Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Nei dette er da ikke tøysete. Det er da i alles interesse å vite mest mulig om historikken. Det er tross alt ikke snakk om en gammel bilskrabb til noen tusinger heller da. Så artig. Hadde en lignende opplevelse ifbm 37'n. Lette og lette, sjekket og sjekket, men uansett var det store hull. Helt til det plutselig løsnet. Mangler nok en del enda jeg, men jeg vet ihvertfall såpass at jeg aner omrisset av hva som har skjedd. Må sy sammen dette i et oversiktlig dokument da, eller? Jeg gjorde det ifbm historikken til 37'n. Lagde meg en tabell hvor jeg førte inn en linje for hver hendelse som er spikret på dato.

Link to post
Share on other sites

Må sy sammen dette i et oversiktlig dokument da, eller?

Det er nok flere måter å gjøre dette på.

 

Det jeg gjør, er å lage ringpermer for båten, hvor man kan bla i denne som en historiebok. Disse ringpermer er også inneholdende absolutt alt av instruksjonsmanualer, hvilke produkter som brukes hvor etc. Jeg kommer også til å føre nøye oversikt over hva jeg har gjort med båten. Også alt av kvitteringer følger selvsagt.

 

Vil nok tro at fremtidige eiere da mye lettere å "få forhold" til båten. En annen ting er at det også er sikkerhet.....

 

Det har tatt tid å innhente alt av manualer etc. Det siste jeg manglet, var manualen for vinchen, men som vanlig, er baatplassen et "orakel" og et "Rolf" fremskaffet dette kjapt og greit!

Link to post
Share on other sites

...Jeg kommer også til å føre nøye oversikt over hva jeg har gjort med båten. Også alt av kvitteringer følger selvsagt.

Jeg har begynt på en tilsvarende dagbok ifbm oppussingen av 37'n. Hver eneste lille kvittering blir tatt vare på, sammen med opplysninger om hva beløpet gjelder. Jeg kom ut av tellingen etter hvert ifbm oppussingen av Selco'en, så der har jeg gitt f... Det eneste jeg kan si med sikkerhet, er at jeg har kostet på betraktelig langt mer enn forventet på Selco'en. Akkurat nå, har jeg ikke noen spesielle forventninger rundt sluttsummen på 37'n. Jeg kalkulerer med å ha den i en del år, og da teller bruksverdien og praktiske forhold ombord mer enn sluttsummen. Så får jeg heller angre meg den dagen jeg evt. ikke skal ha båten lengre - til fordel for neste eier.
Link to post
Share on other sites

NÅ har jeg bilder av båten som ny, som rigget og under påbygging.

Har du vurdert å ha rigg på Perlen?

 

Mener forøvrig å huske noe fra lang tid tilbake at du tidligere har nevnt noe rundt dette, og hvis jeg ikke husker helt feil, ønsket du ikke å ha rigg. Men det er godt mulig jeg husker feil! Men jeg er uansett spent på å se bilde av båten med rigg, hvis du legger ut bilde av det. :smiley:

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Har du vurdert å ha rigg på Perlen?

 

Mener forøvrig å huske noe fra lang tid tilbake at du tidligere har nevnt noe rundt dette, og hvis jeg ikke husker helt feil, ønsket du ikke å ha rigg. Men det er godt mulig jeg husker feil! Men jeg er uansett spent på å se bilde av båten med rigg, hvis du legger ut bilde av det. :smiley:

Hei, jeg ønsker rigg, da denne er litt "naken" uten. Riktignok er båten av utforming slik at den ikke gjør meg flau uten riggen heller men vi får ser. Det er kona som er hovedsaken til at denne ikke rigges da hun helst ikke vil ha båt med "masse tau og hindre" .......

 

Med fare for å blande meg i noe jeg ikke har noe med.

 

Jeg har stått på brygga og kikka på denne fine båten.

Men det er liksom noe som mangler.

Rigg.

Med, som nevnt, ketchrigg og kanskje stagseil hadde den blitt et staselig skue.

Krapyl, jeg er absolutt åpen for alle innspill og forslag, så joda, dette har du noe med

:wink:

 

Har du vært i Grimstad? Eller er det annet sted du har sett båten ?

 

Nå om det. Jeg for min del oppfordrer alle jeg møter som har rigg, å fortelle samt overbevise min kjære kone om at rigg er tingen på båten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hm, kan ikke huske denne, men nå har jo der vært eksepsjonelt mange utlendinger i år. Veldig morro å komme i kontakt med de forskjellige, og jeg har merket meg at spesielt tyskere er gavmilde med vin og øl. Tar jeg i mot en tamp så synes det som om det er normal belønning med ei øl eller to.....

 

Ta gjerne kontakt om du farer gjennom/forbi Grimstad igjen.

Link to post
Share on other sites

Perlen hadde tatt seg praktfult ut med to master, full seilføring to forseil ...

til fruken kan du jo friste med late dager i hengekøya, få ting kan måle seg med å ligge å dorme i hengekøya mens man sakte blir vugget i søvn av bølgene.

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

til fruken kan du jo friste med late dager i hengekøya, få ting kan måle seg med å ligge å dorme i hengekøya mens man sakte blir vugget i søvn av bølgene.

 

Dette finnes det flere medlemmer som praktiserer, samtidig som de fyller vann. Jammen er det plass til mye vann i en stor båt..

 

Veeeldig mye vann..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

:yesnod::yesnod: Du er fenomenal Krapyl, snakker om.

 

For 1 år siden, dro jeg rundtomkring, tok bilder av nauticat sine båter (de med rund hekk), fikk deriblant henvisning til diverse sider vedr. denne båten av Andreas. Jeg fikk da en i Kristiansand til å tegne litt på båten, kun med bilder som kilde og inspirasjon.

 

Min drøm er : Kutte ut kalesje, tett hytte med akterdekk over ac og den type rigg. Båten hadde blitt dritfin. Det viktigste for meg nå er imidlertid å gjøre båten bra over hele fjøla, før jeg teller penger og eventuelt gjør en slik jobb.

 

Det at jeg mener du er fenomenal, er at du såvidt har kikket på båten, og kobler da denne mot den båttypen jeg har som kildereferanse. Det er godt gjort !!

Link to post
Share on other sites

Var borti en kar i sommer som seilte en slik NC38 alene. Ikkeno problem.

Selvslående fokk på rulle, og en diger genua på rulle gjør håndteringen enkel.

Evt. også en elektrisk/hydraulisk vinsj for storseilet. Eller Hi-Low.

 

Fordi jeg også seiler mye alene, har jeg lenge fundert på å bytte ut en av genoavinsjene mine med en elektrisk selftailer. Ved seilas bruker jeg da kun denne til genoaen, og ellers via bryteblokker til storseilfallet, anker foran og bak osv.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Som jeg tidligere har vært inne på, har jeg bestemt meg for å lage en del luftinger på båten, samt gjøre en del forbedringer utvendig i år.

 

Jeg tenkte som så at jeg må ha tilfredsstillende arbeidsplass gjennom vinteren, og i siden der ikke fulgte med opplagsutstyr med båten, måtte jeg lage dette selv.

 

Visse kriterier hadde jeg :

 

-Stativet skulle være usedvanlig stabilt og sikkert, siden det blåser heftig der jeg ligger innimellom.

-Stativet skulle være enkelt å montere/demontere, dvs det skal helst gjøres innen et par timers forbruk

-Stativet skal være av slik utforming at jeg kan gjøre det alene, slippe å være avhengig av hjelp

-Stativet skulle være slik at det kan også brukes ved landopplag, ved lasking på eksisterende stolper

-Stativet skal ikke ta alt for mye plass under bortstuing hjemme i sommersesong.

-Stativet skal gi rom for å arbeide på dekk, henge opplamper i stativ, samt skape nok luftsirkulasjon

-etc.

 

Etter litt tenking frem og tilbake, endte jeg opp med forslag, som igrunnen ikke var så fryktelig dumt. Alle kriteriene mine er ivaretatt, og jeg tør nesten garantere at dette stativet reiser ALDRI sin vei uten at der skjer hærverk eller lignende.

 

Materialene som er brukt, er noe kraftigere dimensjon enn 2x4, levert fra sagbruk. Det hadde helt sikkert holdt med 2x4 men jeg vil heller ha litt ekstra :rolleyes: Det er brukt syrefaste rør, kappet på 10 cm lengder, borret inn i stendere, limt fast med Tec7, deretter plassert i rekkestøtteføttene. Deretter er det borret hull i hver stender med tau slik at stativet ved hver fot er bundet fast i esingene (i tilfelle ekstreme vinder). I bunnen av hvert rør, så har jeg kappet kostestativ (passet med dimensjonen) i 1cm klosser, som er plassert i bunn. Dette for at rørene ikke skal gnisse og slite på esingene inni føttene. Det er i tillegg tapet med papirtape rundt rørene for at jeg skal slippe gnissing av metall mot metall.

 

Oppover er der brukt gjennomgående låsebolter, for kjappes å løsne disse ved demontering, og klappe sammen takstolene. Der er innkjøpt en haug med gulvmatter til bil som er stiftet fast på "kritiske" steder, slik at slitasje på presenning unngåes.

 

Jeg har ikke fått tatt bilde av opplagshall når presenning er kommet på, men kjære folk. Jeg kan love dere at det siste døgn har blåst noe så aldeles forferdelig, men der er ikke antydning til at presenning har flyttet/løsnet/slitt seg overhode noe sted. Ei heller slår den i vinden. Vi snakker her om jallapresenninger fra en eller annen billigbutikk.

 

Det som gjenstår, er at i neste uke kommer der et firma som skal ta mål samt levere tilbud på å lage duk i tykk pvc eller lignende slik at utseende under vinteropplag ikke blir så gal. Denne vil jeg isåfall ha i 3 deler, med glidelås, ellers kommer duken til å veie rundt 90 kilo i 1 løft :eek:

 

Stativet ser slik ut :

 

Bilde

 

Bilde

 

Det er godt å være trygg på eget stativ, slik at jeg slipper å være bekymret for nabobåtene :yesnod:

 

(om dere skulle se svakheter med konstruksjonen, setter jeg pris på tilbakemelding slik at jeg kan få rette opp dette)

Link to post
Share on other sites

......Visse kriterier hadde jeg : Bilde

 

.....neste uke kommer der et firma som skal ta mål samt levere tilbud på å lage duk i tykk pvc eller lignende slik at utseende under

Du er bare helt topp, Perlen! Her er det ikke overlatt noe til tilfeldigheter eller inngått kompromiss noen sted. Noe så grundig forberedt har jeg ikke sett før. HVORDAN i all verden får du tid til alt dette?

:smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

HVORDAN i all verden får du tid til alt dette?

:smiley:

Takk, men jeg er langt fra så flink som du både når det gjelder pietisme/nøyaktighet samt levende fortellinger for hvordan ting gjøres, er det ingen som slår deg :seeya:

 

Tid ? Denne uken har jeg kun vært i båten tilsammen 10-12 timer, det er ikke mye ? Alt anna tar for mye tid :nono:

Link to post
Share on other sites

Det er nå foretatt 2 uavhengige målinger av båtens lengde etc., ikke for at det er verd noe, men det er nå engang greit å ha alle korrekte data på båten.

 

Nå er det slik at der finnes en del betegnelser så som LOA etc., uten at jeg helt har fått rede på hva dette egentlig betyr, men det vet jo dere......

 

Båten er målt i vannlinje til 1170 cm, samt skroglengde 1230 cm, hva er betegnelse for skroglengde og for vannlinje ???

 

Baugspyd og denslags har jeg ikke brydd meg med å måle. Det som er interessant er selvfølgelig skroget, slik jeg ser det...

 

Hvor mye er en fot er diskutert opp i mente, men som repitisjon kan det være greit å bekrefte at det er 30,48 cm som er i èn fot, stemmer ikke det ???

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...