Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Bitteliten og Fernanda, takk for deres svar.

 

Nå en annen sak, kona er i ferd med å sy opp trekk til å ha på pushpit i lerret, likeså til å ha på vinchen samt over luke til forpigg ved regnvær. (kan da ha luka på gløtt med lufting til tross for regn).

 

Nå er det slik at lerret ikke er som kalesjestoff, mao vanntett. Jeg har da et par tre valg slik jeg ser det. Enten male med en av de bedre malingsstoffer under lerretet (altså underside) som "ikke sprekker", hvilket jeg tror kan bli mislykket. Det andre å plastlegge lerretet under, men synes det virker "jalla", og det tredje påføre silikon eller lignende under.

 

Hvilke av ovenfornevnte ville dere velge (eller har dere ytterligere forslag ?)

 

Om det blir påføring av silikon eller ligende. Finnes dette i sprayform/penselform av noe slag ??????? Isåfall, hvor fåes dette? Er dette noe som ikke vil smitte av, klebre seg når denne ligger i sola ? (vil nødig ha silikongris på luke over tid).

 

Ha en ellers fin dag :wink:

Link to post
Share on other sites

Om det blir påføring av silikon eller ligende. Finnes dette i sprayform/penselform av noe slag ??????? Isåfall, hvor fåes dette? Er dette noe som ikke vil smitte av, klebre seg når denne ligger i sola ? (vil nødig ha silikongris på luke over tid).

 

Ha en ellers fin dag :wink:

Mulig jeg misforstår. ,men kan du ikke impregnere duken/lerretet :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg antok også dèt, men etter å ha hørt med "de som er selverklærte eksperter på dette" går ikke det, grunnet at lerretet er langt mer "åpen" enn kalesjestoff, samt selve stoffets egenskaper etc etc...

 

 

 

:confused::confused: Denne tok jeg ikke ? Altså, antas problemet å være at stoffet er "for grovt" i strukturen, til at impregnering vil klare brasene ?

 

Neste spm. blir da; åffer har dere brukt lerret istedetfor kalesjeduk ? For å få til den rekket look`en og riktig stil ?

 

 

 

Forøvrig er det fullt mulig å få lerret vanntett. Tidligere ble viktige papirer, dokumenter og gjenstander pakket inn i såkalt oljelerret. Denne holder visstnok vannet ute i årtier, for ikke å si enda lengre.

 

Hvordan dette fremstilles, vet jeg ikke. Men - det må da være mulig å finne ut akkurat det vil jeg tro..

 

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

For å få til den rekket look`en og riktig stil ?

 

Suzuki

Yepp, forfengelig vi vet du ....

 

Jeg synes det er mer passende til båten. Det er flere ting hun skal sy lerret til, det er luke foran, vinch, ventiler (dersom jeg får tak i doradeventiler/ser ut til at jeg får handla det i sverige nå) Der ligger her en hel rull på bordet som skal trylles til de lekre tekstiler....

 

oljelerret

stoff av bomull eller lin som er gjort vanntett med linoljeferniss (innsatt med rå eller kokt linolj…

Yessss, nu kimrer det i mine ører, det der har jeg hørt før. Dette skal jeg undersøke, takk skal dere ha Suzuki og Hafrsfjord!!!!

 

Håper der kommer flere svar på dette med lerreten, men mens de eventuelt kommer, har jeg allerede neste forespørsel.

 

Det gjelder dere som har skylight på båten. Jeg har fått innhentet tilbud på dette, og det viser seg at de skal ha den nette sum at kroner tjuefemtusen for en stakkars liten skylight :eek::eek:

 

Nei så søren sier jeg, og bestemmer meg for å lage dette selv.

 

Jeg har nå tegnet dette oppi hue (det må jo brukes til noe :rolleyes: ), og målene trur jeg jeg har noenlunde. Jeg håper bare på et der er noen som kan hjelpe til med følgende (trenger bare ca. mål) :

 

Hvor mange grader har dere på vinduene, kan det stemme med ca 35 grader ???

 

Hvor lang side har dere i forhold til kortside (utfra det kan jo jeg også finne ut av grader)

 

Noen som har ca. tall å gi meg ????? Har lyst til å begynne å lage dette senere i kveld, eller i morgen kveld. Har noe heltre teak som venter på meg ..........

Link to post
Share on other sites

Dette har jeg en beskrivelse på Perlen, skal se om jeg får scannet etterpå.

Nei, det er sant. Jeg fikk beskjed om og ikke surre med noe annet da Bastarden skulle gjøres ferdig :lol:

Pass deg, ellers så kommer jeg og.... :smash:

 

Flott om du kan sende over noe slikt....

 

PS, om du sender på mail, så IKKE bruk den du har brukt tidligere, har byttet, men trer ikke i kraft før 18/10. Tullingene i tele2 har stengt emailboksen min uten forvarsel, flere dager før tiden, og får ikke tak i folk der før i morgen :sad:

Link to post
Share on other sites

Pass deg, ellers så kommer jeg og.... :smash:

 

Flott om du kan sende over noe slikt....

 

PS, om du sender på mail, så IKKE bruk den du har brukt tidligere, har byttet, men trer ikke i kraft før 18/10. Tullingene i tele2 har stengt emailboksen min uten forvarsel, flere dager før tiden, og får ikke tak i folk der før i morgen :sad:

Ok, skal jeg vente til i morra?

Jeg kan jo scanne inn så det er ferdig, men det burde vel egentlig ligge noen tegninger på nettet skulle jeg tro

Link to post
Share on other sites

Håper der kommer flere svar på dette med lerreten, men mens de eventuelt kommer, har jeg allerede neste forespørsel.

 

Det var noen klær (spessielt jakker) som var mektig populære for ca 10 år siden.. De ble kalt "oilskin" og var jo bare bomullstoff som var klisset inn med en slags voks.

 

I en sporstbutikk skulle jeg tro at du fikk kjøpt denne "voksen". Det er jo det samme som gamle kjøredresser for motorsykkel osv... så det skulle fint la seg gjøre og oppdrive.

 

Redigert.: Alt2 er en voks fra fjellreven som heter: Greenland Wax og dette ser ut som et såpestykke og gnies over lerettet ved god hjelp av en hårføner... kjempeprodukt til glidelåser i klasesjen også, Går lett og blir tettere :wink:

 

Erik

Redigert av majali (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Ok, skal jeg vente til i morra?

Jeg kan jo scanne inn så det er ferdig, men det burde vel egentlig ligge noen tegninger på nettet skulle jeg tro

Søknad innvilget......

 

Det var noen klær (spessielt jakker) som var mektig populære for ca 10 år siden.. De ble kalt "oilskin" og var jo bare bomullstoff som var klisset inn med en slags voks.

 

I en sporstbutikk skulle jeg tro at du fikk kjøpt denne "voksen". Det er jo det samme som gamle kjøredresser for motorsykkel osv... så det skulle fint la seg gjøre og oppdrive.

 

Redigert.: Alt2 er en voks fra fjellreven som heter: Greenland Wax og dette ser ut som et såpestykke og gnies over lerettet ved god hjelp av en hårføner... kjempeprodukt til glidelåser i klasesjen også, Går lett og blir tettere :wink:

 

Erik

Hm, interessant, skal undersøke dette i morgen. Antar jeg må på "utvidet" sportsforretning alà Jakt & Friluft....

 

Glimrende med forslag folkens !!

Link to post
Share on other sites

Kjære folk, i nær framtid vil jeg se om jeg kan få montert luftinger til dieseltank og vanntank (det har til nå kun stått åpne luftinger inni båten desverre). Jeg har vært på maritim og handla en del skrog gjennomføringer.

 

Imidlertid er der alt for overdimensjonerte luftinger som allerede står i tankene, jeg er da litt usikker på hvordan jeg skal løse dette, samt hvor jeg kan få tak i delene (antar Tess har?). Jeg vet at dere sikkert kan hjelpe med dette :

 

Skrog-gjennomføringen ha dimensjonen 13mm innerdia, samt 15mm ytterdia.

Lufteslange fra tank er 30mm innerdia, samt 40mm ytterdia.

 

Fra vanntank er der gummislange, og fra dieseltank er det stålrør.

 

Javel folkens, HVA, HVOR, HVORDAN :wink:

Link to post
Share on other sites

Åffer bruker du så tynne luftegjennomføringer ? Synes du det ser teit ut med supergrove gjennomføringer til luftinga ?

 

 

 

Når det gjelder den utfordingen, å få rørdimensjoner / slangedimensjoner, redusert, er det tre metoder som kan funke.

 

Den mest proffe, er å få dreid en overgang, som er tynn i ene enden, og tykk i andre. Ettersom dette kun skal være for lufting, kan adapteret trolig dreies i acetal eller plast av noe slag.

 

Den ene er rør, av passende slag, som tres inni hverandre og sveises / loddes. Tykt tres utenpå tynt...

 

Finner du plastrør som kan brukes, er dette også greit. Limes med tokomponent epoxy, eller om anleggsflatene er store nok, Sika eller Tec7.

 

 

Siste, og mest omstendlige metoden, er å bruke rørdeler. Skjøtehylse, utstyres med nippel for passende slange i ene enden, og reducer ned til passende rør i andre enden. Deler finnes i stort utvalg bla.a på SeaSea

 

Skjøtehylse.

 

Bilde

 

Reducer & expanderBildeBilde

 

 

 

Slangenipler etter behov

 

Aller siste medtoden, som brukes flittig, men omtales ikke veldig høyt, er rett og slett å tre lufteslanger inni hverandre, og lime godt ut og innvendig. Sika, Tec7 el.l benyttes. Skikkelig slarkemetode, men funker helt greit på lufting.

 

 

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Åffer bruker du så tynne luftegjennomføringer ? Synes du det ser teit ut med supergrove gjennomføringer til luftinga ?

Suzuki

 

Det er bra suzuki.

 

Årsaken ril at luftinga blir såååå ned-dimensjonert, er at maritim ville bare selge standard luftinger, og det var kun denne dimensjonen i varesortimentet......

Link to post
Share on other sites

I utgangspuktet ville jeg tro det, men Maritim er av annen oppfatning (jeg er klar over at de vil selge mest mulig/best mulig) men velger å lytte til hva de sier. Kanskje dumt det :wink:

 

 

 

Sikkert ikke. Jeg hører aldri på de som gjerne vil selge akkurat det de har i hylla, men kona sier jeg er rimelig rar også da..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er 'ru gær'n eller ? Strupe luftinga helt frivillig ? :confused:

De fleste har jo motsatt problem, at lufte nipler for tankene bare er 13mm eller 1/2", og det er et værre problem i den enden.

Nei jeg hadde beholdt dim fra tanken helt ut til skroggjennomføring.

Du får jo skroggjennomføringer i plast, messing eller rustfritt med tilhørende bend og slangenipler. Legg bare en passe svanehals på slangen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tess eller ProFlex har skjøtehylser i alu. Disse begynner som et rør på ca. 10 cm lengde som passer ID på den store slangen. Den ene enden putter de inn i en artig maskin, som klemmer den sammen slik at den passer med ID på den slangebiten du da skal ha mellom denne overgangen og skroggjennomføringen. Mye mer elegant og plassbesparende enn fixfaxerier med skrunipler o.l.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Oppdatering :

 

Omsider er BEP dvs battmeter montert i båten. Dette ble innkjøpt sist vinter, men fikk ikke tid til montasje før nå. Jeg gleder meg stort til å ta dette i bruk, og ikke minst få kontroll på strømforbruket. Denne er nå koblet slik at jeg ser 3 batteri-enheters verdier på samme display.

 

Nå er det slik at jeg gjør ikke hva som helst selv, og slettes ikke slike strøm-arbeider, og engasjerte et firma hjemmehørende i Grimstad som heter Belko. Da vet jeg at jeg kan stole på systemet!

 

Jeg fikk samtidig gått gjennom alt det andre elektriske som jeg har gjort, og må foreta små justeringer her, så tror jeg nok ikke strømoversikten/skapene skal gjøre etterkommere av båten usikker på hva som er hva....... De justeringene som skal til, antar jeg at jeg blir ferdige med i morgen kveld......

Link to post
Share on other sites

Nu er det jul igjen, nu er det jul i igjen......

 

Neida, jeg er ikke pære full, men føler nesten som julaften i dag :

 

Historikk vedrørende Perlen har vært viska ut, lite var dokumentert, men noen svært så få og vage holdepunkter for ting og tang hadde jeg jo da.

 

Stabukken som jeg er, har jeg derfor i tilsammen 1 år gravd, maset, undersøkt, og fortsatt gravd i det som nå har resultert i at jeg har mottatt en del dokumenter, derav de eldste dokumenter i posten i dag:

 

NÅ er fullstendig eierhistorikk på plass.

NÅ har jeg bilder av båten som ny, som rigget og under påbygging.

NÅ har jeg det første registreringsnummer på båten.

NÅ har jeg de tidligere navner på båten. (GEIK IV) Forrige eier hadde ikke navn på den.

NÅ har jeg byggenummer etc.

NÅ har jeg salgssummer og andre informasjoner på båten

NÅ har jeg oversikt over når maskinen er overhalt etc...

NÅ har jeg diverse sertifikater, kvitteringer, etc på alt fra gear, motor etc.

NÅ er alt i skjønneste orden :wink:

 

Det eneste som nå mangler, er at jeg i posten venter på båtnummerskiltet inneholdende nr. sted, år, sertifisering etc (datidens).

 

Jeg skal se om jeg i nær framtid kan få scannet inn bildene av "gamlebåten", de var veldig morro å se på. Min overraskelse var at båten faktisk var ketchrigget opprinnelig.......

 

Om noen synes det er "tøysete" å bruke tid og energi på å spore opp slikt, så er det bare å si at jeg er en gammal stabukk, som liker å ha orden "i sysakene", samt at det er klart at disse opplysninger/dokumenter har verdi den dagen jeg skal selge båten.........

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...