Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Var det ikke noen andrem her inne som også hadde en treveisventil på kjølevannsintaket for å bruke sjøvannspumpa til nødhjelp??? den drar iallefall unna en god del vann ved litt turtall....

<{POST_SNAPBACK}>

Du husker helt rett, skal se om jeg kan finne det innlegget. Jeg har skrevet det ut, og ligger i arkivet mitt et eller annet sted. Nå er jeg imidlertid ikke på jakt etter dèt, da jeg har gardert meg bra med lensepumper. Det som er så om å gjøre for meg, er at jeg kan holde kjølen fri for vann, når jeg skal bedrive renhold, oljeskift, inspeksjon etc.....

Link to post
Share on other sites

Nu om dagen blir her mange spørsmål, men jeg drister meg til enda et i dag.

 

Dette er vel egentlig mer en forespørsel.

 

Et av vinterens prosjekter, er at kona vil forsøke å sy et trekk til å ha over lofrans vinchen forut. Det er såpass sjelden den er i bruk, at det kan være greit å beskytte denne mot alskens vær, etc.

 

Min forespørsel er da om det er noen av medlemmene som kunne tenke seg å låne bort sitt trekk til meg en liten stund nå i vinter slik at hun kan bruke denne som mal under syinga ?? Det er klart at hun kunne måle opp på vinchen, sy litt, måle opp etc., men hun ønsker jo at dette skal bli så gjennomført som overhode mulig.....

 

Jeg dekker selfølgelig porto-omkostninger, og overfører kronasje til ei grei flaske vin som takk for lån.

 

For de av dere som er i tvil om hva slags vinch det dreier seg om, så er det denne :

 

Bilde

 

Ps : vinchen er ikke så mye pen å se på nå, men skal lakkes opp i løpet av vinteren......

Link to post
Share on other sites

Det som er så om å gjøre for meg, er at jeg kan holde kjølen fri for vann, når jeg skal bedrive renhold, oljeskift, inspeksjon etc.....

<{POST_SNAPBACK}>

Da bør du gå for de tannhjuldpumpe av den type jeg linket til over. Disse tåler tørrkjøring i motsetning til fleste andre pumper. "Vanlige" lensepumper er av sentrifugaltype og kan ikke suge opp vann. Pumpehuset med pumpehjul (ca. topp av slangetilkobling) må være under vann og tom for luft for at denne skal greie å pumpe. Sentrifugalpumper vil også etterlate ca. 2 cm i bunn. Ulempen med tannhjulspumper er at de støyer mer enn tradisjonelle pumper og at strømforbruk er relativt høyt i forhold til mengde flyttet vann. Fordelen er at de kan monteres "tørt".

 

En annnen utfordringen for å holde bunnvann på minimum er nivåbrytere, de fleste av disse er tilpasset sentrifugalpumper. De har jeg har testet har stopp ved 2 - 3 cm vann for å forhindre at pumpene går tørre. For "støvsuging" av bunn er må pumpe kjøres med manuell bryter.

 

Utfordring nr. tre hos meg er at åpningene under bunnstokkene er såpass små at pumper tar unna vannet fortere enn tilsiget fra "naborommene". Dette resulterer i at det står vann nesten opp til startnivå hvis jeg ikke pumper tørt på annen måte.

 

Har benyttet pumpen fra Biltema og fungerte greit for meg. Kjørte den manuelt uten filter og hadde ingen problemer med det. En del smårusk passerte gjennom uten problem, men går ut fra at det reduserer levetiden. Benytte også denne pumpen med hell for å rense dieseltank. Pumpet da diesel fra avtapping av tank gjennom et filter og tilbake til påfylling.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Om denne trekker en del strøm, bekymrer det meg ikke, da det normalt er lensepumpene som skal frakte vannet ut, denne skal bare brukes som i ovenfornevnte situasjoner.....

<{POST_SNAPBACK}>

Antok det. :smiley: Greit å belyse at denne ikke er optimal som hoved lensepumpe. Dersom uhellet er ute er denne pumpa en lite effektiv utnyttelse av batterikapasiteten.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nu om dagen blir her mange spørsmål, men jeg drister meg til enda et i dag.

 

Dette er vel egentlig mer en forespørsel.

 

Et av vinterens prosjekter, er at kona vil forsøke å sy et trekk til å ha over lofrans vinchen forut. Det er såpass sjelden den er i bruk, at det kan være greit å beskytte denne mot alskens vær, etc.

 

Min forespørsel er da om det er noen av medlemmene som kunne tenke seg å låne bort sitt trekk til meg en liten stund nå i vinter slik at hun kan bruke denne som mal under syinga ?? Det er klart at hun kunne måle opp på vinchen, sy litt, måle opp etc., men hun ønsker jo at dette skal bli så gjennomført som overhode mulig.....

 

Jeg dekker selfølgelig porto-omkostninger, og overfører kronasje til ei grei flaske vin som takk for lån.

 

For de av dere som er i tvil om hva slags vinch det dreier seg om, så er det denne :

 

Bilde

 

Ps : vinchen er ikke så mye pen å se på nå, men skal lakkes opp i løpet av vinteren......

<{POST_SNAPBACK}>

Heisan, løfter frem igjen dette innlegg i håp om at noen "forbarmer" seg over meg og låner bort trekk????

Link to post
Share on other sites

Maritim leverer lensepumpe for slangekobing komplett med filter. Ser til forveksling lik ut som trykkvannspumpen. Kjøpte denne i sommer for å oppnå det samme som du ønsker på Perlen. Har fra før en RULE med nivåbryter som klarer brasene mtp volum. Desverre er ikke min pumpe montert enda grunnet tidspress (ca 150-200 reisedøgn siste 12 mnd.... dette innlegget skrives i Korea)

Har et intenst ønske om å ha tørt - helt tørt - kjølsvin. Grunnen til at jeg valgte denne fremfor en av typen supersub er at en slange tar langt mindre plass og dermed ikke dekker over kjølsvinet. Av og til må det tørkes manuelt der nede og da er det plagsomt om pumpen ligger over akkurat der dritten som må manuelt fjernes ligger.

 

Så til noe heeeelt annet. Har lenge tenkt å legge inn en annonse under selges, men tiden strekker ikke til. Har en rekke originale ubrukte instrumenter med blank ring fra VDO. Temp målere, oljetrykk samt noen turtellere med begrenset turtallsområde (typisk noe for de med gamle Sabber o.l)

Om noe av dette passer på Perlen og lille-perlen prosjektene er det bare å si fra. Har sikkert mye annet også men dette krever rydding, og det har jeg ikke tid til.

 

Post Scriptum:

Min bestefar bygde båter i tre frem til slutten av 60-tallet før aluminium overtok. Med det ble alle 1-polede elektriske innretninger kastet ut pga galvanisk problematikk, sammen med alle messing detaljer. Har sikkert myyyye gammelt liggende fra den tiden som kan interessere dere som restaurerer men tiden strekker ikke til for å lete dette frem......dessverre)

Oso

Link to post
Share on other sites

Så til noe heeeelt annet. Har lenge tenkt å legge inn en annonse under selges, men tiden strekker ikke til. Har en rekke originale ubrukte instrumenter med blank ring fra VDO. Temp målere, oljetrykk samt noen turtellere med begrenset turtallsområde (typisk noe for de med gamle Sabber o.l)

Om noe av dette passer på Perlen og lille-perlen prosjektene er det bare å si fra. Har sikkert mye annet også men dette krever rydding, og det har jeg ikke tid til.

 

Har sikkert myyyye gammelt liggende fra den tiden som kan interessere dere som restaurerer men tiden strekker ikke til for å lete dette frem......dessverre)

<{POST_SNAPBACK}>

Èn ting er sikkert, er interessert i alt av slikt. Jeg "støvsuger" rundt om kring nå for tiden for å få tak i de rette detaljer til prosjektene mine.

 

Ta kontakt når du "blir kvitt jet-laget", skal bli spennende :wink:

Link to post
Share on other sites

.....samt noen turtellere med begrenset turtallsområde (typisk noe for de med gamle Sabber o.l)

...og hvis ikke Perlen trenger turteller så har jeg en Sabb G-modell som ønsker seg turteller til jul! Maks turtall på gamle-Sabben er 1.800 Rpm

 

Går ut ifra at turtelleren skal kobles til W-uttaket på dynamoen?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...og hvis ikke Perlen trenger turteller så har jeg en Sabb G-modell som ønsker seg turteller til jul! Maks turtall på gamle-Sabben er 1.800 Rpm

 

Går ut ifra at turtelleren skal kobles til W-uttaket på dynamoen?

<{POST_SNAPBACK}>

Stemmer i med Walter_S her, min Sabb 2G ønsker seg også turteller til jul om den kan kobles til W-uttaket eller alternativt om du også har original, fungerende giver for montering på svinghjulskåpen og som leser av turtallet på tannkransen der :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag bestilt septik-tank til Perlen, kom nettopp til å tenke på dette med lufting.

 

Jeg har bestilt med ordinær standard lufting, men lurer på om jeg trenger 2 luftinger i og med at tanken ble såpass stor ? (ca 160 liter).

 

Hva mener dere, holder det med èn lufting nær sagt uansett hvor stor tanken er ?

 

Forøvrig gleder jeg meg VELDIG til å få innstallert tanken utover vinteren. Det er en stor skam at jeg ikke har prioritert/rukket å få montert det enda, men nå blir det orden på det også :wink:

 

Nå er det slik at tanken blir liggende en liten anelse høyere enn toalettet. Ca 2 meters avstand mellom enhetene. Jeg vil forsøke så langt det lar seg gjøre å lage en solid svanehals på slangen fra wc til tank, men er redd det blir litt "krøkkete". Finnes der solide tilbakeslagsventiler som er 100% å stole på som jeg kan plassere på slangen ? Ønsker jo helst ikke å oppleve at innholdet kommer i retur (vil anta at tankvolum på ca 60-80 liter ligger på nivå over toalettskåla).

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med de som argumenterer for en liten pumpe til "daglig" lensing og en stor til "nød", har selv hindret å gå ned en mørk januarnatt :diving: fordi jeg hadde montert ei DIGER eletrisk lensepumpe.

 

I min båt har jeg en membranpumpe til "daglig lensing" slik som denne

BildeMaritim selger. Den har filter og en Y-koblin på sugesiden så jeg kan velge hvor i båten den skal lense. Pumpa fungere utmerket og suger tørt uten problemer, før jeg monterte filter lenset den diverse småsnacks uten problemer, men filter er å anbefale.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

den pumpen kan tørrkjøres ja ...jeg har samme pumpen ..

bare å henge på slanger i begge ender ...

anbefaler filter da det kan lett legge seg noe dritt i membranventilene inne i pumpen og da suger den dårlig ...

ellers er det en god pumpe med rimelig bra kapasitet :seeya:

Redigert av LALUNA (see edit history)

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

På "Perlen" var det ved kjøp et tungvint baugspyd, som må klatres over når vi skal i land og som enkelte av våre venner likte å si : edruskapstesten :wink:

 

For lenge siden fikk jeg kjøpt nytt baugspyd, men fikk slettes ikke tid til å få montert det i våres, samt at det firmaet som jeg ønsket skulle gjøre jobben hadde noe for mye å gjøre.

 

I dag fikk vi endelig summet oss til å gjøre det. Hodnebrog Montasje, tilhørende i Grimstad kom og gjorde jobben.

 

Det opprinnelige baugspyd så slik ut :

 

Bilde

 

og foreløpig ser det slik ut nå : (jeg gikk tom for strøm på fotoapparat, slik at det kun presenteres halvferdig spyd)

 

Bilde

 

Det som nå gjenstår, er å pusse ned alle sveiseskjøter, stramme opp histen og pisten, lage teakribber som skal legges (gjøres vel til våren tenker jeg, men vil lage dem ferdig til montering). Jeg tar i samme slengen og polerer alt av rekker når jeg allikevel er i gang.

 

Det neste som da skal skje, er at jeg skal lage forslag til stige. Det blir i en eller annen form for teleskopstige, gjerne med utfellbar gelender (vel og merke hvis lommebok tillater det, høres dyrt ut....)

 

Nå som baugspydet er på plass, er det mye lettere utover vinteren å planlegge layout.

 

Bilde av ferdig baugspyd kommer annen dag......

Link to post
Share on other sites

Morten : er det slik å forstå at du kan plassere membranpumpa "hvor som helst", og da kun med slanger på hver side av pumpen der du vil ?

 

Dersom det er tørt ved den ene slangen, vil da ikke pumpen kun suge luft ? Jeg antar denne kan tørrkjøres ?

<{POST_SNAPBACK}>

Min pumpe står under benken i byssa og har kun slange ned til en y-ventil hvor jeg kan velge om den skal suge fra sb eller bb side av kjølen(har separate kjølsvin på hver side) og en slange ut. Den suger fint tørt, når jeg har lenset mye (etter diverse brannvasker) har jeg bare satt den på og latt den kjøre, hører tydelig på lyden når den suger luft. I motsetning til en del impellerpumper jeg har vært bort i suger denne helt greit tørt. Men det er sikkert noe begrensninger på hvor høyt den klarer å suge, i min båt suger den drøye halvmeteren tenker jeg.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Hvordan går det med lille Perlen? Ligger den bare der og ønsker seg ny eier i Kristiansand? :wink:

Hold deg vekk unge mann, ha deg bort :nono:

 

Den er i MIN besittelse, og skal FORTSATT være der :lol:

 

Jeg er for tiden i handle-planleggings-bestillingsmodus for tiden, og får ikke utført fysisk arbeid på prosjektene for tiden, men den tid kommer nok.....

 

I morgen skal forøvrig fruen ned på Perlen og ta mål av pushpit, vinch, luke etc., da vi har fått tak i ei rull med lerret som ligger der og gleder seg til å bli sydd opp til lekre ting & tang :wink: DET ser jeg frem til....

 

Jaja Dospen, jeg så nok glimtet i øya dine når du var i garasjen her og besiktiga jolla, men igjen, DEN ER MIN :lol::lol::lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag bestilt septik-tank til Perlen, kom nettopp til å tenke på dette med lufting.

 

Jeg har bestilt med ordinær standard lufting, men lurer på om jeg trenger 2 luftinger i og med at tanken ble såpass stor ? (ca 160 liter).

 

Hva mener dere, holder det med èn lufting nær sagt uansett hvor stor tanken er ?

 

Forøvrig gleder jeg meg VELDIG til å få innstallert tanken utover vinteren. Det er en stor skam at jeg ikke har prioritert/rukket å få montert det enda, men nå blir det orden på det også :wink:

 

Nå er det slik at tanken blir liggende en liten anelse høyere enn toalettet. Ca 2 meters avstand mellom enhetene. Jeg vil forsøke så langt det lar seg gjøre å lage en solid svanehals på slangen fra wc til tank, men er redd det blir litt "krøkkete". Finnes der solide tilbakeslagsventiler som er 100% å stole på som jeg kan plassere på slangen ? Ønsker jo helst ikke å oppleve at innholdet kommer i retur (vil anta at tankvolum på ca 60-80 liter ligger på nivå over toalettskåla).

Heisann godtfolk. Jeg la inn litt spørsmål 4/10 som dere ser, men i all "pumpeprat forsvant denne", noen som har lyst til å opplyse en usikker kar ??

Link to post
Share on other sites

Nå er det slik at tanken blir liggende en liten anelse høyere enn toalettet. Ca 2 meters avstand mellom enhetene. Jeg vil forsøke så langt det lar seg gjøre å lage en solid svanehals på slangen fra wc til tank, men er redd det blir litt "krøkkete". Finnes der solide tilbakeslagsventiler som er 100% å stole på som jeg kan plassere på slangen ? Ønsker jo helst ikke å oppleve at innholdet kommer i retur (vil anta at tankvolum på ca 60-80 liter ligger på nivå over toalettskåla).

På min båt er tanken montert oppunder dekket, med en slange fra toalettet inn på et T-stykke, hvor den ene enden leder rett opp i bunn av septik tanken og den andre enden av T-stykket går ned til en skroggjennomføring. Dette betyr at jeg i praksis ved full tank har ca. 80L. septik som trykker på toalettet, og har aldri hatt problemer med dette. Når tanken skal tømmes, åpner jeg bare skroggjennomføringen og alt bare renner ut i sjøen. Kjapt - trygt og billig!

 

Mener også å vite at toalettet skal ha litt mottrykk, for å kunne tette den gummimansjetten som ligger ut i bendet på toalettet, da denne fungerer som en tilbakeslagsventil. Mener at dette bendet ut fra toalettet skal peke oppover i den grad det lar seg gjøre.....

 

Jeg har en lufting på min tank, vet ikke om det er nok på din. Men det er jo bare ved tømming det event. kan skape noe problem. Ikke fylling, da vil jo det du fyller på gå like sakte som det jeg fyller på....., uavhengig av størrelsen på tanken.

 

Lykke til!

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...