til der den står.

Da oppnår jeg to ting.

-for det første klarer jeg få ut nesten ALT vannet.

- for det andre står den ordentlige LENSEpumpa tørt, og klar til aksjon, den dagen det VIRKELIG gjelder. Får håpe jeg aldri får bruk for den..

 

Jeg KUNNE tenke meg enda en pumpe, montert midt imellom de to i høyde. Men - uten å sage i filler innerlineren min, veit jeg ikke helt hvor det skal bli...

 

Kan en lignende løsning være noe for deg Perlen ?

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Kan en lignende løsning være noe for deg Perlen ?

 

Suzuki

<{POST_SNAPBACK}>

I aller høyeste grad ja !

 

Det er godt å se at også andre tenker på kapasitet på lensing i tilfelle noe skulle skje. Du har mao gardert deg meget bra.

 

Da akter jeg å la de øvrige lensepumper stå der de står, og går til innkjøp 1 stk minimini pumpe. Jeg tror allikevel jeg også vil ha "støvsuger" i form av trykkvannspumpe og slange, slik at jeg blir kvitt alt vann i alle skott i skuta når jeg skal foreta rengjøringer.......

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Har det samme problem som deg, får ikke pumpa langt nok ned i kjølsvinet.

Min løsning ble:

 

1 whale pumpe som står ca 5 cm over bunnstokk, med det resultat at det alltid er vann i kjølsvinet.

 

så monterte jeg i tillegg en Marco tannhjulspumpe, som står trygt plassert i batterirom tørt og godt. Fra denne går det en slange ned til kjølsvinet som tar de literne som ikke whale'n tar.

Her i kjølsvinet har jeg da også montert en nivåbryter.

 

Pumpa styres med en bryter AV-PÅ-PÅ.PÅ

Første på så styres pumpa av nivåbryteren.

Ved PÅ.PÅ så tvangskjøres den utenom nivåbryter.

 

Har også montert et lite rødt lys i dashbord som lyser når pumpa går.

 

For meg funker dette alldeles utmerket. Full kontroll fra førerplass ved hjelp av lyset som viser når pumpa starter.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

så monterte jeg i tillegg en Marco tannhjulspumpe, som står trygt plassert i batterirom tørt og godt.

Pumpa styres med en bryter AV-PÅ-PÅ.PÅ

Første på så styres pumpa av nivåbryteren.

Ved PÅ.PÅ så tvangskjøres den utenom nivåbryter.

 

Har også montert et lite rødt lys i dashbord som lyser når pumpa går.

<{POST_SNAPBACK}>

Og som vanlig mange kreative forslag. Glimrende !

 

Denne Marco tannhjulspumpa, er det noe som føres hos maritime butikker, eller er dette noe spesielt sted ? Husker du pris på denne? (antar det er rimeligere enn trykkvannspumpe)

Link to post
Share on other sites

Denne Marco tannhjulspumpa, er det noe som føres hos maritime butikker, eller er dette noe spesielt sted ? Husker du pris på denne? (antar det er rimeligere enn trykkvannspumpe)

<{POST_SNAPBACK}>

Pumpa er ikke billig, men den er god og gir meg trygghet.

2 sesonger har det blitt brukt nå og funker meget bra.

Den skitten som ligger i kjølsvinet følger jo med opp i pumpa, men den har filter som kan rengjøres så det sliter ikke på pumpa.

Sjekker også ofte at nivåbryter virker.

For meg har dette vært en stor trygghet. (og da er pumpa billig investering)

 

PS Må også få sende en stor takk til Lars H for koblingsskjema

Link to post
Share on other sites

For meg har dette vært en stor trygghet. (og da er pumpa billig investering)

 

PS Må også få sende en stor takk til  Lars H for koblingsskjema

<{POST_SNAPBACK}>

Når vi snakker sikkerhet, ja da kan man nesten ikke se på pengene. Jeg er veldig enig med deg.

 

Når du nevner Lars H, så kan jeg fortelle at jeg gikk gjennom doksenteret her forleden, og retter en STOR takk til ham, det er ikke rent lite han har bidratt med !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...