Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

En kort oppdatering mellom slusene.

 

Canal de Loing.
22 August 2020 – Canal de Loing sluse 19.

Vi rakk frem i går og fikk vår fjernkontroll som vi kan kontrollere de kommende slusene med. Deilig å styre slusene selv så slipper vi å snakke Flansk…


642600b0-8500-4a13-9f69-28ac37b4b3be.jpg

1 stk. fjernkontroll til slusene.

 

Vi ligger ved middelalderbyen Moret-sur-Loing som er det man tenker på når man ser for seg en koselig Fransk landsby. Paris er Paris, og en multi million turist maskin mens Moret-sur-Loing er noe helt annet, og minst like sjarmerende. Vi fikk ikke tatt så mange bilder da vi mest stod med armene langs siden og munnen åpen oh se der…

 

fd86e150-0de7-4a68-a767-37455d704b33.jpg

Sothis parkert i kanalen ved Moret-sur-Loing.


Det blir klassisk frokost med deilig nybakt varm baguette fra bakeri nede i gaten, mer Fransk kan det vel ikke bli til frokost?


2ce5917f-cf76-435a-9d6f-402b9afd40f2.jpg

Inngangen til Moret-sur-Loing.


857ec593-67e5-4e9c-8ecd-2fd07575b2b0.jpg

Det gamle kanalsystemet i byen.
 

 

Kanalene vi beveger oss inn på nå er smale og gunne i forhold til hva vi har vært vandt med til nå. VNF (Franske kanalstyrelsen) lover normalt 1,80m under kjølen hele veien til Saône, men i år er det tørke og deler av kanalen er nå satt til en dybde på 1,70m. Canal de Loing, Canal de Briare, Canal latéral à la Loire og Canal du Centre gir oss tilgang til elven Saône og videre til elven Rhône som renner ut i vårt mål middelhavet. Denne ruten ble vi anbefalt av en gammel rev som hadde seilt i mange år på kanalene og han mente at denne ruten var den sikreste måten å komme seg frem på når det var lite vann.
 

Det er mange utfordringer med smale og grunne kanaler. For det første har denne virus sommeren med lite trafikk og lite regn bidratt til at kanalene gror igjen. «Weed» er ordet Engelskmenn bruker på sjøgresset som vokser overalt og jævelskapen setter seg fast i propell, ror og tetter kjølingen.

 

Vi forsøker å unngå det vi ser, men siden kanalene er så smale så begrenser manøvrerings mulighetene seg. Vi klarer 11 sluser i dag før vi tar kvelden og er alt i alt ganske fornøyd med dagens arbeid.

 

58b925d9-541e-4457-aade-13be77908e20.jpg

Parkert i det grønne med 0 meter under kjølen.


23 August 2020 kl. 0830 – Canal de Loing ikke langt fra Château-Landon.

Etter en god natt søvn setter vi i gang med andre del av Canal de Loing som er 49 km lang og har 19 sluser. Kanalen må sies å være av de fineste vi har sett til nå og med egen styring på slusene så er friheten total.
 

12a8bc9b-1831-4466-bb98-0af44bd16039.jpg

Stillhet.
 

I løpet av dagen blir vi ferdige med Canal de Loing og kommer over til Canal de Briare som er 54 km lang men med sine 32 sluser har betraktelig mer arbeid enn Canal de Loing.
 

72e48e04-b248-4ba4-8b7a-f6485377d423.jpg

Pussig sted å være med seilbåt.
 

Slusene i Canal de Briare er veldig ulike, noen er manuelle og må sveives opp for hånd, andre er halvautomatiske styrt av en slusevakt og andre har en sensor som «opptager» båten og setter dermed i gang en seire med sluser. Alt dette tar selvsagt lengre tid, men vi er heldige og er alene på kanalen i vår retning så vi kan sluse alene. 
 

Vi møter 2 kjørende båter på hele dagen, begge i motsatt retning. Vi holder ut til den lille koselige byen Montbouy som har bakeri så det er muligheter for en herlig Fransk frokost i morgen tidlig.


e1986718-2aeb-4a10-aed3-83e9321a12a1.jpg

Montbouy havn hvor det faktisk er både strøm og vann.

 

 

Link to post

Från Canal de Loing till Canal de Briare och Canal lateral à la Loire.
24 augusti 2020 vid den lilla byn Montbouy, utanför sluss nummer 26 klockan 08.45.

 

Vi vaknar av oss själva, utsövda och pigga. Börjar dagen med att gå den korta promenaden till byns lilla bageri för att inhandla dagens baguette till frukost. Det är en vardagslyx som vi ombord anammat på franskt manér. 
 

Vi kastar därefter loss för att vara på plats klockan 9.00 då dagens första sluss öppnar…. trodde vi! 
 

Slussen har inget signalsystem och vi ser inga tecken på att någon sett oss. Vi väntar tålmodigt men slutligen binder vi upp båten vid kanalkanten och tar vi oss en sväng upp till slussen. Vi noterar att VNFs firmabil står parkerad och när vi kikar in i fönstret i den lilla slussboden ser vi två stycken baguetter som bara ligger och väntar på någon….


Vi väntar i ca 30 minuter innan vi ringer till VNF och försöker få klarhet om det är något vi missat att göra eller om vi skulle meddelat någon?

 

Damen i telefon låter lite konfunderad när vi informerar att firmabilen är på plats men att slussens ”lock keeper” saknas. Hon låter oss veta att hon kommer ringa både chefen och ”the lock keeper” Det tar inte mer än 5 minuter så öppnas slussportarna och så påbörjas en ganska ”hårdhänt” slussning uppåt och när vi ser solen igen möts vi är en sur och grinig karl. Kanske har någon fått ett telefonsamtal från sin chef tidigt denna morgon.

 

Dagen ägnas åt färd genom en grönskade Canal de Briare som är relativt ren från sjögräs. Vid Rogny-les-sept-Ecluses får vi sällskap av ett fransk par som vi tidigare fått besked om och som vi skall slussa tillsammans ner till Briare.

 

cfd6a602-264d-4cb4-9e21-f78001a32173.jpg

Rogny- les-sept- Ecluses.


1cb94c4f-9f67-4e05-b78c-9527c62143b6.jpg

Den tidigare slusstrappan från Henrik IV:s tid.

 

 

10 timmar och 22 slussar senare lämnar vi Canal de Briare för att ta oss vidare på Canal lateral à la Loire.
 

Vi tar natthamn i Briare vid den fantastiska viadukt där Canal lateral à la Loire flyter över floden Loire. Vid kvällens promenad vid viadukten hörs någon spela trumpet som ljuder i den stilla kvällen. Denna upplevelse som får mig att håren att resa sig på armarna och avslutar en lång och fin dag på de franska kanalerna.


c08e9894-f54c-44c9-b0a7-16d0cd16bd63.jpg

Gustave Eiffels akvedukt över Loirefloden.


b766074e-d841-4bfe-9507-6115991f1cb6.jpg

Nästan overkligt.

 

09f0e7a1-0b37-48bc-ba81-4ae436ffbbc0.jpg

Floden Loire.

 

25 augusti 2020 Briare klockan 09.00.

Efter frukost med nybakade baguetter och påfyllning av vatten kastar vi förtöjningarna tillsammans med de franska paret som ska samma väg genom Frankrike.

 

Jag skickar iväg en grattishälsningar till min storebror som fyller år den 25 september och upptäcker när jag sänt iväg hälsningen att jag är inte är orienterad i tid längre!!

 

Får en hälsning tillbaka där bror tackar och ändå tycker att det är bättre att vara före sin tid än efter.

 

Canal lateral à la Loire är 196 km lång och har 36 slussar och påbörjas med den 660 meter långa akvedukten över floden Loire. Djupet är mellan 1,60 till 1,90 meter, det är inte mycket vatten under kölen men än så länge tillräckligt och ingen sjögräs, peppar peppar!


87468ad3-ef7d-40ce-917b-05d009820d82.jpg
 

90625c7e-579f-4543-9c01-0223b4d3ce90.jpg

Pittoreskt och fransk shabby chic?

18aab16f-428b-4aa5-8530-efc8f8287070.jpg

Oj, en äkta norrman har smugit sig in i allt det franska.

Nåja, allt är inte vackert längs kanalerna. Känner oss nästan självlysande efter passerat detta på den franska landsbygden.

839461cf-0ac0-4354-b40c-dcb0b282acba.jpg

Link to post

50 Shades of green.

26 August 2020 Menetrol-sous-Sancerre, France – langt etter at solen har stått opp.
 

edc2e836-dbac-406f-99d3-bca71f8f1215.jpg

Welcome to greenwood!
 

Er det grunnt her? Neida, det er er 1,50m! Dette har nå blitt et typisk samtale på en 40 fots seilbåt som futter rundt på kanalene i Frankrike. Canal lateral à la Loire har valgt å vise seg fra den dårlige siden med gunne partier og mye alger som vokser helt opp i overflaten og skaper problemer for Sothis og mannskap.
 

Men først, vi nærmer oss senteret for utleiebåter på kanalene her nede. Det finnes kapteiner, og det finnes de som bare har spist kapteinkjeks som nå skal ut å kjøre STOR båt på kanalene. Det viser seg ofte at det å spise kapteinkjeks ikke kvalifiserer til manøvrering av båt. Leiebåtene er som løpske torpedoer, høy fart og 90 graders kursendring for hver 10 meter. Båten på bilder treffer heldigvis kanalkanten med et smell og ikke oss som ligger fortøyd. Det viser seg senere at det må en supermann til for å få den båten sjøsatt igjen. 
 

b383ad87-7c1d-487e-b069-f9f9eacf4bcb.jpg

Kaptein kapteinkjeks smaker på Fransk salat!

 

Vi har igjen ligget utenpå våre Franske venner i båten Shamu siden det ikke er plass til mer en en gjestebåt i havnene vi er i. Shamu er flott båt med «foldemast» som kan vippes ned ved kanalfart. Eierene har værr bosatt i Paris og har hatt båten der, men de har nå kjøpt hus i sør Frankrike og skal frakte båten til en båtmegler som skal selge båten. 
 

Vi klarer 9 sluser og 36 km før vi legger til i en utrolig flott naturhavn i Cours les Barres. Ved denne kanalkanten kan de skilte med gratis strøm og vann! Ja du hørte riktig, GRATIS! Hvorfor det ikke ligger drøssevis med snyltere her på årsbasis er et under, eller kanskje de ikke har oppdaget det enda? Uansett vi fyller tankene og lader tannbørstene.

 

e53c96b1-2756-4d34-b415-9d1f82889b5f.jpg

Cours les Barres.

 

27 August 2020 -Cours les Barres, France.

Jeg spretter tidlig opp og går de 120 meterne til det lokale bakeri og får får med meg to nybakte Franske baguetter til frokost. Vi nyter frokosten og forlater den flotte havnen kl. 08.30 sammen med vår følgebåt Shamu. Denne kanalen åpner kl. 09.00 og vi har ganske nøyaktig 30 minutter til neste sluse så dett er nøye regnet ut. 
 

Vi føler nå at vi har fått en overdose av grønt. Omtrent alt vi ser er grønt bortsett fra himmelen som stort sett er blå. Vannet er grønt, algene er grønne, trærne er grønne, buskene er grønne, gjerdene er grønne og vi pisser snart klorofyll. Det er helt utrolig mye som er grønt her når man begynner å legge merke til det.

 

dde07825-5076-4d23-b181-aa734886435f.jpg

b7363724-aa47-4cb3-ac1d-686cbcad02dd.jpg
2be3d156-216a-4573-99f1-6ae03d0d0b28.jpg

d17bade0-fa44-4477-824f-69b0d5b32797.jpg

b8522f85-6838-456a-9c0c-d4c7a5eebcfa.jpg

Det er grønt overalt! Er det begynnelsen på grønn stær?

 

Et stykke før Port Nevers opptager vi at VNF ikke har vært helt sannferdige når de har lovet  dybde på 1,80m. Og vi har ikke engang kommet frem til området hvor de advarer om at dybden kan være så lite som 1,70m når vi i en sving ser 1,40m på dybdemåleren! Vår båt stikker 1,55m. Vi gjør en rask avregning i hodet å begynner å grue oss til området hvor de sier at dybden er 1,70m. 
 

Vi må kjempe oss videre mot Port De Decize hvor alger (sjøgress) ligger i tjukke klaser og dybden flere gange viser 1,2 meter under kjølen. Det skal ikke være mulig for vår båt å kjøre i 1,2 meter vann, men med nok gass så seglet vi oss frem i 4 km/t. Vi og våre Franske venner kommer oss omsider frem til Port De Decize og sluser inn til havnen som har minst like mye av disse algene som nå vokser overalt. Vi klarer knapt å få lagt til helt ytterst ved en pongtongbrygge når propellen som nå er full av alger og rister båten for hvert eneste omdreining.

 

Unødig å nevne at både vi og våre Franske venner er dødstrøtte etter denne siste etappen med alger og grunt vann. Det er som å kjøre båt på en våt plen kom jeg til å tenke mens det stod på som verst.


2eec7890-d5ea-4618-8c0c-1e5a4aa3ee84.jpg

Skrekkfilm på ekkolodd!

 

 

Link to post

Merde!!!

28 augusti 2020 Decize gästhamn
be382d5f-8a7a-40b4-9996-c230da060dcb.jpg

 

Under gårdagen slet vi med alla nyanser av grönt, mänger av sjögräs och minst sagt begränsat vattendjup under kölen innan vi anlände till Decize gästhamn.

Våra franska följeslagare, Scamu, har under morgonen fått tråkig information via telefon med VNF. 
 

Vid Bief de Chagny på Canal du Centre har kanalkanten rasat och under 11 kilometer är vattendjupet är inte mer än 120 centimeter. Planeras att åtgärdas under januari – februari 2021!? 

 

120 cm vattendjup och sjögräs är långt över smärtgränsen för både båt och manskap. 

Detta är ju en klar missräkning för oss ombord och frågan är ju, vad f-n gör vi nu?? 
 

Vi kan:

1. Stanna kvar i nuvarande hamn och i Decize och ”övervintra” här till Canal du Centre är reparerad och farbar. Merde!!! utbrister El Capitan och Skarpöga är därvidlag helt enig. Nej, vi vill inte stanna, vi vill vidare!

 

2. Ta oss vidare på Canal lateral à la Loire till Digoin som är den sista större staden innan Canal du Centre tar vid och övervintra där. Det är ca 60 km och 15 slussar dit och vi kan nog räkna med både sjögräs och lite vatten under kölen. Finns egentligen ingen riktigt bra anledning att ta oss dit just nu mer än det kanske är en något större stad och något närmare till flygplats när vi skall hämta minste matros.

 

3. Undersöka möjligheten till båttransport, det vill säga, ta båten på lastbil och transportera båten och oss till Lyon där vi kan fortsätta på Rhône och vidare ner till Port Saint Louis. Detta är ett dyrt alternativ om det alls går att fixa, men vi lyfter båten över de kanaler som inte är farbara och vi tar oss vidare.

 

4. El Capitan har tydligen tidigare erfarenhet av att mura och tror sig kunna reparera kanalkanten själv. Nog för att jag har stor tilltro till min makes kvalifikationer, men här tror jag vi säger stopp.

 

5 Muta oss igenom Canal du Centre. Hmmm, kan bli dyrt!! :cool:


El Capitan har fler kreativa lösningar men detta lämnar jag därhän.

 

Fortsättning följer…

 

f158aae4-aff6-43c5-a4dc-4505766473f1.jpg

I väntan på inspiration eller alternativt transportmedel?

 

Link to post

Alternativ seks, kanskje?
29 August 2020 Port Decize (juletreskogen), France.
 

2e0e05e1-11e6-487c-bf8c-2df043653704.jpg
Her ligger vi, i toppen av et juletre! Ikke så rart at styringen er litt treg kanskje.
Vært å merke seg at dette er gjesteplassen ytterst på piren.


Våre Franske venner har brukt tiden i telefonen å forsøkt å få verifisert hva som virkelig er status uten å lykkes, det er ikke mange på jobb her i helgen. Så langt virker det som det kun er opplysninger som har fremkommet på telefon og at ingen virkelig har vært ute å sjekket.
 

e0240b20-02b3-447a-9b84-50591c1080f1.jpg

Rapport fra VNF: Det er godt med vann under broen, ellers så er det noe alger.
 

I går kveld kom også siste offisielle oppdatering fra VNF noe de gir ut hver fredag slik at folk kan planlegge kanalturen. Der står det ikke et ord om at kanalen er stengt eller at det er 1,2m. Våre Franske turkamerater ble virkelig oppgitt når de leste dette (dette er Frankrike utbrøt han). På mandag blir noen nye telefoner, antagelig med høylytt tale og gestikulering så får vi se hva som blir siste nytt.

30 August 2020 Port Decize (juletreskogen), France.

1f498e9c-c183-49c9-9129-f0d4f8ac81bb.jpg

 

2203e91d-1e62-4f4a-818e-ed5c7f4ccb25.jpg

Det finnes Fancy maskiner her i havna som kan fjerne algene, men de ser ikke ut til å brukes særlig ofte.
 

 

Vi har fått inn ett ett tilbud på lastebiltransport fra her vi er nå og til et par havner utenfor Lyon. Det er fristende å komme seg rett til Rhone i et jafs om vi først må løfte ut båten. Det er bare et par tre timer med bil. Men, det må antagelig leies en mobilkran for å få løftet båten over på henger, så her er det bare å glede seg til å være dirigenten som får både mobilkran og lastebil samt personell i havnen til å være på samme sted og til samme tid samtidig som Euroene fyker ut av lomma..

 

I skrivende stund vet vi ikke engang om de kan ta opp båten her, eller om det finnes en mobilkran innenfor en grei radius.

 

Om vi bare kan komme oss til en havn som har en traverskran som klarer 9 tonn så kan vi jo spare noen Euro lapper på leie av enda en mobilkran der vi skal legge ut. Transportøren foreslår to havner på Rhone, den ene er Les Roches de Condrieux og den andre heter Valence et godt stykke sør for Lyon. Problemet er at han virker helt fraværende når det gjelder hvordan vi skal få båten opp på hengeren, og av igjen, det er mulig det er en språkbarriere i veien. I tillegg så er han bare ledig frem til torsdag da skal han på annet oppdrag, ikke no press…

 

Når det gjelder alternativene som Skarpøye hadde listet opp så hadde hun hadde glemt alternativ «sex» i sin liste på fem punkter. Dette er noe jeg syntes vi skal se nærmere på med tanke på at bestikkelser ble nevnt, og at penger ikke alltid løser alle problemer. Mine murer kunnskaper ble satt under et kritisk lys så det er kanskje på tide sette fokus på eldre yrker enn muring nå det kommer til en løsning? :giggle:

 

01378a50-79f4-4971-8525-93869b722d94.jpg

En kom frem, den andre ble antagelig spist av algene. Det er viktig å holde strak kurs.

 

 

I morgen kl. 0900 kommer våre Franske venner til å ringe til topps i VNF for å få en skikkelig bekreftelse på om vi kan kjøre eller ikke. Og dermed også validiteten på den informasjon de selv gir ut. Sier de maks 1,2 meter så gir vi oss her og går videre med lastebil planene. Er det 1,40 meter så tar vi sjansen å kjører på om vi så skal tømme båten for alt som veier noe. 
 

Jeg lurer på hvor mange cm. vi kan «tjene» på å tømme båten for ca. 1 tonn? Mast, bom og storseil er allerede borte og det veier vel ca. 350 kg. Vi har 480 kg vann ombord, ca. 180 kg i diesel samt anker og kjetting som kan fjernes. Regner også med at vi kan enkelt ta ut 100 kg til i løsøre. Jeg kan også hive ut matrosen, med det er ukjent hvor mange kg det gir om noen, eller om det er verdt det med tanke på ettervirkningene :pray:

 

Båten skal normalt stikke 1,55 meter, men vi ser allerede nå at vi kan kjøre der dybdemåleren viser rundt 1,40, og måleren ser ut til å stemme godt når jeg kontrollmåler med båtshaken, men vi hadde ikke tatt den sjansen med Svensk granitt!

Link to post

Mina franska kort.
31 augusti 2020 gästhamnen i Decize 10.15.

Idag vaknar vi ombord till ett brummande motorljud. Vi kravlar oss ur sängen och vad skådar vårt norra öga, gästhamnens ”weedmaskin” åker runt i hamnbassängen, fäller ner en harv med glesa pinnar framför båten och ner till botten och skörden är magnifik. Flera nyanser av skimrade grönt och synen svider i våra ögon.

Lass efter lass med sjögräs lastas av på en ramp och här har man ett heltidsjobb i flera månader framför sig, om man vill?

 

f26c3cff-7b23-4675-b2fd-865967de55e3.jpg


47ebdf58-5ca8-4366-924b-e3b9b5f42ebb.jpg

 

8c2010c1-40a2-4823-ade7-820a05c62436.jpg

Rena julafton för Weedmaskinen.

 

Vid niotiden får vi ett sms från vår följebåt Shamu som ringt 5 olika samtal nu på morgonen inklusive slussvakten vid slussen till det påstådda hål i kanalkanten på Canal du Center. Han har tydligen inte hört ett ljud om något hål och har ingen aning om att hans kanalkant ska vara sönder?! 

 

Ett telefonsamtal från Center Fluvial talar också om att de inte möjligt att lyfta vår båt på grund av alltför grund kaj och ett mail skickas till vår transportör som informeras om detta, och att vi kommer att ta oss vidare till Digoin till att börja med.
 

Vi kan ju inte i dagsläget varken tacka ja eller nej till anbudet om transport eftersom vi fortsatt inte vet status på Canal du Centre men att hålla transportören ”varm” skadar ju inte.


5ed5f0f8-7884-4056-abe5-160af300a74d.jpg

Han fick upp båten men ingen transport…
 

 

Då är saken klar, om vi inte ska övervintra här i Decize vilket vi absolut inte ska, får vi helt enkelt ta oss vidare till Digoin tillsammans med Shamu.

 

Dagens information säger att Canal de la Loire fram till Digoin skall vara djupt vara nog för oss och ha mer vatten än under föregående vecka.

 

Vi ombord fattar inte riktigt hur vattendjupet kan skilja sig från vecka till vecka eller rättare sagt dag från dag eftersom det inte regnat mer än några millimeter. Vi skall också erkänna att en viss skepsis till all slags information angående kanaler och dess status har smugits sig ombord.

 

El Capitan hade fullt sjå med att komma sig ur ”juletreskogen” Sjögräset hänger i klasar runt rodret och propeller och förhindrar all styrning bakåt. El Capitan börjar en relativt hårdhänt manövrering av båten, fram och tillbaka och stora klasar av detta förbannade sjögräs yr längs båten.

 

Till slut kommer vi loss och vi önskar god jul till Decize och må vi aldrig ses igen!

Masten är på väg från Travemünde till Port Sankt Louis och El Capitan sänder iväg några logistiska mail och meddelar att vi är på väg och framme om två veckor!

Verkligen, undrar jag i mitt stilla sinne.

 

Så påbörjas en spännande kanalfärd mot Digoin. Vi har ca 6,5 mil och 14 slussar innan vi är framme, om vi kommer fram vill säga! 
 

Farten ligger på ca 6-7 km och kan vi hålla den här farten är vi mer än nöjda. Djupet pendlar den fösta milen mellan 1,4 – 1,5 meter men minimalt med sjögräs. Sothis tuffar på och vi kan känna en mjuk uppbromsning i vissa partier när kölen träffar slammet och vi blir riktigt uppspelta när djupmätaren visar 1,7 meter under broarna.


Men efter den fösta milen är kanaldjupet mellan 1,7 – 1,9!! Hoppla hoppla, har vi legat i Decize helt i onödan?


a6a74ac6-09ee-452b-a322-a70831842537.jpg

Hej och hå! Det är inget annat än arbete för kaptenen ombord.

 

När slussarna stänger för dagen har vi avverkat 40 km och 10 slussar och tar natthamn i Diou.

 

Om ca 25 km och 4 slussar har vi ta mig tusan avverkat Canal lateral à la Loire också. Men den stora utmaningen påbörjas i morgon när vi svänger in på den omtalande, mytomspunna och fruktade Canal du Center. Det blir spännande!


Förresten har vi fått det sjunde alternativ. 

f3bcfa23-aacb-46cf-a557-503c3a73b4fa.jpg
Vi tackar för alla glada tillrop och kreativa förslag.

 

Slutligen, allt kan hända på de franska kanalerna.

Efter dagens sista sluss dyker denna konstnärliga trädgård upp längs kanalkanten

 

276fa195-61c8-48aa-bbff-ba89fd51f502.jpg

 

och matrosen får ett skamligt förslag!!

 

c2c66dd1-67c3-462d-bae0-aafa7a083ac4.jpg

Link to post

Canal Du Centre.
1 August 2020 Kl. 0900, Diou France.

 

3e3b505b-f17b-4c58-9450-e7585f6b4709.jpg

Fersk Fransk frokost på vei til Sothis, takk Skarpøye!

 

Vi kommer stadig nærmere den sagnomsuste Canal du Centre. Et stykke før den siste slusen på kanal Canal Lateral a la Loire tetter det seg plutselig til og farten synker fra 8 til 5 km/t når ror og kjøl pakker seg tett med sjøgress, vi sleper til slutt på en urskog så det er ikke annet å gjøre en å stoppe og slå revers slik at mesteparten som har samlet seg opp sklir av ror og kjøl samt propellen.
 

Vi klarer bare 50-100 meter før farten synker drastisk og vi må gjenta seansen med full revers igjen og igjen. Vi har diskutert om det vil hjelpe og ha ankeret hengende nede imens vi kjører i håp om at det kan fange opp en del sjøgress før det går i ror og propell. Vi heiser det ned så langt vi tørr, det hadde ikke vært så kjekt om de fikk feste på noe i bunnen i 8 km/t…


7a13bd28-12f5-47a0-b407-83fc79457ebd.jpg

Ankeret får nye oppgaver på kanalene.
 

Vi ser at med ankeret nede så kommer oss lengre mellom hver stopp, høyden finjusteres ned slik at vi kan få røsket opp mer gress. Vi stopper å sjekker status etter noen hundre meter og det har gjort jobben og er fullpakket med sjøgress.


93a7edee-bc13-4e7e-96e9-1c0151b95250.jpg

Det er mange fine steder vi passerer.
 

 

Når vi omsider kommer frem til siste slusen og slår båten i fri stopper den nesten momentant i sjøgresset, det er overalt og helt opp i vannflaten. Vi ber til høyere makter at etter slusen så er alt bedre.
 

Vi blir liggende å vente en stund, men omsider åpner slusen og vi begynner innkjøringen til Digoin og dermed starten på Canal Du Centre som er 112 km lang og har har 61 sluser.

Innkjøringen begynner fint over den 240 meter lange akvedukten, vi begynner å bli bortskjemte med kjøring på fine akvedukter nå. Etter akvedukten kommer vi inn i byen og alt det fine overskygges av en skog med sjøgress som er like tett som havna i Decize. Vi øker turtallet men farten synker til et par km/t og jeg tenker at her blir vi liggende, midt i kanalen til spott og spe helt til snøen faller.

 

655d9a0d-adee-4894-a4ed-7d411d199c10.jpg

Dette er nå helt vanlig seiling for oss nå. 
Best i medvind.

 

Ankret senkes igjen og vi kjemper oss forbi havna og ut av byen, det blir stressete og moralen synker et hakk med tanke på de neste 112 km. Så dukker det opp en et verksted langs kanalkanten som har en fungerende stor kran og vi sier halvt i ørska at «we will be back and borrow your crane”. Mannen ved krana sier ok see you later! Slitene som vi var på dette tidspunktet, og ved synet av en fungerende kran så var vi veldig nære på å kalle på en lastebil. Men vi vet at rundt neste sving kan alt være bedre, eller verre….

 

Og som et mirakel etter ca. 3 km forsvinner alt sjøgress og bunnen er helt slett som en biljardkule. Vi tørr nesten ikke se på ekkoloddet akkurat som det skulle bringe gresset tilbake. Men det holder seg borte og uten mer problemer kommer frem til Paray-le-Monial som har både gratis strøm og vann, og 1,90 meter ved kaien. Vi entrer drømmeland og drømmer om både lastebiler og sluser.

 

1 August 2020 kl. 09.00 Paray-le-Monial, France.

På morgen venter vi ved slusen i byen å ber til høyere makter at alt er bare fint på baksiden. De høye maktene har ikke stått opp enda for etter slusen starter helvetet igjen. Ned med anker, kjør litt, ta opp anker, bakk opp og gjenta. Slik går formiddagen og de neste 3 slusene etter Paray-le-Monial. Plutselig ser det ut til at de høyere makter har våknet og bunnen er fri for alle vekster igjen. Farten øker til 8 km/t, solen skinner og mannskapet hviler ut.

b472cef0-2b85-425e-b89d-1dc16765a907.jpg

Skarpøye ber til de høyre makter.


Det psykiske stresset er minst like stort, om ikke større enn det fysiske. Å bli stående fast med en 40 fot seilbåt «in the middle of nowhere» med utelukkende Fransktalende bønder på alle kanter kan tulle med litt med forstanden. Det kan kanskje sammenlignes med en motorstans på Rhinen som også krever at man er flink til å finte ut slike tanker raskt.
 

Etter problemfri kjøring resten av dagen samt et par broer som må åpnes så kommer vi til gruvebyen Montceaum Les Mines som tilbyr både dybde og godt internett.


24da14ba-9a49-4dcf-975b-1245ceb97e0f.jpg

Bro nr. 1.

 

d29291b6-7016-4a3a-aa52-bd7741a4304b.jpg

Shamu på vei under bro nr. 2.
 

Vi er nesten halvveis i Canal du Centre og i morgen kl. 0900 fortsetter ferden på kanalen med dårlig rykte. Vil Sothis og mannskap møte veggen, bunnen eller masse sjøgress? Best å følge med videre.

 

ecac17cc-ff68-4ffe-ba41-19f42a1fd83f.jpg

Våre Franske slusevenner og tolker på Shamu.

Link to post

Takk for rapport - spennende å følge med! (Men vi er i september nå, ikke august...) :giggle:

 

Jeg planlegger jo å ta en kanaltur selv, men hovedsaklig gjennom Tyskland og Nederland, selv om jeg leker med tanken om en visitt innom både Belgia og Frankrike.

 

Etter å ha lest om sjøgressproblemet lurer jeg på om det ville vært en idé å installere en slik kutter på propellen? Har jo sett reklamer for slike kuttere som skal være så skarpe at de kutter tau og fiskeredskaper, hvis de fungerer etter hensikten vil de vel kunne kutte opp sjøgress også?

 

 

Link to post

Takk for hyggelige tilbakemeldinger @Slangemannen @Hulda @Gunga Din @Tom Rør @baatsman Mfl.

 

Takk for rettelsen @Pequod September skal det være, men jeg får dessverre ikke endret det her på forumet. Tiden flyr fort, når vi hadde jobb så var det i hvert fall fri i helgene, ikke sånn nå...:rolleyes:


Det skader sikkert ikke å ha en slik rope cutter. Shamu er langkjølet og har intern kjøling og klarer dette sjøgresset bedre enn oss, men sliter mer enn oss når det blir grunt virker det som. Hvorfor de ikke får gress som samler seg i propellen vet jeg ikke. 
 

Foreløpig har ikke vanninntaket bydd på noen problemer så lenge vi renser filteret hver kveld.

Skal man får utnyttet kanalene så er ikke seilbåt tingen, det er best å ha en flatbunnet sak med intern kjøling som  @Hulda nevner.

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...