Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Sofaseileren : Dersom du legger nok penger på bordet, trenger det nødvendigvis ikke lengre være våte drømmer :wink:

 

Når det gjelder riggplaner, så foreligger de ikke. Jeg har riktignok tegninger å forholde meg til, men har lagt dem bort. Dette skyldes ene og alene at kona helst ikke vil ha rigg. Båten er like mye hennes som min. Ergo lar jeg hennes synspunkt vinne frem. (nå kommer vel Suzuki med tøflene sine igjen tenker jeg :lol: )

 

Den dagen båten selges, rigger jeg gjerne.....

 

Når det gjelder gjenværende prosjekter, så er der en del. Men båten er fullt ut brukbar, og om man ikke er altfor mye petimeter, kan den være slik for fremtid. Jeg er ikke fornøyd før den er ferdig....

 

MEN, når rette objekt dukker opp, selger jeg gjerne Perlen. Og det rette objektet, det er veteranbåt med klassiske linjer, rundt 50-60 fot.......

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk et akutt anfall av 3 x 7 fot syken da jeg så en seilskøyte på 56 fot til salgs. Den var (dessverre eller kanskje heldigvis?) solgt da jeg ringte... Men jeg har absolutt ikke lyst å selge Skjælø heller.... dilemma! Kunne nok tenkt meg noen fot til, men det er jo noe med at båten skal kunne seiles av to personer også.

 

Hvilken type veteranbåt tenker du på? Noe slikt kanskje?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...72&pos=6&tot=31

Link to post
Share on other sites

Uansett en nyydelig båt. Om driftene skulle bli for store, er det trolig mere økonomisk for min egen del å ty til Photoshop, enn å stå som sponsor for riggen din :lol: . Men fordi båten er designet som motorseiler, og dere tydeligvis ikke har ambisjoner om å følge gamle vikingtradisjoner og gravlegges i den, gjør dere kanhende ombygginger / utbedringer uten "å brenne alle broer" til hennes motorseilertilværelse?

 

Sofaseileren

(som vurderer å begynne å interessere seg for trebåter, og legge opp et fond, i påvente av den dagen visse andre her skulle komme over "den rette veteranbåten med klassiske linjer!" :wink: .)

Link to post
Share on other sites

Hvilken type veteranbåt tenker du på? Noe slikt kanskje?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...72&pos=6&tot=31

Min trofasthet mot pinnebåter settes på alvorlige prøver når jeg ser slike bilder. Fra nå av skal jeg avholde meg fra å klikke på slike linker, jeg kunne finne på å bytte pinne mot motor og plast mot tre........

Link to post
Share on other sites

Min trofasthet mot pinnebåter settes på alvorlige prøver når jeg ser slike bilder. Fra nå av skal jeg avholde meg fra å klikke på slike linker, jeg kunne finne på å bytte pinne mot motor og plast mot tre........

Det ryktes om at det "der oppe" finnes en amnestiklausul som gjelder i enkelte untakstilfeller, ovenfor seilere som konverterer til motorbåt. Båttyper som dette, faller innenfor denne klausulen :wink: .
Link to post
Share on other sites

Hvilken type veteranbåt tenker du på? Noe slikt kanskje?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...72&pos=6&tot=31

Jeg må innrømme jeg har vært og tittet på denne :smiley:

 

Dog er båten noe uoriginal i forhold til opprinnelse, men på en slik måte at tilbakeføring ikke er umulig......

 

Der er en del som må gjøres med båten også....

 

Prismessig føler jeg denne litt høy, 600 kanskje mer korrekt.

 

Har vært til salgs fra i fjor.

 

Men der er ingen tvil, noe slikt kunne jeg tenke meg ja ........

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Denne uken har båten vært oppe for stoffing.

 

Jeg skrapte ned hele skroget sånn rimelig bra. Der er ingen skader/råte eller lignende. Jamfør personer som var innom og besiktiget, er skroget i uforskammet bra stand. Det er jeg uhyre glad for.

 

Status er at der medgikk 7 liter primer til selve skroget, 3 liter primer til jernkjøl, ca 10 liter Hempel bunnstoff iblandet litt av hvert :rolleyes:

 

Jeg har lovet enkelte her bilder av båten slik den ser ut, og legger de frem her :

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Her har et par av guttene våre tatt oppstilling i anledning fotografering :

 

Bilde

 

Bilde

 

Bastard : Jeg holder på med å teste landgangen. Den ser slik ut. Skal hente litt deler etc som jeg har bestilt i løpet av uken. Men forut fungerer den perfekt. Guttungen på 3 år trenger ikke lengre hjelp for å komme til/fra båt lengre. Deilig !!!!!

 

Den ser slik ut : Kommer mer/bedre bilder en av dagene......

Bilde

Link to post
Share on other sites

da vi var innom havna og hilste på deg i mars,

Bare innrøm det. Jeg så splitter pine gal ut, ikke sant ??

 

Denne dagen submiss og Akult var innom, pusset jeg båt til den store gullmedaljen, og så mildt sagt "herja" ut :lol:

 

Jeg ble ikke invitert ombord i ny-ervervelsen dems :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Legg inn bud, så er den deres.....

 

Jada, de trebåtgærne har det godt.

 

Nå som jeg vet hva båten kan stå for, har jeg ingen betenkeligheter med å selge denne. Det må jo også legges til at der er et objekt som kan være interessant for fremtiden som tenkes på...... Denne gang 58 fot :rolleyes::yesnod:

 

Ergo, kommer der en person og legger inn anstendig bud, så.............................................

Link to post
Share on other sites

Jeg har en bittebitteliten anelse om at lommeboka mi ikke er stor nok for båten din Perlen. :rolleyes::wink:

 

Jeg får nøye meg med "skuta" mi så lenge....kanskje jeg har en liknende når jeg nærmer meg alderen din....wops :blush::lol:

 

Det er vel ingen som har det bedre enn de trebåtgærne...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har et stort ønske til deg Perlen...

ang. lille perlen, så er den produsert i høllen, søgne...der bor jeg, og jeg har selv en with...så for å få noe som der står respekt av, anbefaler jeg at du tar kontakt med Gyli Plast, de er de som gagde vinduene til with- båtene, lurer du på noe ang. with, så er det bare å spørre, kan en del om disse båtene...

Link to post
Share on other sites

Heisan. Min båt er produsert på det som i dag er Nidelv båtbyggeri, daværende Nils Nilsen båtbyggeri. Jeg har plaketten etc. Du forveksler ikke trebåt kontra plast??

 

Forøvrig har vi nå fått testet Perlen omhyggelig denne sommeren. Den har blitt satt på prøve mange ganger, og kan ikke se at vi har fått et eneste feilslag/feil av noe slag, med unntak av bordbeina som dro seg av dørken (6 skruer/små) i noen bølger.

 

Jeg må derfor kunne si meg fornøyd med arbeidet som er utført sist vinter, og at det ikke bare var slendrians arbeid......

 

Slik jeg med andre ord opplever båten, er denne bunnsolid :-)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har lite nytt å bidra med, riktignok bedriver jeg litt modifikasjoner/endringer på kveldstid for tiden, men mer om det siden.

 

Har lyst til å fortelle om siste "kuppet":

 

Her lokalt i Grimstad har vi en menighet som har auksjon og loppemarked hvert år. Her kommer der folk fra Sirdal, steder langt østpå, tyskland etc., i tillegg til profesjonelle oppkjøpere.

 

Jeg hater slike sammenkomster, alt for mye folk etc, men siden de hadde annonsert båter til auksjon, kunne jeg jo ikke la være å gå dit.

 

Først av alt, fikk jeg tak i teak, ca 2 meter høye, 40 cm brede skapdører/4 stk i heltre teak. Sum kr 50..... Har regnet ut, og kommet frem til at om jeg skulle kjøpe dette hos lokale pusheren, ville dette avstedkomme med en sum på ca 6000 :-=)

 

Nå om det. Auksjonen startet, masse antikviteter/søppel/alt det man ikke trenger ble solgt, før maritim avdeling kom.

 

Der var en forferdelig støgg båt/jolle 14 fot, med noe kalesjegreier og motor som så sliten ut. Denne ekvipasjen sto på en henger, sågar registrert.

 

Jeg bestemte meg for at denne kunne være en grei sak til ungene som leketøy. Jeg ville derfor ha denne, og startet budgivninga. Der var noen få andre som prøvde seg, men jeg la konsekvent på 300 om gangen.

 

Dette endte på Kr 2.800, og ble min :-)

 

Jeg tok umiddelbart jolla hjem, fant fram høytrykkspyler, vaskeremedier, annet. Etter 3 timers innsats har jeg fått overblikk og kontrollert alt "etter sømmene".

 

Hva fikk jeg ? :

 

Jolle, av type Crescent, 14 fot, uten hull, mange mattskrap i gelcoat, klar til å legges på vannet (men det så jeg ikke før etter at jeg hadde høytrykkspylt denne/antok at der ville være feil og mangler, men det var det ikke). Fastmontert i jolle var der styrekonsoll, med fungerende vaiere og ratt :-)

 

Til denne jollen medfølgte der komplett sett med kalesjebøyler og duk. Der er 1 rift i duken på ca 10 cm, som kona kan sy. Utover dette må ett vindu byttes. Kalesjen/bøyler er av den typen hvor man kan sitte inni jollen i regnvær. Jeg må også skru på 2 stk nye kalesjeholdere. Fort gjort.

 

Der medfulgte en 14 HK motor av merket Suzuki. Denne er oppskrapet og mindre pen utvendig. En bekjent som er lærer innen mekaniker på yrkesskole åpnet dekselet, måpet, kikket underlig på meg, og utbryter "jammen, denne er jo ikke kjørt engang.........." :-) Motoren er faktisk like ren og fin inni som når den forlot fabrikken. Han mener med dette at denne motoren vil tusle og gå i åresvis fremover, om jeg velger å beholde denne......

 

Der medfulgte også en båthenger. Denne er registrert med "A" kjennetegn, mao veldig god og gammel. Denne er imidlertid i dårlig stand. (felgen knakk under hjemtransport, slik at jeg dro ramma på bakken den siste kilometeren :-)))) Imidlertid har jeg en bekjent som er sandblåser/sveiser etc., som kommer til å fikse hele hengeren på 1-2-3. Her trengs det 1 ny felg og 2 nye dekk (morkne dekk som sto på, hengeren har stått med båt på i låve stille det siste ti-året)

 

Jeg vil anta at 2 kvelder med polering, lakking (har tilgang på båtbyggeri) med hvit gelcoat inni (er gul nå, men når denne bli kvit er denne jolla identisk med båter som selges i dag), og litt småpusk så er båten en helt kurant sak i årene fremover. Likeså med hengeren. Totale utgifter inkl. dekk antar jeg kommer på ca 2000.

 

Med kjøpesum og kapitalbehov kommende vinter kommer hele greia på ca Kr 5.000. DET må jeg si blir "billig leketøy til ungene".......

 

Ikke verst det ?????? :cool:

 

Beklager skrytet over "kuppet" mitt.........

 

Av dette har jeg lært : Det kan kanskje være klokt å avse tid til auksjoner innimellom .............

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Oppdatering, Julaften 2006

 

Det er så utrolig lenge siden denne tråden er oppdatert, at jeg tenkte jeg skulle bidra med noen ord.

 

Det har skjedd lite i høst. Jeg har deriblant laget ny adgang til actercabin med diverse. Bilder kommer. Der er også utført noe enklere arbeider her og der.

 

Derimot er det vinteren jeg normalt gjør flest prosjektoppgaver. Der er laget prosjektnotater og planer for ettervinteren. Jeg har faktisk i går og i dag lakket litt på overbygget, på plasser hvor lakken hadde sluppet litt og trekt inn vann. Jeg skrapet forleden og det var nå blitt tørt. Det er helt fantastisk at jeg 24/12 kan lakke båt!!!! Denne vinteren liker jeg :-) (kan legge til at her er ca 10 varme i skyggen, fønvind/perfekt lakkevær).

 

Imidlertid blir ikke planene noe særlig gjennomførbart denne vinteren. Dette skyldes at jobben krever ganske mye innsats, samt en kraftig bilulykke for en tid tilbake som medførte noe sykehusopphold og lengre tids restituering. Jeg har ikke tid til å være borte fra jobben, så dermed tar det noe lengre tid å bli rask på beina igjen MEN, jeg er glad til. Takket være at jeg er så sta og seig, klarte jeg meg utrolig bra i ulykken i forhold til hva alternativet normalt ville vært utfra hendelse/skader/annet jmf politi. Det er hellere ikke til å skjule at som elev på D5L kurset her på BP krever sitt. Nå har jeg riktignok av ovenfornevnte årsaker ikke lest noe, men vil forsøke å rette på dette nå i julen, da jeg tar meg fri fra jobben nesten hele uken.

 

Håpet mitt er at jeg på våren skal få anledning til å gjøre unna en del oppgaver. Vi har nemlig bestemt oss for enkelte endringer som vil bedre tilværelsen under opphold til sjøs. Jeg vil også gjøre endringer med tanke på at jeg innimellom velger å ha kontordager i båten.

 

Lille-Perlen har jeg ikke gjort noe med siste måneder. Jeg fikk i høst pusset ned mye av denne båten, og neste store oppgave blir vel å bytte ut spantene. Men grunnet ulykken må lille Perlen ligge i ro til høsten 2007.

 

Glassfiberjolla håper jeg å få tatt til våren. Om ikke, får jeg leie inn folk til å sparkle/lakke denne.

 

Nå om det. Med alle inntrykk fra sist sommer, hvor vi hadde glede av å ha anledning til å være i båten hele 9 uker, har vi allerede begynt å glede oss til sommeren. Om ikke ungene protesterer for mye, til nok båten bli brukt like mye da som i år. Såvidt meg bekjent finnes der jo i statens regulativ ikke bare godtgjørelser for bil, men også for båt :-)

 

Vi, Rita og Steinar m/mannskap vil dermed få ønske alle på baatplassen en riktig God Jul, med ønske om et Godt Nytt År.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...