TrikkerN Lønning Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Eika skrev for 1 time siden: Det var første turen, når det skjer på hjemveien så mener jeg selger virkelig burde gå i seg selv. Hadde kjøper fått båten hjem, brukt den noen turer, så hadde jeg stilt meg helt annerledes i den saken her. Men han kom jo faktisk ikke hjem engang, fikk ikke mulighet til å fortøye på bryggeplassen hjemme og gå over ting enda mer nøie Uavhengig av feilen, mener jeg det er det kjøpers ansvar å ha papirene på stell, ikke selger. Dette finnes det en fantastisk løsning for på bil. Har man ikke forsikring i orden , så ordne staten ansvarsforsikring på 150kr dagen(fra hukommelsen). At kjøper kommer noen vei, hvis dette taes videre har jeg stor tvil på, ref tidligere i historie ved kjøp av brukt bil usett av forhandler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 (redigert) Eika skrev for 2 timer siden: Det var første turen, når det skjer på hjemveien så mener jeg selger virkelig burde gå i seg selv. Hadde kjøper fått båten hjem, brukt den noen turer, så hadde jeg stilt meg helt annerledes i den saken her. Hvorfor den holdningen når loven dekker skjulte feil eller mangler i inntil to år? Er du litt lite konsekvent her? Redigert 7.Mai.2020 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
nomen Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Mouche skrev for 2 timer siden: Litt spent på hva du egentlig mener med det sånn rent konkret? Det forstår jeg godt, jeg skrev feil. Det er jo selvfølgelig kjøperen som skulle utvist bedre vett og forberedelser. Og med det mener jeg at han bl.a burde hatt forsikring og RS medlemsskap på plass. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Da er vi helt enige! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Eika skrev for 20 timer siden: Hadde jeg vært kjøper i en sånn situasjon og selger stilte seg på bakbeina, så hadde jeg gjort ALT i min makt for og heve kjøpet og la selger sitte igjen med hele regninga, uten at jeg hadde tapt 1kr. Forbrukerrådet neste stopp. Du kan ikke heve et kjøp fordi et par dieselslanger må byttes. Om selger kjøper nye slanger og monterer dette har han sitt på det tørre. For å få hevet kjøpet må båten være i “vesentlig dårligere stand”enn hva kjøper kan forvente. Et par dieselslanger til noen hundrelapper faller ikke innenfor den kategorien. Håper ikke jeg selger en båt til deg i fremtiden 😜 mvh KK Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KongKing Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Sjeldenutpå skrev for 14 timer siden: Det har fleire ganger vert stil spørsmål ved kjøpers manglande "sjøkunnskap" (mitt ordvalg) vedr manglande forsikring og RS medlemsskap, men ingen har stilt spørsmål vedr selgers manglande RS medlemsskap. Hvorfor skal selger ha RS-medlemskap dersom han har forsikring som dekker berging/assistanse? kk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Har lurt, og spurt, om det samme; Hva gir et medlemskap i RS som man ikke får ved å ha sikret seg med en kaskoforsikring? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjellg Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Mouche skrev 21 minutter siden: Har lurt, og spurt, om det samme; Hva gir et medlemskap i RS som man ikke får ved å ha sikret seg med en kaskoforsikring? Billigere forsikring? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Kjellg skrev 51 minutter siden: Billigere forsikring? I noen tilfeller ja, men da er forsikringen i utgangspunktet så dyr at det lønner seg å velge et annet selskap. Halv pris av dobbel pris er fortsatt full pris! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Mouche skrev for 5 timer siden: Hva gir et medlemskap i RS som man ikke får ved å ha sikret seg med en kaskoforsikring Er det ikkje egenandel ved bruk av kasko? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Mulig det, men min erfaring er at vilkårene ikke er like i alle selskaper og man kan f.eks opparbeide seg en form for bonus som tar vare på en eventuell egenandel. Selv tok jeg en kaskoskade på en bil for litt siden, men siden jeg hadde opparbeidet meg en slik "bonus" så ble egenandelen på fire tusen til null niks og ingenting. Og så har vel medlemskap i RS en kostnad, 1.095 i året eller noe sånn. Og hvor ofte har man i praksis bruk for medlemskapet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Synes du burde ta halvdelen av regninga. Det er etter min mening selgers ansvar at det er dieselfilter og nok verktøy til å bytte det ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Det hjelper ikke at det er verktøy og reservedeler ombord dersom kjøper ikke vet hvordan man benytter det. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Står bare i det første innlegget at det ikke var verktøy ombord, og da kan du være så kapabel du bare vil..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 M/S Malene skrev 39 minutter siden: Synes du burde ta halvdelen av regninga. Det er etter min mening selgers ansvar at det er dieselfilter og nok verktøy til å bytte det ombord. Merkelig tankegang. Så selger skal supplere kjøper med verktøy? Dessuten var det jo ikke filteret som var problemet her. Hva mer burde selger levert med båten? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Det er godt sjømannskap å ha reservefiltere, nødvendige remmer osv ombord. Det er også normalt at det er litt verktøy i en båt, nok til å bytte nevnte filter eller rem. Fanden har et eget hjørne klart for skogsmatroser som tømmer båten for alt løst, gjerne innbefattet kartbrikker,nødraketter og redningsvester. Gudskjelov tror jeg de fleste skjønner dette. Står vel fortsatt i første innlegg at det var filteret. Dersom det var noe annet er jeg enda mer sikker på at regningen bør deles. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Hadde du giddet å lese hele tråden hadde du sett at det kom frem at det var en dieselslange som gikk tett. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
M/S Malene Svart 7.Mai.2020 Del på Facebook Svart 7.Mai.2020 Gjorde det. Tett dieselslange betyr vel mye drit i tanken, noe som også er selgers ansvar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 M/S Malene skrev for 8 timer siden: Fanden har et eget hjørne klart for skogsmatroser som tømmer båten for alt løst, gjerne innbefattet kartbrikker,nødraketter og redningsvester. Så en båt skal ved salg være fullt utrustet med alt ny eier skal kunne få bruk for i sitt båtliv? Det har jeg aldri opplevd. Jeg ser over båten og supplerer med alt som måtte mangle før henting. Selvsagt inkludert en passe utrustet verktøykasse. Og filtre og reimer dersom det ikke er om bord, samt en kanne ekstra diesel. Dieselslanger har jeg dog ikke tenkt på. M/S Malene skrev for 7 timer siden: Tett dieselslange betyr vel mye drit i tanken, noe som også er selgers ansvar. Det kan det bety, men det trenger ikke. Mye drit i tanken pleier å bety tette filtre, noe selger ikke hadde opplevd med denne båten. Tett slange kan være innvendig delaminering eller et større fremedlegeme. Eller flere. Hva vet vi? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 For å oppsummere så langt: Når man selger båten, skal den være utstyrt med verktøy og reservedeler, man skal fremdeles beholde sin egen forsikring og RS-medlemskap, og man må ta høyde for at alle mulige deler kan ryke på et tidspunkt etter salget. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Bør selger også drive opplæring av kjøper slik at denne kan gjøre alle de mulige reparasjoner når, eller hvis, behovet for slikt oppstår? Eller i alle fall forvisse seg om at kjøper besitter tilstrekkelig kunnskap og praktisk erfaring til å kunne f.eks skifte en dieselslange underveis hvis denne skulle gå tett? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Det har alltid fulgt med verktøy, nødutstyr og reservedeler i de båtene jeg har kjøpt og solgt. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Comforthe Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 For meg blir det helt på linje med tauverk, fendere, øsekar og parafinlamper. Utstyr som kan være hyggelig og få med, eller gjøre båten mer lettsolgt, men på ingen måte en selvfølge. Sitér dette innlegget Færdes mye rundt Nøtterøy og Tjøme Link to post Share on other sites More sharing options...
S/Y Emma Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Det er god sedvane, ja. Men man bør forsikre seg om at det er der før man kaster loss. Det er vel en del av det som heter sjømannskap. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post Share on other sites More sharing options...
mons Svart 8.Mai.2020 Del på Facebook Svart 8.Mai.2020 Mye interessant lesing, og det mest interessante er kanskje løsningene som ble presentert i en link til advokatfirma som vi ser at selger har mye ansvar. Vi vet lite om båtens tilstand, men for å tette en dieselslange trengs det bare noen få litt grovere rusk. Mange båter har banjonippel inn på dieselfilteret. I denne nippelen går dieselen ufiltrert igjennom hull som er knapt 2 mm store. Hvis du da har litt grums i tanken og er uheldig vil dette suges inn i systemet og tette det lille hullet. Hvis det kommer litt diesel forbi vil mindre partikler i dieselen følge på og tette helt. Har sett det flere ganger på anleggsmaskiner. Hvis selger har utført vedlikehold ihht instruksjonsboka (som neppe sier noe om vask av tank) og ellers ikke har noen grunn til å mistenke problemer har jeg vanskelig for å tro at han vil bli tillagt skyld på en 40 år gammel båt. Hvis vi leser litt på dette forumet er det visst mer enn normalt at folk ikke vet at det er dritt i nesten alle tanker av en viss alder. Kanskje kjøper har fylt på dritten selv før han reiste? Hadde jeg kjøpt såpass gammel båt og ikke var i nød ville jeg nok ringt selger og spurt om han hadde noen løsninger når motoren stopper slik før jeg tilkalte assistanse. Jeg ville tilbudt etpar tusenlapper for husfreden. Sitér dette innlegget Mons Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.