dobsen62 Svart 25.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2020 Dårlig kjøling av Volvo Penta D2-55 med VP 130 seildrev Av baatsman, 13.Oktober.2008 i Båtforumet Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 25.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2020 (redigert) 1 hour ago, dobsen62 said: Dårlig kjøling av Volvo Penta D2-55 med VP 130 seildrev Av baatsman, 13.Oktober.2008 i Båtforumet Ja leste denne tråden i min research, og konklusjonen var dårlig vanngjennomstrømming grunnet blåskjell e.l i undervannshus/drev. Ble løst ved å blåse ut fra innsiden. Jeg klassifiserer dette som en ekstern årsak og ikke et spesifikt problem med denne motoren. Redigert 25.Januar.2020 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dobsen62 Svart 25.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2020 magnuje skrev 17 minutter siden: Jeg klassifiserer dette som en ekstern årsak og ikke et spesifikt problem med denne motoren. Du kan klassifisere det hvordan du ønsker, men i den virkelige verden går motoren varm. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2020 dobsen62 skrev 38 minutter siden: Du kan klassifisere det hvordan du ønsker, men i den virkelige verden går motoren varm. En nokså normal konsekvens om kjølevannet strupes. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 25.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2020 Jeg har begynt å spraye litt bunnstoff inn i sjøvanns inntaket på drevet. (alu vennlig type). Det har kanskje hatt en effekt, for når jeg tenker meg om så er det nok 10 år siden sist jeg opplevde problemer med redusert kjølevann pga. groe i drevet. Men varmgang (rødt lys og alarm) har jeg aldri opplevd. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Vannstussen på eksosbendet tæres ned. Kan det sveises på en ny stuss? Eksosbendet er identisk for D1-motorene og MD2010 til 30. Det tettes / ruster i vannkappen slik at kjølevannet tvinges ut andre steder og det kan bli oversvømt i motorrommet. Det kan stakes opp hvis det gjøres jevnlig slik at det ikke er rustet helt tett. Stålavstivningen på et vindusviskerblad var det jeg fant som var sterkt , smidig og tynt nok. Vannkappen står i saltvann hele sesongen hvis man ikke kjører ferskvann inn i kretsen f.eks etter tur. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 26.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 3 hours ago, småbåtentusiasten said: Vannstussen på eksosbendet tæres ned. Kan det sveises på en ny stuss? Eksosbendet er identisk for D1-motorene og MD2010 til 30. Det tettes / ruster i vannkappen slik at kjølevannet tvinges ut andre steder og det kan bli oversvømt i motorrommet. Det kan stakes opp hvis det gjøres jevnlig slik at det ikke er rustet helt tett. Stålavstivningen på et vindusviskerblad var det jeg fant som var sterkt , smidig og tynt nok. Vannkappen står i saltvann hele sesongen hvis man ikke kjører ferskvann inn i kretsen f.eks etter tur. Hva med å bytte det ut med syrefast? https://hdimarine.net/product/v834-mixing-elbow/ Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 (redigert) Vedrørende syrefast eksosbend: Det drøftes endel i internettfora om det gjør vondt verre å innføre to ulike metaller i kontakt med hverandre: Eksosbendet og varmeveksleren. Hvis eksosbendet er syrefast vil det svært kostbare varmeveksleren ofre seg som en anode, hevdes det. Delene er kanskje noe "isolert" med pakningen, men bolter og muttere vil uansett holde dem i metallisk kontakt med hverandre. Er det noen som vet om originalt eksosbend og varmeveksler er av samme legering og/eller har erfaringer med å bruke syrefast eksosbend over lang tid? (Eksosbendet også er likt for MD2040 mener jeg å huske ut fra VP delenummer.) Redigert 26.Januar.2020 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Er det noen korrosjonsmessige potensielle ulemper med syrefast bend? Dvs. er det noen fare for at dette gir nye problemer, eller er det vinn vinn. Jeg har jo opplevd at varmeveksleren på D2-55A rustet hull etpar cm før dette eksosbendet. Det ble mye dyrere enn ett nytt bend. Det vil jo vært dumt om flere opplever slike ting istedenfor bytte av bend. Hullet mitt var på oppsiden, og tørr eksos kom ut, ikke vann. Merket det ved at kullos alarmen slo ut. Tok det først for å være feil på alarm, og byttet den, men ny varsler gav også alarm. Da fant jeg litt fri eksos på varmeveksleren nær dette bendet. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 På generelt grunnlag. Om man IKKE bruker pakning som inneholder grafitt (C) og setter inn boltene med alu.pasta, burde mulighetene for galvanisk reaksjon reduseres. Pakninger som inneholder grafitt burde holdes 'flere meter' unna sjøvann, eller vann generelt. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 (redigert) Originalpakingen til Volvo Penta? Selv om boltene får et lag med alu-pasta vil vel den metalliske kontakten være god fordi gjengene skjærer mot hverandre? Redigert 26.Januar.2020 av småbåtentusiasten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Jeg tar full fart i hvilket materiale Volvo lager pakninger av. Du spurte, jeg svarte. Ser du i en spenningsrekke, vil du finne at grunnstoffet C ligger på topp. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 26.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Nå må @Hulda korrigere meg her, men er ikke poenget at så lenge det ikke er en elektrolytt til stede (saltvann) i overgangen bend motor så vil det ikke oppstå galvanisk korrisjon? Jobben til bendet er jo å holde vannet vekk fra denne delen. Men et kokset/rustet bend vil miste denne egenskapen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Da skulle det heller ikke kunne ruste oppstrøms bendet, skulle det vel? Jeg kjenner ikke alle mulige installasjoner, derfor uttaler jeg meg generelt. Eks.: Sett at motoren kjøler ned. Sett at det oppstår et marginalt undertrykk nedstrøms bendet. Sett at det derfor danner seg et duggpunkt i taket på manifolden. Voila, elektrokjemien er tilstede. Manifolden blir anode og grafitten katode. Bingo. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 26.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 (redigert) Det er også et mulig scenario. Poenget mitt var at med et rustet/kokset bend så vil saltvann kunne sprute feil vei og lage kvalme. Et «friskt» rustfrittt bend vil jo holde vannet vekke, men det kan jo oppså slike ting som @Hulda er inne på her. HDI Marine har forøvrig send meg pakning av grafitt. Mulig jeg bør gå til innkjøp av orginal pakning før montering. «Sealer isnt recommended, most of our customers use the gasket just by itself. Its made of graphite and creates a great seal as long as both flanges are smooth and flat. If you have any corrosion or pitting on your heat exchanger where this elbow mounts, using a sharpening stone to smooth out the surface is recommended.» De nevnte også at D2-55 bend var den klart mest solgte typen med flere hundre i året. Uten at de hadde fått tilbakemeldinger om problemer. Men slike problemer oppstår kanskje over lang tid? Redigert 26.Januar.2020 av magnuje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Ikke noe unikt i dette. NORSOK 1997 foreskrev grfittpakninger uansett på sjøvann. Til og mec utstyr laget i SuperDuplex knela. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 26.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 2 minutes ago, Hulda said: Ikke noe unikt i dette. NORSOK 1997 foreskrev grfittpakninger uansett på sjøvann. Til og mec utstyr laget i SuperDuplex knela. Da blir det en tur på lasa for å handle orginal pakning før montering. Ev bestille herfra, uten at det står hvilket materiale som er brukt https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-exhaust-outlet-gasket-kit/ Takk for dine gode råd @Hulda, som alltid! Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 (redigert) magnuje skrev for 2 timer siden: Ev bestille herfra, uten at det står hvilket materiale som er brukt https://www.parts4engines.com/volvo-penta-d2-55-exhaust-outlet-gasket-kit/ Jeg har denne pakningen, men hvordan skal jeg vite hva den er laget av? Orginalen som stod på er av metall, så da blir det å kjøpe en orginal. Redigert 26.Januar.2020 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Guest Thostr Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 4 hours ago, Hulda said: På generelt grunnlag. Om man IKKE bruker pakning som inneholder grafitt (C) og setter inn boltene med alu.pasta, burde mulighetene for galvanisk reaksjon reduseres. Pakninger som inneholder grafitt burde holdes 'flere meter' unna sjøvann, eller vann generelt. Jeg har kjøpt og skal installere syrefast eksosbend. Pakningen som fulgte med var av en 'metallisk' utseende (se bilde). Hvordan kan jeg vite hva det er laget av? Skal visstnok monteres tørt. Hadde fra før av klekket ut idéen om å bruke pasta for å isolere boltene fra bendet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Det er leverandøren som må fortelle hvilke materialer det er i delene de leverer. Det hører til unntakene at det lar seg gjøre å bestemme innholdet visuelt. Jeg kan kun beskrive mulig hendelsesforløp og konsekvens gitt visse (teoretiske) betingrlser. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Just now, Hulda said: Det er leverandøren som må fortelle hvilke materialer det er i delene de leverer. Det hører til unntakene at det lar seg gjøre å bestemme innholdet visuelt. Jeg kan kun beskrive mulig hendelsesforløp og konsekvens gitt visse (teoretiske) betingrlser. Skjønner. Kanskje ikke noe vits å tippe ut fra et bilde. Kan det være en idé å bruke nevnte alu-pasta mot motorsiden for denne pakningen, just in case up in space to protect the human race? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Er ikke så sikker på at det vil fungere. Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 26.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Jeg sender en epost til parts4engines Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 3 minutes ago, magnuje said: Jeg sender en epost til parts4engines Jeg har også sendt en forespørsel til HDI Marine som har laget min del. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2020 Det er en fornuftig tilnærming :-) Det er spesielt deler i aluminium som kommer i kontakt med materialkombinasjonen jeg anser som bekymringsverdig. Er det jern, tar det lenger tid før det går åt skogen. På Hulda har jeg laget en del krumspring for å sikre at manifoldene ikke blir anoder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.