Jump to content

Prosjekt: Bayliner 3288 Motoryacht

pam

Recommended Posts

7 hours ago, index said:

Lekkert arbeid! Båten ser bedre ut enn man skulle tro var mulig, den overgår nok originalen på veldig mange punkter.

Jeg ser du skriver om viktigheten av å stive av i forbindelse med å sette inn luke i hekken. Ble selve akterspeilet forsterket, eller er det kun rammen rundt utskjærningen? Jeg tenker at det partiet der akterspeilet har mistet halve høyden nok får større påkjenninger nå enn før? Har dette blitt kompensert på noe vis?

Tak, Ja, agterspejlet blev forstærket. Der er glasset ind alu-profiler både op langs siderne af udskæringen og i bunden for at forstærke hele sb agter. Ikke mindst fordi der sidder fortøjningsklampe og stolpen for hard-toppen.:tommel_opp: Der er ikke videre påvirkning fra motorene da de jo indenbords med aksler.

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

ja, ja - jeg kommer fra Danmark.:glimter: skilsoboats på youtube

5 hours ago, Sandebukta said:

Flott jobb og godt håndtverk! Det er en del som liker å prate skit om Bayliner, men den du har + 4588/4788 er jo skikkelige skuter med gode løsninger. 

Tak. Der ligger meget arbejde bag.   Ja, der er en del der rynker på næsen når man siger Bayliner, men der er stor forskel på modellerne/serierne, og de fleste tænker speedbåde. Man kan sige at blandt de ældre serier er de 3 Motoryacht modeller 32xx, 38xx og 45xx bygget til en anden standard end de øvrige fra den era. De er betydeligt kraftigere i skrogene, er “trawler-design” deplacement/halvplanende. I interiøret blev brugt en del rigtig teak i udgangspunkt i stedet for laminat ect., samtidig er udstyr mv. mere eller mindre de samme mærker som fra andre værfter fra tiden. De tre modeller holder da også priserne en del bedre and de andre serier. De blev bygget til det blandede klima i PNW og er ikke sjældne op mod Alaska heller:ja:  

Hilsen

Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere prosjekter Prosjekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT

16 hours ago, Ida Marie III said:

Flott arbeid, er mektig imponert over arbeidskapasitet og utførelse...

Fikk en ide etter jeg så bildene av din nye sofa på flybridge, fint farge valg.

Jeg skal selv bytte ut begge sofaene, samt fører stolen der oppe  i vinter.

Tak du, ja, de sofaer er noget af det værste. Kan anbefale at lave dem i glasfiber med from-core så de ikke bliver tunge. Var lidt i tvivl om farven skulle være som nu eller en mere lys brun som... Men er meget godt tilfreds. Bliver spændende at se hvad du kommer op med på din:tommel_opp:

Hilsen

Peter

pam skrev for 5 timer siden:

Tak du, ja, de sofaer er noget af det værste. Kan anbefale at lave dem i glasfiber med from-core så de ikke bliver tunge. Var lidt i tvivl om farven skulle være som nu eller en mere lys brun som... Men er meget godt tilfreds. Bliver spændende at se hvad du kommer op med på din:tommel_opp:

Hvilken duk/trekk brukte du på sofaene oppe på flybridge  ? PVC eller ?

Er jo havnepressening over der oppe, men kan jo fra tid til annen bli fuktig der oppe likevel..

Tenkte å unngå Skai, slik det er brukt på de gamle.

12 hours ago, Ida Marie III said:

Hvilken duk/trekk brukte du på sofaene oppe på flybridge  ? PVC eller ?

Er jo havnepressening over der oppe, men kan jo fra tid til annen bli fuktig der oppe likevel..

Tenkte å unngå Skai, slik det er brukt på de gamle.

Skai er %€)€(%/€”/=#) helt enig. Har brugt Spradling Silvertex som vist også bruges af Princess, Fairline mf. Det findes i mange farver, mener det er 4010 som jeg fik på. Det er vandtæt, stof-like. Lidt “pricy” men lækkert.

Hilsen

Peter

• 3 måneder senere...

Nå, det er jo nok tid til lidt afrapportering, kan se at jeg mangler meget - også fra sidste vinter hvor der også skete en del og er lavet en del opdateringer og opgraderinger. Jeg skal prøve at komme med så det hele giver mening.... :knuserh: Så vi starter lidt med ting der blevet lavet til sidste sæson - altså 24.... 

Sæson 2023 var jo en lidt speciel sæson som blev meget kort. Vi skiftede begge gear til nye ZF68 i vinteren 2022/23, men fejlede ved ikke i samme ombæring at skifte "damper-plates" eller koblingsplader alt efter hvad man kalder dem:frustrert:. Så selvfølgelig skulle en af dem fejle under en efterårstur 23.

For at skifte dem skulle gear afmonteres igen, aksler ud osv osv. Jeg valgte at sætte mere moderne Centraflex koblinger på, de kræver en lille modificering for at kunne ligge helt plan, men det er et "easy fix".

image.jpeg.1e0f67e9676adbd0f26363c1cb596c1a.jpeg

Herover kan man se hvor koblingspladen skal slibes ned. af en eller anden grund er der forhøjninger på hver af "armene" og der er også forhøjede bogstaver i midten af pladen. Det er der ikke plads til ved montering her, så det er bare igang med en vinkelsliber.. Til højre ses et ZF HS68 gear.

image.jpeg.ea84049a915a0b72a47628ab677c7461.jpeg

Det er noget værre svinderi, med hydraulik-olie over det hele, opklodsning af motorene mv..

image.jpeg.020b4a069f6520d69add3d558b34d961.jpeg

Et billede af den færdige installation...pheew:knuserh: Så var de klar til sæson 24. 

Der kommer mere fra 24...

Hilsen

Peter

Jammen er det mye som følger med det å ha båt! Har byttet begge mine demperplater! Så jeg håper de holder i noen år!

Nå er det renovering av dieselpumpe hos meg!

Våger ikke å tenke på sluttsummen!??

Gleder meg til videre fremdrift hos dere!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Køkkenet har jeg ikke været helt tilfreds med, det har været lidt "work-in-progress" så til 24 sæson ville jeg have det orden og lavet ordentligt. 
En moderne vask og armatur mv. har været et stort ønske, det samme har mere skabsplads of mere lys....

image.jpeg.65a837c4c23704d124008c94af591750.jpeg

Til venstre ses noget af køkkenet som det så ud oprindeligt, i midten og sidste billede hvor nyt komfur og kogeplader er monteret. Det sejlede vi med i 22, men det var stadig ikke optimalt.

image.jpeg.e371912180eddef5e7b3b011d808aa47.jpeg

De gamle vaske var som man nu lavede det i starten af 1990´erne hos de større værfter, altså to runde i rf-stål. Det lever ikke helt op til hvordan man vil have det i dag. 
Skabelon lægges op på sidste billede og giver et meget godt billede af størrelsen af den nye vask.

image.jpeg.7f6d72bb309bf13faf33e08280ce4ed0.jpeg

Den nye vask monteres. Fordi det hele er meget større - og lidt tungere, var det nødvendigt med noget forstærkning af bordpladen i kanten.

image.jpeg.ba9fa36e8a1bfa4fe9eb91dfb20b92dd.jpeg

Hylder mv. afmonteres og også de lister mv. som jeg satte op i første omgang renovering. Noget af teaken var skadet af "pynteophæng" som den oprindelige ejer havde sat op... :forvirret:

image.jpeg.1a6324981da385d1e45baa1b3e1f2155.jpeg

Skabelon til ny teak-finer laves...

image.jpeg.19fbcca85243fdeb2127d56c9d058aed.jpeg

Ny finer monteret og ny massiv teak-låge som er større end originale lavet og sat i. Ny massiv teak-ramme omkring mikroovn. Sidste billede viser et lille overblik over status på dette tidspunkt. 

image.jpeg.b11ce0f66cc8d8c77c834a98c5dad4d8.jpeg

Mere skabsplads var også ønsket. Der er ikke meget plads, men jeg havde et præ-fabrikeret teakskab liggende der kunne passes ind i hjørnet og som passede i design. 
Det krævede noget tilpasning, men det gik.

image.jpeg.a05d9f7e623fa12b8bf11b95148d11f0.jpeg

Nye lister og afdækning i teak samt ny hylde... Vi bruger en kombination af lim og skruer til samling.

image.jpeg.c6e42768beb2eaa111815a4d955592b6.jpeg

Noget af det der drillede mest var faktisk at få tingene til at passe i venstre side hvor hylder og kanter møder det originale skab. Men det gik til sidst, status ses på højre billede.... Det går fremad og bliver en del bedre end originalt.

image.jpeg.bbb3a0b5bb90cd763f9328239991efb8.jpeg

Disken - eller toppen af det store skab er utroligt praktisk når der serveres mad, men den var ikke køn, og samtidig manglede man noget at holde i når man sad i sofaen.

Løsningen var at lave en ny top så det hele kom til at passe bedre med resten af indretningen. Igen bruges teak-finer og massive teak-lister.

image.jpeg.349d55a7a728ccaba00c889f7abc9f28.jpeg

Og så blev det projekt færdigt...lidt af en omgang, men det var det værd syntes jeg...

Som man kan se på midterste billede (ikke så tydeligt her) så blev det også til teaklister ved og omkring vinduerne...:tommel_opp:

Flere projekter fra 24 kommer....

Hilsen

Peter

Lidt mere fra 24....

230V strømpaelet mv. som sidder i styrbord side ved styrepladsen trængte til en omgang, det gør det på de fleste både på +30 år. Panelet var efterhånden blevet et patch-work af kontakter og målere som var kommet til og udskiftet gennem årene, en sand forvirring og ikke var særligt overskueligt.

image.jpeg.2dfda467de8799a34157070066981e78.jpeg

Til venstre ses hvordan det så ud efter første renovering i 2020. Jeg tilføjede dengang nogle målere og kontrol af Victron-systemet, og i tillæg et af de billige elpaneler med indbyggede sikringer og lys mv. Ikke særligt kønt, men brugbart over en sæson eller to...

image.jpeg.7b7e2f786cc0d78cea80c59290da1fa0.jpeg

Første step var at få overblik over ledninger bag panelet. Jeg havde heldigvis mærket op fra da jeg lavede det billige panel i 20.
Teak-fineeren var ikke rigtigt til at redde, tidligere ejer havde mishandlet det for meget til at det kunne matche øvrige nye paneler. Så nyt blev skåret som passede til de nye elpanel fra Bep.

I midten ses elpanel prøvemonteret med strøm, på sidste billede er arbejdet igang med det store panel.

image.jpeg.919f5368d0695a3f4727b7439df92085.jpeg

Her er ure og andet afmonteret, første panel skåret og til sidst prøve opsætning af nye ure mv.

Det gamle 220V panel afmonteres helt. Det virkede i og for sig stadig, men der var ekstremt meget spildplads og det så slidt ud efter års brug.

image.jpeg.1acbcf4d34315945aeb3767abf3741fb.jpeg

Sidste billede klargøres de nye paneler i teakfiner, første omgang Hempel silkemat.

image.jpeg.a2e1888d1433ea62e298e075abeed11a.jpeg

Det hele begynder at blive samlet. Alle ledninger er mærket op og klar til montage.

Her ses det nye panel fra Bep med Voltmeter, fejlstrømsvisning og  rigeligt med kontakter. Bagsiden er omfattende med overskuelig. I samme omgang monteredes en ny “sink-saver” fra Sterling..

image.jpeg.0178fc4ccdc8065770a405524836e2f6.jpeg

Det nye panel lever op til CE hvilket også er en af grundene til udskiftningen, det betyder at bagpanelet har beskyttelses-kappe der skal monteres sov.

Til venstre det næsten færdige panel-setup der her mangler den sidste finish med teaklister, hylde mv. men ellers er færdig.:tommel_opp:

Hilsen

Peter

@Chilli Solbris tak for de pæne ord:flagg_da:
Det er vist tid til at vise og skrive lidt om hvad vi går og roder med lige nu. 

Sidste sæson installerede vi Zipwake interceptor-system i stedet for de traditionelle trimplan.
Zipwake giver en generelt bedre stabilitet under fart og reagere lynhurtigt på bådens bevægelser i vandet - men de kræver fart for at give egentligt "lift", og det begynder først at komme rigtigt over 10-11 knob.

Resultaterne og konklusionen fra sidste sæson er at systemet virker, men at vi mangler noget af den “lift” som de gamle trim-plan gav ved lav hastighed. Zipwake-systemet hjælper en del ved rulning fra omkring 8 kn og op, men giver ikke tilstrækkelig lift agter i området derover. Det er særligt udtalt i “ferie-trim” med ekstra vægt.
En del blev løst med udskiftning af batteribanken agter med LifePO4  lettede ca. 150 kg, og balancen blev bedre af at flytte batterierne til bow og agter truster frem under gulvet i stævnen. Men det gav ikke nok, så der må tænkes igen…

image.jpeg.14cc89d430ee652439f46446edfbad73.jpeg

Til venstre ses den gamle installation med traditionelle trimflaps, de løfter også ved lavere hastighed. I midten ses installationen af Zipwake, og til sidst en skitse på en mulig løsning.

image.jpeg.64aa018a93eb55eba1dd9df6ee390106.jpeg

Ideer til evt. flap afprøves, der er blevet tænkt mange tanker, for vi ønsker ikke at fjerne Zipwake da det virker godt for stabilisering dæmpning af rulning, så begge systemer skal være der.

Der er en mulighed som er blevet benyttet på nogle 3288, en egentlig “hull-extension”, altså påbygning af en skrog-forlængende “boks”. Det fandtes på et tidspunkt som færdigløsning muligheder som er

En del af den lidt større model 3888/3870 har fået monteret forlængelser af propeller-tunlerne. Udfordringen op 3288 er at ror-fæstningen sidder på agterspejlet, mens det på 38´eren sidder inde i selve tungen, hvilket gør montering nemmere.

Mere følger...

Hilsen

Peter

Her er nogle af de løsninger som andre har lavet, til venstre ses en tunnel på en hull-extention og i midten kan man se formen. Vi går dog efter at lave nogle “flaps” i rustfrit stål i retning af sidste billede, dog med mere forstærkning.

image.jpeg.84cd19709faf2535138dcfe2680cb5a2.jpeg

Her er de første sabeloner i rustfrit. Som med så meget andet af den her slags modifiseringer så er man næsten altid nød til lige at prøve-montere tingene.

image.jpeg.d89f95191f151da02f777b210652ceab.jpeg

Som man kan se så har vi lidt pladsmangel i styrbord hvor agter-trusteren sidder, men med lidt tilskæring går det.

Vi forsøger at ramme samme vinkel som tunnelrørene nedefter.

image.jpeg.1d0aab34312471513a8daba4f07c8914.jpeg

Pga. at rorene skal have plads, kan tunnel-forlængelserne ikke flugte helt med tunlerne, det giver så plads til ekstra beslag og forstærkning ind til skroget (skitsen).
Til venstre kan man tydeligt se den nedadgående vinkel på flappen. Vi diskuterede lidt frem og tilbage omkring vinkel/ikke vinkel, men endte med at følge den eksisterende tunnel i skroget der har en nedadgående vinkel på ca. 4 grader.
Der tilføjes en forstærkning op til skroget fra den yderste kant, der vil kommet et temmeligt stort pres på den yderste del af flappen så den skal stabiliseren...

Hilsen

Peter

Så er der lidt mere propeller-tunnel-snak:knuserh::forvirret:

Den endelige form på tunnel-forlængelserne/flap er ved at være det,,,

Efter første omgang “prøve-fitting” var der en del rettelser. Så smeden gik hjem og arbejdede videre på de to flap mv.

image.jpeg.329c402b386f13a403dfc2bc03cbe90e.jpeg

Her ses de prøvemonteret, vi tilføjer som sagt et par beslag også indvendig hvor der er plads. På toppen kan man se beslaget som skal bruges til de to skrå afstivninger op mod agterspejlet.

Lidt bekymring omkring belastningen, for den bliver kraftig, så vi gør hvad vi kan for at det bliver en kraftig "installation". Zipwake-systemet har plads til at arbejde , så det skulle det give “best-of-both-worlds” når vi er færdige...

Hilsen

Peter

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...