Jump to content

VP D6 Ompakking ladeluftkjøler - med komplikasjoner


Brigg

Recommended Posts

R.O skrev for 1 time siden:

Bortsett fra grisejobb, er dette en enkel sak uten spesialverktøy og fagbrev om mekaniker..? 

 

Dersom du leser denne tråden fra begynnelsen tror jeg du får et godt bilde av hva som må til. Fullt mulig å gjøre selv.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, R.O said:

 

Bortsett fra grisejobb, er dette en enkel sak uten spesialverktøy og fagbrev om mekaniker..? 

 

Enkelt, men en del jobb. Ikke regn med å bli ferdig etter en kveld i garasjen. Har ikke spesial verktøy eller fagbrev som mekaniker 😊

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

-Luna- skrev for 1 time siden:

God som ny

 

Om du får det til å holde tett er det bedre enn nytt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Olepo skrev On 10.6.2020 at 17.33:

 

Hei, ja, jeg tok alle 3 når jeg var igang. VP anbefaler vel åpning og rengjøring av de hvert 5. år.

 

Det er en del skruing for å få av varmeveksleren. Av med drivreim, sjøvannsfilter, sjøvannspumpe og oljefiltere. Ferskvannspumpe må løsnes og legges ned. Løsne holder for peilepinne og hovedsikring motor. Startmotor må ut for å komme til en festebolt som sitter bak starteren. Ta av dieselfilter eller løsne filterholder for å få ut varmeveksleren.

 

 

Fått av intertcooler, men oljekjøler må og ut. 

Må motor tappes av olje for å skru av oljefilterholderen? 

Link to post
Share on other sites

Nei. Oljenivået i bunnpanna når motoren ikke går er lavere enn oljekjøler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Stemmer D6. Er nok trangere på D4. @gixen holder på med demontering og rengjøring av varmeveksler på D4, hans tråd her:

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Dr Nelson skrev 1 time siden:

Det er en D6? På min D4 er det så sinnsykt trangt at jeg ikke får skrudd ut nederste mutter

 

Det er som du sier sinnsykt trangt her. Jeg bestemte meg tidlig for å demontere alt sammen og kjøre skikkelig rens når jeg først må løsne starter osv. For å komme til.

Link to post
Share on other sites

gixen skrev for 3 timer siden:

Ellers er det mer seig oljeguffe i denne enn forrige. Håper det ikke betyr syk turbo.

 

Hvor høyt pleier du å ha oljenivået på denne motoren? Er det mulighet for at også denne har fått olje inn i luftfilter pga høyt oljenivå på motoren?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gixen opplevde i fjor vår at nyrenset ladeluftkjøler (på den andre motoren?) fikk mye olje i seg, og det viste seg at årsaken var for høyt oljenivå. Men ingen runaway. Stemmer ikke dette @gixen

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev 9 minutter siden:

Gixen opplevde i fjor vår at nyrenset ladeluftkjøler (på den andre motoren?) fikk mye olje i seg, og det viste seg at årsaken var for høyt oljenivå. Men ingen runaway. Stemmer ikke dette @gixen

Jo, dette stemmer. Det er jo heller ikke usannsynlig at noe av det samme har skjedd på denne motoren, men uten at det har kommet ned til luftfilteret. Det var nye olje i filteret på den andre. Har etter dette skjedde sørget for å holde oljenivået litt over minimum.

Link to post
Share on other sites

gixen skrev for 5 timer siden:

 

Det er som du sier sinnsykt trangt her. Jeg bestemte meg tidlig for å demontere alt sammen og kjøre skikkelig rens når jeg først må løsne starter osv. For å komme til.

Noe jeg bør tenke på ved videre demontering? Små oringer, olje eller annet? Ikke mekaniner, men tekniker innen svakstrøm så vant med å skru.  Ladeluft gikk fint, så fikk sett litt rundt oljekjøler. Litt saltutslag ved BB side av dekselet. Ellers ingen andre tegn. 

Link to post
Share on other sites

Det kan bli litt oljesøl når du tar av filterhuset. Du må ikke ta dette av, men det er mye lettere å få ut varmeveksleren uten filterhus.

 

Se etter tæring rundt endelokket til termostaten til oljekjøler. Måtte byttes hos meg.

 

Det er en haug av o-ringer som må byttes, koster en del.

 

Hodene på bolter med innvendig sekskanthode kan  være svake. Viktig å gi dem et sjokk på første drag. Jeg ødela et par av dem før jeg fikk tips om dette.

Redigert av gixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det endelokket har jeg ikke sett før @gixen  Er begge motorene av samme årgang?

 

Det var etter det jeg kan huske en kampanje på bytte av endelokk på ladeluftkjølerene, og da fra plast til metall slik jeg har forstått det. Vår D6 fra 2005 hadde metall endelokk da vi kjøpte båten i 2009, og jeg har derfor antatt at det var byttet før vi kjøpte. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Jeg har beskrevet hvordan jeg sjekket for lekkasjer tidligere i denne tråden. Ca ett år siden vil jeg tro. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Innom lokale båtverkstedet for å kjøpe Oringer. 
De sa at jeg burde pusse klemflatene på luftladekjøler med 400papir. så rense, pakningssilikon på alt, legge i O ringene og klemme sammen.

Da slapp jeg å få saltutslag om 3-4 år og kunne bare kjøre systemrens annet hvert år. 
Litt logisk det? 
De fikk inn mange D4/D6 som de gjorde dette med

Link to post
Share on other sites

Min mening er at O-ringer og pakningssilikon ikke hører sammen. Pakningssilikon gjør at O-ringen ikke kan fungere slik den er tiltenkt. Dersom det er nødvendig å kline på med pakningssement for å få det tett høres det ut som om det er noe feil med konstruksjonen. 

Link to post
Share on other sites

Jeg spurte om det samme hos min lokale VP pusher, og fikk til svar at det skulle monteres tørt. Så det er ikke sikkert rådet om pakningssilikon er i henhold til VPs instruksjoner. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...