Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

og vinsjen din, bør du nok lakke med noen form for syregrunning, da dette er alu, såvidt jeg kan se.

Snakk med gutta på Star i Drammen, de har skikkelig peil på metalloverflatebehandling og marint bruk.

 

Hammerslagslakk, kan du trolig plukke av i flak, etter noen tid.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

støpe noe til selv, kun med enkelt lokk

Ja hvorfor ikke?

Laminerer du ut på flensen på balja, sliper denne med plansliper og laminerer et lokk på ei forskalingsplate blir det framifrå gassflaskekasse.

Har du ikke ei sånn balje, kan du snekre ei innvendig form i finer, pakke denne inn i sånn clingfilm og laminere kassa opp. Flens og lokk laminerer du på "finneplate".

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Tror at jeg ville ha plassert de to doradeventilene symmetrisk på fordekket, og heller kjøpt et par vanlige Elektrolux ventilatorer for plassering på doghousetaket. Doradeventilene vil bli veldig høye oppå doghouse, type "Mikke Mus ører". Synes nå jeg da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tror at jeg ville ha plassert de to doradeventilene symmetrisk på fordekket, og heller kjøpt et par vanlige Elektrolux ventilatorer for plassering på doghousetaket. Doradeventilene vil bli veldig høye oppå doghouse, type "Mikke Mus ører". Synes nå jeg da....

Bifalles

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Suzuki, da tar jeg en prat med folka på Star. Men før jeg gjør det, vet du om syregrunning biter på eksisterende lakk? Årsaken til at jeg spør, er at jeg neppe får denne helt ren før behandling/eller må jeg flekke?

 

Krapyl, takk skal du ha, jeg gjør som du sier.

 

Index og Jonkare, akkurat den effekten som dere nevner er jeg også redd for. Nå blir riktignok lanternemast, søkerlys samt tv-antenne på høyde/høyere enn doradeventilen, men forstår godt poenget. Et annet moment er at jeg er redd båten blir rotete oppå doghouse med alt for mange ting oppå der....... Deres råd blir tatt til følge :wink:

Link to post
Share on other sites

det som sitter fast, sitter fast. Mao; det er et som er løst, samt åpne flater du skal bekymre deg om.

PS - sandblåsing er kjekke saker. Da blir den jo som NY, iallefall nesten. Du kjenner _GARANTERT_ noen som kan fikse dette, om du demonterer delene selv og bare stikker innom med de..

 

Som sagt, flekking går også helt greit.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Suzuki, da tar jeg en prat med folka på Star. Men før jeg gjør det, vet du om syregrunning biter på eksisterende lakk? Årsaken til at jeg spør, er at jeg neppe får denne helt ren før behandling/eller må jeg flekke?

Kan egentlig ikke svare på det du spør om, men kan fortelle litt om den erfaring jeg har gjort med maling av aluminium.

 

Jeg hadde en runde på lanternemasta og kassa til ankerwinchen min.

Brukte først en type malingsfjerner for å bli kvitt gammel maling.

Deretter 2 lag med tokomponent etsgruning. (Bruk maske, hansker, og stå godt ventilert)

Oppå dette hadde jeg to lag med Bengalakk.

 

Dette ble gjort før 2005 sesongen, og ser ut til å holde bra.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Som tidligere nevnt, er søkerlampe anskaffet.

 

Sist denne var i bruk, sto denne på en brannbil, ergo var denne rød, ja faktisk knallrød.

 

Der manglet også halvparten for å få denne operativ. Jeg måtte derfor hyre en som kunne sveise syrefast for meg, slik at jeg fikk lagd stativ, samt svivler slik at jeg kunne operere denne innenfra.

 

Takket være et velvillig bilverksted i nærheten, fikk jeg låne lakkeboksen dems forleden dag, da chromelakk krever minimum 20 grader for å brukes. (kjøpte enkelt og greit bokser, har aldri lakket noe slikt før, men tror at det ble greit nok).

 

Som dere alle kjenner til, er detaljer på båt uhyre viktig, og avgjørende. Jeg ville derfor ikke ta til takke med hva som helst av lampe. Montasje finner sted senere i vår, da jeg må ferdigbehandle taket først.

 

Som bildene viser, har jeg også fått dreid til et mahognyhåndtak som skal være innvendig.

 

Alt i alt tror jeg ikke det skal bli så galt...........

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Det stunder mot vår, så tiden er inne for å ta et realistisk gjennomtenking for hva som kan utføres av prosjekter i vinter. Noe må utsettes til neste vinter (godt er det, så har jeg noe å gjøre da også :lol: ), og har i den forbindelse omarbeidet lista litte granne, samt ajourført denne.

 

(Tidligere utførte oppgaver er flyttet til nederst)

 

Lage skaper til forpigg

Lage ny vegg/skap løsning på vegg ved pantry og ut mot cockpit

Skyligh lages Utført

Lage høyskap ved siden av dør til forpigg

Montere ferdig varmesystemet

Skroggjennomføring for lufting til dieseltank

Skroggjennomføring til lufting for vanntank

Verktøyvegg og oppbevaringshyller lages i motor-rommet

Lage stige til å henge på siden av skroget

Se på forslag til baugstige til nytt baugspyd

Lage ny dørk i Actercabin Utført

Montere vhf

Koøyer skrues av, rengjøres (fornikles?)

Montere “kryssholt” foran/bak samt midt på skipet, til sammen 6 stykker

Koble til vvb til motor og varmesystem

Vinchen foran renskrapes og lakkes

Gummipakninger til ko-øyer byttes

Montere vanntank i baug styrbord som skal gå til spyling på wc

Motor-rommet skal lydisoleres bedre

Motor skal pusses ned og lakkes

Lage bedre løsning for batterioppbevaring i motor-rom

Nye bordbein til bord i cockpit

Nye batterier på forbruksside

Legge ferdig tak på overbygg/bak

Skaffe fiskestangholdere til pushpit.

 

Tette med sika på ledningsgjennomføring til lanterner på sidene av doghouse utført

Lage bedre skillevegg mellom kjettingrom og batterirom forut Utført

Ny vegg lages mot kjetting-rom under skapdør Utført

Lage kanter til bord i cockpit, i teak langs ytterkant Utført

Lage cd hylle til å ha i pc-skap Utført

Montere alle skapdørholdere på plass. Utført

Lage hylle i tak under doghouse for oppbevaring av karter. Utført

Få til en bedre løsning på sitteplate bak mot ac Utført

Lage mahogniplater for skilter med båtens navn. Utført

Lage teak ”skinne” til overbygg for å skjule ledninger Utført

Lage oppbevaringshylle/skap til å ha inni pc skap Utført

Lage trekk i lerret til vinch foran Utført

Nytt baugspyd monteres Utført

Lage lerret til pushpit Utført

Skapdør i forpigg taes ned, rippes ned,pusse Utført

Montere BEP apparatet Utført

Lage båtshakeholdere i teak Utført

Lage støtte for kartbordet, lages i Syrefast, boltes Utført

Skap på bad under vask gjøres ferdig, endevegg Utført

Kasser lages til dørk/kjøl Utført

Septiktank, mal lages av finer, deretter leveres til sveising Utført

Montere båt-alarm Uført

Ta luke til forpigg hjem for pussing/nating Utført

Kjøleskap ute taes bort, lage skaper i stedet. Utført

Håndrekker i teak kjøpes/monteres Utført

Lage bedre løsning for oppbevaringsrom i rom før actercabin Utført

Dør til kabin ordnes slik at den kan låses Utført

Skaffe brukermanual til lofrans tigres vinch Utført

Fenderholdere kjøpes. Utført

Rette opp alle rekkestøtter - utført

Søppeldunk lages i teak for bruk i cockpit - utført

Kabelgjennomføring for ledninger i overbygg monteres - utført

Fordele lampene på flere sikringer - utført

Ventilatorer anskaffes. - utført

Lage dusjkasse i teak eller mahogny - utført

Jernkappe på rorstamme rengjøres/skrapes og lakkes opp igjen - utført

Mellomrom mellom dørk og skrog tettes i hele cabin - utført

Tv-antenne taes bort fra lanternemast, monteres på egen stående brakett - utført

Montere ytterligere en lensepumpe i motor-rom - utført

Montere vannalarm - utført

Kjetting til akterdregg forlenges - utført

Søkerlys kjøpes - utført

Fjernkompasset flyttes, devileres og korrigeres - utført

 

Slikt sett, tror jeg at jeg kan være rimelig fornøyd sålangt i vinter. Jeg jobber uhyre tregt, men jevnt. Da går det unna allikevel.

 

En god del av de oppgaver som ikke står "utført" på, er under arbeid. Mye av det er en lang prosess, som kommer til å løpe paralellt med vårpussen. Mye kommer også sikkert til å bli utført frem mot ferieturen.

 

Nå om kveldene går med til oljing/lakking i stor-skala. Jeg har sagt det før, men sier det igjen : Kona er uhyre tålmodig og grei ! Se bare på de følgende bilder tatt fra soverom og stue (god tørk inne vet du :wink: ) Alt av luker er tatt hjem for behandling, likeså må alt jeg har laget taes. Jeg har fått behandlet mesteparten, men det som deriblant ligger på bildene, er skuffefronter, skylight, dusjkasse, båtshake, dørker, etc etc. Med andre ord, begynner der igjen å bli god plass i garasjen og bua, da jeg også har begynt å montere litt i det små nede i båten :smiley::smiley:

 

 

Som en bekreftelse at kona også er båtgal, se her : (som gir meg lov til å holde på inne i huset)

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Heretter skal jeg ikke belemre dere med så laaaaange innlegg for utførte arbeider utover våren. Jeg kommer til å begrense det til bilder i ny og ne når ting begynner å bli ferdig montert rundt om kring på skuta. Dette enkelt og greit fordi at det nå handler om å få skuta i bruks-stand til påske (forhåpentligvis).

 

Jeg må samtidig innrømme at jeg stadig kikker igjennom denne tråden, og tenker som så at det er blitt en fin "dagbok", som en dag kommer til å bli gull verd når jeg en gang skal selge båten igjen :smiley:

 

Neste vinter kommer ikke til å innebære så veldig mange prosjekter på Perlen. Enkelt og greit fordi at jeg igrunnen har rukket over det meste i båten snart. Ergo borger det for MYE båtliv utover høsten og vinteren istedet for å ligge " i opplag på vannet" :wink:

 

De neste gangene jeg skal ha med laaaaaange innlegg igjen, er når fokuset føres over på "Lille Perlen", som fortsatt står i garasjen og venter på en kjærlig hånd ..........

Link to post
Share on other sites

Huff, jeg får dårlig samvittighet ovenfor Bastarden når jeg ser hva du har gjort i det siste.

Men nå er det meldt bedre vær i slutten av uka heldigvis så da skal jeg i gang.

 

Dessuten så har jeg fått endret på arbeidsdagene i uka, jobber nå Tirs,Ons, Torsdager så da her jeg langhelg hver enenste helg :cool:

Men jeg har ihvertfall anskaffet meg pumpe til hydraulisk styring samt en til og sveise ett par tanker. Da er 2 stk. "problemer" ute av veien. Deilig og ha sånt avklart.

 

Ser ut som om du trenger flere bøtter Perlen :lol: har du forresten fått nytte av dem ellers?

Link to post
Share on other sites

Det er jo båtsaker all over the place, Perlen! Kona di må ha et riktig godt øye til deg som ikke steller istand haraball med et slik innslag av teak innendørs. Og den ToDo lista di er bare imponerende. Ikke lengden - den skal jeg nok glatt matche mange ganger med et par timers tenking. Men alt du får gjennomført - der imponerer du. Lykke til videre! Savner kanskje litt status på Lille Perlen, men kan jo ikke rekke alt heller slik som du pløyer ned timer i Store Perlen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har akkurat fått vaska dem. Prioritering vet du :wink:

 

Dårlig vær bør ikke legge hinder for jobbing i bastarden, satte ikke du nettopp inn vinduer ????

Joda :blush: Men nå skal jeg i gang, har planlagt gangen i arbeidet så det skal nok gå bra.

Jeg må få arrangert Refleksen skikkelig for når det snør må jeg fjerne skjøteledningen til panelovnen så naboen får freset og da synker tempraturen. Ikke bra.

Skal henge den provisoriske tanken ute slik at refleksen kan brenne kontunuerlig

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser de bildene gleder jeg meg til når jeg også skal begynne å olje Perlen... Gleder meg til å kjenne lukta og se livet som kommer fram i treverket. Slutt på å ha nesa full av støv og maligsflis... Masse inspirasjon i slike bilder. Og det nærmer seg for skuta mi også. En seks-timers økt av både kona og meg i dag. Man rekker mye på den tiden... Stå på :smash:

Link to post
Share on other sites

En seks-timers økt av både kona og meg i dag. Man rekker mye på den tiden... Stå på :smash:

:eek: 6-timers økt x 2 personer??? Duverden for en luksus. Antar der ble gjort mye i løpet av dagen ja.

 

Når det gjelder pussestøv, jeg er sikker på at jeg er den eneste i distriktet som kan skryte på meg teak-grusa parkeringsplass :lol: (flytter ut på tunet når der er mengder med ting som skal pusses, istedet for å stå inne i garasjen)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Selvskryt igjen :rolleyes:

 

Jeg har tidligere lovet å legge ut bilder av skylight, når denne er laget. Men først og fremst er det et par stykker jeg ønsker å rette en stor takk til, nemlig Bastard, for å ha sendt meg tegninger for hvordan skylight lages, samt til Sigurd som heldigvis hadde akkurat den biten teak i korrekt dimensjon jeg manglet. Takk til dere begge.

 

Nå ser jeg av annen tråd at det diskuteres teak/regnskog. Jeg kan trøste dere med at all teak medgått til denne skylight faktisk er gjenbruk. Alt har vært gamle ytterdører . (jeg må nok legge til at jeg allikevel er en synder, jeg bruker mengder med teak :lol: ). Rammen i skylighten er i deilige 4.5 cm tykkelser, dette er solide saker.

 

Om noen skulle driste seg til å spørre meg om jeg kan lage en slik til dem, kommer jeg til å utlove skuddpremie på vedkommende. Dette var utrolig mye mer jobb enn jeg trodde det skulle bli.

 

Alt er behandlet før sammenstilling, dette for at jeg ikke skal risikere at der blir vanninntrening noe sted i fremtiden.

 

Jeg skal ta ytterligere bilde, når skylighten er montert på korrekt sted.

 

Jeg beklager elendig bildekvalitet :

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Vakkert Perlen, vakkert arbeid som oser kvalitet

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker.

 

Jeg håper og tror at båten skal se litt mer forseggjort ut til sommeren.

 

I tillegg til denne skylighten, har jeg også laget ny dusjkasse i teak, samt doradekasser som ventilene skal stå på etc.......

 

Ellers holder jeg på om kveldene med monteringsarbeider, innrede litt etc., merker virkelig at det kribler i båtpusshendene nå.

 

Når det gjelder de tingene jeg lager, er der mange irritasjonsmomenter, men jeg prøver å overse dem. Dette rett og slett fordi jeg ikke er/kommer aldri til å bli flink nok på fin-arbeider. Så små feil er det rett som det er. Men jeg tenker som så, er jeg fornøyd, så kan alle andre si akkurat det de ønsker selv :smiley:

 

Nå i ettermiddag var jeg på Maritim og handlet alt mulig rart. Her på forumet skrytes det mye av Hugo`s, sanitærvæske av et navn jeg ikke husker, Autosol etc etc., så nå har jeg fått fyllt opp litt av mye rart, i tillegg til påfyll av nye lamper etc etc.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...