Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Den var rett og slett pen, nydelig arbeid så det ut til! :smiley:

Tja hva skal man gjøre etter å ha sett slike mesterverk som perlen tryller frem. Det blir litt som å prøve å hoppe etter han derre wirkola. Ja ja i byggebransjen har vi norsk standard som en treåring greier å bygge etter mens her på båtplasen er det kommet perle standarden som nok blir litt mere vrien å holde seg innenfor :cryin::lol::drink: HELT KANON PERLEN GRATULERER MED MEGET FINT HANDARBEID

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Imponerende, både den totale listen over prosjekter og ikke minst den delen som er gjennomført. Kjempeproff utførelse på arbeidet er det også. Egne prosjekter blir små i forhold til dette her ja, men nå må våren komme snart, minus 20 grader her i dag tidlig og nå nærmer gradestokken seg 20 igjen, skikkelig kaldt med båtpuss da.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

På tide med en liten oppdatering her, har jobbet med diverse arbeider i båten som har tatt en del tid, og som jeg skal presentere etterhvert.

 

Jeg lovet for en tid siden at jeg skulle ta bilde av skylighten som jeg har laget, når denne er plassert. I tillegg har jeg tatt bilder av doradeventilene som er omtalt lengre oppe.

 

Doradeventilene var i shabby tilstand ved kjøp, men så potensiale i dem, samt at de var "av eldre ærverdig sort". Jeg er av oppfatning at man putter ikke hva som helst på en båt :wink: Jeg brukte en del tid på å gnikke på dem, men ble ikke fornøyd. Leverte dem inn til "proffe" folk til å få dem polert opp, og de ble som nye........

 

Til doradeventilene har jeg laget kasser, med luftespalte i. Dette for at regnvann ikke finner veien ned i båten, men dreneres ut. Disse er laget i heltre teak.

 

Beklager noe dårlige bilder, tatt inni presenningshall, samt "de skinner mye" de sakene :cool:

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Når man driver og monterer slik som her, så er det bare gøy :yesnod:

 

Kommer med mer info i løpet av noen dager......

Link to post
Share on other sites

:yesnod:Aiiiija, Perlen!

 

Dette var snadder - både skylight'en og doradeventilen setter et ekslusivt preg på skipet! Der ligger det noen timer med kjærlighet, formsans og ståpåvilje!

 

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger....

 

Har du laget skylighten fra bunnen av, eller er det en ferdig du har kjøpt og montert?!

Den har jeg laget fra bunnen av, fikk tegninger av bastard.......

 

Skal aldri mer lage en slik, tok fryktelig med tid........

Link to post
Share on other sites

Alt mitt messing er avsendt, sammen med mål til ønskede skylights.

 

At du svarte :" Bare send alt sammen så skal du få det tilbake i skinnende former i løpet av uken trodde jeg nesten ikke på, men siden det er deg - så tviler jeg ikke.

 

 

:lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Dyrt å få pusset opp messingen?

For å være ærlig, jeg aner ikke hva det koster. Man må huske på at til båt så følger man ikke med på kostnadene, ei hellere fører budsjett.

 

Vi får vel regning en eller annen gang, og kona betaler denne innen frist, og lirer av seg "nå har du brukt mye penger igjen vennen"..... Utfra tonefall skjønner jeg om det har vært dyrt eller ikke :lol:

Link to post
Share on other sites

...Man må huske på at til båt så følger man ikke med på kostnadene, ei hellere fører budsjett.

:yesnod:

"...igjen vennen"

Huff - høres så altfor kjent ut :sad:. Men doradeventilen ble bare urlekker. Skulle vært artig og sett skuta en gang. Vurderer å ilegge deg forbud mot omsetning av båten inntil jeg blir pensjonist og flytter både 37'n, Dillerinnen og meg til saltvann for permanent opphold der slik at jeg kan besiktige båten... :rolleyes:
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Påsken er over. Der er tilbrakt mye tid i båten der i år (orket ikke tanken på hytta, har fått nok av snø for en tid :rolleyes: ).

 

Jeg har arbeidet jevnt og trutt med båten i vinter, samt litt mer intensivt nå de senere dager.

 

Der gjenstår ganske mye arbeid, noe jeg skal komme tilbake til en av dagene. Men kona holder på med å montere rekkenettinger (måtte kjøpe nye, de gamle var så "skitne" og slitte). Hun har også sydd le-trekk til å ha akter. Denne kommer på i morgen kveld. Vi har vært ute og slått i maljer nå i kveld.

 

Der skal lakkes ytterligere 6 strøk til, men under åpen himmel, gjerne ute på ei holme eller lignede :wink: Esingene skal taes helt til slutt.

 

Det var aldeles nydelig å fjerne presenningene. Jeg var rimelig lei av å ha "grønn" tilværelse......

 

Jeg kommer med mer info en av dagene, her er foreløpige bilder av hvordan båten ser ut p.t. (dere får unnskylde bildekvaliteten, de er tatt innimellom regnskyllene)

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Skjælø : Lakken er Rylard :wink: For dere andre, jeg orienterer mer senere om typen/resultat....

Link to post
Share on other sites

Ser flott ut dette Perlen :yesnod: Har lyst til og kaste av presenning jeg også, men venter litt.

 

Det jeg lurte på, den luka du har på fordekket (baugen) får du åpnet den helt?

Tenkte jeg skulle lage noe lignende selv på kabintak over førerplass.

Skal ha skyveluke men tar meg ikke tid til det nå, så derfor lurte jeg på en hengslet en.

 

Hvordan holder du den luka tett i og med at den er hengslet på den måten?

Link to post
Share on other sites

Luka forut åpnes helt. Er rømningsvei dersom brann akterover i båten.

 

I underkant er der vannløp, noe lignende på de tegninger du sendte meg re skylighten.

 

Vi har ikke opplevd å få vann ned luka noengang. (kun èn gang, da med vidåpen luke, med kona og minsten sovende der og tsunamibølger på avveier, men det er en historie vi får ta siden :lol: )

 

Helt i forkant av luke, er det hylle innvendig, til bergkiler, hammer etc etc. Skal se om jeg en eller annen gang kan ta bilde av åpen luke..........

Link to post
Share on other sites

Lakken er Rylard wink.gif For dere andre, jeg orienterer mer senere om typen/resultat....

Den er en fryd for øyet den båten din Perlen! Er det denne lakken du snakket om i vinter, som skulle være årets prøveprosjekt eller noe...? Håper i såfall du kommer med masse info og erfaringer + priser, hvor man kan få tak i den, antall påføringer osv,osv... Ser jo lekkert ut!

Link to post
Share on other sites

Perlen, båten din er bare et fantastisk skue. Så mye ... BÅT, rett og slett. Fenomenal i sine trygge tradisjonelle linjer, skinnende blankhet som vitner om kjærlig pleie; et skue som senker blodtrykket og får frem et ektefølt smil som sier at det er godt å være båtmenneske. Det hadde nok vært mindre krig i verden om alle sto opp til et billede av sådan en fin skute hver dag. Mitt graanende hoved i støvet bøies!! :flag:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så utrolig fin og velstelt den båten din ser ut og de doradeventilene gjør seg noe helt fenomenalt! Leter etter passende adjektiver her, men finner ikke de som beskriver godt nok hvor flott dette tar seg ut.

 

Liker utseende til rylard-lakken og er spent på hva du skriver om den etter sesongen.

Link to post
Share on other sites

Takk takk.

 

Som en digresjon, kan jeg ta med en litt artig opplevelse (antar det er greit for akult m/fru)

 

Det har seg slik at akult med fru skulle hente sin nye båt i Grimstad tidligere i vår. Jeg avtalte med dem på forhånd at plass er der, vann er der etc etc., slik at de skulle overnatte før de gikk hjemover.

 

Akkurat den dagen de skulle overta båten, fikk jeg "pusseånden" over meg.

 

Jeg hadde pusset i en del timer, før jeg måtte ha en pause for å strekke på kroppen. Jeg vandret langsmed bryggene, ser at de er ankommet, og går bort for å hilse på.

 

Der var noe flir å spore, da jeg var mildt sagt nedstøvet, og fikk til beskjed "du er ikke velkommen for å titte ombord" :lol:

 

Akult : Håper vi får anledning til å treffes senere. Jeg skal forsøke å se litt mer normal ut da :wink: (jaja, i den grad det er mulig da :rolleyes: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...