Jump to content

VP D6 Ompakking ladeluftkjøler - med komplikasjoner


Brigg

Recommended Posts

Det er så mange råd ute og går rundt dette :)

 

Jeg handlet inn pakningssement og var egentlig klar for å sause inn O-ringene med dette stoffet, men rådene i denne tråden fikk meg til å snu.

Jeg endte opp med å smøre O-ringene inn tynt med vannfast fett slik som mange rådet til her i tråden. Innbiller meg at det gjør det lettere for at delene glir bedre på plass uten å skade O-ringene.

Link to post
Dr Nelson skrev for 1 time siden:

Tørt, mener du helt tørt?

 

Ja, uten noe tetningsmiddel, fett eller annet. 

 

Men, det er jo ikke sikkert VPs metode er den som gir best resultat. Om noen har funnet at resultatet blir bedre med en tetningsmasse kan det jo være at dette er en god ide. Jeg vet ikke. 

Link to post

Mine to intercoolere var smurt inn med tetningsmasse. Varte bare 5 år likevel. Valgte å montere uten. Mye lettere jobb å gjøre rent neste gang.

Link to post

Flott, da er det bare å sette sammen hele greiene tørt før påske.

Litt lakk og må den og få. 
Forresten, en heads up. Den grønne VP lakken tåler ikke prickbort avfetting. Bruker alltid det på lakk for avfetting, men her ble volvo sin grønne til tyggis. 

 

Link to post
Dr Nelson skrev On 22.3.2021 at 20.25:

Noen enkel måte å trykkteste selve innsatsen til ladeluftkjøler? 

 

Brigg skrev On 22.3.2021 at 20.56:

Jeg har beskrevet hvordan jeg sjekket for lekkasjer tidligere i denne tråden. Ca ett år siden vil jeg tro. 

 

Link to post
Dr Nelson skrev On 22.3.2021 at 20.25:

Noen enkel måte å trykkteste selve innsatsen til ladeluftkjøler? 
ja, de skulle 2500kr for trykkteste den. Syns det va litt unødvendig mye bare for en test. 

Så hvis jeg får tak i feks rør/sykkelpumpe kan jeg gjerne teste igjen om 5 år selv

 

Dr Nelson skrev for 2 timer siden:

Hvordan trykktester jeg vannsiden enklest? 
sykkeslange med slangeklemme inn på rørene og sykkelpumpe med manometer? 

 

Litt om trykkprøving i denne tråden også:

 

 

Link to post

Ladeluftkjøler nummer to etter overhaling, klar for overmaling:smiley:

 

Denne var ganske bra, men salt var begynt å bygge seg opp rundt O-ringene.

 

 

20210329_200323.jpg

Link to post
4 hours ago, Dr Nelson said:

Hvordan trykktester jeg vannsiden enklest? 
sykkeslange med slangeklemme inn på rørene og sykkelpumpe med manometer? 

Det funker det. Men er bare en indikasjon på at det er tett.

20200911_135737.jpg

Link to post
Posted (edited)

Denne tråden handler først og fremst om ladeluftkjølere. Men tråden har også vært innom både varmeveksler/oljekjøler og returdieselkjøler.

 

Det har blitt rapportert om tilfeller av tæring på dieselkjøler som har resultert i diesellekkasje og ødelagt kjølevannslange. Jeg demonterte min dieselkjøler for inspeksjon. Fant ikke tegn til tæring, og en lekkasjetest av vannsiden viste ingen lekkasje.

 

Men en ting jeg la merke til er at dieselkjøleren ikke har elektrisk forbindelse med resten av motoren og dermed ikke er beskyttet av sinkene i ladeluftkjøler og varmeveksler. Jeg har derfor bondet dieselkjøleren mot motoren. Slipte bort lakk på klemhylsen rundt banjokoblingen på ene dieselslangen samt rundt et ubrukt M6 hull på motoren litt bak dieselkjøleren. Brukte en 6mm2 kabel mellom disse punktene med ringkabelsko under skruen. På banjokoblingen avisolerte jeg et godt stykke av kabelen og surret denne rundt klemmhylsen før jeg strammet en strips rundt. Tenkte å bruke en slangeklemme, men fant at det var veldig trangt mot kjøleren. 

 

Etter dette ohmer jeg full forbindelse mellom ladeluftkjøleren og dieselkjøleren. Så da håper jeg at dieselkjøleren skal være bedre beskyttet mot tæring. 

Edited by Brigg
Link to post

Tør ikke utføre ompakking av oljekjøler selv. Har derfor bestilt ompakking disse to, men de syrevasker de ikke. 

 

Nå som intercooler er av, kan jeg faktisk bare  tette igjen det endelokket på to hull på oljekjøler, og fylle ei kanne med sitronsyre og la det stå i 2 døgn, før jeg spyler med rent vant?
 

Link to post
Brigg skrev On 30.3.2021 at 21.51:

Denne tråden handler først og fremst om ladeluftkjølere. Men tråden har også vært innom både varmeveksler/oljekjøler og returdieselkjøler.

 

Det har blitt rapportert om tilfeller av tæring på dieselkjøler som har resultert i diesellekkasje og ødelagt kjølevannslange. Jeg demonterte min dieselkjøler for inspeksjon. Fant ikke tegn til tæring, og en lekkasjetest av vannsiden viste ingen lekkasje.

 

Men en ting jeg la merke til er at dieselkjøleren ikke har elektrisk forbindelse med resten av motoren og dermed ikke er beskyttet av sinkene i ladeluftkjøler og varmeveksler. Jeg har derfor bondet dieselkjøleren mot motoren. Slipte bort lakk på klemhylsen rundt banjokoblingen på ene dieselslangen samt rundt et ubrukt M6 hull på motoren litt bak dieselkjøleren. Brukte en 6mm2 kabel mellom disse punktene med ringkabelsko under skruen. På banjokoblingen avisolerte jeg et godt stykke av kabelen og surret denne rundt klemmhylsen før jeg strammet en strips rundt. Tenkte å bruke en slangeklemme, men fant at det var veldig trangt mot kjøleren. 

 

Etter dette ohmer jeg full forbindelse mellom ladeluftkjøleren og dieselkjøleren. Så da håper jeg at dieselkjøleren skal være bedre beskyttet mot tæring. 

 

Interessant problemstilling.. Av tegningen ser den ut til å være galvanisk skilt fra øvrige deler på motoren ettersom den ser ut til å bare bare "henge" i ansutningene til diesel- og vannslangene?  Stemmer dette?

 

https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-47704600-26-37322.aspx

 

VP kunne jo veldig enkelt ha bondet den til motorblokka om dette var hensikten.

 

Er du sikker på at VP ikke har en filiosofi rundt dette?

 

Flusher du hele sjøvannssystemet skikkelig etter hver sesong med ferskvann og konserverer med frostvæske før vinteropplag?

Link to post

@Chiefengineer Dieselkjøleren henger først og fremst i kjølevannsslangene, men uten å være i kontakt med blokka. Om VPs filosofi rundt dette vet jeg ingenting. Men dieselkjøler vil stå i samme elektrolytt som resten av sjøvannsystemet så da tror jeg det er fornuftig med forbindelse til de sinkene som VP har plassert i systemet. 

 

Jeg fyller sjøvannsystemet med frostveskeblanding før vinteren, men det blir dårlig med flushing først fordi det ikke er vann tilgjengelig på brygga når jeg avslutter sesongen. Båten ligger på sjøen hele året. 

Link to post

Det skulle vært interessant å høre VP's forklaring på dette designmessig.

 

Du kan jo enkelt ordne deg med en spyleinnretning fra båtens vannsystem så du kan stikke ned i SV-filteret. 10 minutter med spyling og så konserveringsvæske så har systemet det veldig godt gjennom vinteren.

 

Jeg tror dette er et punkt svært mange overser hva gjelder motorene selv om det er veldig nøye beskrevet i instruksjonsboka. Og som fører til unødvendige kjølerreparasjoner. Hele levetiden i sjøvann forkorter livssyklusen på materialene betraktelig i forhold til om man halverer den.

Link to post

Det funker ikke å sette vannslangen i sjøvannsfilteret på installasjoner med fast aksling. Dog er det er fullt mulig å lage et opplegg for gjennomspyling, men da må det være tilgang på ferskvann. 

 

Og at motoren har godt av gjennomspyling før vinteren det er vanskelig å være uenig i. 

Link to post
Brigg skrev 14 minutter siden:

Det funker ikke å sette vannslangen i sjøvannsfilteret på installasjoner med fast aksling. Dog er det er fullt mulig å lage et opplegg for gjennomspyling, men da må det være tilgang på ferskvann. 

 

Og at motoren har godt av gjennomspyling før vinteren det er vanskelig å være uenig i. 

 

Det funket i 7-8 år for meg, så lenge jeg hadde forrige båt. Bare stenge inntaksventilene før filterene, ta av lokket, stikke slangen rett nedi og fylle opp så tar pumpa unna. Har du denne filterløsningen med filteret etter pumpa da?

 

Edit: Etter å ha funnet et bilde.

 

Du kan vel ikke få et enklere system å konservere enn det jeg hadde tidligere på mine D6'er:

 

bilde.png.150ccd6577a3231e40571e40eb9c77b1.png

Edited by Chiefengineer
Link to post
Brigg skrev On 21.2.2020 at 10.17:

 

Ikke at jeg skjønner noe av dette, men jeg forstår at du har prøvd ulike løsninger. Dette kan vise seg å bli nyttig i videre prosess her. 

 

Men første utfordring er å avdekke hvor lekkasjen er. Er det ett eller flere rør som lekker, og lekker selve røret eller sammenføyningen mellom rør og endeplate. 

46A903E2-2A63-4163-BE61-FE5A761B65DE.jpeg

 

Om bildet forstørres ser man endene på rørene som stikker ut jevnt med endeplata. Slik jeg forstår Radiatorservice er rørene presset inn i plata og ikke loddet. Lekkasjen kan like gjerne være mellom rør og endeplate som i selve røret. Jeg må finne en metode for å finne hvilket rør som lekker, inkl forbindelsen mellom rør og plate. Om noen har ideer om hvordan dette kan gjøres setter jeg stor pris på dette. 

 

Hei

visst du ser på veksleren når du har tatt ut den vil du se at loddingen av rørene er på baksiden av endeplatene. Slik ser det ihvertfall ut hos meg. 2008 D6-370A-C

Link to post
Puffin skrev 14 minutter siden:

Hei

visst du ser på veksleren når du har tatt ut den vil du se at loddingen av rørene er på baksiden av endeplatene. Slik ser det ihvertfall ut hos meg. 2008 D6-370A-C

 

Har du et bilde som viser dette?

Link to post
Brigg skrev 9 minutter siden:

 

Har du et bilde som viser dette?

Hvis du ser på bildet synes nå jeg det ganske tydelig. Veksler syrevasket i sitronsyre.

5F8EE02A-8D74-4400-ACF8-C14317F40CCD.jpeg

Link to post

Har kjøpt o-ringer fra Grenland radiator. Ønsker å "fukte" de når jeg monterer sammen kjøleren. Hva anbefales? Vanlig motorolje går det? Har vaselinspray. Er det bedre. Eller vanlig fett. 

Link to post
Brigg skrev 2 minutter siden:

Vi hadde en diskusjon om dette tidligere i tråden. Jeg valgte å bruke silikongrease. 

Hei Brigg

Har nok lest hele tråden om både det ene og andre her men nå må jeg bare velge av det jeg har tilgjengelig. Tror jeg drar på litt motorolje. Bare for at de skal gli godt på plass. 

Link to post
Posted (edited)

Fungerer sikkert det. Men om du har litt vannfast fett liggende i skuffen tror jeg det kanskje hadde vært enda bedre. 

Edited by Brigg
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...