Jump to content

Dele på utgifter til redningsskøyta (selger-kjøper)?


trampeklapp

Recommended Posts

Eika skrev for 1 time siden:

 

Det var første turen, når det skjer på hjemveien så mener jeg selger virkelig burde gå i seg selv. Hadde kjøper fått båten hjem, brukt den noen turer, så hadde jeg stilt meg helt annerledes i den saken her. 

 

Men han kom jo faktisk ikke hjem engang, fikk ikke mulighet til å fortøye på bryggeplassen hjemme og gå over ting enda mer nøie 

Uavhengig av feilen, mener jeg det er det kjøpers ansvar å ha papirene på stell, ikke selger.

 

Dette finnes det en fantastisk løsning for på bil. Har man ikke forsikring i orden , så ordne staten ansvarsforsikring på 150kr dagen(fra hukommelsen). 

 

At kjøper kommer noen vei, hvis dette taes videre har jeg stor tvil på, ref tidligere i historie ved kjøp av brukt bil usett av forhandler.

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

 

Det var første turen, når det skjer på hjemveien så mener jeg selger virkelig burde gå i seg selv. Hadde kjøper fått båten hjem, brukt den noen turer, så hadde jeg stilt meg helt annerledes i den saken her. 

 

 

Hvorfor den holdningen når loven dekker skjulte feil eller mangler i inntil to år? Er du litt lite konsekvent her?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

 

Litt spent på hva du egentlig mener med det sånn rent konkret?

Det forstår jeg godt, jeg skrev feil.

 

Det er jo selvfølgelig kjøperen som skulle utvist bedre vett og forberedelser.

Og med det mener jeg at han bl.a burde hatt forsikring og RS medlemsskap på plass.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 20 timer siden:

Hadde jeg vært kjøper i en sånn situasjon og selger stilte seg på bakbeina, så hadde jeg gjort ALT i min makt for og heve kjøpet og la selger sitte igjen med hele regninga, uten at jeg hadde tapt 1kr. Forbrukerrådet neste stopp. 

 

Du kan ikke heve et kjøp fordi et par dieselslanger må byttes. Om selger kjøper nye slanger og monterer dette har han sitt på det tørre.

 

For å få hevet kjøpet må båten være i  “vesentlig dårligere stand”enn hva kjøper kan forvente. Et par dieselslanger til noen hundrelapper faller ikke innenfor den kategorien. 

 

Håper ikke jeg selger en båt til deg i fremtiden 😜

 

mvh KK

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev for 14 timer siden:

Det har fleire ganger vert stil spørsmål ved kjøpers manglande "sjøkunnskap" (mitt ordvalg) vedr manglande forsikring og RS medlemsskap, men ingen har stilt spørsmål vedr selgers manglande RS medlemsskap. 

 

Hvorfor skal selger ha RS-medlemskap dersom han har forsikring som dekker berging/assistanse?

 

kk

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 51 minutter siden:


Billigere forsikring?

 

I noen tilfeller ja, men da er forsikringen i utgangspunktet så dyr at det lønner seg å velge et annet selskap. Halv pris av dobbel pris er fortsatt full pris!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mulig det, men min erfaring er at vilkårene ikke er like i alle selskaper og man kan f.eks opparbeide seg en form for bonus som tar vare på en eventuell egenandel. Selv tok jeg en kaskoskade på en bil for litt siden, men siden jeg hadde opparbeidet meg en slik "bonus" så ble egenandelen på fire tusen til null niks og ingenting. Og så har vel medlemskap i RS en kostnad, 1.095 i året eller noe sånn. Og hvor ofte har man i praksis bruk for medlemskapet? 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

M/S Malene skrev 39 minutter siden:

Synes du burde ta halvdelen av regninga. Det er etter min mening selgers ansvar at det er dieselfilter og nok verktøy til å bytte det ombord. :smash:

 

Merkelig tankegang. Så selger skal supplere kjøper med verktøy? Dessuten var det jo ikke filteret som var problemet her. Hva mer burde selger levert med båten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er godt sjømannskap å ha reservefiltere, nødvendige remmer osv ombord.

Det er også normalt at det er litt verktøy i en båt, nok til å bytte nevnte filter eller rem.

Fanden har et eget hjørne klart for skogsmatroser som tømmer båten for alt løst, gjerne innbefattet kartbrikker,nødraketter og redningsvester.

Gudskjelov tror jeg de fleste skjønner dette.

Står vel fortsatt i første innlegg at det var filteret. Dersom det var noe annet er jeg enda mer sikker på at regningen bør deles.

Link to post
Share on other sites

Hadde du giddet å lese hele tråden hadde du sett at det kom frem at det var en dieselslange som gikk tett.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

M/S Malene skrev for 8 timer siden:

Fanden har et eget hjørne klart for skogsmatroser som tømmer båten for alt løst, gjerne innbefattet kartbrikker,nødraketter og redningsvester.

 

Så en båt skal ved salg være fullt utrustet med alt ny eier skal kunne få bruk for i sitt båtliv? Det har jeg aldri opplevd. Jeg ser over båten og supplerer med alt som måtte mangle før henting. Selvsagt inkludert en passe utrustet verktøykasse. Og filtre og reimer dersom det ikke er om bord, samt en kanne ekstra diesel. Dieselslanger har jeg dog ikke tenkt på. 

 

M/S Malene skrev for 7 timer siden:

Tett dieselslange betyr vel mye drit i tanken, noe som også er selgers ansvar.

 

Det kan det bety, men det trenger ikke. Mye drit i tanken pleier å bety tette filtre, noe selger ikke hadde opplevd med denne båten. Tett slange kan være innvendig delaminering eller et større fremedlegeme. Eller flere. Hva vet vi?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Bør selger også drive opplæring av kjøper slik at denne kan gjøre alle de mulige reparasjoner når, eller hvis, behovet for slikt oppstår? Eller i alle fall forvisse seg om at kjøper besitter tilstrekkelig kunnskap og praktisk erfaring til å kunne f.eks skifte en dieselslange underveis hvis denne skulle gå tett?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mye interessant lesing, og det mest interessante er kanskje løsningene som ble presentert i en link til advokatfirma som vi ser at selger har mye ansvar.

Vi vet lite om båtens tilstand, men for å tette en dieselslange trengs det bare noen få litt grovere rusk. Mange båter har banjonippel inn på dieselfilteret. I denne nippelen går dieselen ufiltrert igjennom hull som er knapt 2 mm store.  Hvis du da har litt grums i tanken og er uheldig vil dette suges inn i systemet og tette det lille hullet. Hvis det kommer litt diesel forbi vil mindre partikler i dieselen følge på og tette helt. Har sett det flere ganger på anleggsmaskiner.

Hvis selger har utført vedlikehold ihht instruksjonsboka (som neppe sier noe om vask av tank) og ellers ikke har noen grunn til å mistenke problemer har jeg vanskelig for å tro at han vil bli tillagt skyld på en 40 år gammel båt.

Hvis vi leser litt på dette forumet er det visst mer enn normalt at folk ikke vet at det er dritt i nesten alle tanker av en viss alder.

Kanskje kjøper har fylt på dritten selv før han reiste?

Hadde jeg kjøpt såpass gammel båt og ikke var i nød ville jeg nok ringt selger og spurt om han hadde noen løsninger når motoren stopper slik før jeg tilkalte assistanse.

Jeg ville tilbudt etpar tusenlapper for husfreden.

 

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...