Guest Thostr Svart 4.Februar.2020 Del på Facebook Svart 4.Februar.2020 58 minutes ago, magnuje said: Satt bolter inn med keramisk pasta og ny pakning på. Merk at denne pakningen ikke krever at man skrur av utløp til varmtvannsbereder. Hva slags 'keramisk pasta' benyttet du? Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 4.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Februar.2020 23 minutes ago, Thostr said: Hva slags 'keramisk pasta' benyttet du? https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/smoremiddel/metallfri-pasta-629415/ Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 (redigert) Da har mitt bend ligget i saltsrye (30%) i to døgn. Kunne nok ha ligget litt lengre. Har også sanblåst litt. Min konklusjon er at etter 5 sesonger er det så tynt gods i deler av stussen hvor sjøvann kommer inn på bendet og det samme med deler av innerrøret hvor varmeksos får kjølevann rundt at det er like greit å bytte. Det er skuffende at en motordel holder kun 5 sesonger. Redigert 10.Februar.2020 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 10.Februar.2020 Del på Facebook Svart 10.Februar.2020 Jeg renset mitt i saltsyre og kunne ikke se noe tynt gods men den lille stussen kunne jeg knekke biter av og dermed byttet jeg.Min båt er 13 år med samme bend. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 10.Mars.2020 Del på Facebook Svart 10.Mars.2020 (redigert) Er det noen som vet hvilket moment det skal trekkes til med på min d1-30 når jeg monterer det nye bendet. Det er nok ikke så lett å komme til med momenttrekker, men likevel. Det ble forøvrig et rustfritt bend fra HDI marine. Redigert 10.Mars.2020 av blueline (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 11.Mars.2020 Del på Facebook Svart 11.Mars.2020 blueline skrev On 10.3.2020 at 8.40: Er det noen som vet hvilket moment det skal trekkes til med på min d1-30 når jeg monterer det nye bendet. Det er nok ikke så lett å komme til med momenttrekker, men likevel. Det ble forøvrig et rustfritt bend fra HDI marine. På min Yanmar så skal den bare dras til med vanlig håndmakt. 30Nm? Men jeg fikk med pakning i rustfritt stål fra HDI. Ville uansett prøvd det først. Lekker det så drar du til litt mer. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 On 1/28/2020 at 5:34 PM, Lars H. said: Løsningen for meg ble nytt eksosbend pluss ny komplett eksosmanifold og varmeveksler. Hva den nye pakningen er laget av, vet jeg ikke. Den fulgte med bendet. Men jeg la pakningsmasse (anbefalt av Hulda) mellom pakning og manifold. Lars H ev @Hulda - hva slags pakningsmasse ble benyttet? Jeg har byttet men skal ta en ny sjekk fordi jeg ikke gjorde anleggsflaten godt nok ren (tror jeg). Kanskje vært greit med pakningsmasse mellom plakning og manifold? Har fra før av denne, kan den brukes? https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Har brukt mye av den, fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 23 minutes ago, Hulda said: Har brukt mye av den, fungerer fint. Takk for kjapp avklaring! Sitér dette innlegget Link to post
magnuje Svart 27.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.April.2020 4 hours ago, Thostr said: Lars H ev @Hulda - hva slags pakningsmasse ble benyttet? Jeg har byttet men skal ta en ny sjekk fordi jeg ikke gjorde anleggsflaten godt nok ren (tror jeg). Kanskje vært greit med pakningsmasse mellom plakning og manifold? Har fra før av denne, kan den brukes? https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/tetningsmiddel/pakningssilikon-hoytemperatur-2000041863 Ser den massen holder til maks 300 grader. Blir det ikke varmere enn dette i overgangen bend/manifold? HDI marine insisterte på at pakningen skulle installeres tørt, men dette var en SS pakning. Etter Hulda sine anbefalinger gikk jeg heller for en komposittpakning for å minimere risken for korrosjon. Bestilt fra parts4engines. Mulig pakningsmasse gir mer mening på disse? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 (redigert) 22 minutes ago, magnuje said: Ser den massen holder til maks 300 grader. Blir det ikke varmere enn dette i overgangen bend/manifold? HDI marine insisterte på at pakningen skulle installeres tørt, men dette var en SS pakning. Etter Hulda sine anbefalinger gikk jeg heller for en komposittpakning for å minimere risken for korrosjon. Bestilt fra parts4engines. Mulig pakningsmasse gir mer mening på disse? Jeg brukte samme pakningen fra parts4engines. Hm håper ikke den pakningsmassen tar fyr da, ser at temperaturer over 300 grader ikke akkurat er uvanlig på en diesel. @Hulda har du noen kommentarer? Har montert nå, men tar jo heller en ny demontering enn å få fyr i motoren... Redigert 27.April.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Det verste som kan hende er at massen kokser. Den tar ikke fyr. Bruker den på Huldas GM 6.2L NA V8. Det er noen år siden sist jeg plukket på den forbindelsen nå. Må være snart 10 år, minst fem. Tett, begge eksosrør. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 (redigert) 21 minutes ago, Hulda said: Det verste som kan hende er at massen kokser. Den tar ikke fyr. Bruker den på Huldas GM 6.2L NA V8. Det er noen år siden sist jeg plukket på den forbindelsen nå. Må være snart 10 år, minst fem. Tett, begge eksosrør. Ok, så du mener jeg ikke må demontere, rengjøre og bruke noe annet? Dette er jo _på_ motoren og ikke et stykke unna som eksosrør er. Så er vel betydelig høyere temperaturer her? Samtidig så er jo selve bendet vann-kjølt så det tar vel ned temperaturen en del. Redigert 27.April.2020 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Hos meg sitter pakningene ca. 50 mm fra nærmeste eksosporter. Manifoldene kjølt med grønt vann. Kjør og prøv. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 6 minutes ago, Hulda said: Hos meg sitter pakningene ca. 50 mm fra nærmeste eksosporter. Manifoldene kjølt med grønt vann. Kjør og prøv. Ok takk for svar, får prøve meg med en IR-temperaturmåler og se hvor høye temperaturer det blir på dette punktet. Eksosalbuen blir kanskje ganske kraftig nedkjølt av saltvannet som kommer ut av varmeveksleren også? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 Kjølevannet koker jo ikke. Senk skuldrene. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.April.2020 Del på Facebook Svart 27.April.2020 2 minutes ago, Hulda said: Kjølevannet koker jo ikke. Senk skuldrene. Ok. Har laget meg en fin GT nå og prøver så godt jeg kan. God kveld. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 28.April.2020 Del på Facebook Svart 28.April.2020 Uvitenskapelig test med IR-termometer ratet opp til 380 grader utført. Lot motoren gå rundt 30 minutter, siste 20 under belastning og circa 10 av disse på 2500 rpm som er litt mer enn marsjfart (2200 ifl manualen såvidt jeg husker). Maks 95 grader målt på bend/gods, lå stort sett på 93. Får måle litt mer under bruk i lengre tid, men ser ingen grunn til å vie dette veldig mye mer oppmerksomhet. Mulig det mildt sagt jævlig kalde vannet her oppe bidrar til ekstra mye kjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Darlingen Svart 4.November.2022 Del på Facebook Svart 4.November.2022 Jeg har kjøpt Perkins varenummer 4133y023. https://www.parts4engines.com/perkins-prima-m50-exhaust-outlet-elbow/ Pakningen som fulgte med var ikke i SS som avbildet. Hei.Fikk du dette exos bendet,fra Perkins,til å passe på din D2-55? Sitér dette innlegget Link to post
Darlingen Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Barbaria skrev On 26.1.2020 at 18.07: Jeg har kjøpt Perkins varenummer 4133y023. https://www.parts4engines.com/perkins-prima-m50-exhaust-outlet-elbow/ Pakningen som fulgte med var ikke i SS som avbildet. Hei.Fikk du dette eksosbendet,fra Perkins,til å passe på din VP D2-55? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Darlingen skrev 29 minutter siden: Hei.Fikk du dette eksosbendet,fra Perkins,til å passe på din VP D2-55? Ja det passet fint og det står fremdeles på. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Darlingen Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Barbaria skrev for 5 timer siden: Ja det passet fint og det står fremdeles på. Ok,kjempegreier,men ifølge svaret jeg fikk fra parts4engines.com,skulle det alu bendet ha passet........ Good afternoon Although the Prima M50 and the D2-55 exhaust outlet look very similar there is difference and we don’t recommend purchasing the M50 outlet for the D2-55 as the holes positions are different We only have the SS version available for the D2-55 engine Måtte du ikke tilpasse bendet på noen måte?Passet det lille bendet for sjøvann inn på bendet også rett på? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Darlingen skrev for 8 timer siden: Ok,kjempegreier,men ifølge svaret jeg fikk fra parts4engines.com,skulle det alu bendet ha passet........ Good afternoon Although the Prima M50 and the D2-55 exhaust outlet look very similar there is difference and we don’t recommend purchasing the M50 outlet for the D2-55 as the holes positions are different We only have the SS version available for the D2-55 engine Måtte du ikke tilpasse bendet på noen måte?Passet det lille bendet for sjøvann inn på bendet også rett på? Ja, alt passet helt fint. Jeg kunne ikke se noe forskjell på delene. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
dennrick Svart 5.November.2022 Del på Facebook Svart 5.November.2022 Interessant tråd. Jeg har båten på land nå med en D2-55F, og har også en Gori 3-foldet propell med overdrive. Båten er 7 år gammel, og jeg overtok den sent isommer. Med overdrive har den typisk gått i 1700 rpm. På land der jeg ligger har jeg tilgang på flinke mekanikere, for dette kan jeg ikke noe om selv. Kan det være lurt å be de om å sjekke eksosbendet på båten? Evt andre ting ? Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Darlingen Svart 6.November.2022 Del på Facebook Svart 6.November.2022 dennrick skrev for 18 timer siden: Interessant tråd. Jeg har båten på land nå med en D2-55F, og har også en Gori 3-foldet propell med overdrive. Båten er 7 år gammel, og jeg overtok den sent isommer. Med overdrive har den typisk gått i 1700 rpm. På land der jeg ligger har jeg tilgang på flinke mekanikere, for dette kan jeg ikke noe om selv. Kan det være lurt å be de om å sjekke eksosbendet på båten? Evt andre ting ? Ja,eksosbendet kan være lurt å sjekke,impelleren i sjøvannspumpa og innløpet på varmeveksleren Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.