Jump to content

VP D6 Ompakking ladeluftkjøler - med komplikasjoner


Brigg

Recommended Posts

-Luna- skrev On 1.4.2020 at 19.41:

Syren nøytraliseres etter rens med Natriumbikarbonat (Natron) som er syrenøytraliserende.

 

Kan man bruke Natron fra dagligvarebutikken til dette? Hva blir i så fall blandingsforholdet?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev Just now:

Ut i friluft

 

Jeg har opplevd at det har svettet diesel fra banjokoblingene på returdieselkjøleren. Har løst dette ved å bytte kobberpakningene, tror jeg har gjort dette to ganget i løpet av de ti årene båten har vært i vårt eie. Men synes kanskje det er unødvendig å bytte kjøleren bare av denne grunn. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, Brigg said:

Kan man bruke Natron fra dagligvarebutikken til dette? Hva blir i så fall blandingsforholdet?

 

Jeg kjøpte en boks på Rema. Sjekk at innholdet stemmer med manualen (NaHCO3). I.h.t. Volvo Penta manualen skal det benyttes 6g pr. liter vann. 6gram x 16L = 96gram for en D6. 

 

 

Natrium.JPG

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Takk for deling @-Luna-  Veldig nyttig. 

 

Jeg ser at instruksen er skrevet for rengjøring av ferskvannsystemet, antagelig for grundig rengjøring før bytte til den nye gule kjøleveska.

 

Er disse blandingsforholdene relevante også ved rens av sjøvannsystemet? Ved rens av sjøvannsystemet gjelder det å løse opp kalkforbindelser, noe som det kanskje ikke er så mye av i ferskvannsystemet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Brigg skrev On 10.4.2020 at 20.56:

Fint om du gjør det @arnearmoa  Hadde vært interessant å vite hva som egentlig er problemet med den gamle typen. 


Fikk bekreftet at det ikke var banjokoblingene som pleide å lekke, men selve kjøleren. Tror de mente mellom sjøvannsstuss og ytterskall. Var visst ikke så mange år siden de endret designet for å slippe problemet.

Den nederste slangen trekker diesel (kanskje via tekstilarmering?) og blir svekket.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har mine kjølere endelig fått badet i syre et par døgn. Jeg har akkurat samme symptom som @Brigg, men med litt større utslag enn han hadde:rolleyes:... Jeg tror imidlertid ikke det er lekkasje i rørene, men at salt har trengt forbi o-ringene og inn i luftdelen. Kan se slik ut i huset også.

 

 

WIN_20200608_20_32_57_Pro.jpg

WIN_20200608_20_33_22_Pro.jpg

WIN_20200608_20_34_42_Pro.jpg

Link to post
Share on other sites

Ladeluftkjøleren ligner mye på min ja. 

 

Jeg ser du har demontert oljekjøler og varmeveksler også @Olepo. Var dette mye jobb? Var disse mye grodd?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev On 8.6.2020 at 21.54:

Jeg ser du har demontert oljekjøler og varmeveksler også @Olepo. Var dette mye jobb? Var disse mye grodd?

 

Hei, ja, jeg tok alle 3 når jeg var igang. VP anbefaler vel åpning og rengjøring av de hvert 5. år.

 

Det er en del skruing for å få av varmeveksleren. Av med drivreim, sjøvannsfilter, sjøvannspumpe og oljefiltere. Ferskvannspumpe må løsnes og legges ned. Løsne holder for peilepinne og hovedsikring motor. Startmotor må ut for å komme til en festebolt som sitter bak starteren. Ta av dieselfilter eller løsne filterholder for å få ut varmeveksleren.

 

Ikke så mye groe i innsatsene mine, men hadde litt saltutslag på bakre endelokk på varmeveksler/oljekjøler også. Fikk inntrykk av at o-ringene er et litt svakt punkt. Jeg har aldri hatt problem med temperatur.

 

Min motor er en 2008 modell, og varmeveksler/ladeluftkjøler har sannsynligvis ikke vært åpnet tidligere. I mitt eie har det nok også vært et noe ugunstig bruksmønster ifht groe med relativt korte turer og en del kjøring i sakte fart.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hmm, bruker ikke VP syrefaste slangeklemmer på alle slangeforbindelser på D-serien?? Mulig det kan ha vært foretatt utskiftinger underveis siden 2008, men gjetter på at disse klemmene er fabrikkmonterte. Synes itilfelle dette er merkelig. Sitter på slangestumpen mellom sjøvannsfilter og sjøvannspumpe, samt på returdieselkjøler...

 

WIN_20200625_16_28_34_Pro.jpg.ba2158dbdb58668882675f91177f6ea6.jpg

Link to post
Share on other sites

Er brukt galvaniserte klemmer på vår 2005-modell. Egentlig ganske kjipt. Men når de lakkerer alt inkl slanger og -klemmer grønn så regner de kanskje med at ingen oppdager det. Jeg bytter til A4-klemme når jeg løsner en galvanisert klemme. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Tja si det?

 

Jeg pleier å kjøre rolig inn til havn, men pleier å stoppe motoren straks vi er fortøyd. Det vil da være mye varme igjen i jernklumpen under dekk. Uten å vite tror jeg motoren må gå svært lenge før man får tatt temperaturen skikkeleg ned. Og det bør strengt tatt ikke være nødvendig på en moderne motor. 

 

Så årsaken er vel en dårlig konstruksjon. I et innlegg tidligere i tråden var det vist et nytt hus til ladeluftkjøleren som hadde en annen utforming i leiet for o-ringen i framkant. Når VP har endret dette tyder det på at også de har innsett svakheten med den opprinnelige løsningen. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

På mine motorer opp gjennom ti-årene har jeg aldri hatt problemer 'salt-utslag'. Mulig grunn er at alle varmevekslerene jeg har montert, har er særs høy servicefaktor. Mao. så går ikke sjøvannskretsene så varme at de kommer opp i de magiske 60 grader. Som gir utfelling av salter. Om Volvo beregner at 80 grader på sjøvannskretsen er ok, så er jo løpet kjørt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Demonterte ladeluftkjøler da jeg hadde drypp i forkant under belastning av motor. Ingen tegn til varmgang, men hadde en del salt i kjøleren på saltvannssiden. Kjøleren var åpnet for fem år siden av aut Volvo forhandler og jeg ser de har benyttet tettemasse i forkant av kjøleren. 

 

Motor er 2005mod med mange timer på telleren. Ingen tegn til tæring eller annet. Blir satt sammen med nye o-ringer uten tettemasse denne gangen. Eller med? Gir o-ringer et tynt lag med Molycote o-ring grease55 før montering. Satser på 5 år til neste gang!

 

Takk for god beskrivelse av hvordan utføre service!

20200902_134449.jpg

20200902_133632.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Opplevde for første gang at temperaturen øket til 90 grader på full fart på vår D4 300 hk.

Kontaktet vår lokale VP forhandler for råd og eventuelt planlegge service med demontering. Men, nei, det var han ikke sikker på. Jeg ble sendt ut med en rørepinne i tre til bunnstoff og beskjed om å sjekke vanninntakene og skrape rent og rense litt opp. Og jammen hadde han rett. Som vanlig. Det var mye rur over på begge sider og over hullet på undersiden. Tok med et tynnt grillspyd i tre også og stakk inn i hullene og staket godt opp. Etter test så er kjølingen helt fin igjen. Stabilt på 85 grader uansett belastning. Veldig fornøyd med fornuftige råd og ikke bare booket inn dyr service. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

15 minutes ago, Brigg said:

@-Luna- Hadde du ute innmaten i kjøleren også, og i tilfelle var det noen avleiringer på luftsiden?

Innmaten ligger i syrebad nå. Ikke noen synlige avleiringer på luftsiden. Litt olje på rillene fra veivhusfilter.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Da var kjøler på styrbord motor også demontert og klar for sammenstilling. Litt av en grisejobb uten delevasker men kommer i mål til slutt. Denne kjøleren var i god stand, men det setter seg saltkrystaller i kjølehull og o-ring spor. Jeg ser at det er helt nødvendig å utføre dette hvert 5 år for å unngå lekkasje og varmgang.

20210126_115856.jpg

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev for 5 timer siden:

Denne kjøleren var i god stand, men det setter seg saltkrystaller i kjølehull og o-ring spor. Jeg ser at det er helt nødvendig å utføre dette hvert 5 år for å unngå lekkasje og varmgang.

Tenker du at det ideelt sett burde vært noe kortere intervall?

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å si. Den andre lekket saltvann under gange. Jeg følger godt med etter jeg ble kjent med dette. Å demontere bakre deksel gir en pekepinn på tilstand.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev for 21 timer siden:

Da var kjøler på styrbord motor også demontert og klar for sammenstilling. Litt av en grisejobb uten delevasker men kommer i mål til slutt. Denne kjøleren var i god stand, men det setter seg saltkrystaller i kjølehull og o-ring spor. Jeg ser at det er helt nødvendig å utføre dette hvert 5 år for å unngå lekkasje og varmgang.

20210126_115856.jpg

 

Bortsett fra grisejobb, er dette en enkel sak uten spesialverktøy og fagbrev om mekaniker..? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...