Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

West System har nok en lakk beregnet for dette ja, høy pris på epoksy har de og. Det som er med epoksy er at det MÅ lakkes hvis det blir utsatt for uv stråling hvis ikke brytes epoksyen ned. På metall kan du og bruke 2-komp lakk skulle jeg tro da det er lite bevegelse i dette.

 

Når det gjelder innsetting med epoksy er ikke dette venskeligere en at du blander 2 komponenter sammen i et blande beger og påfører dette som en lakk. Ellers har WS meget gode beskrivelser

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jonkar : når det gjelder båt, er det noe som IKKE er dyrt ? :lol::lol:

 

Takk for beskrivelser, tar en tur ned i ettermiddag hos lokale båtsjappe, mener å huske å ha sett at de har west system der, får ev. vurdere å gjøre dette selv da....

 

Skjælø, når det gjelder voksing etter puss, så er der mange delte meninger (som alt anna :wink: ) men der er flest som velger å ikke sette det inn med voks. Hva denne voksen heter, husker jeg ikke i forbifarta, men har det skrevet ned et sted. Kommer med det når jeg husker dette......

Link to post
Share on other sites

Her er et dårlig bilde. (Skal måle og ta bedre bilde)

(Eh... vet ikke helt hva kule på beslag er :blush: )

 

Bilde

Ser du har en taustige der. Driver selv å lager en slik men har fundert på en patent som gjør at man kan dra denne over rekka vha. en taustump som henger ned til vannlinjen i tilfelle noen faller overbord. Noen som har gode forslag til hvordan jeg skal løse dette ? :confused:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hei LK 6647.

 

Jeg så i fjor sommer en skjøyte som hadde stigen rullet sammen hengende i rekka på utsida. Enkel knute på bunt (tau). Fra denne enkle knuten gikk det ytterligere tau over "stokken"/esingen, ned mot dollbord, borret hul hvor tau ble tredd igjennom, videre ned på skrogside via 2-3 øyekroker.

 

Når du ligger i vannet, var det kun å nappe tauet hardt, slik at knuten gikk opp, og stigen løste seg ut.

 

Kan dette være en løsning ? (cluet er å finne en middelvei for knute, slik at denne ikke løser seg ut i "hytt og pine", men samtidig såpass grei at denne løses opp ved å dra i tau....)

Link to post
Share on other sites

Mnja... f eks:

 

Rull stigen sammen, monter et hengslet brett som kan vippes fra innsiden av rekka til utsiden. Sett ene enden av stigen fast og rull resten sammen oppå brettet. Fest to tau på brettet som du knytter stigerullen fast med. Det er en knute som kan brukes her, men jeg husker ikke navnet. (Skal se om jeg finner det.) Den ene enden låser knuten, den kan henge over rekka til å vippe opp brettet med stigen på. Den andre enden låser opp knuten med et rykk og vil komme frem når du vipper brettet over rekka.

Redigert av Skjælø (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei LK 6647.

 

Jeg så i fjor sommer en skjøyte som hadde stigen rullet sammen hengende i rekka på utsida. Enkel knute på bunt (tau). Fra denne enkle knuten gikk det ytterligere tau over "stokken"/esingen, ned mot dollbord, borret hul hvor tau ble tredd igjennom, videre ned på skrogside via 2-3 øyekroker.

 

Når du ligger i vannet, var det kun å nappe tauet hardt, slik at knuten gikk opp, og stigen løste seg ut.

 

Kan dette være en løsning ? (cluet er å finne en middelvei for knute, slik at denne ikke løser seg ut i "hytt og pine", men samtidig såpass grei at denne løses opp ved å dra i tau....)

Hei Perlen,

Jo, jeg var inne på samme tanken, men problemet kan bli ved landligge at denne blir i veien. Lurte litt på å skjære hull i skansekledningen slik dette blir liggende på dekk, men likevel mulig å dra ut vha. taustumpen.... :confused:

 

Mvh.

Jan

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Mnja... f eks:

 

Rull stigen sammen, monter et hengslet brett som kan vippes fra innsiden av rekka til utsiden. Sett ene enden av stigen fast og rull resten sammen oppå brettet. Fest to tau på brettet som du knytter stigerullen fast med. Det er en knute som kan brukes her, men jeg husker ikke navnet. (Skal se om jeg finner det.) Den ene enden låser knuten, den kan henge over rekka til å vippe opp brettet med stigen på. Den andre enden låser opp knuten med et rykk og vil komme frem når du vipper brettet over rekka.

Hmmm...Ser ikke dette helt for meg. Mener du at selve stigen er festet til det hengslete brettet ? Mulig jeg kan feste en hengsel på hver sin rekkestøtte og på den måten vippe det over. Var det slik du tenkte det ?

 

Mvh.

Jan

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

he he. Det er ikke så lett å forklare skriftlig hva jeg tenker :smiley:

 

Brettet hengsles fra rekka og ned mot dekk slik at det til daglig står langs innerside av rekka med taustigen rullet fast på dette. Grunn til at jeg tenker det må stå på et brett er at ikke taustigens trinn skal hekte seg fast når du skal ha den over rekka og ut. Når du drar i den faste enden av tauet løfter brettet stigen opp i lufta, stigen kommer høyere enn rekka og når du drar i den andre taustumpen så løsner taustigerullen og ruller seg ut over skutesiden. (Knuten med de to endene må være plassert lengst mot dekk for å få løftet brettet og stige/brett må ikke være for tungt til å få opp i lufta)

 

Stigen er vel kanskje best å sette fast i rekka/rekkestøtte, montere brettet under (på innside av rekke), rulle stigen sammen og feste rull på brettet med to tau som er montert oppe og nede på brettet.

Link to post
Share on other sites

he he. Det er ikke så lett å forklare skriftlig hva jeg tenker :smiley:

 

Brettet hengsles fra rekka og ned mot dekk slik at det til daglig står langs innerside av rekka med taustigen rullet fast på dette. Grunn til at jeg tenker det må stå på et brett er at ikke taustigens trinn skal hekte seg fast når du skal ha den over rekka og ut. Når du drar i den faste enden av tauet løfter brettet stigen opp i lufta, stigen kommer høyere enn rekka og når du drar i den andre taustumpen så løsner taustigerullen og ruller seg ut over skutesiden. (Knuten med de to endene må være plassert lengst mot dekk for å få løftet brettet og stige/brett må ikke være for tungt til å få opp i lufta)

 

Stigen er vel kanskje best å sette fast i rekka/rekkestøtte, montere brettet under (på innside av rekke), rulle stigen sammen og feste rull på brettet med to tau som er montert oppe og nede på brettet.

Skjønner hva du mener nå. Absolutt et godt forslag. Har ikke så lyst til å skjære hull i skansekledningen heller. Må få målt litt på dette i helgen, men skal jo på baatplassens julebord her i Bergen, så vi får se når det skjer.... :eek:

 

Takk til Skjælø og Perlen for gode forslag :seeya:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

En annen ting som skal gjøres med båten er å ha stige på skrogsiden. Når vi ligger ved flytebrygger, er avstand mellom brygge og dollbord ganske så høy, og vil derfor ha ei teak/mahogny stige som kan festes enten på skroget, eller i esingen/dollbord. Er der noen som har dette fra før, og som eventuelt har bilde av hvordan dette er utarbeidet?

 

Hvis ikke, er der noen som har forslag til hvordan jeg kan lage dette ? Ser jo for meg at jeg må ha en slags fester på selve stigen, som tres på et eller annet beslag på båten, men hvordan ?

Jeg løfter denne i håp om at noen har forslag til løsning, samt eventuelt forslag til hva slags beslag jeg kan bruke ..........

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jaja, selv om jeg gjerne skulle meldt i fra om langt flere utførte oppgaver i Perlen nå, så har jeg nå ihvertfall fått utført noe :

 

(Tidligere utførte oppgaver er flyttet til nederst)

 

Rette opp alle rekkestøtter - utført

Ny vegg lages på badet

Lage skaper til forpigg

Lage ny vegg/skap løsning på vegg ved pantry og ut mot cockpit

Skyligh lages

Lage høyskap ved siden av dør til forpigg

Søppeldunk lages i teak for bruk i cockpit - utført

Montere ferdig varmesystemet

Skroggjennomføring for lufting til dieseltank

Skroggjennomføring til lufting for vanntank

Verktøyvegg og oppbevaringshyller lages i motor-rommet

Lage stige til å henge på siden av skroget

Se på forslag til baugstige til nytt baugspyd

Lage ny dørk i Actercabin

Lage ny dørk på wc

Montere vhf

Undersøke kalesjeleverandører på pris

Lage luke i fordekk helt forut til tau-rom

Kabelgjennomføring for ledninger i overbygg monteres - utført

Fordele lampene på flere sikringer - utført

Koøyer skrues av, rengjøres (fornikles?)

Ventilatorer anskaffes. - utført

Montere “kryssholt” foran/bak samt midt på skipet, til sammen 6 stykker

Lage dusjkasse i teak eller mahogny - utført

Koble til vvb til motor og varmesystem

Vinchen foran renskrapes og lakkes

Jernkappe på rorstamme rengjøres/skrapes og lakkes opp igjen - utført

Gummipakninger til ko-øyer byttes

Fendersokker kjøpes

Mellomrom mellom dørk og skrog tettes i hele cabin - utført

Tv-antenne taes bort fra lanternemast, monteres på egen stående brakett - utført

Montere ytterligere en lensepumpe i motor-rom - utført

Montere vannalarm - utført

Montere vanntank i baug styrbord som skal gå til spyling på wc

Motor-rommet skal lydisoleres bedre

Motor skal pusses ned og lakkes

Luke til forpigg ordnes slik at den kan låses

Lage bedre løsning for batterioppbevaring i motor-rom

Stativ til dregg akter lages i syrefast, slik at den henger ut bak.

Nye bordbein til bord i cockpit

Nye batterier på forbruksside

Legge ferdig tak på overbygg/bak

Kjetting til akterdregg forlenges - utført

Søkerlys kjøpes - utført

Fjernkompasset flyttes, devileres og korrigeres - utført

Skaffe fiskestangholdere til pushpit.

 

Tette med sika på ledningsgjennomføring til lanterner på sidene av doghouse utført

Lage bedre skillevegg mellom kjettingrom og batterirom forut Utført

Ny vegg lages mot kjetting-rom under skapdør Utført

Lage kanter til bord i cockpit, i teak langs ytterkant Utført

Lage cd hylle til å ha i pc-skap Utført

Montere alle skapdørholdere på plass. Utført

Lage hylle i tak under doghouse for oppbevaring av karter. Utført

Få til en bedre løsning på sitteplate bak mot ac Utført

Lage mahogniplater for skilter med båtens navn. Utført

Lage teak ”skinne” til overbygg for å skjule ledninger Utført

Lage oppbevaringshylle/skap til å ha inni pc skap Utført

Lage trekk i lerret til vinch foran Utført

Nytt baugspyd monteres Utført

Lage lerret til pushpit Utført

Skapdør i forpigg taes ned, rippes ned,pusse Utført

Montere BEP apparatet Utført

Lage båtshakeholdere i teak Utført

Lage støtte for kartbordet, lages i Syrefast, boltes Utført

Skap på bad under vask gjøres ferdig, endevegg Utført

Kasser lages til dørk/kjøl Utført

Septiktank, mal lages av finer, deretter leveres til sveising Utført

Montere båt-alarm Uført

Ta luke til forpigg hjem for pussing/nating Utført

Kjøleskap ute taes bort, lage skaper i stedet. Utført

Håndrekker i teak kjøpes/monteres Utført

Lage bedre løsning for oppbevaringsrom i rom før actercabin Utført

Dør til kabin ordnes slik at den kan låses Utført

Skaffe brukermanual til lofrans tigres vinch Utført

Fenderholdere kjøpes. Utført

 

Det begynner forsåvidt å hjelpe noe, men mye gjenstår. Mye av det arbeid som nå er utført er slettes ikke det som tar tid, eller er arbeidskrevende. Kun puslearbeid. Skulle gjerne fått gjort en del av det arbeidskrevende, men tror jeg må utsette en del, av diverse årsaker.

 

Når det gjelder monteringsarbeider, så gjøres de til våren. Det er ikke det som tar tid. Det utsettes av praktiske årsaker......

Link to post
Share on other sites

Skal ta bilder etterhvert. Men dusjkassa er laget i helteak, 20 mm vegger, og lokk. Har laga kasse stor nok til å inneholde selve dusj-slange samt hammer og kiler for å ha dette lett tilgjengelig.

 

Bedre er det med skylighten som jeg holder på med å lage. Helteak over det hele, med 45 mm tykkelse :yesnod:

 

Skal som sagt se om jeg kan få tatt bilder men det blir vel ikke før uti neste uke ....... Aller helst vil jeg ha det ferdig montert før bildetaking, men det er så lenge til :sad:

Link to post
Share on other sites

Bedre er det med skylighten som jeg holder på med å lage. Helteak over det hele, med 45 mm tykkelse :yesnod:

Høres flott ut :smiley:

 

Var det dusj inne i båten eller monterer du denne også selv?

 

Ser også at du har pusset/ natet luke til forpigg. Hadde du også "sprekker" i denne? Hva natet du med? Jeg pusset opp forluken i fjor vinter og tettet to langsgående sprekker med mahognyspon og trelim. Så fint ut men fungerte ikke og vannet dryppet inn. Tenkte å frese opp sprekkene for å tette med noe som holder tett, men det skal jo helst vise minst mulig også.

Link to post
Share on other sites

Hei, der var ingen dusjer i båten, ikke engang varmt vann.

 

I og med at vi har bikkje, samt barn som leker mye på stranda, har jeg prioritert dusj forut for å skylle av nevnte før de trasker over dollborda, skal også ha dusj bak (kun av hensyn til at det er normalt), ligger klart men gjenstår litt arbeid. Holder også på med å lage dusj på wc, med spiledørk i teak. Sistnevnte er ikke prioritert arbeid, da vi har mange glimrende gjestehavner langsmed kysten når det behov melder seg.

 

Heldigvis har jeg ingen sprekker i selve luka, det var selve natene som måtte taes på nytt, og til det formål bruker jeg Tec7, som jeg opplever som et glimrende stoff (lignende sika, men bedre elastisitet, limeevne, samt svetter ikke under påføring av olje/lakk).

 

Du vet den feinkopien som er skrevet mye om den senere tid? Til den fåes natekniver, slik at du kan frese bort natene dine på no time.........

 

Det at jeg måtte ta luka ordentlig nå, er fordi minsten bruker den som "trampoline", dvs hoppe opp og ned fordi det er gøy.........

Link to post
Share on other sites

Det at jeg måtte ta luka ordentlig nå, er fordi minsten bruker den som "trampoline", dvs hoppe opp og ned fordi det er gøy.........

:lol: Høres ut som om han/ho trives i båten ja. Populære plasser i skøyten er klyverbom, nett under denne, for ikke å snakke om båtsmanns-stolen. En eller annen gang skal vi sette på vevlinger i vantene og jeg kan tenke meg de vil henge i riggen. Det hadde nok vært populært med en utkikkstønne også......

 

Høres kjekk ut den feinkopien, har fulgt med på diskusjon av denne og kommer nok til å kjøpe den etterhvert.

 

Vi har ingen nater i forluka, den er heltre og da viser jo sprekkene enda bedre :headbang:

 

Angående dusj på toalett:

Skal du behandle veggene med noe vannbestandig. Hva med vannet som skal ut? En eller annen oppsamler som tar dette inn til septikstank/egen tank eller rett i dørken og lenses ut?

Link to post
Share on other sites

Jeg har to vinduer på wc, i tillegg blir der doradeventil med avsugsvifte (etter hvert/pc vifte) som transporterer fuktigheta fort ut. Tror derfor det holder greit med vanlig behandling på vegger.

 

Det blir spiledørk, med støpt kasse for å samle opp vann, i der skal jeg ha lensepumpe med nivåvakt. Enkelt, renslig og greit. Selv om jeg har septik på 160 liter, vil jeg ikke bruke denne til det, da fyller det seg fort opp.

 

Men som sagt, rekker jeg ikke det i år, så er det greit å ha det til neste år......

 

Re barn som leker i båt. Pjokken her liker å sitte i captains stol. Når han var 2 år (er 3 nå) fant jeg fort ut at jeg måtte flytte kablinga på vinchen over på tenninga :rolleyes: Må jo vite det var gøy med anker som fløy opp og ned når han trykka :lol:

Link to post
Share on other sites

Re barn som leker i båt. Pjokken her liker å sitte i captains stol. Når han var 2 år (er 3 nå) fant jeg fort ut at jeg måtte flytte kablinga på vinchen over på tenninga :rolleyes: Må jo vite det var gøy med anker som fløy opp og ned når han trykka :lol:

Kan tenke meg det var moro ja :yesnod:

 

Sunt liv for ungene dette!

Link to post
Share on other sites

Jeg rakk aldri å få på navnet sist sesong på båten. Hadde messingbokstaver, og det skal jeg aldri mer ha. Billig juggel solgt av Maritim. Er ikke redd for å si det fordi selgeren der er helt enig med meg (noen som trenger messingbokstaver med bokstavene Perlenx2???/bare ikke ta samme navnet :nono: )

 

Jeg skrev derfor opp artikkelnummer for skikkelige bokstaver fra Karl S Hansen i Arendal (bestillingsvare), lagde meg mahognyplatter og dette ble resultatet : (beklager litt dårlig bilde, de skinner så mye at jeg får vondt i øynene :lol: )

 

Bilde

 

Ble ikke fullt så galt dette. Plasseringen blir på skroget akter, under esingene, slik at det da blir kvit bakgrunn. Tror det skal bli greit.

Link to post
Share on other sites

Heisan.

 

Igjen trenger jeg råd og vink for forskjellige ting, og drister meg til å stille følgende spørsmål :

 

Vinchen forut trenger up-shining. Den er av denne typen :

 

Bilde

 

Denne vil jeg matte ned/skrape bort løs lakk. Hva slags lakk anbefales å påføre denne? Duger det med såkalt "Hammerlakk"?

 

Andre forslag ?

 

Ellers så dreier det seg om lufting. Jeg har fått kjøpt meg 2 doradeventiler i messing (gode gammeldagse). For å få en fornuftig lufting i båten så er det følgende løsning som sitter i mitt hue :

 

 

 

Bilde

 

På cabintak blir det skylight (under arbeid) med lufting for cabin, i tillegg til 2 ko-øyer, i forpigg er der luke med trekk som kona har sydd. Den ene doradeventilen vil bli plassert på WC (har også 2 vinduer å åpne der). Det er helt forut på cabintak, til venstre. Denne kommer noenlunde på siden av skylighten.

 

Den andre doradeventilen vurderer jeg å plassere på doghouse, dvs rett ved blåsa/hornet her :

 

Bilde

 

Da har jeg med andre ord lufting i hele båten (actercabin vil få egen solcelledrevet ventil).

 

Men spørsmålet er, ser det for teit ut med kun èn doradeventil på cabintaket? Grunn til at jeg vil ha den andre på doghouse er at da slipper jeg å løsne kalesje for å slippe ut dogg.

 

Jeg har tenkt og tenkt og er engstelig for å gjøre noe som vil se rart ut. Disse doradeventilene vokser ikke akkurat på trær, slik at det kan bli vanskelig å skaffe tilsvarende for eventuelt å sette flere på cabintak for å "skape likedeling"/er dette forståelig ?

 

Hva mener dere ?

 

Mitt siste spørsmål i denne omgang er vedrørende gasskasser. Jeg ser at Maritim selger greie kasser, med korrekte luftinger etc. Nå er det slik at den plassen jeg har avsett til gassflasker ikke passer så greit med disse kassene som selges. Dette fordi at jeg skal lage hull i dørk på uteområde, under "sko-skapet" og skal støpe kasse der, da med dreneringshull ut. På denne kassen blir det lokk/dog ikke så tett som maritim sine (men gassen går ned), og ønsker da å bruke hele denne kassen til å oppbevare alle gassflasker, ovner, primuser etc etc for å ha alt på èn plass. Skal jeg bruke ferdigkjøpte, får jeg ikke drenering ut fra alt annet som oppbevares der.

 

Jeg er elendig til å forklare, men håper dere skjønner essensen i dette. Kan jeg (NB sikkerheten er viktigere for meg enn praktiske løsninger) se bort fra ferdigkjøpte kasser, og gjøre det på den måten som foreslått ovenfor????

Link to post
Share on other sites

og gjøre det på den måten som foreslått ovenfor????

Kan du vel.

Du får ikke nok lufting.

Men er ikke Doradeventil på styrhustaket overkill? Venter du sånt drittvær? Holder ikke en vanlig ventilator.

Ei sånn kasse du snakker om laminerer du opp inni ei mørtelbalje som murerne bruker. Den plasten gjør at du ikke trenger slippmiddel.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips så langt. Får gå grundig i tenkeboksen mht til plassering av ventilene. 4 stk blir nok ikke aktuelt, hellere 3, må ikke ha for mye dilldall oppå båten, kan lett bli "rotete" da.

 

Krapyl, lurt forslag. Så du mener med det forslaget at sikkerheten mht gass også er ivaretatt ved å støpe noe til selv, kun med enkelt lokk? (mht til at gass søker nedover.....)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...