Jump to content

Dele på utgifter til redningsskøyta (selger-kjøper)?


trampeklapp

Recommended Posts

Båten ble solgt og hentet i dag. 

 

Etter flere timer underveis ringer kjøper og forteller at motoren har stoppet. 

Han får hjelp av redningsskøyta og det viser seg at diselfilteret er tett. Han har gått i litt sjø og fått virvlet opp skitt fra tanken. 

 

Kjøper lurer på om jeg er villig til å dele på regninga fra RS, da han ikke er medlem. En del av meg sier nei, for han burde jo sørget for at medlemskap var i orden før en lang tur i nykjøpt båt. Kjøper hadde heller ikke fått ordnet med forsikring og hadde heller ikke med seg noen form for verktøy. Dette er ting jeg garantert hadde ordnet før en slik tur. Samtidig har jeg forståelse for at dette var en lei situasjon å havne i, så medmennesket i meg sier at jeg kan ta en del av regninga. 

 

Hva hadde DU gjort?

Redigert av trampeklapp (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, han burde kanskje det, sørget for medlemskap og alt det der, og du burde kanskje sørget for at det var i orden før du overleverte - kjenner selvsagt ikke til hva dere har skrevet eller snakket om - tror jeg hadde vært med på en spleis på den, det er ryddig i mine øyne.

 

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Er en veldig kjedelig situasjon - for begge parter. Tror dog jeg hadde gått med på deling av regningen. Tror jeg hadde sovet bittlitt bedre om jeg visste at kjøper var sånn noenlunde godt fornøyd med handelen alt tatt i betraktning. ...og god søvn er nå gull verdt synes jeg.:smiley:

Link to post
Share on other sites

Båten er nå igang igjen. Det var IKKE tett filter, men tette dieselslanger. Som selger har jeg ingen forutsetninger for å vite at slangene er i ferd med å tettes. Filter er jevnlig byttet og har aldri sett noe dritt i dem. 

 

RS anslo en kostnad på 15-20.000,-

 

Jeg har meldt til forsikringsselskapet (min forsikring løper til 4/5) så får vi se hva de sier..

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan RS "anslå" en sum på 15-20 000,-?

De veit vel hvor mye det koster?

De får gi en spesifisert faktura. 
Og hva gjelder å legge i vei uten verktøy, er du ny i gamet er ikke det så rart. 
Ingen som stilte spørsmålstegn ved dette både hva gjelder verktøy, forsikring og medlemskap i RS?

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 1 time siden:

Hen var kanskje ny innenfor båtlivet, vi har alle vært det en gang

Ja, men ikke ny uten verktøy og forsikring. 
Jeg sammenligner det med å kjøpe en bruktbil, man legger ikke ut på tur uten forsikring, og evt litt verktøy om bilen er gammel:) 

Men for all del, dette kan skje alle. Men forsikring er en selvfølge.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er mangelfull forberedelse av kjøper. Hvis din forsikring dekker, tenker jeg dere kan dele egenandelen. Hvis din forsikring ikke dekker det, mens hans manglende forsikring skulle dekket det, synes jeg egentlig ikke han bør regne med mere enn en halv egenandel. Men jeg tror nok jeg hadde spleiset på det likevel for fredens skyld. Hvor gammel båt er dette? 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 1 time siden:

Enig i at det er mangelfull forberedelse av kjøper. Hvis din forsikring dekker, tenker jeg dere kan dele egenandelen. Hvis din forsikring ikke dekker det, mens hans manglende forsikring skulle dekket det, synes jeg egentlig ikke han bør regne med mere enn en halv egenandel. Men jeg tror nok jeg hadde spleiset på det likevel for fredens skyld. Hvor gammel båt er dette? 

Båten er fra 1981. 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 4 timer siden:

Her hadde jeg også delt.

Selv om jeg ikke hadde hatt problemer med dette selv eller vist om det.

Dette er jo en del av vedlikeholdet jeg burde ha sørget for var i orden eller opplyst kjøper om.

 

Opplyst kjøper om dieselslanger som snart er tette? Hadde jeg visst om det hadde jeg fikset det...

Link to post
Share on other sites

trampeklapp skrev for 8 timer siden:

Opplyst kjøper om dieselslanger som snart er tette? Hadde jeg visst om det hadde jeg fikset det...

 

Du spurte i første innlegg hva vi andre hadde gjort.

Det var det jeg forklarte. Jeg hadde følt at jeg hadde hatt ansvar siden dette skjedde umiddelbart.

Men veldig enig i at kjøper burde sikret seg bedre.

Men samtidig forventer du jo at ting virker når du kjøper noe som ikke skal ha feil.

Så jeg hadde nok delt.

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Benji skrev for 10 timer siden:
DR_Nelson skrev for 11 timer siden:

Bare for sleping? :eek:

 

Godt jeg er totalmedlem 2020

Husk at RS sine utgifter løper i fra hjemmehavn til de er tilbake i egen havn. 

 

Og det er gratis kun i 3 timer. Etter det begynner taksameteret å gå...............og tusenlappene flyr.......

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

grådige Rednings selskapet. Sitter på raua mesteparten av arbeidstiden uansett. Jeg bor rett ved siden av dem. Skammelig å kreve slike beløp. Vibør avvikle hele denne dagdriver ordningen og få et annet system, ikke et pengesluk som idag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...