Brigg Svart 27.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 R.O skrev for 1 time siden: Bortsett fra grisejobb, er dette en enkel sak uten spesialverktøy og fagbrev om mekaniker..? Dersom du leser denne tråden fra begynnelsen tror jeg du får et godt bilde av hva som må til. Fullt mulig å gjøre selv. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 27.Januar.2021 Del på Facebook Svart 27.Januar.2021 5 hours ago, R.O said: Bortsett fra grisejobb, er dette en enkel sak uten spesialverktøy og fagbrev om mekaniker..? Enkelt, men en del jobb. Ikke regn med å bli ferdig etter en kveld i garasjen. Har ikke spesial verktøy eller fagbrev som mekaniker 😊 Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
-Luna- Svart 29.Januar.2021 Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 God som ny 😊 Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 29.Januar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2021 -Luna- skrev for 1 time siden: God som ny Om du får det til å holde tett er det bedre enn nytt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dr Nelson Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Olepo skrev On 10.6.2020 at 17.33: Hei, ja, jeg tok alle 3 når jeg var igang. VP anbefaler vel åpning og rengjøring av de hvert 5. år. Det er en del skruing for å få av varmeveksleren. Av med drivreim, sjøvannsfilter, sjøvannspumpe og oljefiltere. Ferskvannspumpe må løsnes og legges ned. Løsne holder for peilepinne og hovedsikring motor. Startmotor må ut for å komme til en festebolt som sitter bak starteren. Ta av dieselfilter eller løsne filterholder for å få ut varmeveksleren. Fått av intertcooler, men oljekjøler må og ut. Må motor tappes av olje for å skru av oljefilterholderen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Nei. Oljenivået i bunnpanna når motoren ikke går er lavere enn oljekjøler. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dr Nelson Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Brigg skrev On 22.3.2020 at 16.10: I dag er jeg ombord i båten, og bytte av o-ring under lokket til oljekjøleren står på programmet. Det er en D6? På min D4 er det så sinnsykt trangt at jeg ikke får skrudd ut nederste mutter Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Stemmer D6. Er nok trangere på D4. @gixen holder på med demontering og rengjøring av varmeveksler på D4, hans tråd her: Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
gixen Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Hei! Har demontert ladeluftkjøler nummer 2, og pakkingen på den var ganske bra, men tegn til begynnende saltutslag på et par av oringene, se bilde. Ellers er det mer seig oljeguffe i denne enn forrige. Håper det ikke betyr syk turbo. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gixen Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Dr Nelson skrev 1 time siden: Det er en D6? På min D4 er det så sinnsykt trangt at jeg ikke får skrudd ut nederste mutter Det er som du sier sinnsykt trangt her. Jeg bestemte meg tidlig for å demontere alt sammen og kjøre skikkelig rens når jeg først må løsne starter osv. For å komme til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 gixen skrev for 3 timer siden: Ellers er det mer seig oljeguffe i denne enn forrige. Håper det ikke betyr syk turbo. Hvor høyt pleier du å ha oljenivået på denne motoren? Er det mulighet for at også denne har fått olje inn i luftfilter pga høyt oljenivå på motoren? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 (redigert) De få tilfellene dette skjedde på hadde ikke tilbakeslagsventil under veivhus ventilasjonsfilteret. olje gikk opp i filteret videre i innsuget og motorene havarerte av runaway. Selvantenning Redigert 21.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Gixen opplevde i fjor vår at nyrenset ladeluftkjøler (på den andre motoren?) fikk mye olje i seg, og det viste seg at årsaken var for høyt oljenivå. Men ingen runaway. Stemmer ikke dette @gixen Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
gixen Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 Brigg skrev 9 minutter siden: Gixen opplevde i fjor vår at nyrenset ladeluftkjøler (på den andre motoren?) fikk mye olje i seg, og det viste seg at årsaken var for høyt oljenivå. Men ingen runaway. Stemmer ikke dette @gixen Jo, dette stemmer. Det er jo heller ikke usannsynlig at noe av det samme har skjedd på denne motoren, men uten at det har kommet ned til luftfilteret. Det var nye olje i filteret på den andre. Har etter dette skjedde sørget for å holde oljenivået litt over minimum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dr Nelson Svart 21.Mars.2021 Del på Facebook Svart 21.Mars.2021 gixen skrev for 5 timer siden: Det er som du sier sinnsykt trangt her. Jeg bestemte meg tidlig for å demontere alt sammen og kjøre skikkelig rens når jeg først må løsne starter osv. For å komme til. Noe jeg bør tenke på ved videre demontering? Små oringer, olje eller annet? Ikke mekaniner, men tekniker innen svakstrøm så vant med å skru. Ladeluft gikk fint, så fikk sett litt rundt oljekjøler. Litt saltutslag ved BB side av dekselet. Ellers ingen andre tegn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gixen Svart 22.Mars.2021 Del på Facebook Svart 22.Mars.2021 (redigert) Det kan bli litt oljesøl når du tar av filterhuset. Du må ikke ta dette av, men det er mye lettere å få ut varmeveksleren uten filterhus. Se etter tæring rundt endelokket til termostaten til oljekjøler. Måtte byttes hos meg. Det er en haug av o-ringer som må byttes, koster en del. Hodene på bolter med innvendig sekskanthode kan være svake. Viktig å gi dem et sjokk på første drag. Jeg ødela et par av dem før jeg fikk tips om dette. Redigert 22.Mars.2021 av gixen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
gixen Svart 22.Mars.2021 Del på Facebook Svart 22.Mars.2021 Min andre ladeluftkjøler har en annen type endelokk som jeg ikke har sett før. Denne er uten sink. Uoriginalt? Eller er dette det Volvo bytte til en liten periode? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2021 Det endelokket har jeg ikke sett før @gixen Er begge motorene av samme årgang? Det var etter det jeg kan huske en kampanje på bytte av endelokk på ladeluftkjølerene, og da fra plast til metall slik jeg har forstått det. Vår D6 fra 2005 hadde metall endelokk da vi kjøpte båten i 2009, og jeg har derfor antatt at det var byttet før vi kjøpte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
gixen Svart 22.Mars.2021 Del på Facebook Svart 22.Mars.2021 Begge motorene er av samme årgang, så da må det være byttet endelokk på en av disse før. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Dr Nelson Svart 22.Mars.2021 Del på Facebook Svart 22.Mars.2021 Noen enkel måte å trykkteste selve innsatsen til ladeluftkjøler? ja, de skulle 2500kr for trykkteste den. Syns det va litt unødvendig mye bare for en test. Så hvis jeg får tak i feks rør/sykkelpumpe kan jeg gjerne teste igjen om 5 år selv Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2021 Jeg har beskrevet hvordan jeg sjekket for lekkasjer tidligere i denne tråden. Ca ett år siden vil jeg tro. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dr Nelson Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Innom lokale båtverkstedet for å kjøpe Oringer. De sa at jeg burde pusse klemflatene på luftladekjøler med 400papir. så rense, pakningssilikon på alt, legge i O ringene og klemme sammen. Da slapp jeg å få saltutslag om 3-4 år og kunne bare kjøre systemrens annet hvert år. Litt logisk det? De fikk inn mange D4/D6 som de gjorde dette med Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Min mening er at O-ringer og pakningssilikon ikke hører sammen. Pakningssilikon gjør at O-ringen ikke kan fungere slik den er tiltenkt. Dersom det er nødvendig å kline på med pakningssement for å få det tett høres det ut som om det er noe feil med konstruksjonen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 24.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Jeg spurte om det samme hos min lokale VP pusher, og fikk til svar at det skulle monteres tørt. Så det er ikke sikkert rådet om pakningssilikon er i henhold til VPs instruksjoner. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
Dr Nelson Svart 24.Mars.2021 Del på Facebook Svart 24.Mars.2021 Merkelig å komme med slike råd da. Tørt, mener du helt tørt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.