Jump to content

Barbaria på tur i Europa


Barbaria

Recommended Posts

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger @Ben Sin og @Phoebe 

Og et God Nytt År til dere også.

 :newyearcheers:

 

Tilbakeblikk 2020 Del 2 – Europas vannveier.

img_1513.jpg

 

30 Desember 2020, Port Cannes, France.

Å besøke Danmark ble aldri mulig for oss i Juli så planen ble endret til å dra rett til Tyskland. Vi hadde fulgt med på AIS en stund og sett at noen Svenske båter faktisk besøkte Tyskland. På det tidspunktet hadde vi fremdeles ikke avgjort om vi skulle seile på kanaler eller ta Atlanterhavets kyst ned til middelhavet. Uansett, så vi måtte innom Tyskland så kursen ble satt sørover.


img_1512.jpg

På vei til Tyskland.

 

Tyskland var også et usikkert kort i forhold til om vårt besøk var mulig, men vi var forberedt på å ta en karantene om det skulle være nødvendig. På veien til Wismar kom det heldigvis positive nyheter om at vi fra 14 Juli kunne besøke Tyskland uten restriksjoner. Wismar blir en god opplevelse med masse Tysk mat og øl samtidig som vi bestemmer oss for å ta kanalveien til middelhavet. Lite ante vi om de utfordringer som lå foran oss.

 

Det ble et meget positivt gjensyn med de ansatte på Bobs Werft, og helt sånn uten videre var vi masteløse og på vei i kjente og kjære kanaler. Vi kan virkelig anbefale gutta og jentene på Bobs om du noen gang vurderer å ta kanalveien med seilbåt.

 

Den første delen av kanalturen ble stort sett en transportetappe hvor vi besøkte steder vi har vært før. Den mest minneverdige opplevelsen og den største overraskelsen i denne delen av kanalene var besøket i Venlo. Er man forbi Venlo så må man legge et besøk til den lille og grunne havnen.


img_1514.jpg

Venlo havn


Når vi kom til Maastricht så begynte det å knake alvorlig i våre kanalplaner når meldinger om lavt vannstand og lite nedbør førte til stengte Franske kanaler. Lite viste vi at vår redningsmann lå i båten fremfor oss. Han viste oss nye og ukjente vannveier som han mente kunne forseres selv med lite vann og nedbør. Det ble ikke lange diskusjonen oss i mellom før vi bestemte oss. Valget mellom å ligge å vente et ukjent antall dager eller måneder på mer vann, eller kjøre videre på ukjente kanaler var enkelt. Nye kart ble innkjøpt og kursen legges inn det ukjente.

 

img_1515.jpg

Maastricht og båten fremfor oss.

 

Nesten som en bekreftelse fra oven på at vårt nye valg var korrekt så får vi en gave i form av en liten kurv med ferske hjemmedyrkede grønnsaker av en forbipasserende herremann i sportsbil. Sannelig en merkelig og minneverdig opplevelse på bryggen i Amay.

 

Når man ser tilbake på kanalturen så står minnene i kø, det skjer noe hver dag så man må velge bort noe. Å dra fra vakre Namur og kjøre inn mot Capital of the Black Country Charleroi, må være verdensrekord i kontraster. Guideboken sier «not somewhere anyone would ever choose to visit without a good reason», men vi har en god grunn mener vi.

 

 

Den gigantiske og noe skremmende konstruksjonen på den største båtheisen i verden Strépy-Thieu fortjener også en hederlig omtale når minnene skal fordeles. Det er en særegen og privilegert følelse å bli heist ned 73 meter i egen båt uten å betale et øre.

 

img_1532.jpg

Vi kjører heis med båten.

 

The Ruyaulcourt Tunnel med sine nesten 5 km er også en opplevelse verd å nevne i denne oppsummeringen. Vi hadde gruet oss litt til en så lang tunnel, men det skulle vise seg å gå helt fint.

 

img_1533.jpg


 

Så må vi si at turen igjennom Paris var et stort høydepunkt på turen. Vi hadde hørt av andre hvor voldsomt mye trafikk det er på denne passasjen, og at du er heldig om du som styrmann i det hele tatt få øye på Eiffeltårnet. Men på grunn av pandemien så var det ingen turistbåter og lite kommersiell trafikk å se. Vi kunne derfor seile alene på en stille Seinen og kunne nyte hvert øyeblikk i sakte fart.

 

img_1535.jpg


Så var det veldig deilig å komme ut kanaler og elver hvor den kommersielle trafikken regjerer og inn på de smale og grunne kanalene hvor det nesten bare er fritidsbåter å se. Middelalderbyen Moret-sur-Loing er et flott sted å legge inn en stopp og bare nyte roen.

 

img_1536.jpg

Ute av mas og inn i roen.

 

img_1543.jpg

Kanal idyll.

 

De smale kanalene byr også på flotte byggverk som Canal de Briare aqueduct og flere koselige småsteder å legge til.


img_1537.jpg

Vakker akvedukt.

 

Andre steder bør man kanskje ikke legge til som f.eks. kunstneren som gjerne ville vise oss sine underbukser.


img_1541.jpg

Denne karen kom springende og dro opp buksene skikkelig.

 

Men snart var det slutt på kosen når bunnen kom nærmere og nærmere samtidig som gjengroingen av stillestående kanaler ble verre. Til slutt ble det så ille at man ble nervøs av se på ekkoloddet som til stadighet viste en dybde på 1,4m i tillegg til all groen.

 

img_1539.jpg

Skrekkfilmen.

 

Etter gjentatte problemer med gjengroing og varsel om kanal som er stengt så blir det stopp Decize og ny rådslagning om videre fremdrift. Kranbil blir vurdert. Heldigvis treffer vi igjen på hyggelige og hjelpsomme mennesker som hjelper oss videre.


img_1540.jpg

Slik så det altså ut store deler av turen. Ikke artig å kjøre seilbåt med slike forhold.

 

img_1542.jpg

Vi brukte ankeret som plog.

 

Vi presser oss mot alle odds igjennom den Franske villmarken og alle hindringene vi møter. Når vi omsider kommer ut av den siste slusen og vi skal akkurat til å slippe løs jubelen løs så går vi skikkelig på grunn igjen. «It ain’t over until the fat lady sings» sang Sothis der hun skrapet kjølen langs bunnen. Da var det over!

 

Så var vi endelig uten på de dype elver igjen, pussig at vi akkurat var glade for å være på inne på de små kanaler. Å komme inn til havnen i Chalon sur Saône var en lettelse og vi sov i to dager.

 

img_1544.jpg

Takk for hvilestunden.

 

Vi glir rolig i medstrøm på Saône og har akkurat passert Lyon og skal ut på Rhône da vi kjører på en plastpose som fester seg i propellen. Vi humper tilbake til gjestehavnen i Lyon og får rigget opp dykkerutstyret og fjernet faenskapet. Jeg får bare sett Lyon under vann denne gangen.

 

img_1545.jpg

El Capitan klar for å utforske Lyon under vann.

 

 

Vårt kanaleventyr slutter i ved den siste slusen i Port St. Luis hvor vi, forhåpentlig, får den siste grunnstøting på denne turen. Kanalturen har bydd på så mange og spennende opplevelser, mye mer enn det vi evner å skrive om. Vi skulle brukt mye mer tid og besøkt mange fler steder. Kanskje det blir en kanaltur i fremtiden, men da med en mer egnet båt.

 

img_1546.jpg

The Saint Benezet bridge på veien inn til Avignon.

 

Vi lurer på om det hadde vært like spennende å ta Atlanterhavsveien ned?

 

To be continued….

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Refererte til turen deres under nyttårsmiddagen i går. Konklusjon var at vi må kjøpe ny båt for å gå i kanaler, og det er ikke aktuelt. Begynner å tenke på Frankrike som mål for neste års sommerferie. Kommer langt syd i Frankrike på en uke, 4 uker der nede og en uke hjem igjen. Er så sær at sommerferie langs norskekysten ikke frister. 

 

Takk for inspirasjon. 

Link to post
Share on other sites

pacuare skrev On 1.1.2021 at 13.15:

Refererte til turen deres under nyttårsmiddagen i går. Konklusjon var at vi må kjøpe ny båt for å gå i kanaler, og det er ikke aktuelt. Begynner å tenke på Frankrike som mål for neste års sommerferie. Kommer langt syd i Frankrike på en uke, 4 uker der nede og en uke hjem igjen. Er så sær at sommerferie langs norskekysten ikke frister. 

 

Takk for inspirasjon. 


Takk for det @pacuare. Om du garantert får bra vær en uke ned og en uke opp, og at du har mannskap som orker, så bør det være mulig å dra lengre enn til Sørlandet. Til Rivieraen kommer du ikke, men det skal være flott hele veien ned til La Rochelle har jeg hørt. 
 

Pequod skrev for 5 timer siden:

Takk for oppsummering og deling av gode minner - og godt nytt båtår! Gleder meg til å følge dere i 2021!


Takk for det @Pequod og takk for følget selv i sommer og høst :thumbsup:.

God å se at båtlivet igjen er mulig i Norge, det var litt traurig når jeg dro syntes jeg.

 

Hulda skrev for 5 timer siden:

Godt Nytt År! 

Med dypgående 2,2 meter, har jeg avskrevet Hulda som egnet kanalbåt. Noen Göteborg'ere jeg kjente en gang hadde seilbåt på vestkusten og kanalbåt i Holland.

 

Godt nytt år til dere også @Hulda !

Ja Hulda har kanskje litt lange ben til å trives på kanalene, men med en vinkelsliper og en et sveiseapparat kan mye gjøres :cheers:. Vi tenker seriøst på å tilbringe mer tid på kanalene når vi blir eldre, men vi er bare noen å femti nå :giggle:

 

 

Link to post
Share on other sites

Tilbakeblikk 2020 Del 3 – Franske riviera.

 

img_1571.jpg
 

2 Januar 2021, Port Cannes, France.

 

Den 16 September 2020 kjørte vi ut av kanalene for denne gangen og bega oss ut i Middelhavets klare vann. Et inntrykk som sitter igjen hos begge er alle de overgitte båter som ligger henslengt på kanalene i Europa. Adferden om at andre skal rydde opp i rotet etter deg virker mer utbredt enn tidligere. «Bare jeg får så driter jeg i andre» mentaliteten er dessverre blitt normen blant mange. Konsekvensen er at alt blir strengere, eller forbudt.


img_1578.jpg

Fjern din egen dritt bør være slagordet for 2021.

 

Det er noe merkelig sårbart å kjøre seilbåt uten mast og seil når man først kommer ut i saltvann, noe som man overhodet ikke tenker på når man er på kanalene. Som vi har nevnt tidligere hadde en motorstopp på Rhinen utenfor Nijmegen vært….., nei la oss ikke tenke på det.
 

«Stay positive» er minstematrosens motto.
img_1579.jpg

En av de mer morsomme minnene fra perioden i port Napoleon var påmastingen. Masten hadde blitt transportert med bil fra Tyskland og ned til port Napoleon av Fastmast, og den ble levert noen dager før vi ankom. Vi trodde først at vi hadde fått en røverpris for påmasting, men det viste seg bare å være betaling for kranen. 
 

Kranen var klar og når masten skulle på så viste ingen hvor den var. De trodde faktisk jeg hadde gjort den klar, men vi kom i går kveld forklarte jeg…

 

Så det ble litt kaos en periode før vi fikk hjelp til å forstå opplegget. Litt uvant i forhold til Bobs Werft som ordnet alt på et part timer uten et eneste spørsmål. Men så fikk vi god hjelp av Tyskfødte Marcus til å rigge og fikse alt vi trengte hjelp til, det takker vi for.

 

Minstematrosen mønstrer på igjen og båtskolen som vi hadde stor suksess med på Svenskekysten fortsetter for fullt. Vi seiler vi for første gang ut i middelhavet og kommer snart til den eksotiske havnen port Miou hvor vi liggende noen dager og får utforsket den lille byen Cassis.


img_1573.jpg

Port Miou.

 

Toulon får vi en varm velkomst og blir møtt av en smilende havnekaptein i båt og geleidet til rett plass. Ved innsjekking får vi et handlenett med håndsprit, fin lavendel såpe og et kart over byen, det er service det! Her får vi også et møte med alle utendørs ferskvare matmarked som er så vanlig her i syd Frankrike.


img_1574.jpg
 

I Naturreservatet Porquerolles får vi det første badet og nyter deilige sommer temperaturer og fine turområder. Vi får også testet ankerfestet da vinder tar seg opp. Etter noen dager så snur vinden og vi flytte oss. Uten å undersøke nærmere, og i ren lathet, går vi til nærmeste havn som viser seg og bli den dyreste dårligste hittil. Å gjøre undersøkelser med havner på forhånd kan vise seg å være lønnsomt.

 


Torsdag 29 oktober ser Frankrike seg nødt til å lukke ned landet på grunn av pandemien. Dette innebærer at vi blir liggende fast i Cavalaire den neste måneden med relativt strenge restriksjoner på å gå ut. Den 28 november kommer det heldigvis lettelser i restriksjoner og et begrenset båtliv innenfor 10 nm. blir igjen mulig. Vi benytter denne muligheten til å flytte oss til koselige og overraskende billige St.Tropez hvor vi underveis får inn den Franske marinen på VHF.

 

Den 9 desember ankommer vi havnen her i Cannes etter en noe amper mottagelse. Cannes har vist seg å være et utmerket sted å tilbringe tid i båt. Minstematrosen mønstrer av igjen og båtskolen tar pause frem til vår/sommer 2021. Restriksjonene endrer seg igjen den 15 desember og nå er det portforbud mellom Kl. 20.00 og 0600. Båtliv er fremdeles mulig i tidsrommet når det ikke er portforbud, men ankring og overnatting utenfor havner er ikke lov.

 

Her er en film fra typisk spasertur i byen. Vi er fremdeles noviser i filmkunsten og noen ganger går til og med læringen baklengst 😂.

 


Da har vi kommet til veis ende i oppsummeringen for året 2020. Det har vært et spennende år hvor vår tålmodighet har vært satt på prøve flere ganger. Sjelden har det vært saker som vi har vært delvis forberedte på som vind eller motorstopp. Nei, øv heller på å få tak i en kranbil og lastebil som kan transportere en 10 tonns seilbåt ut fra den svarteste urskogen og inn på en elv, på Fransk!

 

Det var en heller uvant overgang til det nye året her nede, for på slaget tolv så forble himmelen sort over Cannes og antagelig i det meste av Frankrike, ikke et eneste fyrverkeri var å se. I havnen derimot så hylte tåkelurer og horn i kor fra alle superyachter og lagde et skikkelig leven. Det virker populært å være i båtene i jule og nyttårstider her, og vi har sett ellers tomme båter fylles opp av festglade Franskmenn.

 

Corona har lagt en stor demper på gleden til folk flest. På Champs-Élysées så det slik ut ved overgangen til 2020;


Noe som står i sterk kontrast årets feiring:


Så hva er våre nyttårsønsker? Foruten fred i verden og mat til alle, så håper vi at pandemi situasjonen forbedrer seg slik at verden kan gå tilbake til normalen. Jeg tror ikke vi er alene om det ønsket.

 

 —————————————————-Vive la France ————————————

img_1572.jpg

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kahlo, Copernicus eller Benny bankboks!

7 Januar 2021, Port Cannes, France.

 

Det nye året går sin gang og Frankrike har gitt oss en nyttårsgave med enda strengere tiltak.

 

Alpes Maritimes, som er fylket vi oppholder oss i for tiden, strekker seg fra Foralpene og ned til Middelhavet, slik navnet antyder. Hovedsetet i fylket er storbyen Nice og totalt sett så er smittetrykket på et nivå her som innebærer at alle må være hjemme til Kl. 18.00. Etter klokka seks så er det nemlig portforbud, vi har ikke vært så tidlig hjemme siden barneskolen.

 

Foreløpig er det ingen endringer når det gjelder båtlivet. Vi kan bevege oss 10 nm fra havnen og må være tilbake i havn Kl. 18.00, ankring over natt er ikke lov. Vi har foreløpig tinget plass frem til den 15 Januar da det er varslet oppdaterte regler, så får vi se hva det blir. Det viser seg at det allikevel var mulig å komme her å få plass en måned, der kan man se altså!

 

Vinteren ser ut til å ha ankommet og temperaturen har sunket ned til 13 grader på dagen, selv om det er varmt i solen, så er vinden noe kaldere. Vi har sett temperatur helt ned til +1 grad tidlig på morgenen, så det kan bli kjølig her også. Vi har med varmt tøy og nyter fremdeles deilige lyse dager uten snø og is.

 

img_3861.jpg

Snø i fjellet ikke langt unna.

 

Siden vi nå må være hjemme når barnetimen begynner så får vi litt ekstra tid å slå ihjel. Vi har derfor funnet frem noen hobbyer som til nå har vært lagt på is i påvente av bedre tid. Vi hadde planlagt med noe tid til overs, det var jo litt av poenget med turen selv om vi ikke hadde regnet med en verdensomspennende pandemi og lockdown i hytt og pine.
 

Skarpøye har funnet frem malerskrinet og har omdannet sin side av båten til atelier. Det males gubber og kjerringer i alle størrelser, og et og annet landskap. Øvelse gjør mester og snart åpner vi et utsalg på Boulevard de la Croisette mellom Gucci og Armani.


img_3867.jpg?w=2048

Snart blir det utstilling.

 

Om ikke salget av akvareller går strykende så har El Capitan tatt opp den noe spesielle hobbyen låsesport..! Låsesport er, som mange andre ord og yrker i dag, vasket renslig fra ordet «dirking». 
 

Dirking av låser var noe morsomt man holdt på med i gamle dager hvor verktøyet bestod av modifiserte baufil blader, vinduspusserinnlegg og avsagde korketrekkere. Nå kan man kjøpe ferdig utstyr på nett for en billig penge.

 

img_3863.jpg?w=2048

El Capitan`s dirkesett.


E6F35491-148E-4010-9628-E2607990C8E1.jpeg.a2c53677b1d42516aacb79b3267bb3a8.jpeg

Kodelåsen fra Clas Ohlson var enkel å dekode.

 

El Capitan har også funnet frem det store objektivet og fått tatt et prøvebilde av månen. Planen er å komme seg til mørkere steder enn Cannes for å teste tikk-takk utstyret på mer krevende objekter.

 

img_1570.jpg

Fullmånen fra brygga Cannes.


Man kan syntes hva man vill om portforbud, vi observerer i alle fall mye folk ute, og nå på kortere tid enn tidligere. Det er vanskelig å skjønne logikken i et strengt portforbud, mulig det totalt sett er smittedempende at alle er ute i butikkene samtidig, og de nå har det travelt i tillegg. 
 

Man skulle tro at folk flest her nede tok noen ekstra forhåndsregler når smitten er rapportert så høy at de må gå hjem Kl. 18. Men nei, det slurves med avstand, folk trenger seg på og mange (snart flertallet) dropper munnbindet helt. Det er vanskelig for en Normann og forstå.


img_3860.jpg?w=2048

Vær i sikte

Link to post
Share on other sites

En enkel till Antibes.

15 januari 2020 Port Cannes, France.

 

Nu har vi tillbringat 5 veckor i Cannes och trots ett surt mottagande från grinig hamnkapten som vaknat på fel sida har Cannes levererat. Vi har i stort sett bara haft ljusa soliga dagar där vi flanerat i en vacker stad med boulangerie i varje gathörn och med bakverk som fått snålvattnet rinna till på oss.


Stränderna och staden är förvånansvärd och imponerande rena från skräp och klotter. Det städas och fejas i varje gathörn och därför blir vi så förvånade när vi noterat följande;


Fransmännen och fransyskorna verkar älska sina hundar, stora som små där vissa är förvillande lik sina ägare men att ta upp varma och rykande färska hundskitar som deras älsklingar efterlämnar sig på gator och torg och utanför butiker och längs strandpromenaden verkar inte ingå i ”Håll Frankrike rent”

 

Jodå, det finns både ”gratispåsar” och skyltar som påminner att ta hand om skiten efter sig. Efter varje tur inspekteras således besättningens skosulor noga om vi inte redan känt av stanken eftersom det vore rena rama mardrömmen att hoppa ombord med ett redig klick av hundskit under skorna om du frågar mig!

 

Hamnen har varit bra och med fräscha och välstädade faciliteter där man till och med kunde få bubbelvatten från en kran i väggen. Så, har ni vägarna förbi eller vill tillbringa en weekend i en mysig stad när pandemin släpper greppet så, åk till Cannes.

 

Vi hade hoppats på men inte räknad med, lättnader i de franska restriktionerna men dessvärre stramades det in ytterligare eftersom alla regioner i Frankrike från och med lördag har utegångsförbud mellan 18.00-06.00. Man är då hänvisad till sitt hem, läs båt, om man inte har synnerliga skäl och några sådana skäl har inte vi ombord. Inget att göra någonting åt mer än känna sig väldigt less på pandemin, något som vi definitivt inte är ensam om.

 

Häromdagen tittade jag på en film där en scen beskrev ett stort härligt grekiskt bröllop. Människor sjöng, kramades, dansade, åt och drack. Jag kom på mig själv att jag förfasades över att de hade samlats så många människor på en och samma gång utan möjlighet social distans och dessutom serverades det en massa rödvin som får oss att sänka garden och…. där fick jag en tydlig påminnelse hur världen faktiskt kunde se ut innan 2020!

 

Vi får trots allt fortsatt segla 10 nautiska mil eller 3 timmar och då ligger staden Antibes inom det tillåtna avståndet. Vi är lite nyfikna på Antibes som man tydligen övergett Sankt Tropez för. Här kommer några ord från El Capitan som berättar om en app som vi håller på att prova ut.

 

Fra en av våre bereiste båtnaboer ble vi tipset om en ny app som vi ikke hadde stiftet bekjentskap med tidligere. Appen Navily har over 50000 oppføringer over ankringsplasser og havner og dekker så langt 10 land. Den er tilgjengelig for både iOS og Android og vi tenkte derfor å gi den en mulighet. Etter å ha lagt inn en god del data om båt og mannskap, inkludert kredittkort så gjorde vi en forespørsel direkte via kartet i appen.

 

Vi valgte Port Vauban i Antibes og prisen som kommer direkte opp er basert på data om din båt som du har lagt inn i appen. Det er verd å merke seg at dette bare er en foreløpig pris, etter man har lagt inn dato for ankomst og avreise så trykker du på send forespørsel så får du svar etter en dag eller så. Svaret kommer direkte fra havnen inn i appen, du får også en mail ved siden av.

img_3936.jpg

Prisen som kommer direkte opp er basert på data om din båt som du har lagt inn i appen.

 

Vi ble først litt skuffet over appen siden tilbudet vi fikk var nesten dobbelt av det appen anga som veiledende. Ja ja, det var vel for godt til å være sant, men etter noen minutter fikk jeg en telefon fra «Navily» hvor de informerte meg om tilbudet fra havnen. Jeg sa jeg hadde sett tilbudet, men at de var dobbelt så dyrt som angitt i appen. De svarte at de skulle se på saken og ringe tilbake. De ringte tilbake og sa at det første tilbudet var en feil og at jeg hadde fått et nytt tilbud, det var bare å sjekke i appen. Joda, nå var prisen i tilbudet helt rett og vi aksepterte dette, veldig god service!

 

Denne måten å booke havneplass på er veldig bekvem hvis du vet hvor du skal og når du kommer. All info og dokumenter (registrering, forsikring etc) ligger i appen og følger med i forespørselen slik at innsjekkingen blir enkel og rask i motsetning til. 
 

Navily har også god oversikt over ankringsplasser og viser «protection scoring» for utsatt vind og masse annet snacks. Appen er i utgangspunktet gratis, men man kan abonnere for kr. 209 pr. år og få en god del ekstra snacks. Vi kommer til å teste ut denne i tiden fremover så får vi se om den holder mål.


img_3937.jpg

 

Protection scoring for ankerplasser kommer godt med når du ikke er kjent. 
 

Hamnen i Antibes som vi bokat plats via appen Navely har 1700 båtplatser varav 170 är avsedda för gästande båtar och det är en stor hamn med STORA båtar. Efter anrop via VHF hänvisas vi till plats 535 mellan brygga 1 och 2 och nu gäller det att ha koll på läget!

Var fasiken ligger brygga 1 och 2?

 

Men med en service som vi inte sett till i varken Sverige eller Norge står plötsligt en man på en brygga och vinkar. Han tar emot förtöjningstampar och hälsar oss välkomna. Det känns lyxigt.

 

Efter en tur på hamnkontoret och dess procedurer med olika fylleriövningar tar vi en promenad i Antibes och att till ringa ett par veckor här, blir bra!

 

img_0948-1.jpg

Le Nomade. En fantastiskt fin skulptur som blickar ut mot horisonten.

 

img_0944.jpg?w=1646
Utsikt från ett murfönster.

 

img_0945.jpg

Den gamla bydelen i Antibes.

 

img_0951-2.jpg?w=186&h=&zoom=2

Kulturella inslag i Antibes.

 

img_0946-1.jpg?w=2048

Skarpöga spanar…

 

14CC2694-711F-47A6-8DCB-077ACAE828AA.jpeg.cef7a559c832cfb4d79c3f24cd820282.jpeg

Stor treseiler
 

Vi avslutar inlägget med en liten video från dagens tur från Cannes till Antibes.

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende lesning! Og, Antibes er et kjært sted for oss. Vært der mange ganger. Senest i forfjor. Ikke med båt da, dessverre.

Ellers er filmen "En enkel til Antibes" severdig. Jeg ble hektet på tittelmelodien; "Too late to wait" med Nina Hobert. Klarte ikke å få tak i den, så jeg fant mailadressen hennes, sendte en mail og spurte hvor jeg kunne få tak i melodien. Svaret kom umiddelbart, med melodien som filvedlegg :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 14 timer siden:

Takk for nok en flott rapport og film👍😊

Takk for det @Tom Rør 

 

Pequod skrev for 9 timer siden:

Er et brukt/antikk-marked der som er vel verdt å ta en tur innom. Og jeg anbefaler en titt innom Picasso-museet!

Markedet og Picasso museet står på to do lista :thumbsup:
 

Bonus skrev for 3 timer siden:

Spennende lesning! Og, Antibes er et kjært sted for oss. Vært der mange ganger. Senest i forfjor. Ikke med båt da, dessverre.

Ellers er filmen "En enkel til Antibes" severdig. Jeg ble hektet på tittelmelodien; "Too late to wait" med Nina Hobert. Klarte ikke å få tak i den, så jeg fant mailadressen hennes, sendte en mail og spurte hvor jeg kunne få tak i melodien. Svaret kom umiddelbart, med melodien som filvedlegg

Takk for det @Bonus :thumbsup:

Tittelen til Skarpøye er inspirert av filmen. Tittelmelodien får vi bruke senere «Too late to wait» er jo passende. 

 

Link to post
Share on other sites

Regnskaper, løgn og reinspikka tull.

15-20 Januar 2021 Port Vauban, Antibes.

 

Etter en uke med mye sol i Antibes, og en god del gåturer i nærområdet så begynner vi å bli litt kjent i området. Picasso museet var dessverre stengt det samme var den gamle borgen vi hadde tenkt å besøke. Det jo utenom sesong selv om det ikke føles slik for oss, i tillegg er det jo den forbaskede pandemien. Skarpøye har besøkt matmarkedet som har litt mindre utvalg enn det i Cannes, men det var allikevel en frøyd med tanke på frukt og grønnsaker i bra kvalitet.


img_0840.jpg?w=2048

 

Vi har spasert over til andre siden til den lille byen Juan les Pins som ligger på østsiden av halvøya. Antibes og Juan les Pins har mer eller mindre grodd sammen og består av boligblokker i midten og et bysentrum på hver side av den smale halvøya. Juan les Pins minner om en sommer badeby som er ganske folketom på vinteren.

 

img_0969.jpg?w=2048

Antibes med snødekte alper.

 

img_0963.jpg

Alle gode ting er tre.


Begge våre10 kg gassflasker som vi har med fra Norden er tomme. Foreløpig har vi ikke funnet noen som kan fylle disse flaskene med industri kobling, så vi er nå over på de mindre 2,5 kg Campingas flasker. Det koster kr 300,- å bytte disse og de varer i ca. 14 dager for oss. Siden vi nå er tvunget til å ligge i marinaer hvor strømmen så langt har vært inkludert så har vi gått til innkjøp av en elektrisk to platers hybel sak som kostet et kun et flaskebytte. Så nå kan Skarpøye kose seg med kokkelering hele dagene uten å bekymre seg om gasspriser.


img_0973.jpg?w=2048

Billig og god kokeplate.

 

Vi har ført et nitidig regnskap helt siden vi dro ut i mai 2020 og vi har god oversikt over hvor pengene har gått. Vi hadde på forhånd laget et budsjett over de tenkte utgiftspostene og det har blitt tilført noen nye og tatt bort andre for 2021 budsjettet. Det er kanskje ikke så overraskende at matbudsjettet hittil er den største utgiftsposten på nesten 20% av våre totale utgifter siden vi har reist i land hvor maten er relativt dyr, kanskje med unntak av Tyskland. Under denne tiden har vi også vært 2,5 personer.

 

img_1659.jpg

Blandingen av Norsk og Engelsk er borte i 2021 budsjettet.

 

Vi lager 95% av all mat ombord, og jeg må si at vi spiser meget godt. Vi kunne selvsagt spart inn noe på matvarer, men vi er ikke personer som kan leve på på poteter og løk. Det skal sies at hver eneste tomatskive og brødskalk blir konsumert, det blir ingen mat til overs til kjølsvinet. For 2021 så har vi laget en ny og egen post for «consumables” som tidligere vært inkludert i matbudsjettet. Consumables inneholder alle vaskemiddel, såper, poser etc. alle ting som ikke spises rett og slett.

 

Vi håper at vi kan komme oss videre til land i 2021 hvor maten forhåpentligvis er noe rimeligere, men inntil videre så legger vi opp til et budsjett på Kr. 5000.- pr. mnd. for 2021.

 

img_0968.jpg

Borgen som dessverre er stengt.

 

14% har som en engangs utgift gått med til å transportere mast, lagre og rigge denne etter kanalturen. Havneavgifter representerer 13% noe som har vært som budsjettert i 2020, denne posten kommer antagelig til å øke noe siden vi nå ikke kan overnatte for anker på grunn av pandemi reglene. På en annen side løper det ikke utgifter til hverken diesel eller gass når vi ligger i havner. Utover i 2021 håper vi at det blir muligheter for å ankre mye mer, og vi legger opp til en noe lavere kostnad på Kr. 2400,- pr.mnd. i gjennomsnitt, så får vi se hvordan det går.

 

En ny post på 5% er budsjettert til bestikkelser av offentlige tjenestemann samt falske vaksine sertifikater etc. etc., mulig denne kan bli noe høyere dersom vi blir oppdaget 🤣

 

Skarpøye ser, med en av de uskarpe øynene, på budsjettet og kommenterer at det ikke finnes en egen post for sko på budsjettet. Grunnen er selvsagt at en av hennes sandaler blåste overbord og forsvant i havet i Porquerolles og at hun nå bekymrer seg for å gå halt til sommeren. El Capitan sier at sko posten på 2021 budsjettet har endret navn til Cohiba og at det betyr sko på Spansk 😂

 

img_0967.jpg?w=1146

 

F3280BCC-90EE-434F-8C8E-AF92022C88B1.jpeg.a393e258a8173701641bb2fa984e5bfd.jpeg
Usynlig på radar? 

E5978635-DD51-40C8-ACF8-1B88020256AA.jpeg.887410f7113c238b2d2f83abe4ea5726.jpeg

Heftig lakkeringsarbeid

 

0D41E649-C295-416F-83DF-420BC5E1CB28.jpeg.952f03f1ee1cdb41c37949fdba2682e6.jpeg

Ryddig dekk på denne

 

B68502A9-327E-43A6-B668-8342696D8619.jpeg.e79d5ae07dc6d07ee251ab5c13d83d7c.jpeg

Samme båt sett fra siden, må være 70 fot.

 

65A9F901-F24B-4869-8411-1DBE83B05B10.jpeg
Amel 64 til salgs,  vår neste båt? 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Smaksprøver fra Skarpøyes kjøkkentjeneste 
21-26 Januar 2021 Port Vauban, Antibes.

 

 


Her er noen heldige utdrag fra filmen 20 minutter med Skarpøye som lager «noe Italiensk» i byssa. Se hele filmen her på Båtplassen om ikke alt for lenge.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Italienska smaker i Frankrike.

21- 26 januari 2020 Port Vauban, Antibes 

Tanken var efter 14 dagar i Antibes att vi sakta men säkert skulle segla österut, 10 tillåtna nautiska mil i taget. Först Nice och därefter vidare längs kusten till Monaco.

 

Vi ombord har hela tiden varit beredda på att planer kan ändras, ibland på grund av yttre omständligheter och ibland förändras våra planer för att vi helt enkelt får en ny tanke eller idé. Pandemin håller fortsatt ett stadigt tag runt om i världen och alla nationer försöker bekämpa och begränsa viruset och dess mutationers framfart.

Pandemin håller fortsatt ett stadigt tag runt om i världen och alla nationer försöker bekämpa och begränsa viruset och dess mutationers framfart. 

 

För Frankrikes del innebär det fortsatt utegångsförbud mellan 18.00 – 06.00 i alla regioner men nu krävs det också ett PCR test för inresa till Frankrike från de allra flesta länderna inom EU. Vi går fortsatt omkring med munskydd i stort sett hela tiden utanför båten och här tillåts nu inga hemmagjorda eller pimpade munskydd utan enbart kirurgiska eller FFP2 masker i mataffärer och i kollektivtrafik. Polisen patrullerar på gatorna och ser till att restriktioner efterlevs. Inga signaler tyder på att seglingsförbudet över 10 nautiska mil kommer att ändras med det första och man är fortsatt hänvisad att ligga i hamn över natten.

 

Med denna information bestämmer vi oss för att ligga kvar i Antibes ytterligare 14 dagar. Vi kommer att flytta båten till en annan plats vilket för vår del innebär en båtbredd till höger och det måste väl ändå ses som en ringa insats. Antibes är en vacker by med flotta promenadstråk, hamnen är väl skyddad för sväll och vind och har dessutom ett ovanligt stabilt Wi-Fi så det går absolut ingen nöd på oss.

 

img_0967-1.jpg?w=2048

På tur i Antibes.

 

Alla varningar om att det är omöjligt att få plats i hamnarna runt medelhavet under lågsäsongen utan att boka plats lång tid i förväg har kommit på skam, åtminstone här i Frankrike. Å andra sidan önskade vi inte att ligga i en permanent vinterhamn utan ville förflytta oss med jämna intervall vilket vi också har gjort trots pandemi.

 

Om man tar hänsyn till den väderlek som vi haft sedan oktober månad så hade vi kunnat segla betydligt mer och längre än vi fått lov, och med en norsk eller svensk normalt utrustad båt så ser vi inga problem att ankra upp eller ligga i naturhamnar under höst och vintersäsongen.

 

img_0970.jpg

El Capitans fascination för fyrar.
Fyret La Garoupe er en av de kraftigste i middelhavet med en rekkevidde på 31 nm.

 

Dagarna blir allt längre och ljusare, solen är frikostig med sin närvaro och dagstemperaturen ligger på ca 14-15 grader. I övrigt går dagarna sin gilla gång här ombord.

 

img_0956.jpg

Rofyllt fiske i Antibes.


I dagens inlägg bjuder vi sist men inte minst på en video och en inblick i Skarpögas vardag med ” kokkelering” i kabyssen. Håll till godo 😊.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lekkasje i Mancaven!

3 Februar 2021 Port Vauban, Antibes France.

 

Dagene går og vi ligger fremdeles trygt her i Port Vauban. Vi har forlenget oppholdet her til 12 februar i påvente av lettere restriksjoner. Havnesjefen sier at vi nå kan seile så langt vi ønsker innen for de 12 timene mellom klokka 6 og 18, men om vi seiler f.eks. til Monaco, som står på vår ønskeliste, så må vi ha en PCR test dersom vi ønsker å returnere til Frankrike.


Monaco kommer antagelig til å utgå fra planene foreløpig, men den nye informasjonen fikk oss hektet på en alternativ løsning. Havnen Calvi på Korsika ligger omtrent 95 nm. fra Antibes, noe som bør være gjennomførbart på ca. 20 timer i godt vær. Om vi seiler ut fra Antibes på dagen så er vi utenfor Fransk farvann før et seilforbud inntrer Kl. 1800. Når vi igjen kommer inn i Fransk farvann utenfor Korsika er vi også innenfor tiden hvor det er lov å seile.

 

img_1824.jpg

Monaco har en 100 nm korridor ut i havet, et sted må jo pengestrømmen gå.

 

Vi ser at dette kan oppfattes som et smutthull og bryter mot intensjonen med seilforbudet og vi spurte derfor havnesjefen om dette var noe som kunne gjennomføres uten at dette ble sett som noe negativt. Han mente at dette var innenfor så lenge vi dro fra Fransk havn og legger til i en Fransk havn uten å være i et annet land på veien. Korsika er «ikke helt Frankrike» og de styrer mye selv, så det er viktig å sjekke opp lokale tillatelser i forkant. Frem til 8 februar så er alle fritidsreisende fra fastlandet til Korsika pålagt å ha med seg en negativ PCR eller hurtigtest som ikke er eldre enn 72 timer. Det er fullt mulig å ta en antigen hurtigtest her i Antibes til selvkost så det er løsbart om de forlanger dette etter 8 februar, men….


Til tross for drakoniske tiltak siden oktober så ser det dessverre ikke ut til at smitteutviklingen vil gå ned til det nivået som Macron ønsker i Frankrike. Lockdown light (portforbud 18.00 til 06.00 og stengte restauranter etc.) ser ikke ut til å fungere, smitten og innleggelser stiger igjen etter en nedgang i november. Macron ønsker under 5000 pr. dag for å åpne opp, men det blir en fjern drøm nå gårsdagen viser 23 337 nye smittede, og et nasjonalt R-tall på 1.09 og 1,12 i regionen der vi er.

 

img_1822.jpg

                                                Dårlige nyheter på statistikken.

 

Det Franske folket er nå så vant med strenge restriksjoner at det er knapt et menneske som reagerer på at Macron ikke kaller nåværende limbo status med portforbud for en lockdown. Men vi får en følelse av at aggresjonen ligger rett under pannebrasken på de fleste, en liten gnist eller sommertemperaturer kan antagelig antenne voldsomme protester. I Nice og andre steder har restauranteiere i fortvilelse åpnet opp til tross for forbud og regler, de ble raskt lukket og at straffen ble mild sier sitt. Det er ikke tiden for å statuere eksempler har noen funnet ut. Nå går restauranter under jorden, adressene og åpningstidene spres like fort som Corona viruset via jungeltelegrafen.

 

img_1746-1.jpg

Flyplass logikk.

 

Oh well, her på Sothis har jeg gått å sett på en liten lekkasje av rustvann fra eksospotten. Denne lille stripen har kommet til syne etter vi har ligget stille en stund. Når jeg ser nærmere i kroken så ser det ut som det har dryppet en stund, men nå har det utviklet seg til en liten vannstripe. Etter litt googling så ser jeg at det kan oppstå korrosjon i sveisen på denne potta. Ikke så rart med tanke på miljøet. Sveisesømmen ser bra ut på utsiden, men vi bestemmer oss for å demontere hele potta å ta en nærmere kikk.

 

Stussen på det nedre lokket ser for meg ut til å ha blitt reparert tidligere med stålplast eller noe lignende. Uansett så ser det ut til at lekkasjen ligger i denne stussen uten at jeg kan se et stort hull noe sted. Etter litt knakking med skrutrekker så hører man tydelig forskjell på metall og der reparasjonen har blitt utført uten at jeg klarer å knakke hull noe sted.


img_4126.jpg?w=2048

Merkelig overflate.

 

Vi bestemmer oss allikevel å bytte ut hele eksospotten med en ny. Vi ser at Vetus har potter i hel plastikk til en billig penge som antagelig kan brukes uten risiko for ny korrosjon. Men som skarpe Skarpøye uttrykker «kjøper man uorginalt så kommer det som regel en kost i tillegg» noe jeg tildels er enig i her. Om vi skulle installert en uoriginal potte ville vi blitt nødt til å finne på en Reodor løsning å feste potta på, den originale kan vi bare smelle rett på der den gamle satt. Vi bestemmer oss derfor å kjøpe en Volvo original og bruke den gamle som reservedel. Kostnaden er €405 på Volvosjappa rett oppi gata.

 

img_1829.jpg

Ny potte innkjøpt.

 

Dette var selvsagt en reservedel som vi ikke hadde tenkt på, og var derfor ikke en del av vår rikholdige reservedel lager. Men nå har vi en brukt på lager om vi møter noen som måtte trenge hjelp.

 

Skarpøye er på nippet til mytteri om dagen og morer seg med å gjøre narr av El Capitan på film. Slike friheter er normalt forbeholdt kapteinen, om mannskapet har så mye energi til overs så er det på tide med hardt arbeid i skrubben :giggle:

 

 

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for hyggelige kommentarer @Pequod, @Bjørn Løvjomås og @Bonus.

 

Vi sjekket opp Antigen hurtigtest i dag og de tilbyr dette på apoteket i Antibes gratis til alle som vil teste seg uavhengig om de er Franske eller ikke. Ingen kø overhodet når vi var der så da skal ikke det være noe problem om de forlanger dette ved ankomst Korsika. 
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...