Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Neida, behøver ikke å dryppe av en planke, selv om den inneholder mye vann. En vinter hadde jeg en avfukter i båten som stod på fra september til mai. Båten stod på land, og avfukteren stod oppe på benken i byssa, og leverte vannet ned i kjøkkenvasken. Hvor mye vann som ble fjernet vet jeg ikke, men da våren kom kunne jeg tørke støv i båten på en helt annen måte enn tidligere. Det har aldri føltes direkte fuktig i båten før, men det var en helt annen tørrhet da enn det har vært før.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jo, det er klart det blir fuktig i båten under vinteropplag, men at det blir noen vektøkning på skipet som er noe å snakke om kan jeg ikke forstå.

Jeg har selv ikke forsøkt med luftavfukter, men har en sånn liten keramisk vifteovn på, og nå ligger luftfuktigheten på under 50%. Båten ligger i boblehavn.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Det er klart at trevirket kan variere masse i vekt dersom det tar opp mye fuktighet, det vil sikkert variere med mange parametre, men opp til 15-20% tror jeg ikke er helt utenkelig, enda mer i ekstreme tilfeller. Men selv om båtene er utstyrt med masse fint trevirke, så er nok ikke det totale volum av trevirke noe å snakke om.

 

Dersom vekten var veldig viktig (ivrig regattaseiler), ville jeg sikkert rensket båten for alt unødig innvendig. Men i og med at det er en turbåt - så får den veie det den veier. Kan til nød gå over fra flaskeøl til boksøl - da har jeg spart masse vekt... :flag:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bestilt med ordinær standard lufting, men lurer på om jeg trenger 2 luftinger i og med at tanken ble såpass stor ? (ca 160 liter).

Hva mener dere, holder det med èn lufting nær sagt uansett hvor stor tanken er ?

Hei.

Har skumma igjennom hele tråden og har ikke finni hva som ble resultatet av denne luftingsproblematikken.

Jeg er ikke septikspesialist men skal si hva jeg kommer til å gjøre i min båt;

 

Ny syrefast 175L tank ble installert i 2001. Den har kun 10mm lufting, noe som gjør at odøren er temmelig ille når den tas i bruk igjen etter ei ukes stillstand. Det tar ett par dager før det går seg til igjen. Etter hva jeg skjønner er det lufting og atter lufting som gjelder. Blir det tid i vinter skal jeg borre to 1.5" hull i hver ende av tanken. Denne nye luftinga skal overbord på samme side av båten, motsatt side av luftinga til ferskvannet, og dekslene på skutesida skal jeg vende hver sin vei for å oppnå en trykk/vakumeffekt når det blåser (håper jeg). Den ene av luftingene har jeg planer om å kombinere med framtidig extern tømming av septik. Fortsatt kun på tegnebrettet.

Ca halve tankvolumet mitt ligger høyere enn nivået i skåla (Jabsco manuell) og slangeforbindelsen er 5.5m. Har aldri hatt noe problemer med tilbakeslag da slangens høyeste punkt ligger 5-10cm over tankens og inn-tank er helt på toppen. Ingen vannlåser underveis.

Forøvrig har jeg vendekik rett ved siden av toilettet hvor jeg velger rett overbord eller til tank.

 

Hvorvidt min løsning med gjennomtrekk har noe for seg vet jeg ikke, men problemet blir sikkertt ikke værre. Skulle det skje, legger jeg lufting opp i targabøylen som neste steg :)

Link to post
Share on other sites

Jeg er kommet til at siden de fleste råder meg til å ikke nedjustere slangediameter, beholdes denne ved svanehals samt ordinær skroggjennomføring. Når du nå også skriver Sigurd at du har problemer med luftinga, gjør det meg enda mer sikker i sak. Jeg prøver i første omgang med 1 lufting, for å se om jeg skal lage ytterligere 1 neste vinter.

 

Som du ser av mitt innlegg, jeg stiller meg undrende til at det i standard prosedyre er 1 lufting som gjøres gjeldende uansett om du har en septiktank på 50 liter, eller om du har på 200 liter. Dette rimer ikke bra i mitt hue......

 

Jeg har også tenkt ut om jeg skal ha "rett ut" eller "til tank" løsninga. Tror nok jeg gjør det for om det skulle oppstå problem med slanger eller tank, så slipper jeg å ha bølinga stående å trippe for at jeg skal få fiksa problemet.....

 

Jeg kommer også til å legge opp til ferskvannsinntak til wc, tank er innkjøpt for formålet. Slipper da å tenke på urinstein, sjøgress, brennmaneter etc.

 

Håper du husker å gi tilbakemelding om erfaring dersom du får utført jobben i vinter da?

Link to post
Share on other sites

Forøvrig har jeg vendekik rett ved siden av toilettet hvor jeg velger rett overbord eller til tank.

Hvordan har du gjort dette? Bruker du samme slange til in- og utløp på tanken, samt en treveisventil? Eller har du funnet på noe annet lurt? Jeg har nemlig lurt på dette selv, hvordan jeg skal gjøre det når jeg installerer tank...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvordan har du gjort dette? Bruker du samme slange til in- og utløp på tanken, samt en treveisventil? Eller har du funnet på noe annet lurt? Jeg har nemlig lurt på dette selv, hvordan jeg skal gjøre det når jeg installerer tank...

Har treveisventil i min båt... Fungerer utmerket! enten rett i sjøen eller rett i tanken. Dog viktig å merke den slik at ikke dr....n går rett ut når nabofrua tar morgenbadet...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hei Perlen!

Dette med lufting av tanken var interessant. Jeg ville trodd at dimensjon på lufting avhenger av volumet som pumpes inn i og ut av tanken, samt hastigheten dette volumet pumpes inn eller ut med?

Størrelsen på tanken skulle ikke bety noe her vel? Jeg mener at poenget med luftinga er å utligne overttrykk/undertrykk i tanken. Er jeg på feil jorde her?

Ønsker deg forøvrig lykke til med restaureringen av Lille Perlen, etter bildene å dømme ville jeg ikke hatt mot til å prøve meg på den oppgaven!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Hvordan har du gjort dette? Bruker du samme slange til in- og utløp på tanken, samt en treveisventil?

1.5" slange fra dass og en halv meter opp til treveiskik (500kr hos maritim). Derfra 1.5" rett ned overbord, eller rett forrover via 1.5" til tank. Fra tank og overbord 1" via el-pumpe. Har kulevenlil mellom tank og pumpe.

 

Jeg mener at poenget med luftinga er å utligne overttrykk/undertrykk i tanken. Er jeg på feil jorde her?

Jeg mener det er bare ett av poengene. I tillegg; Dess mere luft prosessen i tanken får, dess mindre uønska lukt får du. Det er hva jeg har lest meg til. Det står en del i arkivet om dette temaet. Mener blandt annet det ligger en link der til en avhandling fra en kvinnelig engelsk "dass-guru".
Link to post
Share on other sites

Til dere som er spesialister på treverk i båt så har jeg et lite spørsmål. I Slagskipet så har jeg lyst til å legge natet dørk i forkabin. Siden det er luke i dørken så har jeg lurt på å legge dørken rett på en Meranti plate slik at det er tilgang til luka ved behov. Hadde tenkt å kjøpe natet dørk til vanlig husbruk som er laminat.

Er dette brukandes i båt ? Og hvis det er det hva slags lim skal brukes for å lime laminatet til Merantien ?

Link to post
Share on other sites

Og hvis du gidder så kan du lime på staver (av det treverket du selv ønsker) på merantiplata med epoxy og så nate etterpå. Egentlig veldig enkel jobb som bare krever litt tid og tålmodighet.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post
Share on other sites

Hvis laminat sveller i forkabinen så må en annen løsning finnes. Din løsning er bra den Worse men for dyr for det lille som trengs. Fres kan jeg ikke bruke så da må noen med fres finnes.Kommer ikke på noen jeg kjenner i farta som har det heller. :confused:

Men har tenkt tanken å være frekk og spørre Bastard om å frese 3 skapdører og gi ideer til skuffeseksjon. Her kan det være muligheter for å bli millionoksånær hvis noen føler kallet :lol: Finsnekker er jeg ikke men er ganske god med 12kg slegge :cool:

Link to post
Share on other sites

jeg har fres Thor ! Lånes bort helt gratis, så kan du øve. Honoreres med kaffe, så er jeg fornøyd. Begynn med en bit du har i garasjen, så får du det sikkert til etterhvert..

Fresejern og instruksjonsbok medfølger.. Ganske morsom, bråker som et helvete, og du trenger et sted du kan rote så mye de vil. Flis overalt garanteres..

 

PS -du kan jo bruke NAUTOLEX da, ettersom du er blitt Baatplassen superekspert på lime og stifte...

 

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med dekorasjon/gitter på skylight, vil jeg har tak i syrefaste rør/pinner som er 5 eller 6 mm i diameter. Får til nød bruke rustfritt om ikke syrefast fåes tak i.

 

Hvor får jeg tak i dette? Har hatt kontakt med et par lokale sveisere som ikke kan skaffe dette, til det er diameter for små.....

 

Forslag ?

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med dekorasjon/gitter på skylight, vil jeg har tak i syrefaste rør/pinner som er 5 eller 6 mm i diameter. Får til nød bruke rustfritt om ikke syrefast fåes tak i.

 

Hvor får jeg tak i dette? Har hatt kontakt med et par lokale sveisere som ikke kan skaffe dette, til det er diameter for små.....

 

Forslag ?

AISI 316L kaldtrukket: Norsk Stål, har hjemmeside. Dette stålet er meget egnet for "selvpolering" med systemet til Clas Ohlson.

Link to post
Share on other sites

Klappstøttene kan jo lages i messing. Det bygger ikke stort mer enn hengslene og du kan evt frese fordypninger på baksiden av bordet slik at det går helt inntil.

Jeg hadde i tidligere innlegg etterlyst forslag til kartbordstøtter. Jeg endte opp med perw sitt forslag, kun med den endring at jeg kjøpte syrefaste plater istedet for messing (3mm tykke). Dette blir mer enn stabilt nok. Bruker to stykker. Jeg har også fått tak i syrefaste hengsler som skal benyttes. Spørsmålet mitt er, jeg skal borre hull i de syrefaste platene for å skru fast hengslene. Der har jo vært skrevet en del tidligere om borring i syrefast, men husker ikke fremgangsmåten, finner heller ikke dette i forbifarten.

 

Noen som har lyst til å foreta en repitisjon for meg vedrørende fremgangsmåte for denne borringa ??

Link to post
Share on other sites

Du verden her kommer hjelpen i løpet av 5 minutter, som vanlig. Veldig bra !

 

Jeg kjøpte syrefaste (tror jeg/kanskje rustfritt) rør eller stenger til skylightet på Tuffff hos Leif Hübert i Larvik. 10 mm ø. Hübert har vel hovedkontor i Kr.sand. Solgte kun hele lengder på omtrent 6 meter, men det blir vel ikke så mye til overs.

 

mvh tuffff

Vet du om de sender varer, bruker helst minst mulig tid i bilen, og liker best å få varene tilsendt hjem....

 

Eller her:

 

Syrefast stangstål

 

Ser de har fra 3 til 300mm, så da burde det ikke være noe problem...

Takk, undersøker her etter Hübert, antar at de kan sende disse her ?

Link to post
Share on other sites

Vet du om de sender varer, bruker helst minst mulig tid i bilen, og liker best å få varene tilsendt hjem....

Ja, de sender i hvert fall varer til verksteder osv. De burde vel ha en rute litt nordover mot Grimstad også dersom de har kunder i den retningen - og det har de nok. Det er jo ikke akkurat postpakke (6 meter). De er vanligvis veldig hyggelige så det er bare å ringe og høre.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Noen som har lyst til å foreta en repitisjon for meg vedrørende fremgangsmåte for denne borringa ??

Syrefast bores med skarpt bor, lav hastighet på drillen og god kjøling med olje. Da er det egentlig som smør (nesten da!!!) Dersom det er store hull så begynner du med litet bor og øker diameteren etter hvert.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med dekorasjon/gitter på skylight, vil jeg har tak i syrefaste rør/pinner som er 5 eller 6 mm i diameter................. Hvor får jeg tak i dette? Forslag ?

Hos meg meg måtte en gammel reserve fenderholder ofre seg. Den ble "slakta", for deretter å bli gjenfødt som syrefaste spiler i hjemmesnekra skylight.
Link to post
Share on other sites

Hos meg meg måtte en gammel reserve fenderholder ofre seg. Den ble "slakta", for deretter å bli gjenfødt som syrefaste spiler i hjemmesnekra skylight.

Slettes ikke dum tanke, problemet er at jeg kun har nye fenderholdere, samt at jeg trenger 12 - 14 stk à 55cm, blir ikke så helt lite det.......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...