Jump to content

Rest./oppussing av "Perlen" og "Lille Perlen"


Verrie

Recommended Posts

Tida går for fort, rekker ikke å gjøre det som jeg gjerne skulle fått gjort, nemlig å arbeide konstruktivt med båtene.

 

Jeg har imidlertid fått gjort noe.

 

Når det gjelder Lille Perlen, så har jeg forsåvidt oversikt over hva som skal gjøres. Jeg bestemte meg for litt siden å være på sikre siden at der ikke åpenbarer seg bord eller lignende som hadde skjulte ting som kvalifiserer seg til bytting. Ville derfor begynne å dra av mose, skitt og lakk. Jeg kan love dere at dette satt jammen godt !!!!

 

Her følger et par bilder som viser ferdig skrapt kontra slik det var. Pussearbeidet får jeg ta senere. Det åpenbarte seg riktignok et bord over vannlinje som må byttes.

 

(kona lurte på om hun kunne ta mosen til juledekorasjoner :lol: )

 

Bilde

 

Bilde

 

Når det gjelder detaljer til Perlen, er jeg kommet igang med dette. Har den siste uken holdt på med å olje detaljene. Håper å begynne monteringsarbeidet i løpet av neste uke.

 

Detaljene består i :

-Nytt karbord. Jeg var litt misfornøyd med det gamle, da natet bord stred mot omgivelsene, ville da heller ha i hel-teak. Det er nå innpasset at kartene ligger perfekt i nedsenkningen.

-Båtshakeholdere er laget i mahogny. Plastikkfester vil jeg helst ikke ha.

-Bord i Cocpit er endret på 2 ganger nå. Denne gang ville jeg ha kanter på (så helt klart behov for det sist sommer grunnet minstemann). Laget i hel-teak

-Diverse skapdører er tatt hjem for grundig behandling

-CD oppbevaring. Det er laget en hylle for dette i teak, skal monteres inni skap. Ble lei sist sommer av at dette fløt rundomkring.

-Hyller/oppbevaringsplasser. Sist sommer hadde vi 8 ladere til mobiltelefoner, lykter, babysittere etc., sammensurium av ledninger ! Jeg har derfor laget 2 hyller med "båser" til ladere, tv kort, gps mus etc. som skal monteres inni skapet. Håper på litt bedre orden fremover.

-Mahognyplater, sist sommer rakk jeg aldri å skru på navnet på båten. Bestemte meg i løpet av sommeren at jeg ville ha mahognyplater som navnet skal stå på. Blir penere det tenker jeg.

-Karthylle. Lagde karthylle i teak som skal monteres oppunder taket i overbygg, mest for å få dem ut av veien, men dog slik at de kan hentes frem i ekspressfart.

-Ledningsskjuler. Suzuki kom med en glimrende idè for å skjule ledninger i båten. Imidlertid gjorde jeg litt annerledes, og endte opp med helteak også her, hvor hele er i ètt element, med utfresing bak hvor ledningene skal ligge.

 

Tror det var alt. Jeg skal ta bilder en gang når alt er ferdigmontert i båten. Litt lettere å se for seg da hvordan tingene egentlig er ......

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Bilde

 

Nå får vi bare håpe at jeg kan bli ferdig med alt det andre "ikke-båtrelaterte" gjøren & laden, slik at jeg kan få litt fortgang i oppgavene på Perlen/Lille Perlen.........

Link to post
Share on other sites

Da har jeg borret masse i syrefast tidligere i dag, gikk utmerket det. Fikk tak i noe som kaltes "skjæreolje" og når jeg var ferdig kunne man omtrent ikke se på borret at det var brukt. Bra... Takk for alle tips.

 

I det siste har det blåst noe inni gampen. Jeg hadde et innlegg lengre oppe om presenningsstativ som jeg laget. Det er meget tilfredsstillende å se at de billige jallapresenningene som er hengt opp fortsatt er inntakte, uten rifter (mer enn det var når de ble hengt opp) etc. I går blåste det så mye at brygga (ny i år) har flyttet seg sideveis et stykke, men presenninga holder :smiley:

 

Jeg har i dag fått montert opp hyllene, karthylle, samt diverse skapdører som ble omtalt i går. Deilig. I morgen satser jeg på å få montert opp kartbord, samt diverse andre småting. Jeg har kun en oljeovn på i cabin. Med ca 1 varmegrad utvendig, har jeg allikevel rundt 15 grader innvendig. Akkurat passe arbeidstemperatur.

Link to post
Share on other sites

I morgen kveld ønsker jeg å få shinet opp hetta som huser hydrauliske styringa, dvs mellom ratt og vegg. Denne er av metall. Den har flasset en del, og vil bli skrapt ren.

 

Hvordan behandle denne ? Kan jeg bruke ordinær hammerlakk, påføre dette med pensel, eller anbefaler medlemmene andre lakker? Ved eventuell bruk av hammerlakk, trengs det vel heller ikke primer elns ?

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner å få sånn noenlunde oversikt over hva som skal gjøres med Perlen også nå for vinteren. Jeg har forsåvidt kommet ganske så greit i gang, da jeg begynte allerede med en gang sommerferien i båten var over. De prosjekter, store og små, er følgende :

 

Septiktank, mal lages av finer, deretter leveres til sveising Utført

Rette opp alle rekkestøtter

Montere båt-alarm Uført

Ta luke til forpigg hjem for pussing/nating Utført

Ny vegg lages på badet

Lage skaper til forpigg

Lage skaper/oppbevaringsrom på taket til actercabin

Lage ny vegg/skap løsning på vegg ved pantry og ut mot cockpit

Kjøleskap ute taes bort, lage skaper i stedet. Utført

Skyligh lages

Lage høyskap ved siden av dør til forpigg

Søppeldunk lages i teak for bruk i cockpit

Montere ferdig varmesystemet

Skroggjennomføring for lufting til dieseltank

Skroggjennomføring til lufting for vanntank

Verktøyvegg og oppbevaringshyller lages i motor-rommet

Lage stige til å henge på siden av skroget

Se på forslag til baugstige til nytt baugspyd

Lage ny dørk i Actercabin

Lage ny dørk på wc

Montere vhf

Håndrekker i teak kjøpes/monteres Utført

Undersøke kalesjeleverandører på pris

Lage luke i fordekk helt forut til tau-rom

Kabelgjennomføring for ledninger i overbygg monteres

Fordele lampene på flere sikringer

Koøyer skrues av, rengjøres (fornikles?)

Ventilatorer anskaffes.

Montere “kryssholt” foran/bak samt midt på skipet, til sammen 6 stykker

Lage dusjkasse i teak eller mahogny

Lage bedre løsning for oppbevaringsrom i rom før actercabin Utført

Koble til vvb til motor og varmesystem

Vinchen foran renskrapes og lakkes

Jernkappe på rorstamme rengjøres/skrapes og lakkes opp igjen

Gummipakninger til ko-øyer byttes

Fendersokker kjøpes

Mellomrom mellom dørk og skrog tettes i hele cabin

Tv-antenne taes bort fra lanternemast, monteres på egen stående brakett

Montere ytterligere en lensepumpe i motor-rom

Montere vannalarm

Montere vanntank i baug styrbord som skal gå til spyling på wc

Motor-rommet skal lydisoleres bedre

Motor skal pusses ned og lakkes

Luke til forpigg ordnes slik at den kan låses

Dør til kabin ordnes slik at den kan låses Utført

Lage bedre løsning for batterioppbevaring i motor-rom

Stativ til dregg akter lages i syrefast, slik at den henger ut bak.

Nye bordbein til bord i cockpit

Nye batterier på forbruksside

Legge ferdig tak på overbygg/bak

Kjetting til akterdregg forlenges

Skaffe brukermanual til lofrans tigres vinch Utført

Søkerlys kjøpes

Fjernkompasset flyttes, devileres og korrigeres

Fenderholdere kjøpes. Utført

Skaffe fiskestangholdere til pushpit.

Full nedpussing/skraping av skrog i cabin

Full nedpussing/skraping av skrog i actercabin

Full nedpussing/skraping av wc

Full nedpussing/skraping av vegger og tak i actercabin

Full nedpussing av dørk i cockpit

Tette med sika på ledningsgjennomføring til lanterner på sidene av doghouse utført

Lage bedre skillevegg mellom kjettingrom og batterirom forut Utført

Ny vegg lages mot kjetting-rom under skapdør Utført

Lage kanter til bord i cockpit, i teak langs ytterkant Utført

Lage cd hylle til å ha i pc-skap Utført

Montere alle skapdørholdere på plass. Utført

Lage hylle i tak under doghouse for oppbevaring av karter. Utført

Få til en bedre løsning på sitteplate bak mot ac Utført

Lage mahogniplater for skilter med båtens navn. Utført

Lage teak ”skinne” til overbygg for å skjule ledninger Utført

Lage oppbevaringshylle/skap til å ha inni pc skap Utført

Lage trekk i lerret til vinch foran Utført

Nytt baugspyd monteres Utført

Lage lerret til pushpit Utført

Skapdør i forpigg taes ned, rippes ned,pusse Utført

Montere BEP apparatet Utført

Lage båtshakeholdere i teak Utført

Lage støtte for kartbordet, lages i Syrefast, boltes Utført

Skap på bad under vask gjøres ferdig, endevegg Utført

Kasser lages til dørk/kjøl Utført

 

Flere oppgaver blir det sikkert også, etterhvert som arbeidet gjøres unna. En del av monteringsarbeide må vente til våren, men det er jo ikke det som tar så mye tid, det er tilvirkinga. Om jeg ikke skulle rekke alt, er det ikke værre enn at det kan gjøres neste vinter igjen, men målet er å være sånn noenlunde i havn. Det er godt jeg ikke sover så mye om nettene :wink:

 

Til helgen blir ingenting gjort. Da skal kona og jeg kose oss hele tre dager i Oslo, nyte tilværelsen på hotell og bare slappe av. Barnefri og greier, de blir igjen hjemme......... Blir en fin avkobling fra båtsyslinga den helga :smiley:

 

Vinteren er det mye igjen av. Og du verden å mye enklere det er å arbeide i båten om vinteren med tilstrekkelig varme på, samt god tildekking slik at man holder fuktigheta unna.......

Link to post
Share on other sites

Det var da en voksen liste, men med dine kunnskaper så bør du nok ha det meste i havn før sesongen starter.

 

Du og kona må ha en riktig fin helg i Oslo-byen til helgen!

:cheers:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Oj, det var litt av liste.

Jeg skal ikke sette opp liste :lol: kan være fare for press fra alle kanter da :wink:

Det er sikkert lettere og arbeide når båten allerede er på vannet skulle jeg tro.

 

Har fått beskjed om det fra Nautica gutta at mitt neste prosjekt (les skøyte) ligger på vannet klar til bruk når jeg ønsker det.

 

Lykke til Perlen, du slipper og stikke innom Holmestrand og sparke. Jeg er igang

Link to post
Share on other sites

Det var da en voksen liste, men med dine kunnskaper så bør du nok ha det meste i havn før sesongen starter.

:cheers:

Oj, det var litt av liste.

Tenk etter, vurder og filosofer. Egentlig så er det ikke så mye. Det er bare det at man gjør mye i løpet av vinteren som du egentlig ikke tenker på at det utgjør mye når man setter det på liste. Jeg er konsekvent. Hver fredag kveld setter jeg opp en liste for hva som skal gjøre neste dag, følger denne slavisk og det går som en lek. Jeg er veldig viss på at når jeg allikevel har materialer til en bestemt ting, som også kan brukes annet sted, så slår jeg 2 oppgaver sammen. På samme måte som når en del skal rippes på saga ute. Skriver liste, og når denne blir lang nok, tar jeg meg i nakken, går ut og holder på til lista er gjennomgått. Slik er det også med pussearbeider. Setter opp en lang rekke med ting, og tar det i tur og orden. Dette medfører at jeg hele tiden har 6-10 forskjellige oppgaver jeg holder på med på samme tid. Planlegging er uhyre viktig !

 

Vikers, du skriver "med dine kunnskaper". Jeg kan love deg at mine kunnskaper er ikke annerledes enn andre, jeg er selvlært, og i utgangspunktet kontor-rotte ........

 

Har fått beskjed om det fra Nautica gutta at mitt neste prosjekt (les skøyte) ligger på vannet klar til bruk når jeg ønsker det.

Og nysgjerrigheten er pirret, fortell fortell (er det den du pratet om på IM for litt sien ?????)

 

Lykke til Perlen, du slipper og stikke innom Holmestrand og sparke. Jeg er igang

Det er bra !!!

 

Og fortsetter du ikke med det, så kommer jeg :smash:

Link to post
Share on other sites

Og nysgjerrigheten er pirret, fortell fortell (er det den du pratet om på IM for litt sien ?????)

Det er bra !!!

 

Og fortsetter du ikke med det, så kommer jeg :smash:

Formulerte meg litt feil der kanskje.

Det jeg mente er at neste prosjekt skal ligge på vannet. Da kan jeg jobbe når jeg gidder, eller dra på fjorden i steden. Mitt neste prosjekt vil uansett være en skøyte.

 

Nei, den jeg snakket om på IM er vraket så vidt jeg vet.

Det hastet plutselig og få den vekk derfra den lå så jeg vet ikke hva som lå bak.

Men det kommer flere sjanser, ligger en i Sandefjord uten motor som gis bort. Men 53 fot er litt for digert, skal ha plass til noe sånt også.

 

Så Bastarden skal gjøres ferdig, og brukes en sesong eller to. Og da blir den solgt til fordel for skøyte på rundt 40 fot. Ideel størrelse tror jeg.

 

Vel, det kan jo dukke opp noe som jeg ikke kan motstå men.... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå handla ovenfornevnte pumpe samt artikkel 7040-30, RULE ECHO SWITCH 12 VDC

som jeg erfarer skal være det aller beste som finnes innen nivåbrytere.

 

Jeg har også kjøpt eget bryterpanel i den forbindelse.

 

Årsaken er at jeg vil ha muligheten for å lense ut alt vann i kjølsvin, som ikke vanlige lensepumper klarer grunnet tilgjengeligheten. Dyrt, jada men du verden så greit å bli kvitt restene av vann i kjøl.

 

Tanken er at jeg skal montere ny nivåbryter til eksisterende lensepumper (3 stk), samt ha gammel nivåbryter til denne nye membranpumpa, samt bryterstyrt.

 

Jeg ønsker i den forbindelse å koble til hornet på båten til nivåbryter, slik at jeg kan vekke opp halve Grimstad, om der kommer for mye vann i båten.

 

Hvis jeg kobler nivåbryter til membranpumpe opp til bryter, samt kobler ledninger fra samme nivåbryter til horn, vil jeg da risikere at hver gang jeg har lyst til å trykke bryter for å lense ut siste rest av vann at hornet skremmer vannet av folk???? Det er kanskje slik at strømmen går via nivåbryter fra bryter i konsoll?????

 

Forklaring har aldri vært flink til, men håper dere forstår spørsmålet mitt :crazy:

 

Hvis min teori er korrekt, får jeg eventuelt anskaffe ytterligere en nivåbryter, men de er ikke akkurat billige. Det er bakgrunnen for mitt spørsmål. Jeg har forsåvidt 3-4 nivåbrytere av kvikksølvtypen/kuletypen men man er ikke så begeistret for driftsstabiliteten på disse vistnok.

 

En annen årsak til at jeg går over på de beste nivåbryterene, er at et par av bryterene aldri brukes, er derfor redd de skal "stå seg i hjel" og ikke virke når de MÅ virke.....

 

Jeg må jo innrømme at jeg har noe mer fokus på dette med vann og varsling kontra tidligere, etter å få høre om uhell hvor motor-rommet står under vann etc.......

 

PS : om dere har alternative løsninger for koblinger med eksisterende utstyr, mottas de med takk......

Link to post
Share on other sites

Hva med å bruke et dobbeltrele til nivåbryteren, slik at kun styrestrømmen går gjennom nivåbryteren? da får du en kurs til hornet og en som starter pumpa. Men da er det viktig å legge strømforsyningen fra bryteren direkte til pumpa, og ikke som styrestrøm til releet? Ble litt forvirrende dette, men jeg håper du forstår hva jeg mener... :crazy: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

En mulighet er å sette en nivåbryter litt høyt i kjølsvinet. Hvis du har denne i en max høyde for det vannivået du kan akseptere, så kan jo denne være koblet kun til hornet. Hvis du setter nivåbryteren på en lett tilgjengelig plass kan du prøve den av og til for å se at den fungerer.

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Håper der kommer flere svar på dette med lerreten, men mens de eventuelt kommer, har jeg allerede neste forespørsel.

I båtboka mi står det om å lage/tette mastekrage men prinsippet for tetting vil kanskje være det samme til ditt bruk. Sitat: "Gjør seilduken vanntett med et strøk varm linolje blandet med litt lakk"

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da er tiden atter igjen kommet for å rådføre meg med den kunnskapsrike og kreative gjengen :wink:

 

Jeg har ko-øyer på båten. For meg er det ikke aktuelt å fornikle disse, da det ikke passer med blanke ko-øyer, men gule/messing. For meg kan det se ut som at forrige eier kun har lakket disse med ravilakk eller lignende, men vil tro at dette flasser alt for fort til å kunne være det? Her er sikkert en del i forumet som har behandlet slike ko-øyer en eller annen gang, hva har dere gjort ?

 

 

 

En annen ting som skal gjøres med båten er å ha stige på skrogsiden. Når vi ligger ved flytebrygger, er avstand mellom brygge og dollbord ganske så høy, og vil derfor ha ei teak/mahogny stige som kan festes enten på skroget, eller i esingen/dollbord. Er der noen som har dette fra før, og som eventuelt har bilde av hvordan dette er utarbeidet?

 

Hvis ikke, er der noen som har forslag til hvordan jeg kan lage dette ? Ser jo for meg at jeg må ha en slags fester på selve stigen, som tres på et eller annet beslag på båten, men hvordan ?

Link to post
Share on other sites

Hei.

På skøyta vår er det to fester (På utside av rekka) for landgang. De er formet som rektangulære hull der det ser ut til at "noe" skal stikkes nedi. Forstod det slik den gang vi kjøpte skøyta at det som hørte til disse festene enten låg en plass i skøyta eller så var det vekke. Vi har lett uten å finne noe som passer, men dette skulle i så fall settes på undersiden av landgang. (Ser for meg at det må være en form for hengslet vinkel)

Link to post
Share on other sites

En skute av såpass kaliber burde vel helst ha en gangvei da... Fortrinnsvis i teak og med messingbeslag :wink: .

He he, hadde sett kult ut det :yesnod: Må nok tenke mer praktisk i så henseende....

 

Hei.

På skøyta vår er det to fester (På utside av rekka) for landgang. De er formet som rektangulære hull der det ser ut til at "noe" skal stikkes nedi.

Det er noe slikt jeg har tenkt meg, men finner liksom ikke de rette beslagene. Men det er absolutt en grei måte å gjøre det på.

 

De beslagene du har, er det slike som det skal "kule på beslag" oppi. Det er meget godt mulig jeg har det liggende. Aner ikke når jeg fikk dem, eller hvorfor. Har du mulighet for å ta bilde og legge ut, samt mål for lys-åpning ?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Det er ofte lurt å belyse det området man ønsker at kameraet skal

fokusere på. En god lykt er ofte tilstrekkelig. Noen kameraer krever noe lys

for å kunne fokusere skikkelig. Men det viktigste er at du selv ser hvor fokus skal være.

Flere kameraer registrerer også lyset og regulerer blitsen i forhold til dette.

Men går du for nært innpå blir bildet overeksponert uansett. Da er det bedre å avmaske

i et bildebehandlingsprogram i ettertid.

 

Mvh

Ben

Link to post
Share on other sites

Da er tiden atter igjen kommet for å rådføre meg med den kunnskapsrike og kreative gjengen :wink:

 

Jeg har ko-øyer på båten. For meg er det ikke aktuelt å fornikle disse, da det ikke passer med blanke ko-øyer, men gule/messing. For meg kan det se ut som at forrige eier kun har lakket disse med ravilakk eller lignende, men vil tro at dette flasser alt for fort til å kunne være det? Her er sikkert en del i forumet som har behandlet slike ko-øyer en eller annen gang, hva har dere gjort ?

Hm det vet jeg ikke men listene som fulgte båten min er og innsatt med noe, da båten tidligere var behandlet med linolje tror jeg kanskje det kan være dette. Tror du ikke at hvis du rubber og setter inn med ravilakk at det skulle holde. Det tror jeg. Trebåtskuten.se er vel og et bra alternativ for å spørre. Tror neppe de hadde annen behandling på dette en det som var ellers på skroget

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Takk for tips vedrørende ko-øyer.

 

Forrige eier er en meget travel mann, men hadde en lengre samtale med ham i dag.

 

Når det gjelder ko-øyene, så har han faktisk behandlet disse med West System epoxy :eek:

 

Dette har holdt seg helt fint nå siden han har behandlet dem for 4-5 år siden, og det synes jeg virker imponerende, da jeg ikke trodde epoxy kunne holde seg så bra på metall over tid. Ser jo nå at jeg stadig tar feil :wink:

 

Med andre ord, jeg må lære meg bruk av epoxy i løpet av vinteren (såsant jeg ikke betaler noen her for den jobben?) Skal uansett begynne å ta dem hjem, pusse dem rene, slik at de er klare for å legge på epoxy..........

 

West system har vistnok også en lakk beregnet på epoxy som jeg ble anbefalt å bruke i årene som kommer. Stemmer dette ?

 

Noen som har lyst til å tjene noen kroner på å bake inn 7-9 ringer i epoxy??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...