Torsen67 Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Bitteliten skrev for 17 timer siden: @Mare Nostrum Du er ikke den første dette har skjedd for. Jeg synes fortsatt det er rart at store verft "pusher" Gori som en fantastisk greie. Man sparer 0,1 l/nm omtrent. Men får dette negativt igjen på motorens holdbarhet. Jeg valgte å ikke kjøpe Gori da jeg byttet til foldepropell. Yanmar 4 jh3 TE har vi. 75 hk turbo. Spesielt for turbomotorer er det ikke bra å gå på lavt turtall over lang tid. Normalt marsjer vi 2200-2400 rpm /7-7,5 knop. Da går det Økonomifart på oversjøisk fart hos oss er 1800rpm/6 knop med Flexofold propell. Da drar motoren ca 3 liter i timen. Men regelmessig (2-3 ganger i døgnet) blir turtallet økt opp til 2200-2400 rpm 1/2 time for å få skikkelig fart på turbo og eksos. Hva er maksturtallet på denne motoren? Blåse reint på 2200-2400 rpm syntes jeg hørte lite ut. I manualen til min 4JH-DTE står det at man skal blåse reint på 3600 rpm som er maks. Har gjort det flere ganger, og motoren trives fint med det. Ble faktisk litt sprekere også. Men går litt suppe da Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Gori propell har to gear - man bytter stigning rett og slett. Dermed blir turtallet på motoren lavere når man legger inn overdrive Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 (redigert) Torsen67 skrev 11 minutter siden: Hva er maksturtallet på denne motoren? Blåse reint på 2200-2400 rpm syntes jeg hørte lite ut. I manualen til min 4JH-DTE står det at man skal blåse reint på 3600 rpm som er maks. Har gjort det flere ganger, og motoren trives fint med det. Ble faktisk litt sprekere også. Men går litt suppe da 3300-3400 rpm når jeg. Handler ikke om å blåse reint - men å få opp temperaturen over tid for å avkokse turbo og eksosbend Blåse reint er beskrevet i manualen man skal gjøre i fri (ruse opp motoren). det er for å rense dysene. Motoren vår kan gå sammenhengene flere titalls timer - vi kjørte for motor i 3 døgn over Nordsjøen i sommer. Det gir nok et litt annet bruksmønster enn mange andre har, og at drivstofføkonomi blir viktig for å maksimere rekkevidden ifht diesel ombord Redigert 21.Januar.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 (redigert) Bitteliten skrev 6 minutter siden: 3300-3400 rpm når jeg. Handler ikke om å blåse reint - men å få opp temperaturen over tid. Blåse reint er beskrevet i manualen man skal gjøre i fri (ruse opp motoren) Står det virkelig det? Det er få motorer som er konstruert for høyt turtall uten belastning.. Motoren min lar jeg heller ikke gå på tomgang før jeg er klart til å kaste loss. Det er hva min manual forklarer. Rart Yanmar har endret praksisen såpass. Redigert 21.Januar.2020 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 de fleste små turbomotorer starter å bygge opp ladetrykk på rundt 2000 rpm. Under det spinner bare turboen. Sitér dette innlegget Link to post
Shortcut Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 (redigert) Citat : "de fleste små turbomotorer starter å bygge opp ladetrykk på rundt 2000 rpm. Under det spinner bare turboen". Det gælder også dieselbiler... Lige så snart der er olietryk skal motoren op i omdrejninger så turboen bliver aktiveret. At køre i få omdrejeninger på sådan en er at bede om motorhaveri.. Redigert 21.Januar.2020 av Shortcut (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 1 hour ago, Torsen67 said: Hva er maksturtallet på denne motoren? Blåse reint på 2200-2400 rpm syntes jeg hørte lite ut. I manualen til min 4JH-DTE står det at man skal blåse reint på 3600 rpm som er maks. Har gjort det flere ganger, og motoren trives fint med det. Ble faktisk litt sprekere også. Men går litt suppe da Denne motoren har max 3000 rpm i følge spec. Vet den har vært kjørt i lange strekk (Døgn) på 1600 rpm med overdrive innkoblet. Dette skal jo tilsvare ca 2000 rpm i normal modus. Jeg tror ikke tidligere eier har blåst ut motoren noen gang på høyt turtall. Til tross for disse utfordringene har jeg fortsatt troen på Gori. Ikke pga dieselbesparelse, men fordi det er utrolig behagelig å være ombord når motoren tusler på 1600 rpm i 6.5 knop. Men det må nok brukes med omhu Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 54 minutes ago, Shortcut said: de fleste små turbomotorer starter å bygge opp ladetrykk på rundt 2000 rpm. Under det spinner bare turboen. Det gælder også dieselbiler... Lige så snart der er olietryk skal motoren op i omdrejninger så turboen bliver aktiveret. At køre i få omdrejeninger på sådan en er at bede om motorhaveri.. D2-55 har ikke turbo og skal i teorien tåle dette bedre enn D2-75 (turbo) Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Torsen67 skrev 1 time siden: Står det virkelig det? Det er få motorer som er konstruert for høyt turtall uten belastning.. Det gjør det! Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Mare Nostrum skrev 9 minutter siden: Det gjør det! Ja, og nedenfor står det at du bør kjøre den på flatt jern av og til, når du er ute på tur. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 (redigert) Vurderer å ta en service på eksosmanifolden siden det er vinter og jeg uansett har demontert en del. På denne motoren er det en kombinert varmeveksler og eksosmanifold. Er det egentlig vanlig å ta av hele denne delen for rutinemessig vedlikehold som foreslått lenger oppe i denne tråden? Har ikke klart å søke opp dokumentasjon på noen som har gjort dette. Kun bytting av bend. Verkstedhåndboken beskriver heller ikke dette, kun rensing av de rørenene som kan tas ut uten å demontere hele greien http://www.eddievan.com/documents/engine/volvopenta/d2-55workshopmanual.pdf Redigert 21.Januar.2020 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 magnuje skrev 12 minutter siden: Denne motoren har max 3000 rpm i følge spec. Vet den har vært kjørt i lange strekk (Døgn) på 1600 rpm med overdrive innkoblet. Dette skal jo tilsvare ca 2000 rpm i normal modus. Jeg tror ikke tidligere eier har blåst ut motoren noen gang på høyt turtall. Til tross for disse utfordringene har jeg fortsatt troen på Gori. Ikke pga dieselbesparelse, men fordi det er utrolig behagelig å være ombord når motoren tusler på 1600 rpm i 6.5 knop. Men det må nok brukes med omhu Beklager, ikke meningen å ødelegge tråden din, men her svarte jeg en med Yanmar-motor. Dette er et tema som er interessant, enten man har turbo eller ei. Jeg kjenner godt til din motor da jeg har hatt den i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 magnuje skrev 45 minutter siden: Til tross for disse utfordringene har jeg fortsatt troen på Gori. Ikke pga dieselbesparelse, men fordi det er utrolig behagelig å være ombord når motoren tusler på 1600 rpm i 6.5 knop. Hadde det stått Gori på min fra før av hadde jeg nok ikke byttet. Men da jeg skulle bytte valgte jeg Flexofold helt bevisst. Gori propellene trenger også er service/vedlikehold, og for oss som skal seile langt avgårde var det enkelt å velge bort den. Varmeveksler og eksosbend er to forskjellige ting. Eksosbend er ikke et normalt servicepunkt. Varmeveksler er et servicepunkt - men kan også løses med å kjøre systemrens gjennom motoren. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Mange har jo opplevd koksing mellom topp og manifoil også, så når eksosbendet er såpass tett ville jeg nok ha vurdert å demontere litt til I samme omgang. Bare for sikkerhets skyld... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
magnuje Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 On 1/20/2020 at 9:03 AM, Vindøyet said: Her bør du legge hele eksosmanifolden/varmevekslerhuset i syrebad. Dette er av aluminium og noe utsatt for tæring. Vil anbefale deg Grenland Radiator og Sveis. Dessuten vil du IKKE at den kokingen skal gå videre inn i sylindertoppen. 3 minutes ago, Bitteliten said: Varmeveksler og eksosbend er to forskjellige ting. Eksosbend er ikke et normalt servicepunkt. Varmeveksler er et servicepunkt - men kan også løses med å kjøre systemrens gjennom motoren. Var @Vindøyet som foreslo å gjøre dette, men det virker som det er en enighet i tråden at dette ikke er nødvendig for å fjerne noe koks på motorsiden? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Ser forsåvidt ikke så veldig vanskelig ut å få av hele huset. Koble fra sjøvann inn og løsne de 10 skruene inn mot blokken? Min bekymring er jo at å skru for mye unødvendig kan lede til andre problemer. Knekte bolter, pakninger som ikke blir helt tett osv.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 (redigert) If it works don't fix it... jeg hadde nok prøvd systemrens før jeg hadde valgt den mekaniske løsningen Redigert 21.Januar.2020 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Systemrens har ingen effekt på evt koksing på eksossiden. Om det bare er for å rengjøre kjølerør trenger man ikke demontere. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hanto1 Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Kjør gjerne systemrens på motor, men det fjerner ikke sot på eksossiden. Kjør motoren hardt regelmessig. Da får man bort endel sot. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Jeg har hatt av varmeveksleren på denne motoren. Det krever sin plass på siden av motoren for å få den ut pga bolter som sitter igjen i blokka. Jeg ville renset bendet og kun kjørt systemrens på resten. Du kan også ha noe additiver i dieselen som renser forbrenningskammeret. Gjør så som de sier over og kjør den hardt, gjerne i 10 min før du legger til for dagen. Da er motoren gjennomvarm og saker og ting setter seg ikke så godt. Dette er en god motor som er verdt å ta vare på. Skal nevnes at denne er basert på en Kubota/Perkins motor som er meget bra. Noen av delene passer også over til 1/3 av prisen. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 33 minutes ago, Torsen67 said: Jeg har hatt av varmeveksleren på denne motoren. Det krever sin plass på siden av motoren for å få den ut pga bolter som sitter igjen i blokka. Jeg ville renset bendet og kun kjørt systemrens på resten. Du kan også ha noe additiver i dieselen som renser forbrenningskammeret. Gjør så som de sier over og kjør den hardt, gjerne i 10 min før du legger til for dagen. Da er motoren gjennomvarm og saker og ting setter seg ikke så godt. Dette er en god motor som er verdt å ta vare på. Skal nevnes at denne er basert på en Kubota/Perkins motor som er meget bra. Noen av delene passer også over til 1/3 av prisen. Takk, da gjør jeg det. Førstehåndserfaring er alltid nytttig. Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 (redigert) Tok av mitt bend i dag D2-55 1200 timer 2002 mod. Kjører aldri over 2000 rpm bortsett fra motstrøms på Rhinen. Volvo 3-blader fast propell. Redigert 21.Januar.2020 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
magnuje Svart 21.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 @Barbaria ser bra ut! tenker du å gjøre noe rengjøring på motorsiden eller skrur du bare på nytt bend? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Hei I 2004 lak eksosbenda på våre Yanmar. Då eg tok av benda var det mykje koks i holet i manifoldane. Eg brukte eit skrujern, og fjerna koksen. Det er 15 år sidan no, og motorane har gått fint i den tida. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 (redigert) magnuje skrev 43 minutter siden: @Barbaria ser bra ut! tenker du å gjøre noe rengjøring på motorsiden eller skrur du bare på nytt bend? ingen rengjøring nødvendig, setter på det nye og renser det gamle i en bøtte med kaustisk soda og har det som reserve. Jeg syntes ikke dette så ille ut i det hele tatt. Redigert 21.Januar.2020 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.