Brigg Svart 10.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2020 -Luna- skrev On 1.4.2020 at 19.41: Syren nøytraliseres etter rens med Natriumbikarbonat (Natron) som er syrenøytraliserende. Kan man bruke Natron fra dagligvarebutikken til dette? Hva blir i så fall blandingsforholdet? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Ut i friluft renner ned på slangen, som sveller og svekkes, visstnok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 10.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2020 arnearmoa skrev Just now: Ut i friluft Jeg har opplevd at det har svettet diesel fra banjokoblingene på returdieselkjøleren. Har løst dette ved å bytte kobberpakningene, tror jeg har gjort dette to ganget i løpet av de ti årene båten har vært i vårt eie. Men synes kanskje det er unødvendig å bytte kjøleren bare av denne grunn. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 10.April.2020 Del på Facebook Svart 10.April.2020 Jeg har ikke sjekket selve kjøleren selv, men ut fra de jeg hørte på telefon, forsto jeg det som at selve kjøleren var problemet. Får høre med dem hva det spesifikt var, kanskje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 10.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2020 Fint om du gjør det @arnearmoa Hadde vært interessant å vite hva som egentlig er problemet med den gamle typen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 11.April.2020 Del på Facebook Svart 11.April.2020 17 hours ago, Brigg said: Kan man bruke Natron fra dagligvarebutikken til dette? Hva blir i så fall blandingsforholdet? Jeg kjøpte en boks på Rema. Sjekk at innholdet stemmer med manualen (NaHCO3). I.h.t. Volvo Penta manualen skal det benyttes 6g pr. liter vann. 6gram x 16L = 96gram for en D6. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 11.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2020 Takk for deling @-Luna- Veldig nyttig. Jeg ser at instruksen er skrevet for rengjøring av ferskvannsystemet, antagelig for grundig rengjøring før bytte til den nye gule kjøleveska. Er disse blandingsforholdene relevante også ved rens av sjøvannsystemet? Ved rens av sjøvannsystemet gjelder det å løse opp kalkforbindelser, noe som det kanskje ikke er så mye av i ferskvannsystemet. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
arnearmoa Svart 20.April.2020 Del på Facebook Svart 20.April.2020 Brigg skrev On 10.4.2020 at 20.56: Fint om du gjør det @arnearmoa Hadde vært interessant å vite hva som egentlig er problemet med den gamle typen. Fikk bekreftet at det ikke var banjokoblingene som pleide å lekke, men selve kjøleren. Tror de mente mellom sjøvannsstuss og ytterskall. Var visst ikke så mange år siden de endret designet for å slippe problemet. Den nederste slangen trekker diesel (kanskje via tekstilarmering?) og blir svekket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 20.April.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.April.2020 Ok, takk for info @arnearmoa Veldig nyttig! Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 8.Juni.2020 Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Da har mine kjølere endelig fått badet i syre et par døgn. Jeg har akkurat samme symptom som @Brigg, men med litt større utslag enn han hadde... Jeg tror imidlertid ikke det er lekkasje i rørene, men at salt har trengt forbi o-ringene og inn i luftdelen. Kan se slik ut i huset også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 8.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juni.2020 Ladeluftkjøleren ligner mye på min ja. Jeg ser du har demontert oljekjøler og varmeveksler også @Olepo. Var dette mye jobb? Var disse mye grodd? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 10.Juni.2020 Del på Facebook Svart 10.Juni.2020 (redigert) Brigg skrev On 8.6.2020 at 21.54: Jeg ser du har demontert oljekjøler og varmeveksler også @Olepo. Var dette mye jobb? Var disse mye grodd? Hei, ja, jeg tok alle 3 når jeg var igang. VP anbefaler vel åpning og rengjøring av de hvert 5. år. Det er en del skruing for å få av varmeveksleren. Av med drivreim, sjøvannsfilter, sjøvannspumpe og oljefiltere. Ferskvannspumpe må løsnes og legges ned. Løsne holder for peilepinne og hovedsikring motor. Startmotor må ut for å komme til en festebolt som sitter bak starteren. Ta av dieselfilter eller løsne filterholder for å få ut varmeveksleren. Ikke så mye groe i innsatsene mine, men hadde litt saltutslag på bakre endelokk på varmeveksler/oljekjøler også. Fikk inntrykk av at o-ringene er et litt svakt punkt. Jeg har aldri hatt problem med temperatur. Min motor er en 2008 modell, og varmeveksler/ladeluftkjøler har sannsynligvis ikke vært åpnet tidligere. I mitt eie har det nok også vært et noe ugunstig bruksmønster ifht groe med relativt korte turer og en del kjøring i sakte fart. Redigert 10.Juni.2020 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Hmm, bruker ikke VP syrefaste slangeklemmer på alle slangeforbindelser på D-serien?? Mulig det kan ha vært foretatt utskiftinger underveis siden 2008, men gjetter på at disse klemmene er fabrikkmonterte. Synes itilfelle dette er merkelig. Sitter på slangestumpen mellom sjøvannsfilter og sjøvannspumpe, samt på returdieselkjøler... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 25.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Er brukt galvaniserte klemmer på vår 2005-modell. Egentlig ganske kjipt. Men når de lakkerer alt inkl slanger og -klemmer grønn så regner de kanskje med at ingen oppdager det. Jeg bytter til A4-klemme når jeg løsner en galvanisert klemme. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 25.Juni.2020 Del på Facebook Svart 25.Juni.2020 Noen som har noen teori om hvorfor det blir saltutslag og tilstopping? Kan det være for mye restvarme i motoren og at vi stopper for fort etter å ha kjørt med belastning? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 26.Juni.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 Tja si det? Jeg pleier å kjøre rolig inn til havn, men pleier å stoppe motoren straks vi er fortøyd. Det vil da være mye varme igjen i jernklumpen under dekk. Uten å vite tror jeg motoren må gå svært lenge før man får tatt temperaturen skikkeleg ned. Og det bør strengt tatt ikke være nødvendig på en moderne motor. Så årsaken er vel en dårlig konstruksjon. I et innlegg tidligere i tråden var det vist et nytt hus til ladeluftkjøleren som hadde en annen utforming i leiet for o-ringen i framkant. Når VP har endret dette tyder det på at også de har innsett svakheten med den opprinnelige løsningen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 26.Juni.2020 Del på Facebook Svart 26.Juni.2020 På mine motorer opp gjennom ti-årene har jeg aldri hatt problemer 'salt-utslag'. Mulig grunn er at alle varmevekslerene jeg har montert, har er særs høy servicefaktor. Mao. så går ikke sjøvannskretsene så varme at de kommer opp i de magiske 60 grader. Som gir utfelling av salter. Om Volvo beregner at 80 grader på sjøvannskretsen er ok, så er jo løpet kjørt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 Demonterte ladeluftkjøler da jeg hadde drypp i forkant under belastning av motor. Ingen tegn til varmgang, men hadde en del salt i kjøleren på saltvannssiden. Kjøleren var åpnet for fem år siden av aut Volvo forhandler og jeg ser de har benyttet tettemasse i forkant av kjøleren. Motor er 2005mod med mange timer på telleren. Ingen tegn til tæring eller annet. Blir satt sammen med nye o-ringer uten tettemasse denne gangen. Eller med? Gir o-ringer et tynt lag med Molycote o-ring grease55 før montering. Satser på 5 år til neste gang! Takk for god beskrivelse av hvordan utføre service! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
lurvetass Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 Opplevde for første gang at temperaturen øket til 90 grader på full fart på vår D4 300 hk. Kontaktet vår lokale VP forhandler for råd og eventuelt planlegge service med demontering. Men, nei, det var han ikke sikker på. Jeg ble sendt ut med en rørepinne i tre til bunnstoff og beskjed om å sjekke vanninntakene og skrape rent og rense litt opp. Og jammen hadde han rett. Som vanlig. Det var mye rur over på begge sider og over hullet på undersiden. Tok med et tynnt grillspyd i tre også og stakk inn i hullene og staket godt opp. Etter test så er kjølingen helt fin igjen. Stabilt på 85 grader uansett belastning. Veldig fornøyd med fornuftige råd og ikke bare booket inn dyr service. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 9.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.September.2020 @-Luna- Hadde du ute innmaten i kjøleren også, og i tilfelle var det noen avleiringer på luftsiden? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 9.September.2020 Del på Facebook Svart 9.September.2020 15 minutes ago, Brigg said: @-Luna- Hadde du ute innmaten i kjøleren også, og i tilfelle var det noen avleiringer på luftsiden? Innmaten ligger i syrebad nå. Ikke noen synlige avleiringer på luftsiden. Litt olje på rillene fra veivhusfilter. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Da var kjøler på styrbord motor også demontert og klar for sammenstilling. Litt av en grisejobb uten delevasker men kommer i mål til slutt. Denne kjøleren var i god stand, men det setter seg saltkrystaller i kjølehull og o-ring spor. Jeg ser at det er helt nødvendig å utføre dette hvert 5 år for å unngå lekkasje og varmgang. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 -Luna- skrev for 5 timer siden: Denne kjøleren var i god stand, men det setter seg saltkrystaller i kjølehull og o-ring spor. Jeg ser at det er helt nødvendig å utføre dette hvert 5 år for å unngå lekkasje og varmgang. Tenker du at det ideelt sett burde vært noe kortere intervall? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 26.Januar.2021 Del på Facebook Svart 26.Januar.2021 Vanskelig å si. Den andre lekket saltvann under gange. Jeg følger godt med etter jeg ble kjent med dette. Å demontere bakre deksel gir en pekepinn på tilstand. Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 27.Januar.2021 Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 -Luna- skrev for 21 timer siden: Da var kjøler på styrbord motor også demontert og klar for sammenstilling. Litt av en grisejobb uten delevasker men kommer i mål til slutt. Denne kjøleren var i god stand, men det setter seg saltkrystaller i kjølehull og o-ring spor. Jeg ser at det er helt nødvendig å utføre dette hvert 5 år for å unngå lekkasje og varmgang. Bortsett fra grisejobb, er dette en enkel sak uten spesialverktøy og fagbrev om mekaniker..? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.