Jump to content

VP D6 Ompakking ladeluftkjøler - med komplikasjoner


Brigg

Recommended Posts

Plausibel forklaring @Hulda I så fall tenker jeg det vil være hensiktsmessig å åpne hullet  før montering når kjøleren har vært åpnet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Selv på utstyr med statiske O-ringer har jeg sett at designeren har brukt veldig varierende kompresjon 7-26% på utstyr jeg kommer på i farta...

Men tenker da; hvor mye kompresjon har VP valgt ?

@Brigg har du utstyr og tid til å måle O-ringsporets ID på innsatsen og anleggsdiameter i lokket (OD) og diameter på O-ringen ?

 

Er det andre som målt O-ringskompresjon ( hvor mange % av diameteren O-ringen blir trykt sammen ved montasje) på ladeluftkjøleren?? 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 1 time siden:

Selv på utstyr med statiske O-ringer har jeg sett at designeren har brukt veldig varierende kompresjon 7-26% på utstyr jeg kommer på i farta...

7% på en statisk montasje- det er det vel ingen O-ring produsenter som anbefaler. Det sitter jo gjerne en ingeniør på et tegnekontor som tegner inn slike detaljer, og de må jo forholde seg til anbefalinger fra leverandørene. Unntakene er vel hvis de har egen kompetanse (erfaring) som gjør at de ønsker å gå ut over de verdiene, evt. at de mangler kompetanse til å designe inn fornuftige verdier...

 

Link to post
Share on other sites

@gixen Monterte du med tørre O-ringer, eller  smurte du på noe ved montering?

 

@tnorderu Jeg mener å ha lest et sted at boltene skal trekkes til med 25 nm. Men er ikke sikker på hvor jeg leste dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 8 timer siden:

@Brigg har du utstyr og tid til å måle O-ringsporets ID på innsatsen og anleggsdiameter i lokket (OD) og diameter på O-ringen ?

 

Jeg har et std skyvelære for hånden. Skal se hva jeg får til. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Du kan trygt sette inn o-ringene med et lett lag o-ring monterings silikon-grease.

 

Dette er noe som benyttes av de aller fleste store leverandører av skipsteknisk utstyr, separatorer, pumper, motorer etc. og inngår oftest i reservedels-kitene. Letter og smidiggjør monteringen samt får o-ringen til å sitte på plass når delene sammenstilles.

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 1 time siden:

@gixen Monterte du med tørre O-ringer, eller  smurte du på noe ved montering?

 

Jeg masserte inn vannfast fett som Hulda anbefalte. Brukte ikke pakningssilikon eller sement i tillegg. Innsatsen ble satt inn tørt.

 

Jeg ble egentlig beroliget ved å bruke denne metoden, fordi jeg så hvordan masse ekstra gugge kanskje kan komme til å lage åpninger der vann eller luft kan passere. Det er ikke umulig at det er på grunn av denne innsausinga min har hatt lekkasje tidligere.

Redigert av gixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 3 timer siden:

Du kan trygt sette inn o-ringene med et lett lag o-ring monterings silikon-grease.

 

Dette er noe som benyttes av de aller fleste store leverandører av skipsteknisk utstyr, separatorer, pumper, motorer etc.

 

 

Yepp. Alfa Laval og Krupp Atlas legger ved Molycote 111 fett i sine overhalingssett. Det glir godt og o-ringene konserveres.

Det glade Sørlandet!

2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 13 timer siden:

@Brigg har du utstyr og tid til å måle O-ringsporets ID på innsatsen og anleggsdiameter i lokket (OD) og diameter på O-ringen ?

 

Jeg måler ID = 135,4 mm, OD = 143,0 mm, O-ring Ø = 4,0 mm

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har gått tilbake i tråden og oppsummert hvorvidt det har vært benyttet pakningsmasse på o-ringene. Etter det jeg kan finne har det vært brukt pakningsmasse originalt på alle tilfellene som er vist i denne tråden. Unntaket er @Ally hvor det ser ut som om o-ringene har vært montert tørt.

 

Når det gjelder Volvo Pentas anbefalinger så skriver @Ally at han har fått anbefalt å bruke Locktite MR5923 på o-ringene. @Kingfu har fått anbefaling fra VP om å bruke Permatex, uten at det er presisert hvilken type Permatex som anbefales. Når jeg var innom min lokale VP-pusher var han veldig tydelig på at o-ringene skal monteres tørt, dvs uten bruk av pakningsmasse. Så her spriker anbefalingene fra VP en smule for å si det mildt. Når innsatsene fra fabrikk ble montert med pakningsmasse på o-ringene og ulike VP-verksteder har ulik oppfatning om hva som er riktig, kan dette skyldes at det har kommet nye direktiver fra VP sentralt underveis som sier at det ikke lenger skal benyttes pakningsmasse? Eller er det bare min lokale VP-pusher som ikke er oppdatert?

 

Flere, bl.a . @Chiefengineer  og @mmosberg, har argumentert i denne tråden for bruk av silkonfett. Slik jeg forstår det er silikonfett mer temperaturbestandig enn vanlig vannfast fett. Det vurderer jeg å være positivt gitt temperaturene disse kjølerne utsettes for.

 

I hylla har jeg blandt mye annet disse produktene:

2ADF29E3-877D-49FB-8118-F29C396482AC.jpeg.4105dedae1a6892e602856475bb33aac.jpeg

 

Jeg tenker at den røde tuben med silikonfett vil være mest egnet til bruk på o-ringenen under sammensetting av ladeluftkjøleren. Noen som har synspunkter på dette?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 6 minutter siden:

Når jeg var innom min lokale VP-pusher var han veldig tydelig på at o-ringene skal monteres tørt, dvs uten bruk av pakningsmasse. Så her spriker anbefalingene fra VP en smule for å si det mildt. Når innsatsene fra fabrikk ble montert med pakningsmasse på o-ringene og ulike VP-verksteder har ulik oppfatning om hva som er riktig, kan dette skyldes at det har kommet nye direktiver fra VP sentralt underveis som sier at det ikke lenger skal benyttes pakningsmasse? Eller er det bare min lokale VP-pusher som ikke er oppdatert?

Når det gjelder å montere O-ringene tørt, mener nok din pusher at du ikke skal bruke pakningssement, altså i tråd med hva jeg skrev for en del innlegg tilbake. Pakningssement ødelegger O-ringenes egenskaper. Men du kan allikevel trygt smøre O-ringen inn med et lag silikonfett.

 

Brigg skrev 6 minutter siden:

Jeg tenker at den røde tuben med silikonfett vil være mest egnet til bruk på o-ringenen under sammensetting av ladeluftkjøleren. Noen som har synspunkter på dette?

Ja, gå for den :thumbsup: Jeg har alltid også hatt silikonfett som første pri på O-ringer. Bare vær forsiktig med en ting. Dersom du skal lakkere noe, sørg for å ikke få noe silikonfett der. Ingenting biter der du har hatt silikonfett. Et tynt lag på O-ringen er nok. Hovedpoenget er at pakningen da vil flyte, eller skli ut i sporet sitt når den blir montert og komprimert, noe som gjør at den legger seg riktig til og tetter. 

Link to post
Share on other sites

La-sa Båt og Motor bruker visst den Volvo-tuben, tror jeg de sa.  Jeg tenkte å bruke opp pengene mine på å la dem ta jobben. :blush: :crazy:.

(Ser ikke bort fra at den røde er bedre)  Jeg tror egentlig de ikke pleier å trykkteste før de remonterer intercooleren heller.

Litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg til det, egentlig.  Liker det ikke helt...

 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke det har så mye å si hva man smører med. Det er viktigere hvordan man gjør det. Poenget er at o-ringen skal gli så friksjonsfritt som mulig på plass. I mitt profesjonnelle o-ringliv brukte vi Dow Corning C4 som smøring, i hovedsak. Den eneste grunnen til bruk, var at dette stoffet oppførte seg bra i forhold til en rekke andre produkter. I så måte at det ikke opptrådte reaktivt eller forurensende. Og det profesjonelle livet handlet om flesksible koplinger der koplingsnavene ble montert ved hydralisk ekspansjon av nav, mekaniske tetninger for pumper og tetninger for gasskompressorer. Og diverse annet. Det er vel ingen lystbåt som ligger i nærheten av slike applikasjoner.

 

På generelt grunnlag, ikke bruk smøremidler som inneholder syrer. Slike stoffer kan angripe anleggsflatene.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 13 minutter siden:

Jeg tror ikke det har så mye å si hva man smører med.

Enig i det. Men hvis man smører margarin eller olivenolje blir fettet fort vasket vekk fra o-ringen. Jeg vet ikke om det har noe for seg, men jeg innbiller meg at en hinne av silikonfett beskytter o-ringen litt lengre. Mulig det bare er innbilning...

 

Link to post
Share on other sites

Innbildning. Når o-ringen har lagt seg på plass, så har den det. Gummi, ikke natur, har meget lang holdbarhet. Før i tiden byttet vi radiatorslanger på biler i eninga. Nå holder de bilens levetid ut. Dette med gummi var mye dårligere før i tiden. Flere av eksosslangene iHulda fikk jeg brukt, de holder enda etter 20 år om bord i Hulda. Ikke 'prestine condition', men allikevel. Kjølerene til Volvo ser ikke ut til holde tett mer enn 10 år, max. Det er jo nesten så man kan kjøre samme o-ringen en gang til :-)

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 1 time siden:

På generelt grunnlag, ikke bruk smøremidler som inneholder syrer. Slike stoffer kan angripe anleggsflatene.

 

Hvordan kan man vite om en type silikonfett inneholder syre eller ikke? Har lest datablad og all info jeg finner for Biltemas røde tube som jeg har liggende uten at jeg finner noe om dette. Finner dog at temperaturintervallet er oppgitt til -40 til +400 grader. Det bør holde. 

 

Redigert av Brigg (see edit history)

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 8 minutter siden:

 

Hvordan kan man vite om en type silikonfett inneholder syre eller ikke? Har lest datablad og all info jeg finner for Biltemas røde tube som jeg har liggende uten at jeg finner noe om dette. Finner dog at temperaturintervallet er oppgitt til -40 til +400 grader. Det bør holde. 

 

Ikke skyt pianisten :-) Jeg bruker Dow Corning eller Vaselin. Mindre dess bedre.

Link to post
Share on other sites

For all del, spørsmålet var ikke ment spesielt til deg @Hulda, så her blir ingen skutt. Jeg håper det er noen her på forumet som har en porsjon relevant kjemikompetanse å bidra med. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...